Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teille, jotka ette käytä alkoholia

Lähettäjä: Hotpotshot 
Päivämäärä:   31.10.24 08:40:13

Käyttekö paikoissa ja tapahtumissa, joissa muut juovat? Minä en jaksa, joten tunnen itseni todella yksinäiseksi. Ryhmäytymistä ei tapahdu, kun ei juo viinaa. On minulla harrastuksia ja tapaan ihmisiä, mutta tuntuu, että harrastuksissakin porukat syntyvät varsinaisen toiminnan ulkopuolella.

Re: Teille, jotka ette käytä alkoholia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 08:43:53

En käynyt silloinkaan kun join. Mielummin olin yksin. Enää en juo mutta ei kiinnosta siltikään missään käydä töiden lisäksi.

Päivämäärä:   31.10.24 08:43:57

En tarvitse viinaa pystyäksesi keskustelemaan joten voin mennä selvinpäin minne vaan. Yleensä jos joku kysyy jotain alkosta niin sanon että alko ja urheilu eivät sovi yhteen. En pyöri missään idiootti porukoissa joten juomattomuus ei ole ongelma. Käyn illan vietoissa jossa yleensä on joku ruoka, joten käyn syömässä ja sosialisoimassa pari tuntia ja sitten lähden kotiin.

Päivämäärä:   31.10.24 08:48:05

Jonkin verran käyn. Sellaiset illanistujaiset menee selvinpäinkin, mutta mökkiryyppäjäisissä en jaksa olla. Jos mökki on lähellä, käyn yleensä alkuillan mukana ja sitten kun promillet nousee niin lähden kotiin. Festarit ja keikat menee hyvinkin ilman alkoholia.

Joskus olen myös ollut yökerhossa selvinpäin mukana, hauskaa oli tanssilattialla silti. Toki sielläkin herkästi vitutuskäyrä nousee kun porukka on liian kännissä.

Mä en varsinaisesti ole absolutisti tai päättänyt että en juo, mutta ei vaan huvita juoda. Haluan vapaapäivinä palautua työviikosta, en maata krapulassa kotona. Toki tanssimaan olisi kiva lähteä pitkästä aikaa, olisikohan kaupungilla joskus sellaisia aikuisten päivädiskoja :D

Lähettäjä: Felicia 
Päivämäärä:   31.10.24 08:50:09

En ole kokenut yksinäisyyttä asian takia. Baareissa en käy, mutta esim joskus joissain opiskelijatapahtumissa, ystävien juhlissa yms kyllä, vaikka en lainkaan alkoholia juo. Asia ei ole ollut ongelma koskaan.

Päivämäärä:   31.10.24 08:50:19

Keikoilla ja festareilla käyn, mutta sinnehän mennään ensisijaisesti kuuntelemaan musiikkia eikä juomaan. Baareissa (pl. ne keikat) en käynyt viimeiseen kymmeneen vuoteen silloinkaan, kun olin juova alkoholisti. Ei häiritse, vaikka joku illanistujaisissa joisi.

Päivämäärä:   31.10.24 08:52:50

Käyn aftereilla jne, mutta lähden aikaisemmin. Örvellystä en jaksa, muuten ihan sama mitä kukin juo tai ei. Yökerhoissa en käy mutten käynyt silloinkaan kun käytin alkoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 08:55:08

Olen jo yli nelikymppinen ja ystäväpiiri perheellisiä työssäkäyviä ihmisiä. Ei kukaan enää jaksa örveltää tai juoda viinaa, se on lasi tai pari viiniä ja kotiin nukkumaan. Ei kenelläkään ole aikaa, halua tai kiinnostusta maata krapulassa seuraavana päivänä.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   31.10.24 09:00:52

Humalaisten seuraa tulee välteltyä. Näiden lääkkeiden kanssa ei saa juoda alkoholia, eli elelen kuudetta vuotta raitiina.
Pitää myöntää et humalaisten seurassa olo selvänä ei oo aina kivaa. Eli välttelen tuollaisia tilaisuuksia. Tietyille känniläiselle on vaikea selittää miksi ryyppy ei nyt maistu.

