Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parisuhteessa tavaroiden paiskominen

Lähettäjä: Senni 
Päivämäärä:   29.10.24 11:07:36

Meillä oli riita ja sen seurauksena mies alkoi paiskomaan tavaroita. Ei tähän välttämättä riitaa meidän välillä tarvita, jos joku muu asia @!#$ miestä, hän alkaa paiskomaan kaapin ovia tai tavaroita. Se pauke ja impulsiivisuus tuntuu musta tosi pahalta ja olen siitä puhunutkin moneen kertaan, etten siedä sitä ollenkaan, mutta mies taas sanoo sen paiskomisen helpottavan oloaan. Eilen sitten sanoin, että vaikka tiedät kuinka pahalta se minusta tuntuu, niin teet sitä silti, mutta mies pysyi kannassaan, että minun on vain kestettävä, koska se helpottaa hänen oloaan eikä ole henkilökohtaista. Että jos hän jättää paiskomatta minun tunteideni takia, että minulla olisi parempi olo, niin miksi minulle saa tulla parempi olo, mutta hänen pitää kärsiä. Olen ihan sekaisin, että kumpi tässä nyt on vaatimuksissaan kohtuuton. Mitä mieltä olette? Minua kohtaan hän ei ole koskaan ollut väkivaltainen tai paiskonut tavaroita minua päin.

Re: Parisuhteessa tavaroiden paiskominen

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   29.10.24 11:10:41

Juokse! Seuraavaksi paiskoo sinua. Tuo on todella tyypillinen ensioire lähisuhdeväkivallan alkamisesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.24 11:11:42

Miehesi kannattaisi opetella muita tapoja purkamaan pahaa oloaan.

Päivämäärä:   29.10.24 11:15:49

Tuo on varoitusmerkki. Tavaroiden paiskominen on uhkaavaa käytöstä, seuraavaksi ihan oikeasti voidaan paiskoa kumppania. Lisäksi tämä, että mies ei ole ollenkaan pahoillaan hillittömästä käytöksestään vaan sanoo vain, että sinun pitää kestää. Kaikki tuo kertoo ihmisestä, jonka kanssa ei kannattaisi olla.

Ystävälläni on muuten juuri tuollainen mies, jonka tapana ovat aina olleet raivokohtaukset, alkoivat silmittömällä huudolla ja tavaroiden paiskimisella, sitten kuvaan tuli myös käsiksi käyminen ja suorat henkeen ja terveyteen kohdistuvat uhkaukset. Ja myös tämä mies aina sanoi, että "sinun pitää vain kestää". Nämä ovat välillä eronneetkin, mutta miehellä on sitten diagnosoitu vakava sairaus ja ystäväni on säälistä ottanut hänet takaisin. :(

Päivämäärä:   29.10.24 11:18:06

Joskus kahdella ihmisellä voi olla täysin päinvastaiset tarpeet, ja kummallakin on oikeus tehdä kuten itselleen parhaaksi kokee. Se ei vain onnistu samassa asunnossa asuen.

Jos mies ei voi hankkia vaikka nyrkkeilysäkkiä paiskottavaksi, teidän täytyy varmaan muuttaa erilleen. En oikein keksi muutakaan kompromissia.

Missään tapauksessa sinun ei tarvitse olla peloissasi omassa kodissasi siksi, että miestä harmittaa ja hänen täytyy purkaa oloaan paiskomalla tavaroita.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.10.24 11:20:30

Ehdoton nollatoleranssi. Mene tavarat rikki ja pilalle ja on uhkaavaa muita perheenjäseniä ja mahdollisia lemmikkejä kohtaan.

Jos haluaa mättää, ostaa autotalliin tai varastoon nyrkkeilysäkin ja hakkaa sitä tai juoksee kunnes veri maistuu suussa ja keuhkot piiputtaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.10.24 11:23:46

"Joskus kahdella ihmisellä voi olla täysin päinvastaiset tarpeet, ja kummallakin on oikeus tehdä kuten itselleen parhaaksi kokee. Se ei vain onnistu samassa asunnossa asuen."

Tämä. Teillä molemmilla on oikeus niihin omiin tarpeisiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.10.24 11:35:22

Ei tuo välttämättä ole mikään red flag. Mun mies kans paiskoo tavaroita, kun menettää täysin hermonsa. Esim. jos lyö jalkansa sopivassa mielentilassa pöydän jalkaan. Harvemmin kuitenkaan silloin, jos me tapellaan. En tykkää tosta yhtään ja vähän pelkäänkin ko. käytöstä, mieluummin vaikka huutaisi pää punaisena, mutta en myöskään tämän 15 vuoden yhdessäolon aikana ole kertaakaan joutunut itseni puolesta pelkäämään, eikä tuo kohdistu minuun millään tavalla. En näe, että mies ikinä paiskoisi tavaroita mua päin.

