Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Papakokeeseen menemisen ongelma, miten saisin

Lähettäjä: suru 
Päivämäärä:   29.10.24 17:56:52

mentyä sinne tässä tilanteessa? Viitaten tällä foorumilla usein ilmenevään räävittömään kielenkäyttöön ja loukkaamisenhaluun, niin yritä vastata siten kuten itse toivoisit sinulle vastattavan tässä asiassa, joka on kysyjälleen arka ja kipeä.

Haluaisin siis kyllä mennä näytteenottoon, koska kyllä minulla (10 vuoden 20 mg eli maksimiannostus SSRI -lääkkeen ansiosta + jokailtaisen nukahtamislääkkeen ansiosta?) on halua saada mahdollisuus reagoida niihin kyseisiin solutason muutoksiin ajoissa, kun se kerran lääketieteellisesti mahdollista on. Voin nimittäin maksaa veroja ja tehdä vapaaehtoistyötä eli olla siten hyödyllinen yksilö, kun minut on kuitenkin paneskeltu tähän yhteiskuntaan olemaan.

Ts. En minä näihin kyseisiin syöpiin haluaisi liian myöhään havahtua, kun teoriassa siihen voitaisiin näytteen ansiosta ajoissakin joskus puuttua.

Olen 31-vuotias eli sain 1. papakoekutsun viime vuonna. En mennyt. Syitä on päällimmäisenä kaksi ja toki pinnan alla aihetta koskien enemmän. Ne kaksi päällimmäistä ovat:

a) Koska en ole harrastanut seksiä, minua hävettää levittää pimppini hoitohenkilökunnalle näytteenotossa. Syy: oletan edelleenkin pimpistäni näkevän, että en ole seksiä harrastanut. Kuten jokainen tietää, niin tässä iässä se on todella poikkeuksellista. On harvinaista, että ikäiseni nainen on neitsyt. Kysytäänkö siellä paljonkin kysymyksiä seksielämästä? Tällainen harvinaisena poikkeuksena tuleminen pimppinäytteen ottoon on todella vastenmielinen ajatus.

Huom. Olen siis kantasuomalainen ja normaaliälyinen korkeakoulutettu nainen, eli kehitysvammainen en ole. Tämän mainitsin, jotta tajuatte mitä yritän sanoa. Siitä ei pääse mihinkään, että olen poikkeus ja erittäin hävettävällä ja surullisella tavalla. Sehän ei tietenkään olisi surullista eikä hävettävää, jos olisin aseksuaali. Mutta kun en ole.

Sen sijaan olen ollut puolet elämästäni todella ahdistunut ja todella masentunut ja näitäkin paljon merkittävämpää on itsetunnon puute, tubulaariset rinnat ym. suoraan ulkonäköön liittyvät ongelmat sekä se etten lapsuuden ja nuoruuden kasvuympäristöstä naiseutta ja seksuaalisuutta koskien koskaan parantunut. Hyväksikäyttöä ei siis ollut, vaan minut kasvatettiin siten että naiselliset muodot peitetään viimeiset asti jne. Naisen mallini oli todella pipi. Olen käynyt aikoinaan 4 vuoden psykoterapian, mutta en koskaan parantunut. Kaikki eivät parane, sellaista se on, olen siihen jo paljolti turtunut.

Huom.1 en ole koskaan käyttänyt tamponia, koska en ole oppinut. En tunne alapäätäni kunnolla, että mihin se pitäisi työntää. Todella kivuliasta yrittää survoa sitä. Eihän siellä ole kukaan ihminenkään käynyt.