Päivämäärä:   31.10.24 09:02:30

Empä juuri. Just olin tyhy-päivällä, olkn paikalla ruokailuosuuden, mutta lähdin kotiin kun jengi alkoit ilailemaan lisää juotavaa. En jaksa enkä viihdy humaltuneiden seurassa.
Baareissa/yökerhoissa en jaksa yhtään olla.
Kavereita näen kahvilla, syömässä, lenkillä, tapahtumissa jne. Jos juovat parit seurassani, se ei haittaa. Mutta tosiaan sellasta humalaitsa jankutusta en jaksa sitten yhtään.

En koe olevani yksinäinen. Mulla on elämässä tosi paljon muita asioita kuin alkoholi. On tekemistä ja ystäviä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.10.24 09:04:10

Työkavereiden kanssa käydään syömässä melko säännöllisesti. Mä lähden aina ennen kuin alkaa ne känniavautumiset. Aina noista kännäämistilanteista ei pääse pois niin on vaan kestettävä.

Tanssimassa mä tykkäisin käydä, mut toi porukka ei sitä harrasta vaan menevät aina karaokeen. Muita mulla ei olekaan kenen kanssa viihteellä kävisin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.10.24 09:08:18

Tällä hetkellä en juo, koska olen raskaana, ja nykyään tulee usein muutenkin mentyä autolla. Sillä tavalla vähän eri tilanne, koska juon sentään joskus, mutta ei ole ongelma mennä selvin päinkään mukaan. Ehkä joku nuorempana harrasteltu viikonlopun mökkikännäys jäisi välistä selvänä.

Päivämäärä:   31.10.24 09:09:15

Selkeästi huomaa, miten erilaisia työpaikkoja on. Ei meillä afterit johda siihen, että siellä on känniavautumista, pikkujouluissa 300 hengen bileissä on ehkä yks tai kaksi selvästi humaltunutta.

Lähettäjä: Hotpotshot 
Päivämäärä:   31.10.24 09:22:02

"En tarvitse viinaa pystyäksesi keskustelemaan joten voin mennä selvinpäin minne vaan."

En minäkään, mutta humalainen seura on tympeää, en tunne kuuluvani joukkoon.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   31.10.24 09:34:06

Kävin aikoinaan ahkerasti myös yökerhoissa selvinpäin. Enää en käy, koska ne eivät paikkana kiinnosta, syynä ei ole niinkään juomattomuus. Illanistujaisissa tms. käyn edelleen, jos kutsu tulee.

Tällä hetkellä oma "viihteellä käymiseni" keskittyy lähinnä konsertteihin sekä lavatansseihin. Tanssipaikat yleensä ovat jossain huitsin kuusessa, joten autolla ja selvinäin täytyy mennä kuitenkin. Eikä tanssimisesta oikein meinaa tuiterissa mitään tullakaan ;)

En ole koskaan tehnyt päätöstä absolutismista eikä se liity minulla mihinkään arvoihin tai uskontoon. Ei vaan kiinnosta. Olen kyllä aikanaan juonut reilppaastikin, mutta silloinkin käynyt "ulkona" myös selvinpäin.

Suurin ongelma se juomattomuus tuntuu aina olevan niille, jotka juovat. "Kyllä sä nyt yhden voit ottaa", "Älä ole noin tylsä", "Mikset sä juo" jne. Kyllä siinä vähemmästäkin alkaa hatuttaa, vaikka tähän saakka olisi viihtynyt porukassa ihan hyvin.

Toivoisin enemmän keskustelua suomalaisesta juomakulttuurista, lärvit tai ainakin drinksut kun tuntuvat liittyvän ihan kaikkeen. Kivaa tai tyhmää, elämässä asiat hyvin tai huonosti, loma tai työviikko - aina siihen liittyy kupittaminen. Saa toki juoda, mutta joskus elämään kuuluvia asioita (hyviä tai huonoja) toivoisi käsiteltävän myös selvinpäin.