Mä oon kans yrittänyt tosta puhua, mutta vaikeaahan se on siinä tunnemyrskyssä rationaalisesti ajatella ja käytöstään muuttaa. Ja tottakai miehenkin pitää saada se tunne jotenkin purkaa, kun itsekin huudan tai itken. Usein pystyn tuon estämään, kun puutun heti, mutta toki jos riidan aikana tuota esiintyy, ei puuttuminen varmaan auta ollenkaan. Eli aloittajaa en osaa auttaa, mutta sympatiat täältä.

Päivämäärä:   29.10.24 11:37:28

Piti vielä lisätä, että toki jos tota viikottain tms. esiintyisi, olisi tuohon joku ratkaisu pitänyt löytyä jo ajat sitten. Mutta jos miehellä menee hermo se 2-4 kertaa vuodessa, niin olkoon. Yritän tosiaan sitten rauhoitella kun se tilanne tulee, se yleensä herättää järjen äänen hänenkin päässä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 11:38:55

Vaikka aggression purkaminen esimerkiksi paiskomalla tavaroita tai nyrkkeilysäkkiä hakkaamalla voi tuntua sillä hetkellä helpottavan oloa, niin kaikkien tutkimusten mukaan aggression purkaminen aggressiivisilla teoilla lisää ja voimistaa aggressiivista käytöstä jatkossa. Miehen tunteiden säätely ei ole kunnossa ja käytös ei lopu vaan pahenee, ja on riski että siirtyy paiskomaan sinua jossain vaiheessa.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   29.10.24 11:42:19

"Että jos hän jättää paiskomatta minun tunteideni takia, että minulla olisi parempi olo, niin miksi minulle saa tulla parempi olo, mutta hänen pitää kärsiä."

Oudosti ajateltu. Tavaroiden paiskominen ei ole normaalia käytöstä. Miksi sinun pitäisi kärsiä epänormaalista toiminnasta vain, jotta miehelle tulee parempi olo? Kyllä hänen pitää keksiä paineiden poistamiseen sellainen tapa, joka ei haittaa sinua ja jossa ei rikkoonnu yhteistä omaisuutta. Herranjestas. Inhoan muutenkin kaikkea ylimääräistä tahallista möykkäämistä, tuollaiseen menisi hermo aivan saman tien.

Päivämäärä:   29.10.24 11:49:13

"En tykkää tosta yhtään ja vähän pelkäänkin ko. käytöstä"

On aivan kauheaa, että joutuu pelkäämään omassa kodissaan, omaa kumppaniaan. Tämä ei ole mikään pikkujuttu, vaan tosi surullista ja vakavaa. Ja on kamalaa, että naisia opetetaan jäämään parisuhteisiin, joissa mies käyttäytyy uhkaavasti.

Vaikka mies ei _vielä_ olisi käynyt käsiksi, niin ihan jo se, että joutuu pelkäämään sitä läheistä ihmistä, omaa kumppania, on ihan tarpeeksi paha. Ja ei, se, että itsekin huudat ja itket ei ole verrannollista siihen, että sinua paljon isompi ja vahvempi ihminen käyttäytyy uhkaavan hillittömästi. Kyllä aikuisen ihmisen pitää jollain lailla pystyä kontrolloimaan sitä miten tunteitaan purkaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 11:49:22

Onko hänestä oikeasti fiksua paiskoa tavaroita vaikka se voi esim. rikkoa tavarat? Miksi hän ei ripusta nyrkkeilysäkkiä ulos? Onko tarkoitus käyttäytyä väkivaltaisesti silmiesi edessä? Jos käyttäytyisit ärsyttävästi kun hän on "paiskon kaapinovia" -tilassa, miten luulet hänen käyttäytyvän sinua kohtaan? Näetkö mahdottomana että hän esim. tönäisisi sinut pois tieltään? Olisiko hänen selitylsensä "kyllähän sä näit, että olin vihainen, mitäs tulit siihen"

Tutkimusten mukaan paiskominen tai hakkaaminen ei oikeasti auta. Se voi toki antaa voiman tunnetta, jos syy on sellainen joka aiheuttaa voimattomuuden tunnetta. Kuinka tervettä se sitten on, ettei hyväksy itsessään voimattomuuden tunnetta...