Huom. 2. Minulle ei koskaan ole tehty normaalia gyn.tutkimusta, koska a) 15-vuotiaana menkkojen poisjäätyä oli vielä normaalia,että olin neitsyt, joten mieslääkäri (trauma sinällään) tutki peräsuolen kautta. b) Muutama vuosi sitten (n. 3 v) paha anemia koko menkkaikäni toistuneen valtavan kuukautisvuotamisen takia pakotti minut gynelle e-pillerit hankkimaan. Sanoin sille olevani neitsyt. Tutki erittäin kevyesti vain siksi, eikä todellakaan normaalia gyn. tutkimusta, saati sisäistä ultraa, "koska olet neitsyt". Ymmärrettö jo, miten nöyryyttävää tällainen on? 28-vuotiaana silloin. Kannassa lukee, että ei ole harrastanut seksiä. Jep jep. Kirjoittaa toki sitten näytteenottajakin, jotta jokaiselle th :n työntekijälle varmasti tulee jatkossakin asia selväksi?

Vuosi sitten jouduin soittoajan ottamaan gynelle, koska pillerit oli alkaneet aiheuttaa tiputtelua, koska joskus vaan käy niin että pitkään käytetyt hormonit ei enää riitä keholle ja pitää vaihtaa valmistetta. Vastasin gynelle kuten asia on, että en käynyt papassa. Käski käydä, koska vuotohäiriöt voi joskus johtua niistä eräistä kasvustoistakin siellä "pimpin uumenissa".

"Lupaa käydä pian papakokeessa" kirjoitti lääkäri silloin Kantaan. Joo. Kun se oliskin henkisesti yhtä helppoa.

b) Lantionpohjani ym. pimppilihakseni ovat täysin jumissa, kuten koko kehoni on. On niin paljon ahdistusta ja surua, joka vetää kehon lukkoon. Lantionpohja on viulunkielenä siksi, että suhteeni itsensä hyväilyyn on sairas eli paljolti ainoastaan puran ahdistustani siihen, siten että jään jumiin siihen runk... , mikä häiritsee normaalia elämää. En ole koskaan saanut org., eli en ole koskaan rentoutunut kunnolla alapääni lihaksistosta. Tästä seuraa se, että mitenköhän näytteenotto onnistuu pimpistä tässä tapauksessa, kun rentona pitäisi pystyä olemaan? Seksuaalinen nautinto puuttuessaan täyttää paljon päivääni, koska en ole tosiaan aseksuaali. E-pillerit veivät 85 % haluista, joita siis oli paljonkin ennen kuin munasarjat meni horrokseen. Kuitenkin tätä jatkuvaa on lantionpohjan kiristämistä on kokoajan.

Niin että miten se näyte tällaisesta pimpistä saadaan? Kuinka todennäköisesti nöyryytys jatkuu, kun se ei 1. yrittäjältä onnistu lihasten kireyden (ja neitsyyden takia) ja siitä seuraavan kivun vuoksi? Eli haetaan lisää henkilökuntaa. :D Pelkään siis ihan myös sitä kipua, koska pimppini on ollut aina tyhjillään.

Re: Papakokeeseen menemisen ongelma, miten saisin

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   29.10.24 17:59:42

En osaa muuta sanoa kuin että gynet on kyllä nähneet ihan kaikenlaisia värkkejä, ei tarvitse ollenkaan hävetä neitsyyttä tai mitään muutakaan :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.24 18:02:54

1. Neitsyydessä ei ole mitään hävettävää, eikä terveydenhuollon ammattilaisia oikeasti kiinnosta sen enempää.
2. Opettele rentouttamaan ne alapään lihakset.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.10.24 18:13:50

Labrassa ei kysytä kuin esitietolomakkeen asiat.

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   29.10.24 18:16:30

Vastaan sinulle näytteenottajana: sinä olet vain yksi pimppi tuhansien joukossa. Minua ei kiinnosta kenenkään seksielämä enkä siitä koskaan kysy. Yhden asiakkaan kanssa se tosin tuli puheeksi, kun hän itse mainitsi, että yhdyntä ei ole onnistunut -> näyte otettiin työntämällä pelkkä harja pimperoon, sillä sinne ei mahtunut mitään muuta (rakenteellinen juttu?). Lämpimästi suositeltiin gynekologilla käyntiä.

