Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita, jotka ei nuku ilman lääkettä enää koskaan

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   29.10.24 23:04:12

Onko kukaan vuosia unilääkkeillä nukkunut saanut jossain vaiheessa taas nukuttua ilman mitään kemiallista avustusta? Itsestä tuntuu kauhealta ajatus siitä, että näin 46-vuotiaana tuomio olisi loppuikä nukkua kemiallista unta. Mulle siis kokeiltu univalmennukset, iltarutiinit, huolihetket, pysäytyssanat, kiitollisuuspäiväkirjat, unihygienia on kunnossa, huoneilma raikas ja viileä, teeni juon aamupäivällä, melatoniinit, iltamagnesiumit, ashawagandha, laventelitioat, terapia ja miltei kaikki mahdolliset unilääkkeet. Jos en ota lääkettä, saatan valvoa koko yön. Jos jaksan venyttää enkä ota lääkettä 2 seuraavanakaan, nukahtaminen saattaa kestää tunteja ja heräilen läpi yön koiranunta, joka päättyt aamuyöstä.

Pelkään, etten tule koskaan nukkumaan enää normaalia unta. Lääkkeistä ne mitkä toimivat, tekevät seuraavaksi päiväksi kooman. Paitsi yksi, joka tekee suuhun koko päiväksi niin pahan maun, että on etova olo jatkuvasti. Muista ei sitten tehoa olekaan. Bentsoihin en halua koskea, kaikki muu jo kokeiltu.
Help?

Re: Muita, jotka ei nuku ilman lääkettä enää koskaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.10.24 23:15:55

Millaista liikuntaa harrastat? Entä oletko kokeillut kunnon hieronta kuuria yhdistettynä hengitysharjoituksiin ja vaikka äänimaljarentoutukseen?

Minua pitää hereillä ylivirittynyt hermosto ja se johtuu pinnallisesta tavasta hengittää. Ainut paikka missä rentoudun ja melkein nukahdan on shiatsu-hieronta. En siis pysty rentoutumaan sillä tavoin edes tv-tä katsoessa tai missään muuallakaan, vähiten omassa sängyssä. Joskus tuntuu että voisi pysyä hereillä loputtomiinnja väsymyksen tunnetta ei tule..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.10.24 23:19:26

Itsellä vaan ei ole enää noin paha tilanne, kun lopetin salin ja ratsastuksen kun hermosto yliviritttyi niissä liikaa. Silloin kun kävin rennoilla maastolenkeillä ja höntsäilin ilman satulaa nukuin kuin tukki. Myös pitkät kävelyt ulkoböna hevosen kanssa auttoi nukkumaan. Ratsastustunti taas sai kierrokset kattoon kun puristin ihan liikaa

Lähettäjä: Ensa 
Päivämäärä:   29.10.24 23:19:55

Olisiko benso silloin tällöin pienempi paha luin jatkuva uniunilääke?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   29.10.24 23:40:50

Pitkän aikaa nukuin vain unilääkkeillä: Melatoniini, Triptyl, Ketipinor ja Truxal. Keti ja triptyl aiheutti ihan jäätävän kooman, truxal on ollut paras.

Nyt vuoden ollut aktiivisuuskello käytössä ja unen seuranta. Ihan yhtä levotonta unta nukun lääkkeillä kuin ilman, lääkkeillä se on vaan jokusen tunnin pidempään. Väsymys on ja pysyy, ei tunnu vaikuttavan nukkuuko ilman lääkkeitä 4-6h vai lääkkeillä 8-10h.

Ei ne bentsotkaan niin pahoja ole. Mulle määrättiin Opamox ahdistukseen mutta ainoa mihin se vaikutti oli se, että nukuin paremmin. Jostain syystä itseänikin ne pelotti, mutta mitään riippuvuuteen viittavaa ei niistä seurannut.