Päivämäärä:   31.10.24 09:50:17

Kolmas täti: eipä suomalainen osaa edes juoda oikein. Itse en saa ruokaviineistä mitään irti. Ne eivät tue annosta eivätkä kokoa makuja yhteen. Valkoviini pilaa ruuan kuin ruuan ja ruoka pilaa punaviinin aina. Voin juoda olutta ja viiniä muuten, mutten koskaan aterialla. Ja arvaapa, montako kertaa olen tässä vuosien varrella kuullut kaakatusta asiasta?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.10.24 09:57:50

Hyvin sanottu, Kolmas täti! Muakin on alkanut tosissaan ärsyttää, että juominen kuuluu niin moneen tilanteeseen ja aina pitäisi selitellä miksi ei maistu.

Itse käytän alkoa hyvin vähän, 1-2 olutta voin silloin tällöin ottaa vaikkapa konsertissa. Tuon enempää en enää juo, koska menee helposti oksenteluksi ja sekoiluksi, eikä kiinnosta yhtään kuluttaa vapaapäiviä sängyssä makaamiseen. Nuorempana en osannut kyseenalaistaa kännikulttuuria ja tuli otettua muiden mukana. Nykyään käyn mielelläni konsertit ja muut tapahtumat selvin päin. Baareissa en ole käynyt vuosiin, koska en jaksa sitä meteliä. Ei siellä saa puhuttua kenenkään kanssa mitään järkeviä.

Joillekin on hyvin vaikeaa ymmärtää, miksi joku joka ei ole autolla liikenteessä eikä edes raskaanakaan, ei juo. Juuri vähän aikaa sitten yksi känninen äijä alkoi valittaa kun kuuli minun juovan alkoholitonta kuoharia. "Mikset vaan juo vettä sitten?" En tiedä miksi ajatteli asian kuuluvan hänelle millään lailla, kun en häntä edes tuntenut.

Tämähän menee niin, että juomattomalle saa aukoa päätä, mutta jos minä menen kysymään joltain, miksi hemmetissä hän on aivan tillintallin, silloin minä olen kaikkien mielestä törkeä ja pidän itseäni parempana kuin kaikki muut :D

Lähettäjä: kooki 
Päivämäärä:   31.10.24 10:00:46

”Hyvin sanottu, Kolmas täti! Muakin on alkanut tosissaan ärsyttää, että juominen kuuluu niin moneen tilanteeseen ja aina pitäisi selitellä miksi ei maistu.”

Onkohan tämä joku vähän iäkkäämpien ihmisten juttu? Koska näin kohta kolmikymppisenä sanoisin, että alkoholittomuus on jo ihan niin tavallista ettei kukaan noin saman ikäluokan edustaja tai nuorempi kyseenalaista tai ihmettele asiaa. Ei ole koskaan tarvinnut selitellä.

Päivämäärä:   31.10.24 10:01:02

Siis miksi ihmeessä pitäisi juoda vettä, jos haluaa juoda limpparin, vissyn tai kuoharin ja sitä on tarjolla? Aivan sama, kuin jos ei ota pullaa mutta ottaa leivoksen. "Mikset sitten syö talkkunaa näissä juhlissa?". Itse juon usein lasillisen/tölkin sitä Russian-limpparia, koska minusta se maistuu hyvältä. Mutta kuulemma siihen kuuluisi laittaa kossua sekaan.

Päivämäärä:   31.10.24 10:11:46

"Onkohan tämä joku vähän iäkkäämpien ihmisten juttu? Koska näin kohta kolmikymppisenä sanoisin, että alkoholittomuus on jo ihan niin tavallista ettei kukaan noin saman ikäluokan edustaja tai nuorempi kyseenalaista tai ihmettele asiaa. Ei ole koskaan tarvinnut selitellä."