Älä siis murehdi, me olemme nähneet/kuulleet kaiken.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.10.24 18:21:45

Sori nyt, mutta ketään ei kiinnosta varsinaisesti sun pimppis vaikka luuletkin olevasi jotenkin erityinen. Se terveydenhuollon ammattilainen tekee työtään eli ottaa sen näytteen ja thats it. Ei sen tehtävä ole kysellä yhtään mitään.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   29.10.24 18:22:06

Kohdunkaulan syövän aiheuttaa HPV virus, joka tarttuu sukupuoliteitse. Sinun tapauksessasi riski on niin olematon, ettei seulonnassa ole mitään järkeä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.10.24 18:22:19

Ei tarvi jännittää, näytteenottajat ei tutki mitään ottavat vain näytteen, eivät arvostele. Papa koetta ei kannata jättää otattamatta. Itselläni ei ollut mitään vaivoja, onneksi menin olikin löydöksiä ei onneksi vielä syöpää ollut

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   29.10.24 18:23:20

Mä kävin 25 vuotiaana neitsyenä ekassa papassa ja voi piru että se sattu. Jo itessään se vehkeen työntö sinne ja sit se kun sitä alettiin levittämään, oli myös aika kovakouranen hoitaja. Kauheilla traumoilla menin 31 vuotiaana (edelleen neitsyt) ja kerroin hoitajalle että edelliskerta oli hirveä. Otettiin homma rauhassa, laitteen levitys sattu edelleen aika paljon mutta pysty rentoutumaan paremmin kun hoitaja otti homman rauhallisesti. Oletan että ekalla näytteenottokerralla kyllä repesi kalvot niin että sen jälkeen kiivi ei ainakaan 'näyttänyt' enää neitsyeltä.

Päivämäärä:   29.10.24 19:18:00

Miu: en olisi mennyt seulontaan neitsyenä.. Näin itse päätin mutta neitsyys lähtikin alta 30v kun löytyi turvallinen.

Päivämäärä:   29.10.24 19:34:59

"Huom. Olen siis kantasuomalainen ja normaaliälyinen korkeakoulutettu nainen, eli kehitysvammainen en ole."

Olen ällistynyt.

Olet korkeakoulutettu eli osaat tiedonhaun.
Kerrot ettet ole harrastanut seksiä.
Ongelmasi on pelko papa-kokeeseen menosta.

Siis sinun ei koskaan tarvitse siihen mennä koska sinulla ei voi olla hpv-virusta koska olet neitsyt.

Voi ihminen, olet aivan turhaan stressannut itseäsi vuosia :D Voi hyvänen aika.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   29.10.24 19:58:33

Minua taas ihmetyttää miten korkeakoulutettu voi ajatella, että seksillä on jotain merkitystä siihen voiko käyttää tamponeja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 20:09:15

oon itekin 31v neitsyt eikä siitä oltu yhtään ihmeissään kun gynellä kävin (eri syystä). hyvin onnistui toimenpiteetkin. kyllä lääkärit näkee kaikenlaisia ihmisiä. harva on oikeasti niin ihmeellinen ja ainutlaatuinen mitä itse luulee.

Lähettäjä: ,f 
Päivämäärä:   29.10.24 20:17:03

Ei siellä kukaan ala pimppiäsi sen kummemmin kaivelemaan ja vielä vähemmän arvostelemaan, että onko se nyt kaunis vai ruma.

Parhaat näytteenottajat ovat niitä, jotka ottavat niitä viisi tunnissa eli nimenomaan ne, jotka ottavat joukkoseulontanäytteet. Gynet ottavat näytteitä todella vähän ja eivät välttämättä edes osaa ottaa sitä oikein, joten mene ennemmin osaavalle terkkarille.