Lähettäjä: Lantaa 
Päivämäärä:   29.10.24 23:51:15

Minä varmaan. Lääkäri kysyi minulta tänä vuonna että mikä mun oma ajatus on tulevaisuudestani, käytäkö lääkettä vielä 5 tai 20 vuoden kuluttua? No en ollut ajatellut asiaa, mutta en keksinyt muutakaan ratkaisua. Tosin olin ennen käyntiä lukenut, että terapia on nykyään suositeltu hoitomuoto pitkäaikaisiin nukkumisongelmiin, lääkäri tähän hymähti ja kirjoitti seuraavat 100kpl unilääkettä ja sanoi, että uusii reseptin kyllä jatkossakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.10.24 00:13:25

Kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa unettomuutta.

Lähettäjä: Estrogeeni? 
Päivämäärä:   30.10.24 00:40:19

Onko sinulta mitattu estrogeenitasot (jos olet nainen)? Minulla oli vaikeuksia nukahtaa ja heräilin yöllä. Sitten kolmekymppisenä sain e-pillerit endometrioosiin. Pillereiden aloituksen jälkeen nukahdan heti (alle 10 min) siitä, kun menen sänkyyn. Tiedän nukahtamisajan, sillä kuuntelen iltaisin äänikirjaa 10 min uniajastimella ja nukahdan ennen kuin uniajastin katkaisee kirjan. Yöllä en heräile tai jos jollain lailla havahdun (esim. naapurin töihin lähtöön), niin nukahdan saman tien uudestaan.

Kun pidän pillereistä taukoviikon, pari ekaa yötä menvät hyvin, mutta sitten nukahtaminen alkaa olla vaikeaa, heräilen yöllä ja jos havahdun naapurin töihin lähtöön, en saa enää unta.

Kun aloitan pillerit uudelleen, uniongelmat poistuvat parissa päivässä.

Gynen kanssa tästä oli puhetta ja hän sanoi, että naisten uniongelmat usein liittyvät estrogeenin tasoon. Koska e-pillerit korjaavat uniongelmani, en ole lähtenyt asiaa sen enempää tutkimaan. Jossain kohtaa vaihdevuosien ja e-pillereiden lopettamisen jälkeen saattaa tulla ajankohtaiseksi tutkia estrogeenitasot ja mahdollisesti tehdä asialle jotain, jos uniongelmat silloin vielä jatkuvat.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.10.24 00:55:12

”Gynen kanssa tästä oli puhetta ja hän sanoi, että naisten uniongelmat usein liittyvät estrogeenin tasoon. Koska e-pillerit korjaavat uniongelmani, en ole lähtenyt asiaa sen enempää tutkimaan. ”

Tässäpä
Tämä! Ja pääset eroon kyllä lääkkeistä. Söin 15 vuotta..Nyt 10 ilman.

Lähettäjä: Pepsi 
Päivämäärä:   30.10.24 05:15:58

Myös rauta vaikuttaa nukkumiseen monilla, siis kun ferritiinit on kunnossa niin uni on syvempää.

Päivämäärä:   30.10.24 06:34:32

En oo osannut nukkua lapsesta asti joten syy tuskin on estrogeenin puute. Enemmän liittyy hermoston ylivirittyneisyyteen ja turvattomuudentunteeseen, keho ei uskalla hellittää jännityksestä kun pitää olla ns "varuillaan" varsinkin öisin kun muut nukkuu.

Ikä nyt 50, olen syönyt unilääkkeitä 25 vuotta, pystyn valvomaan vuorokausitolkulla ihan psykoosiin asti, joten toistaiseksi nukun lääkkeillä että pysyn tolkuissani.

Olen etsinyt traumaterapeuttia monta vuotta jotta päästäisiin juurisyihin käsittelemään sitä pelkoa ja turvattomuudentunnetta joka estää rentoutumista ja nukahtamista, mutta eipä löydy. Traumaterapeutteja on vähän ja ne vähät myyvät eioota eivätkä ehdi ottamaan uusia asiakkaita.

Joten katsotaan tuleeko vielä aika että opin nukkumaan niinku oikeet ihmiset...