On. Töissä on selkeästi huomattu, että ne 50-60 vuotiaat juo ihan eri tavalla kuin me nelikymppiset ja nuoret juovat taas eri tavalla kuin me. Jos joku on känniääliö työpaikan bileissä niin se on se viiskymppinen ja yli. Nuoret on tosi siististi ja tosi usein selvinpäin.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.10.24 10:13:36

Olen 37-vuotias, ja kaveripiirissä on myös paljon 45-50-vuotiaita. Voi hyvin olla, että tämä ihmetteleminen on nimenomaan hieman vanhempien ihmisten juttu.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   31.10.24 10:15:48

Mä en ole juonut reiluun 20 vuoteen. Muutaman kerran kokeilin juoda 18-vuotiaana, mutta en vaan kertakaikkiaan saanut siitä mitään hyvää oloa enkä edes pidä alkoholin mausta. Paha emetofobia ei myöskään varsinaisesti kannusta juomaan...

Keikoilla oon käynyt paljonkin baareissa selvinpäin, ja joskus reilu parikymppisenä kävin baarissa mm tanssimassa ja pitämässä hauskaa vaikka en juonut. Osalle ihmisistä tää oli tosi suuri ongelma! Tosi kiva kuulla tuo kommentti, ettei nykyään pidetä niin ihmeellisenä (ainakaan siis minua nuorempien joukossa ilmeisesti).

Päivämäärä:   31.10.24 10:16:03

Seuratkaapa 50+-vuotiaita muutenkin, netissä ja tosielämässä. Aivan kamalaa suorasuisuutta.

Päivämäärä:   31.10.24 10:16:39

"Toki tanssimaan olisi kiva lähteä pitkästä aikaa, olisikohan kaupungilla joskus sellaisia aikuisten päivädiskoja :D"

Monissa kaupungeissa taitaa olla. Tampereella mielettömät tanssit. Päihteettömiä tapahtumia.

Lähettäjä: nala 
Päivämäärä:   31.10.24 10:42:42

”Onkohan tämä joku vähän iäkkäämpien ihmisten juttu? Koska näin kohta kolmikymppisenä sanoisin, että alkoholittomuus on jo ihan niin tavallista ettei kukaan noin saman ikäluokan edustaja tai nuorempi kyseenalaista tai ihmettele asiaa. Ei ole koskaan tarvinnut selitellä.”

Ihan sama havainto!

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   31.10.24 10:53:40

Mä olen yli 50 eikä mun ainakaan tarvitse selittää, jos en halua juoda alkoholia, ei töihin liittyvissä tapahtumissa eikä vapaa-ajalla, vaikka ihan valmistavan teollisuuden työpaikassa työskentelen.

Mulla on nuorempia ja vanhempia ystäviä ja kaikille on ihan sama juoko joku vai ei. Oisko sitten kiinni niistä piireistä, missä liikkuu?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   31.10.24 11:03:13

Joskus nuorempana join alkoa melko useinkin ja mitään "ryhmäytymistä" ei silloinkaan tapahtunut. Eli ei se ole siitä juomisesta kiinni. Itse en juuri koskaan tunne itseäni yksinäiseksi, mutta nyt lähestyvien synttäreidenkin kunniaksi haluaisin järjestää jotain iltamenoa.

Lähettäjä: Kipinä 
Päivämäärä:   31.10.24 11:12:49

Muutaman kerran vuodessa käydään kavereiden kanssa yökerhoissa tai 80-90-bileissä. Kaverit kyllä juo, muttei mihinkään örvellyskuntoon ja ventovieraat känniörveltäjät ei liikuta minua millään tavalla.
En koe yksinäisyyttä eikä ketään kiinnosta juonko alkoa vai limua. Ehkä siksi, koska olen oikeasti mukavaa seuraa myös ilman alkoa. Kaikki ei nimittäin ole, vaikka niin luulevatkin. Näitä ei jossain vaiheessa enää pyydetä mukaan tanssimaan, illanistujaisiin ehkä silloin tällöin. Ennemmin käydään sitten kahvilla tai syömässä.

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   31.10.24 11:16:26

Joskus joo mutta en kyllä niissä mitenkään ryhmäydy tai saa kavereita. Pikemminkin sellasessa tiivistyy ystävyyssuhteet, kun pyytää yhtä tai kahta kaveria että lähetään syömään ja leffaan tai baariin karaokea laulaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.