Jos et ole koskaan harrastanut seksiä, niin on erittäin epätodennäköistä, että olisit saanut kumpaakaan korkean syöpäriskin HPV-tyypeistä, jotka aiheuttavat solumuutoksia ja syöpää. Tuolloin mahdollisuus solumuutoksille ja tulevalle syövälle on olematon, joten mikään pakko sinun ei ole mennä papaan.

Mutta koska on ihan järkevää käydä papassa edes silloin, kun seksielämän on aloittanut, niin ehkä sinun kannattaisi käydä juttelemassa jollekin ammattilaiselle noista ajatuksistasi, ettet kehtaa mennä papa-näytteeseen, koska näytteenottaja voi arvostella pimppiäsi rumaksi.

Lähettäjä: Sanat 
Päivämäärä:   29.10.24 20:19:42

Aloittajan kannattaa sanoa ”ei yhdyntöjä”. Saa pienemmät tutkimusvälineet (ei satu niin paljon). Lisäksi ”ei yhdyntöjä” voi ymmärtää niin, että aloittaja on lesbo ja on ollut aina vain naisen kanssa. Ei tarvitse korostaa neitsyyttä, jos ei halua.

Lähettäjä: wtf 
Päivämäärä:   29.10.24 20:26:23

"15-vuotiaana menkkojen poisjäätyä oli vielä normaalia,että olin neitsyt, joten mieslääkäri (trauma sinällään) tutki peräsuolen kautta."

En ihmettele, jos tuosta jäi trauma. Luulisi, että peräsuolen kautta tutkiminen sattuu vähintään yhtä paljon. Ja vielä miehen tekemänä, nuorena tyttönä.
Miksi edes 15-vuotiaan menkkojen katoamista pidetään jotenkin ihmeellisenä? Tuossa iässähän se on ihan normaalia.. Itselläni menkat vasta alkoivat 15-vuotiaana, eikä mitään tutkimuksia edes tehty.

Lähettäjä: Nobody 
Päivämäärä:   29.10.24 21:08:14

Ylempänä joku väitti, että seulontoja tekevät ovat hyviä ottamaan näytteitä. Tämä on sitten ihan paskapuhetta. Tai varmaan saavat tehokkaasti näytteet, mutta osalla unohtuu potilas täysin. Ensimmäisen seulonnan jälkeen päätin etten mene enää ikinä. Gyne kuitenkin puhui ympäri ja menin toiseen. Vaikka kuinka varoittelin ja pyysin, että voitaisiinko tehdä varovasti, se tuntui saatanalliselta repimiseltä.

Olen noiden käyntien takia tilastoissa yksi seulonnat väliin jättävä. Todellisuus tilaston takana kuitenkin on, että käyn säännöllisesti yksityisellä gynellä, joka ottaa papan säännöllisin väliajoin. Ja saan sellaisen palvelun, jonka haluan. Ja pystyn olemaan näytteenoton.

Hassuinta tässä on se, että jouduin päivystykseen, jossa oli pakko tehdä sisätutkimus. Sen suoritti nuori yleislääkäri MIES, joka peittosi kaikki labrahoitajat ja gynet siinä, miten kivuttomasti sen pystyi tekemään.

Päivämäärä:   29.10.24 21:22:25

"En ihmettele, jos tuosta jäi trauma. Luulisi, että peräsuolen kautta tutkiminen sattuu vähintään yhtä paljon. Ja vielä miehen tekemänä, nuorena tyttönä.
Miksi edes 15-vuotiaan menkkojen katoamista pidetään jotenkin ihmeellisenä? Tuossa iässähän se on ihan normaalia.. Itselläni menkat vasta alkoivat 15-vuotiaana, eikä mitään tutkimuksia edes tehty."

Ei se trauma kivusta jäänyt. Vaan muista syistä. Erittäin vastentahtoinen ja ikävä kokemus oli. Eikä se mies ollut kovakourainen eikä tyly eikä muutakaan.