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   30.10.24 06:49:00

Mulla huonot unet alkoi vaihdevuosista noin 45-vuotiaana. Osasin odottaa sitä, sillä äitini ja isoäitini ovat molemmat nukkuneet lääkkeillä loppuikänsä vaihdevuosien jälkeen. Kumpikaan ei ole kokeillut hormonikorvaushoitoa, joten aikani kärsittyäni kävin hakemassa korvaushoidon 53-vuotiaana. Ja nyt taas nukun ihan oikeaa unta, enkä vain lepuuttele silmiä sängyssä tai valvo kokonaan.

Päivämäärä:   30.10.24 08:33:57

Olen ollut aika pahassa koukussa, käyttänyt nukahtamislääkettä ja melatoninia. Vähän aikaa voinut kokeilla, jos nukahtaisi ja sitten luovuttanut ja ottanut pillerin. Nyt on tullut mieleen että stressaa mennä sänkyyn, kun tietää, että justiinsa pitäisi nukahtaa, että kerkiäisi nukkua tarpeeksi. Kolme yötä mennyt ilman lääkkeitä sillä tavalla, että menen ajoissa sänkyyn, en ajattele, että pitäisi nukahtaa nopeasti, vaan ajatuksella, että tässä voi nyt makoilla ja nautiskella aamuun asti. Sitten hyvä asento ja hyvä rentoutuminen ja hups olen nukahtanut nopeasti.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   30.10.24 09:49:14

Mulla on vahva trauma tausta ja somnor on ollu käytössä jo pitempään. Ei mua häiritse millään tavalla illalla ottaa unilääke, mulle se on ihan normaalia.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   30.10.24 09:51:20

Olen nukkunut unilääkkeillä yli 15 vuotta, ja näin jatkuu koko loppuelämä. Ei se mua haittaa niin kauan kuin on hyvä hoitokontakti, eikä tarvitse olla uudelle lääkärille selittelemässä historiaansa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.10.24 10:56:40

Ehkä tyhmä kysymys, koska olet varmaan jo kokeillut kaiken, mutta olethan kokeillut myös setiritsiinin? Siis allergialääkkeen. Itselläni tämä toimi yllättävän pitkään, kun otti illalla. Toki siihenkin vaikutukseen helposti siedättyy…

Mutta toki syy taustalla olisi parasta selvittää.

Lähettäjä: maru 
Päivämäärä:   30.10.24 11:16:09

"Enemmän liittyy hermoston ylivirittyneisyyteen ja turvattomuudentunteeseen, keho ei uskalla hellittää jännityksestä kun pitää olla ns "varuillaan" varsinkin öisin kun muut nukkuu."

Minulle tähän on auttanut iso vartioiva koira, nukun kuin tukki kun koira on kämpässä. <3

Päivämäärä:   30.10.24 11:28:49

Minimi 8h ulkoilua ja hevoshommia, illalla sauna ja magnesium. Nukun 7h kuin tukki. Päivällä välillä väsyttää mutta en nuku päikkäreitä, ne estää kunnon yöunia.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.10.24 11:34:58

Lähettäjä: …
Päivämäärä: 30.10.24 10:56:40

Ehkä tyhmä kysymys, koska olet varmaan jo kokeillut kaiken, mutta olethan kokeillut myös setiritsiinin? Siis allergialääkkeen. Itselläni tämä toimi yllättävän pitkään, kun otti illalla. Toki siihenkin vaikutukseen helposti siedättyy…

Setiritsiini ei vaan väsytä, se kun kuuluu uudemman polven antihistamiineihin. Mutta vanhoista löytyy Atarax, jota määrätään myös ihan unettomuuteen. Ja Opamoxia on turha pelätä, myös Doxepin kannattaa kokeilla jos ei ole jo.

Päivämäärä:   30.10.24 12:20:35

Kiitos vastauksista. Lohduttavaa kuulla, että on muitakin enkä ole ainoa tämän asian kanssa painiva.