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   29.10.24 12:12:09

Jotain on päästä vikaa jos pitää paiskoa tavaroita kun suuttuu. Tai siis raivostuu niin paljon. En nyt keksi yhtään syytä mistä suuttusin niin että paiskon edes ovia.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   29.10.24 12:18:31

"Joskus kahdella ihmisellä voi olla täysin päinvastaiset tarpeet, ja kummallakin on oikeus tehdä kuten itselleen parhaaksi kokee. Se ei vain onnistu samassa asunnossa asuen."

Tämä vastauksena siihen kumpi teistä on oikeassa..

Tunnustaudun paiskojaksi ! Aiemmaksi paiskojaksi.. mutta myös yhtään isomman viinimäärän jälkeen hallitsemattomaksi "paiskojaksi" eli silloin ei enää väliä onko edessä ihminen vai ovi. Mutta ymmärrän siis omasta kokemuksesta sen, että mikään nyrkkeilysäkki kellarissa ei ole vastaus ongelmaan kun se tunnemyrsky on päästävä purkamaan per heti tai itse asiassa se vain purkautuu per heti ! Helpottaa, mutta iso riski myös rikkoa jotain jolloin vatuttaa kahta kauheammin ja tulee ne itsesyytöksetkin päälle. Mutta yksinkertaistettuna se on "pakko tehdä heti ja helpottaa". Ja sitten se mutta. Puolisoni ei pelännyt näitä paiskomisia ja tykkääkin tempperamenttisesta luonteestani, mutta kärsin siitä hallitsemattomuudesta itse ja tiesin etten itse sietäisi moista käytöstä toiselta edes yhtä kertaa vaan kokisin sen uhkaavuuden rajani ylittäväksi, tiesin siis että se on muututtava. 2-kymppisenä sitä ei olisi muuttanut vielä mikään, mutta siitä kun edes oikeasti aikuiseksi kasvaa niin se on tehtävissä -ja se kannattaa tehdä oman itsensä takia ! Ehdottomasti myös parisuhteen ja puolison, mutta eniten siitä tunteiden käsittelystä ja itsensä hillitsemisestä niissä tilanteissa hyötyy ihan itse. Sitä täytyy vain haluta tarpeeksi ja se päätös(kin) täytyy tehdä itse......... Nimimerkillä kahteenkymmeneen vuoteen olen kaksi kertaa mäjäyttänyt oven liian kovaa perässäni kiinni.

Jos mies siis automaattisesti kieltäytyy eikä halua edes miettiä keinoja muuttumiseen niin sinun on todella vakavasti mietittävä onko se asia mitä aiot parisuhteessasi sietää vai ei. Mutta ikinä, ikinä älä altista lapsia tuollaiselle käytökselle eli jos päätät jäädä niin tee samalla myös lapsettomuuspäätös. Nimimerkillä paiskojien sukua.

Päivämäärä:   29.10.24 12:46:49

Lähde. Tuo tavaroiden paiskominrn ei lopu jos mies ei edes pyydä anteeksi ja yritä muuttua.

Nuorena itse heitin joskus kahvikupin lattiaan, mutta ymmärsin jo silloin, että tuollainen käytös oli jopa nuoruudeen piikkiin nimenomaan ylilyönti. Tavaroiden paiskominen ja kaappien kiinni lyöminen on aggressiivista käytöstä puolisoa kohtaan. Mies voi lähteä lenkille tai vaikka pihavajaan hakkaamaan puita jos v#tuttaa mutta sinun edessä ei tarvitse olla aggressivinen ja kun se sinua HÄIRITSEE niin mies voi mennä muualle riehumaan kunnioituksesta sinua kohtaan.

Lähettäjä: EiOmalla 
Päivämäärä:   29.10.24 12:48:24

Entinen paiskoja täällä. Ihan oikeasti tuo käytös pitää ottaa vakavasti, koska jossain vaiheessa esineiden sijaan paiskotaankin ihmisiä. Itse en osannut hallita tunteitani lainkaan ja kun ärsyynnyin jostain tai suutuin, päässä vain pimeni ja aloin huutaa ja paiskomaan tavaroita. Tiesin ettei tuo käytös ollut normaalia, mutta en pystynyt hillitsemään itseäni yhtään. Jossain vaiheessa kuvioon tuli sitten kumppanin töniminen myös. Oli pakko hakea apua pahaan olooni ja terapian kautta opin hallitsemaan tunteitani ja olemaan riitatilanteissakin rauhallisempi.