Ei se ole kellekään normaalia, että JO ALKANEET menkat loppuu täysin. Selkälääkärini passitti saman tien gynelle, kun kuuli selkäkontrollissa, että menkat loppuneet. Mies oli se, mitä tarjolla oli suorilta.

Lähettäjä: Venus 
Päivämäärä:   29.10.24 21:23:02

Siis.... miksi ihmeessä menisit edes papaan, jos olet neitsyt??

Mistä se hpv olisi sinne pimperoon hypännyt? Ei sitä syöpää ilman sitä kehity.

Lähettäjä: jed 
Päivämäärä:   29.10.24 21:23:46

Minä olen käyttänyt tamponeja heti ensimmäisistä kuukautisista lähtien. Seksiä harrastin ensimmäisen kerran vasta monta vuotta myöhemmin. Mikä ihme on edelleen tuo ajatus, että tamponia ei voi käyttää jos on neitsyt?

Lisäksi ihmettelen korkeakoulutuksen tasoa, jos joku sanoo olevansa korkeakoulutettu eikä siis osaa etsiä tietoa siitä, miten kohdunkaulansyöpä syntyy. Tarvitaan HPV-infektio, jota neitsyellä ei ole.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00162

Oikeasti. Kai aloitus on provo?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   29.10.24 21:28:14

Olen käynyt kolme kertaa joukkoseulonnoissa eikä yhdelläkään kerralla ole oltu kovakouraisia, asiattomia tai käynyt kipeää. Ei todellakaan ole revitty s44tanallisesti tai muutenkaan irroteltu palasia limakalvoista kuten joku toisessa ketjussa väitti. Se palasten irrottaminen kuuluu vasta siihen jos solumuutoksia ilmenee eikä ne parane itsestään. Kolposkopia ja loop-hoito, muttei todellakaan vielä papa-vaiheessa :D

Päivämäärä:   29.10.24 21:28:16

"Aloittajan kannattaa sanoa ”ei yhdyntöjä”. Saa pienemmät tutkimusvälineet (ei satu niin paljon)."

Siis ei yhdyntöjä siellä Kannassakin lukee. Ei tietenkään puhekieltä, neitsyys.

Te joita nyt naurattaa, että olen ei yhdyntöjä -tilassa menossa papaan, niin sori vaan mutta tämä erikoislääkäri on painostanut (hyvällä tavalla) papaan menoa samassa kirjauksessa, jossa lukee ei yhdyntöjä.

Täten luotan enemmän häneen gynekologina, kuin Ht. netin anonyymeihin tietäjiin..

Kyllä vain itsekin vuosia mietin tätä asiaa, että näkyykö niissä seuloissa vain sellaiset solumuutokset, joka mahdolistuu seksielämän kautta. Mietin tätä todella, että mistä kysyisin muulla tavalla kuin soittamalla gynelle soittoajan tai menemällä vo :lle (=liian arka asia kysyä). Mutta kyllähän kohdunkaulansyöpä voi tulla eli tehdä esiasteitaan kenelle tahansa kohdulliselle. Kuten Kannan kirjauksesta voi päätellä nohevimmat

Lähettäjä: js 
Päivämäärä:   29.10.24 21:30:05

Onko aloittaja se täällä jatkuvasti jankuttanut tipe?

Päivämäärä:   29.10.24 21:30:22

"Mikä ihme on edelleen tuo ajatus, että tamponia ei voi käyttää jos on neitsyt?"

Kuka täällä on väittänyt, ettei tamponia voisi käyttää jos on neitsyt?:D

Voitteko lukea vähän lahjakkaammin?

Sanoin, että tamponikäytön yrittäminen jäi, koska en saanut sitä sinne. Syy: pimppini on minulle vieras.

Päivämäärä:   29.10.24 21:35:35

"Mutta kyllähän kohdunkaulansyöpä voi tulla eli tehdä esiasteitaan kenelle tahansa kohdulliselle."

Voi, jos on hpv. Jos ei ole, ei voi. Laitapa ihan kuule googlaten nyt ja etsi tietoa.