Tässä nyt sitten kaikki mitä on kokeiltu: Atarax, Klotriptyl mite, Triptyl, Ketipinor, mirtatsapiini, Doxepin, melatoniini (sekä pitkä, että lyhyt), Zopinox. Eli kaikista unilääkeryhmistä jotain. Nukun kyllä mirtatsapiinilla ja tsopiklonilla, mutta seurauksena on seuraavan päivän aivan jäätävä kooma. En tahdo saada itseäni hereille, vaikka olisin nukkunut 11h ja tehokasta ajattelua vaativan työni tekeminen on aivan mahdotonta. Kaikkea olen kokeillut sen pari viikkoa, mutta sivuvaikutukset eivät lievenny. Zopinoxista tulee lisäksi todella karmea maku suuhun koko päiväksi, kuvottaa iltaan asti ja joudun pakottamaan itseni syömään. Ei minua haittaisi unilääkettä syödä, kunhan löytyisi joku minlä kanssa seuraava päivä ei olisi aivan tuskallista ja pystyisin tekemään työni. Tenoxia psykiatri minulle kirjoitti Ataraxin rinnalle nyt viimeksi, mutta en millään haluaisi käyttää tuota säännöllisesti. Koska luulenpa, että tulen loppuelämäni tarvitsemaan kemiallisen avun nukkumiseen. Niin monta kertaa olen kokeillut olla ilman ja kolmantena yönä viimeistään luovutan.

Hormonitoiminnasta sen verran, että esivaihdevuodet alkoivat 37-vuotiaana ja hormonikorvaushoidon aloitin 1,5v sitten. Unettomuudesta olen kärsinyt koko ikäni, mutta aamuöinen heräily ja liian aikaisin (4-5) herääminen vaikeutui noiden alkaessa. Hormonikorvaushoidosta olen hyötynyt muilta osin (nivelsäryt ja kuumat aallot jäivät pois), mutta uniongelmaan ei siitä ollut mitään hyötyä.

Minä en ota stressiä nukkumisesta iltaisin, kävin työterveyden kautta univalmennuksen ja jo ennen sitä olen ajatellut, että sekin on ihan ok jos en nukahda. Sitten vain lepään silmät kiinni, jonkinlaista lepoahan sekin on. Traumaterapiassa olen käynyt nyt puolisen vuotta ja hermoston säätelykyky on minullakin pielessä. Päivisin lamaantuneessa alivireessä ja öisin hälytystilassa ylivireessä . Ja kyllä, keskivaikea masennus ja ptsd todettiin kesällä. Pitkä on prosessi tätä opetella muuttamaan, mutta kovasti yritän kyllä. Opettelutien alussa myöskin luopumaan liiasta suorittamisesta, itseltäni liiallisesta vaatimisesta, palkkatyön tekemisestä yrittäjämalliin 150% lasissa, oman hyvinvoinnin edistämisessä jne.

Ja tervetuloa vaan yrittämään hikiliikunnan lisäämistä ja uusia harrastuksia heti sitten, kun olette olleet huonoilla yöunilla vaikka VAIN vuoden, olo on täysin zombie joko siitä, ettet nuku tai siitä, että halusit nukkua ja otit unilääkkeen. Väkisin käyn lenkittämässä koiran metsässä, luojan kiitos on iso aidattu tontti missä tuo saa ulkoilla.

Turhauttaa, kun kohta 2kk sairausloma on päätöksessään ja pitäisi palata töihin. Olin ajatellut ratkovani tämän uniongelman nyt vihdoin kuntoon tänä aikana, mutta tulos onkin pyöreä nolla. Työterveyslääkäri siirsi unilääkeasiani psykiatrille, mutta tämän vuoden käynnit on jo käytetty eli pitää odottaa ensi vuoden puolelle, jotta mahdollisesti saisin jotain muuta kokeiluun. Jos sellaista nyt sitten edes on olemassa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.10.24 12:35:10

Huoneilma "raikas ja viileä". Entä jos elimistösi kaipaakin lämpöä nukahtamiseen. Itselläni ei lämpöinen peitto auta yhtään mitään, kun nenä ja posket ovat kylminä. 20 astetta liian vähän, 22 jo oikein hyvä.