Aloittajan mies tarvitsisi ammattiapua tunteiden hallintaan ja niihin juurisyihin mistä tuo käytös kumpuaa, mutta kun mies ei näe omassa käytöksessään mitään vikaa, niin eipä ole paljoa tehtävissä. Joko aloittaja sietää käytöstä, elää pelossa ja odottaa sitä päivää kun mies käy raivon puuskassa kiinni, tai sitten lopetat suhteen, lähdet ja jätät miehen keskenään raivoamaan ja paiskomaan. Miestä tuskin terapiaan saat.

Päivämäärä:   29.10.24 12:54:03

"Juokse! Seuraavaksi paiskoo sinua. Tuo on todella tyypillinen ensioire lähisuhdeväkivallan alkamisesta."

Lähettäjä: ,. 
Päivämäärä:   29.10.24 13:04:38

Onko oikein että sinun pitkää kärsiä miehen vuoksi?

Päivämäärä:   29.10.24 13:16:57

soita 112 tilanteessa, ehkä se rahoittaa miehen

Päivämäärä:   29.10.24 13:18:10

”Aloittajan mies tarvitsisi ammattiapua tunteiden hallintaan ja niihin juurisyihin mistä tuo käytös kumpuaa”

Tämä!

Aloittaja, älä jää tuohon tilanteeseen, sillä miehen käytös voi alkaa eskaloitua. Joko mies hankkii apua ja opettelee tunteiden hallintaan tai jatkatte matkaa eri teille. Sulla on oikeus olla kotona turvassa, myös silloin kun kumppania kiukuttaa.

Päivämäärä:   29.10.24 14:12:23

"On aivan kauheaa, että joutuu pelkäämään omassa kodissaan, omaa kumppaniaan. Tämä ei ole mikään pikkujuttu, vaan tosi surullista ja vakavaa. Ja on kamalaa, että naisia opetetaan jäämään parisuhteisiin, joissa mies käyttäytyy uhkaavasti.

Vaikka mies ei _vielä_ olisi käynyt käsiksi, niin ihan jo se, että joutuu pelkäämään sitä läheistä ihmistä, omaa kumppania, on ihan tarpeeksi paha. Ja ei, se, että itsekin huudat ja itket ei ole verrannollista siihen, että sinua paljon isompi ja vahvempi ihminen käyttäytyy uhkaavan hillittömästi. Kyllä aikuisen ihmisen pitää jollain lailla pystyä kontrolloimaan sitä miten tunteitaan purkaa."

Kannattaa lukea koko viesti, eikä vain valikoida yksittäistä virkettä. En pelkää miestäni, vaan sitä, että hän rikkoo tavarat. Eikä mies käyttäydy uhkaavasti, vaan purkaa tunnettaan. Ja kyllä, aikuisen ihmisen pitää pystyä kontrolloimaan tunteitaan, mutta välillä vain menee kuppi nurin kaikilta. Itsellä se ilmenee vittusaatanaperkele-huutamisena. Miehellä myös, tai sitten pari kertaa vuodessa kaapinoven kiinni paiskaamisena.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.10.24 14:14:27

tavaroiden paiskominen ei ole aikuisen ihmisen käytöstä.

Päivämäärä:   29.10.24 14:28:19

"En pelkää miestäni, vaan sitä, että hän rikkoo tavarat. "

No olisiko sekään oikein, että toinen raivotessaan rikkoisi tavaroita, yhteistä omaisuutta tai jopa toisen henkilökohtaisia tavaroita, kenties sellaisia, joilla on iso tunnearvo?

Mitä mies sanoisi jos sinä tekisit niin?

Päivämäärä:   29.10.24 14:37:32

"On aivan kauheaa, että joutuu pelkäämään omassa kodissaan, omaa kumppaniaan."

Tän tajuaminen sai mut eroamaan pian uudesta miehestä. Pelon ei tarvitse olla iso. Ei tarvitse pelätä henkensä edestä tai terveyden. Riittää että pelkää. Pelkää toisen edes satuttavan sanoillaan, matkivan sua halveksuvasti, katsovan arvostellen... mitä vain mikä pelottaa. Mikä vain mistä tuntuu, että pitää hiippailla, varoa, peittää, pienentää, piilottaa. Oma koti tulisi olla turvapaikka.