Päivämäärä:   29.10.24 21:38:08

HPVn voi kyllä saada esim omalta äidiltään että se ei ole mikään seksitauti. Se tarttuu hyvin helposti eritteiden välityksellä.

Aloittaja soittaa tk:n ja sanoo olevansa pelkopotilas ja hänet ohjataan osaaalle näytteenottajalle.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.10.24 22:10:49

Sinä olet ihan yhtä hyvä kuin muutkin. Ei ole mikään häpeä olla neitsyt 30v. Olen itse saman ikäinen ja ollut sinkku ehkä 7 vuotta. Eli itsekin etsin vielä sitä elämäni kumppania. Minusta olisi ok vaikka olisinkin ollut vielä ilman niitä kokemuksia mitä olen saanut, kaikki eivät ole olleet hyviä.

Minulla oli nuorempana myös haasteita tamponien kanssa ja niiden laitto sattui ennen ja jälkeenkin kun olin harrastanut seksiä. Vieläkin tamponit ilman asettimia sattuvat laittaa.

Sinuna soittaisin terveysasemalla, kertoisin tilanteen ja että tarvitsisit varovaisen näytteenoton. Kyllähän hammaslääkärikammoiset pääsevät myös tällaiseen "hellempään" käsittelyyn. Toivottavasti saat hyvän kokemuksen!!!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 22:26:47

Sympatiseeraan ongelmaa. Haluaisin kuitenkin puuttua muuhun asiaan viestissäsi. Kerrot, että sulla on ollut tosi runsaat menkat ja että sulla on pahaa ahdistusta ja masennusta. Onkohan sun rauta-arvoja kukaan koskaan tutkinut? Molemmat ovat nimittäin raudanpuutteelle ihan tyypillisiä oireita ja voisivat korjautua yksittäiselläkin infuusiolla parhaimmillaan. Ferritiiniarvon pitäisi olla lähemmäs 100 tai mieluummin ylikin, kun CRP ja lasko viitteissä - mikäli siis jotain oireita on. Vasta kun ferritiini riittävän korkea, voidaan sulkea pois raudanpuutteen vaikutus oireisiin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.10.24 22:28:27

No se kinttujen levittäminen siinä telineessä näytteenottajalle on meille useimmille epämiellyttävä kokemus. Siihen en osaa tsempata. Mutta tänä vuonna papassa viimeksi käyneenä positiivinen asia oli, että itse näytteen otto oli vain jollain karkealla siveltimellä/harjalla sively, ei siis mikään pintasolukudosta veitsellä nirhaisu. Oli todella äkkiä ohitse, eikä "tuntunut missään", muuta kuin omassa pääkopassa.

Päivämäärä:   29.10.24 22:46:58

Ei sinun tarvitse mennä papaan koska olet neitsyt.

Päivämäärä:   29.10.24 22:56:33

Todella hölmöä vastaajilta tarttua tuohon korkeaan koulutukseen. Hyvin monilla on aika vähäiset tiedot naisen sukupuolielimiin liittyvistä asioista, myös koulutetuilla ja ylipäänsä korkea koulutus takaa vain sen, että ihmisellä on tietoa sen oman opintoalansa asioista. Olen tavannut korkeasti koulutettuja ihmisiä, joilla ei ole paljon mitään tietoa sellaisista asioista, jotka minusta ovat ihan yleissivistykseen kuuluvia. Ja jos aloittajaa on lääkäri kehottanut papakokeessa käymään vaikka tietää ettei tällä ole seksikokemuksia, niin kaipa ihminen silloin uskoo kun lääkäri sanoo.

Lisäksi täällä on tosiaan kovin lukutaidotonta porukkaa vaikka niin ylimielisesti vastataankin, kun eihän aloittaja tuosta tamponista väittänyt, ettei sitä voisi sellainen käyttää joka ei ole harrastanut seksiä, vaan hän sanoi, että hän ei itse ole saanut sitä laitettua.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   29.10.24 22:57:41

Kyllä tuo on saatu minultakin otettua, joka pelkää niin papaa, kun kaikkea alapään ronkkimista seksuaalisten traumojen takia. Enemmän se vain sattuu kun jännittää.