Päivämäärä:   30.10.24 12:58:02

Niin ja Puhdistamon Ilta-Magnesium on käytössä joka ilta maksimiannostuksella, vaikkei siitä muuta hyötyä oikein ole, kuin että suoli toimii. Ferritiini oli 103 kuukausi sitten, olen syönyt lisärautaa viimeisen vuoden ja saanut nostettua, lähtöarvo oli 24. Jatkoin vielä kuuria purkin loppuun eli n. kk verran. Täydessä verenkuvassa kaikki arvot priimaa.

Päivämäärä:   30.10.24 13:02:58

En pysty nukkumaan liian lämpimässä, alkaa ahdistaa ja tulee kuuma. Minulla on 7kg painopeitto käytössä ja se tuntuu mukavalta kyllä, muttei se uneen ole auttanut. Parhaiten nukun yksin, viikonloppuisin nukun kumppanin vieressä ja silloin korvatulpat käytössä. Vuoden ajan koira nukkunut vieressä muut ajat, mutta sillä en koe olleen mitään vaikutusta. Ei tule minuun kiinni vaan nukkuu sängyn päädyssä parisängyn toisella puolikkaalla.

Lähettäjä: Aamukaffe 
Päivämäärä:   30.10.24 13:03:59

”Hormonitoiminnasta sen verran, että esivaihdevuodet alkoivat 37-vuotiaana ja hormonikorvaushoidon aloitin 1,5v sitten. Unettomuudesta olen kärsinyt koko ikäni, mutta aamuöinen heräily ja liian aikaisin (4-5) herääminen vaikeutui noiden alkaessa. Hormonikorvaushoidosta olen hyötynyt muilta osin (nivelsäryt ja kuumat aallot jäivät pois), mutta uniongelmaan ei siitä ollut mitään hyötyä.”

Oletko testannut isompaa estrogeeniannosta? Osa oireista saattaa kadota pienemmällä annostuksella, osa taas vaatii isomman annoksen.

Päivämäärä:   30.10.24 14:28:32

Aamukaffe: minulla on tablettimuotoinen vuodoton hoito (Activelle). Tässä on joka päivälle sama annostus estrogeenia ja keltarauhashormonia. Gynelle olen menossa, koska tuntuu että nivelsäryt ovat hieman tulleet takaisin. Ja edellisestä käynnistä alkaa olla 1,5v aikaa. Kovin montaa vuodotonta tablettivalmistetta ei ole vaihtoehtona, kierukkaa en halua (steri tehty eikä koskaan ole ollut kierukkaa), enkä enää kuukautisiakaan kun niistä kerran olen pois päässyt. Minulla oli todella runsaat ja kivuliaat menkat. Mutta tosiaan uniongelma on ollut niin kauan, etten jaksa uskoa hkh:n siihen olevam mikään vastaus, vaikka hienoahan se olisi. Facessa olen seurannut vaihdevuosiryhmiä aktiivisesti vuosien ajan ja kyllä siellä niitä on paljon, joilla hkh ei ole auttanut uneen.

Lähettäjä: putkimies 
Päivämäärä:   30.10.24 14:35:18

Mulla kipulääkkeet vie usein unet.
Yksi konjakki, hermoratahieronta, seksi auttaa.

Lähettäjä: Toivo 
Päivämäärä:   30.10.24 15:25:11

Perheenjäsenellä myös vuosien unilääkekierre. Nyt ollut jo vuosia ilman. Hänellä myös samanlainen tausta kuin sinulla. Apua sai vasta oikean terapeutin ja oikean lääkärin löydyttyä. Koko lääkitys pistettiin uusiksi ja terapiamuoto vaihtoon. Pikkuhiljaa lähti unet paranemaan (ensin 1-2h pätkissä), nyt vetelee 6-8h unta suurimman osan öistä ja nukahtaa nopeasti. Unen kesto pitenee sitä mukaan millaista aktiviteettia pystyy viikon mittaan tekemään. Joskus on jaksoja että unet on 4-6h/yö ja silloin joutuu aamupäivällä ottamaan torkut.

Väärän lääkityksen kanssa homma vaan huononee. Koko paketti on laitettava kuntoon ja löydettävä oikeat ihmiset. Toivoa on niistä paremmista unista.