Lähettäjä: Senni 
Päivämäärä:   29.10.24 15:13:25

"Tän tajuaminen sai mut eroamaan pian uudesta miehestä. Pelon ei tarvitse olla iso. Ei tarvitse pelätä henkensä edestä tai terveyden. Riittää että pelkää. Pelkää toisen edes satuttavan sanoillaan, matkivan sua halveksuvasti, katsovan arvostellen... mitä vain mikä pelottaa. Mikä vain mistä tuntuu, että pitää hiippailla, varoa, peittää, pienentää, piilottaa. Oma koti tulisi olla turvapaikka."

Kylläpä pisti todella miettimään tämä kirjoitus , kiitos. En siis ole ylireagoiva vaan ihan normaali. Hän tässä ylireagoi.

Lähettäjä: Hlfl 
Päivämäärä:   29.10.24 15:21:36

Siis mitä helv3ttiä? Jos miehen on pakko paiskoa tavaroita niin menköön ulos paiskomaan omia tavaroitaan! Hakekoot vaikka kottikärryllisen kiviä ja paiskokoon niitä omaa autoaan kohti niin että saa sen kauttaaltaan lommolle ja ikkunat rikki. Kunhan rikkoo vain omaa omaisuuttaan ja sen jälkeen siivoaa itse jälkensä.

Ei ole hyväksyttävää, että paiskoo sinun tavaroita tai yhteistä omaisuutta. Tai että jättää jäljet sinun korjattaviksi.

Eroa. Miksi sinä pilaat elämääsi tuollaisen ihmisen kanssa?

Oma isäni oli myös huutaja ja ovien paiskoja. Ei paiskonut tavaroita ihmisiä päin, mutta tyhjensi tiskikonetta raivolla ja nakkeli kaikkea sinne tänne. Koskaan hänelle ei saanut tuosta huomauttaa. Joskus isän ollessa rauhallinen ja hyvällä tuulella aloin itse paiskoa kaapin ovia ja nakella tavaroita sinne tänne. Isä veetuili minulle, että eikö ne ovet mene paiskomatta kiinni ja enkö osaa laittaa tavaroita paikoilleen muuten kuin heittelemällä. Vastasin, että kerro sinä. Sinähän täällä joka päivä paiskot ovia ja.metelöit niin että naapuritkin ihmettelee. Asuimme omakotitalossa. Isä veetuili minulle vielä jotain mutta sanoin että sinuahan minä matkin.

Tuon jälkeen joka kerta kun hän taas paiskoi ovia niin aloin tehdä samaa. Kolistelin tuoleja keittiössä ja rämppäsin aterinlaatikkoa ja heittelin tavaroita ympäriinsä.

Muutaman kerran tuota tehtyäni isä vähensi tavaroiden paiskomista :D Ilmeisesti meni jakeluun.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.10.24 16:30:38

Ei ole ylireagointia pelätä tavaroita paiskovaa ihmistä.

Miehen vastuulla on toimia niin, ettei se pelota sinua eikä sinun tarvitse hiippailla. Sen verran aikuiselta tulee löytyä tunnesäätelyä. Jos ei löydy, ei löydy jatkossakaan.

Itselle ehto olisi, että kaikki raivoaminen tapahtuu poissa minun silmistä. Eli menkööt vaikka huoneeseen ja ovi kiinni.

Mitä tuumaa, jos ehdotat, että ärsyyntyessään hän menee huoneeseensa ja laittaa oven kiinni. Siellä voi hakata nyrkkeilysäkkiä, punnertaa, kuunnella musiikkia tai vaikka virkata kunnes olo on parempi. Sä voit jatkaa normaalia elämää ja annat tilan rauhoittua. Kun hän on rauhoittunut, voi tulla seuraasi.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   29.10.24 16:59:55

"En siis ole ylireagoiva vaan ihan normaali. Hän tässä ylireagoi."

Juuri niin, ja yrittää saada sinut uskomaan että koko juttu on sinun vikasi noilla ihmeellisillä jutuillaan.

Lähettäjä: efko 
Päivämäärä:   29.10.24 17:30:20

"Minua kohtaan hän ei ole koskaan ollut väkivaltainen tai paiskonut tavaroita minua päin."

vielä.

Itse en hyväksy minkäänlaista paiskomista. Olen aikoinaan joutunut todistamaan vierestä, kun eräs nainen alkoi paiskomaan astioita ja lasipulloja miestään kohti. Ihan hirveää. Onneksi ei osunut, olisi käynyt pahasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.