Lähettäjä: nnn 
Päivämäärä:   29.10.24 23:14:17

Korkeakoulutetuille ihmisille on yleensä opetettu tiedonhakua. Tästähän on korkeakoulussa ihan pakollinen kurssikin, joillakin jopa useampi.

Ei siis tarvitse tietää koko maailman asioista kaikkea, mutta olisi pitänyt oppia, mistä tietoa löytää kun sitä tarvitsee. Varsinkin nykypäivänä, kun kaikilla on netti kädessä. Ja aikana ennen nettiä tietoa on etsitty esim. kirjoista.

Aloittaja osaa ainakin löytää tiensä internettiin, kun on keskustelupalstalle tehnyt aloituksen, joten luulisi, että olisi osannut etsiä haluamaansa tietoa jollain netin hakukoneellakin. Niitä on muitakin kuin google. Ja ne kaikki löytävät kyllä tietoa, kun hakukenttään kirjoittaa haluamiaan hakusanoja.

Lähettäjä: qyy 
Päivämäärä:   29.10.24 23:16:19

Runkkaat koko ajan mutta silti et saa tamponia paikalleen koska pimppisi on sinulle vieras?

Päivämäärä:   29.10.24 23:20:40

"Korkeakoulutetuille ihmisille on yleensä opetettu tiedonhakua. Tästähän on korkeakoulussa ihan pakollinen kurssikin, joillakin jopa useampi.

Ei siis tarvitse tietää koko maailman asioista kaikkea, mutta olisi pitänyt oppia, mistä tietoa löytää kun sitä tarvitsee. Varsinkin nykypäivänä, kun kaikilla on netti kädessä. Ja aikana ennen nettiä tietoa on etsitty esim. kirjoista."

Voi voi. Moni luottaa ihan mutu-tuntumaan, myös ne korkeasti koulutetut ihmiset. Tiedonhakua voidaan kyllä opettaa, mutta kuinka moni sitä sitten arjessaan käyttää on eri asia.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   29.10.24 23:36:04

Kyllä koe on hyvä ottaa vaikka ei olisi yhdyntöjä, ainakin kertaalleen (HPV voi tarttua myös synnytyksen yhteydessä äidistä lapseen. HPV-tartunta on mahdollista saada myös käsien välityksellä tai suuseksissä). Itse olen 38v neitsyt eikä sitäkään ole pidetty mitenkään erikoisena lääkärissä.

Päivämäärä:   30.10.24 10:21:59

Niin pieni mahdollisuus hpv, että ei papaan ole mikään välttämättömyys mennä. Ei seksiä varmaan tarkoitti ettei myöskään suu- tai käsiseksiä. Äidistä lapseen tarttuminen on sen verran pieni riski, että sen voi vaikka ottaakin. Tuskin sinä hiv testiinkään menet...?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   30.10.24 11:26:43

Kohdunkaulansyöpä voi kyllä tulla ilman HPV:täkin. Mulla ei HPV:tä ole, ja oikein kiltisti papassa käyn.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.10.24 13:13:09

Vaikea vastata asiallisesti kun ei kerta kaikkiaan päähän mahdu mikä siinä on vaikeaa?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   30.10.24 13:29:51

Jos ajattelet, että neitsyydellesi naureskeltaisiin, niin asia ei todellakaan ole niin. Se on vain kirjattu ylös tiedoksi, ei alan ammattilaiset sitä sen enempää ajattele eikä ihmettele. Et ole ainoa tuonikäinen neitsyt.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   30.10.24 18:48:23

Jännitän kokeen pientä kipua. Jos otan alle vahvan buranan, niin monenko tunnin päästä sen vaikutus on vahvimmillaan?