Päivämäärä:   30.10.24 15:25:16

Seksi ei auta minulla, eikä sitä nyt ole saatavillakaan kuin viikonloppuisin. Viiniä pitää juoda vähintään 2 isoa lasillista, että auttaa, enkä todellakaan halua luoda itselleni alkoholiongelmaa. Juon erittäin harvoin ja nyt en ollenkaan mielialalääkityksen vuoksi. Alkoholi pahentaa masennusta. Kipulääkkeitäkään (Burana ja Panadol) en tarvitse kovin usein. Ennen niitäkin piti syödä joka kuukausi monta päivää menkkojen takia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.10.24 15:26:50

Mikä auttaisi siihen, kun nukahdan kyllä heti, mutta herään viimeistään kolmen tunnin päästä? Sitten valvon muutaman tunnin ja saatan taas nukkua pari tuntia. Vapaalla ei haittaa, mutta työn kanssa ei sovi yhteen. Triptyl, Atarax, Tenox, jne. eivät pidennä unta, mutta tekevät seuraavan päivän työnteosta mahdotonta. Panacod nukuttaisi hyvin, mutta sitä ei lääkäri unilääkkeeksi kirjoita.

Lähettäjä: kajo 
Päivämäärä:   30.10.24 18:57:48

Jos yhtään lohduttaa, täällä toinen unihäiriöinen. Traumatausta, en pysty terapiaan eikä se auttaisi. Lapsuudessa oli yöaikaan ikäviä tapahtumia, aikuisena en kykene nukkumaan normaalisti. Hälytystila on päällä ja elän sumussa kun nukkuminen on pieniä torkkuja pitkin yötä/päivää. Tunnistan suunnilleen rajan missä pitää lääkitä itsensä tokkuraan että saa edes nukahdettua pian uudelleen heräämisten lomassa. Olen kokopäivätöissä, kotiin jääminen ei auta mun tapauksessa.

Pelkkä ajatus nukkumisesta saa hermoston kiihtymään ja makuullaolokin on vaikeaa. Jonkinlainen ratkaisu löytyi snri-lääkkeen kanssa kun otan aamuin-illoin että vaikutus on tasainen myös yöhön. Doxepin 25mg ja temesta 20-40mg yhdessä saa jonkunlaiseen rennompaan olotilaan jos on joku stressi päällä. Olen tosin noidenkin kanssa valvonut yöt läpi, mutta sentään pystynyt huilaamaan makuulla. Mulla tosi huonosti bentsot vaikuttaa, ainut tähän mennessä toi temesta. Joskus hetken auttoi piikkimaton päällä nukahtaminen, enää ei mitään vaikutusta. Sokeriton ja viljaton ruokavalio sopii myös mun päälle, tuntuu että kohtuu kevyellä syömisellä olisi jonkinlainen etu lääkkeitten imeytymiseen.

Olen muuten ennen ollut täysin lääkevastainen, kunnes polla sekosi unettomuuden takia niin, etten tiennyt missä olen tai mikä on todellisuutta.

Päivämäärä:   30.10.24 19:42:49

Siinä vaiheessa kun on valvonut 4 vuorokautta ja oot psykoosissa eikä psyk osastollaan meinaa saada norsunkaatolääkkeillä nukkumaan, on turha ehdotella iltakonjakkeja, koiraa tai lisää ulkoilua, varsinkin kun tein raskasta fyysistä työtä ulkona tuolloin.

Ei paljoa naurattanut. Kesti neljä vuotta toipua siitä psykoosista enkä halua kokea sitä ikinä enää uudelleen.

Siksi nukun unilääkkeillä vaikka loppuelämäni.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.10.24 20:05:31

Minä en ymmärrä miksi unilääkkeitä ei sais käyttää sillon kun on ihan selkeä tarve sille unilääkkeelle. Nuorempana valvoin kokonaisia öitä ennen kuin sain unilääkkeet. Toki arjen aktiivisuus vaikuttaa mutta sillon lääkettä tarvii vaan vähemmän. Mulla on psykiatrin valvonnassa säädetty unilääkitys sopivaksi ja nyt ihan tk lääkäri mukisematta uusii reseptin. Käytän lääkettä niin ku ite parhaaksi katson. Oishan se kiva nukkua ilman lääkettä mutta kun en nuku ja menee unirytmit aivan sekasin. Illalla tabletti suuhun ja nukkumaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.10.24 20:05:45

Symppaan, minä olen myös huono nukkumaan ja vireensäätelyongelma. Kortisolirytmi häiriintynyt kroonisen lapsuudesta saakka jatkuneen stressin vuoksi. Tällä hetkellä lapsensaannin jäljiltä 3 vuotta unenpuutetta ja alkaa kroppa prakaamaan. Muistia ei ole enää hetkeen ollut. Itselläni auttaa rauta ja estrogeeni.

Jäin miettimään onko sun hormonikorvauksessa siis keltarauhashormoni koko ajan vai syklissä? Syklisyyttä vaatisi että hormonit vakaantuisi, käsittääkseni.

Tsekkaisin kaiken päälle lisämunuaisen kunnon, Cushing/Addison siis. Ja kilpirauhanen varmaan onkin tsekattu. Käytännössä noin pitkä unettomuus joka johtanut psykoosiin, ja trauma, on todennäköisesti sotkenut HPA-akselin toiminnan eli voi olla aivolisäkeperäistä toiminnan vajetta.

Lähettäjä: Äk 
Päivämäärä:   30.10.24 20:27:47

Olen aina nukkunut huonosti. Ajattelen olevani aamu- ja iltavirkku. Lääkkeistä parhaiten toimii Heinix iltaisin otettuna. Jos en ota lääkettä, viritän tylsän englanninkielisen äänikirjan monotonisella, hyvin pienellä äänellä ja luku kerrallaan ja kuuntelen toisella korvallaapilla. Yleensä herään 2 tunnin välein, mutta laitan äänikirjan luvun taas pyörimään. Näin pääsen 6-8 tunnin uneen per yö ilman lääkettä. Toimii minulla, muttei välttämättä muilla.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   30.10.24 20:56:41

Olen nyt käyttänyt Triptyliä puolisen vuotta, se määrättiin krooniseen kipuun, siihen on auttanut ihan ok mutta suurimman avun olen saanut uniongelmiin, enkä aio lopettaa ennen kuin sen määrääminen minulle lopetetaan. Olen lapsesta asti ollut tosi huono nukahtaja ja kaikki keinot olleet koko elämäni käytössä. Pienellä annoksella Triptyliä nukun kuin tukki ja olen päivisinkin rennompi, koska saan nukuttua vihdoinkin hyvin. Mulla siis sen lisäksi, että ajatukset valvottaa ja olen levoton, kivut pitävät helposti hereillä.

Lähettäjä: Nukku Matti 
Päivämäärä:   30.10.24 21:07:11

Lähdet tiputtamaan annosta hyvin rauhallisesti, pieniä määriä ja pitkään aikaa. Esim puoli vuotta 3/4 tabletti, sitten puolikas jne. Kun annos alkaa olemaan 1/4 tabletti ja pärjäät sillä, niin jätät ensin yhden yön viikosta pois. Sitä pari kuukautta, sitten toinen yö jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.10.24 21:33:57

Otan nykyään sirdaludin tai heinixin illalla niin saan nukuttua. Nukahtamis/unilääkkeistä menee seuraava päivä aivan pilalle enkä voisi käyttää niitä työpäivinä.

En tiedä mikä uniongelmia aiheuttaa. Työterveyden uniryhmässäkin olin, muttei niillä keinoilla tapahtunut mitään muutosta.

Päivämäärä:   30.10.24 21:38:47

Nukuin lääkkeillä vuosi kausia. Trauma ja masennus taustalla. Kun aikaa kului ja pää nollasi niin lopetin kaikki lääkkeet enkä ole sen jälkeen vuosikausiin koskenut mihinkään. Nukun 8-9h/yö.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   31.10.24 11:44:48

Aloittaja, Zopinoxin voi vaihtaa Stellaan! Muuten hyvin samanlainen lääke, mutta ei tule pahaa makua suuhun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.