Päivämäärä:   30.10.24 18:52:18

"Kohdunkaulansyöpä voi kyllä tulla ilman HPV:täkin."

Kas, kun esimerkiksi terveyskirjaston mukaan EI VOI. Olisiko sulla tälle väitteelle lähdettä?

Päivämäärä:   31.10.24 11:18:22

Mitenkähän usein on muuten tarve testata, jos HPV testi on negatiivinen, eikä joko harrasta seksiä tai harrastaa vain saman luotettavan miehen kanssa? Meneeköhän tässä vähän veronmaksajien rahoja hukkaan, koska seulonnat on kuitenkin kaikille tietyn ikäisille, tietyin väliajoin?

Päivämäärä:   31.10.24 11:22:57

"Jännitän kokeen pientä kipua. Jos otan alle vahvan buranan, niin monenko tunnin päästä sen vaikutus on vahvimmillaan?"

Oman kokemuksen mukaan ei sattunut lainkaan. Burana vaikuttaa mulla ainakin menkkakipuun n. 20 minuutissa, eli varmaan siinä noin tunnin kohdalla vaikutus on tehokkain.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.24 12:34:00

Itseltä otettiin ekan kerran papa joukkoseulonnassa 30-vuotiaana. Olin itsekin silloin neitsyt (tamponeita kyllä käyttänyt). Siellä hoitaja tietoja kysyessä kysyi muistaakseni myös että milloin viimeksi yhdynnässä, johon kerroin etten koskaan. Itse toimenpide oli mulla todella helppo ja ihmettelin tässäkö tää nyt oli. Vähän se levitin tuntui epämukavalta mutta ei mitenkään kamalalta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   31.10.24 14:57:22

Karseeta kun nykyihmiset ei kestä minkäänlaista kipua enää.

Päivämäärä:   31.10.24 17:46:31

1) hpv voi todella tarttua myös neitsyelle/ henkilölle joka ei ole ollut yhdynnässä. Aloittajallehan oli ihan suositeltu testiin menoa joten hyvä sinne on mennä

2) näyte saadaan otettua kyllä :) itselläni on todella ahdas ja synnytyksen & sairauden takia paljon leikelty alakerta, ja näyte (ja gynetutkimukset) saadaan otettua. Aloittaja rohkeasti pyytää helliä otteita ja pieniä työkaluja

3) omaan alakertaan kannattaa ehdottomasti tutustua. Aloittaja, ota taskupeili ja mene vessaan! Tamponia voi kokeilla vaikka rasvatujauksen kanssa niin saat kokeiltua rauhassa peilin kanssa minne, miten, millä voimalla ja suunnalla saat sen paikalleen. Tai tilaa vaikka kaupasta leluja (pieniä/ohuita) ja sitten kokeilemaan!

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   31.10.24 18:07:34

Kaikki syövästä: ” HPV:n eli ihmisen papilloomaviruksen aiheuttama pitkittynyt infektio on kohdunkaulan syövän tärkein riskitekijä. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 prosentissa kohdunkaulan syövistä.”

Eli vajaat 10% kohdunkaulansyvistä kehittyy ilman HPVtä. Harvinaista, mutta ei mahdotonta.

Lähettäjä: cossi 
Päivämäärä:   31.10.24 19:04:38

Näytteenottoa ennen voi ottaa pari särkylääkettä, niin ei satu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.10.24 21:51:23

Neitsyys ei ole mikään hävettävä juttu, eikä se kiinnosta terveydenhuollon henkilöstöä tuon taivaallista. Kuvittelet olevasi ainutlaatuinen, mutta hoitohenkilökunnalle olet vain yksi tuhansista. Neitsyt voi olla vaikka koko elämän esimerkiksi seuraavissa tapauksissa: 1) lesbo, joka ei ole koskaan harrastanut seksiä miehen kanssa, 2) uskovainen, joka ei ole löytänyt tai halunnut puolisoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.