Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.10.24 08:18:41

Hei. Teinpä tuossa ensimmäisen keikkani yrittäjänä. Siivosin hänen asuntoaan 4 tuntia ja tietysti jätti laskun maksamatta.. Mitenköhän sitä pitäis asiakasta lähestyä että maksaisi laskunsa..

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.10.24 08:22:50

Google on rikki ja yrittäjyyden perusasiat selvittämättä?

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 08:40:47

Laitat muistutuksen tai ensin soitat tai laita viesti perään.
Joskus jo se että ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä auttaa.
Muista olla ystävällinen mutta jämäkkä.

Sitten perintään. Perintäfirmoja on vaikka kuinka paljon, koita löytää sellainen mikä olisi sinulle ilmainen. Eli asiakas maksaa kaikki viulut.
Tsemppiä.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   29.10.24 08:43:23

"Hei! Huomasin, etten ole saanut vielä maksusuoritustasi työstä x. Laitan tähän maksutiedot, maksathan mahdollisimman pian! Mukavaa alkavaa talvea!" Jos ei tepsi, niin perintään.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   29.10.24 08:44:07

Siis omalla kohdallani kohtelias muistutus toimii, maksan heti ja pahoittelen asiaa vielä jos tapaamme uudelleen.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: 007 
Päivämäärä:   29.10.24 08:49:09

Kohtelias ensimmäinen muistutus on hyvä. Minulle tulee heti sellainen puolustautumisolo, jos saan aggressiivisen yhteydenoton. Eilen sain esimerkiksi työkkäristä viestin puhelimeeni: "PUHELINAIKA! Sinulle on varattu puhelinaika pvm kellonaika. Jos aika ei sovi vastaa tähän viestiin. Jos emme tavoita sinua, *tähän ukaasit työttömyysetuuden menettämisestä ja lista lakipykäliä*. Heti tuli sellainen "hyi, enpä ainakaan aio olla kohtelias"- olo, vaikka ihan vapaaehtoisesti haluan tätä tilannettani selvitellä kun on ammattitautiepäilyä ja työtkin loppumassa.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: yrittäjä 
Päivämäärä:   29.10.24 08:58:36

Muutama vinkki:

Kuluttaja-asiakkailta kannattaa ottaa maksu aina etukäteen. Voit laskuttaa etukäteen tai esimerkiksi käyttää varauskalenteria, jossa siivous maksetaan aikaa varatessa.

Myös palvelun hinnalla pystyt vaikuttamaan asiakkaiden laatuun, eli nosta rohkeasti hinnat riittävälle tasolle alusta alkaen. Mieti myös, missä asuinalueilla tarjoat palveluitasi.

Käytä hinnoittelun perusteena jotain konkreettista, esim. asunnon neliömäärää, niin ei tule ihmettelyjä ajankäytöstä.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: Toimitus 
Päivämäärä:   29.10.24 09:52:28

Miten toimitit laskun? Lähetitkö kirjanpito-ohjelmasta sähköpostina? Minulla gmail käytössä (työspostiin en saa vastaanottaa henkilökohtaista postia) ja gmail blokkaa kengittäjän ja hevoshierojan (kaksi eri tyyppiä) laskut. Ei mene edes roskapostikansioon. Sen sijaan tallinpitäjän lähettämä lasku tulee perille.

Ollaan tätä ihmetelty ja on selvinnyt, että kengittäjällä ja hierojalla on molemmilla käytössä laskutusohjelma Soolo. Tallinpitäjällä Netvis (tai joku sen tyylinen).

On siis hyvin mahdollista, ettei asiakas ole koskaan edes saanut laskuasi.

Jos taas olet lähettänyt laskun postissa, niin koskaan ei tiedä, milloin se tulee perille. Kaveri täytti heinäkuussa pyöreitä ja laitoin ihan perinteisen onnittelukortin. Hän sai kortin lokakuun alussa. Välimatkaa 120 km Suomen rajojen sisäpuolella. Osoite kirjoitettu selkeällä käsialalla.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: käenpoika 
Päivämäärä:   29.10.24 10:08:35

Karu tiputus yrittäjyyteen, ihmiset on todella härskejä. Jos ei ole sopimusta et saa rahoja todennäköisesti mitenkään. Jollei ole esittää viestejä joissa työstä on sovittu ja siinäkin tapauksessa lopputulos on epävarma sitten kun sen viiden vuoden päästä saa. Sen jälkeenkin joudut erittäin suurella todennäköisyydellä maksamaan perintäfirmalle ja viemään asian ulosottoon. Ihan ekana,ota viipymättä ruutukaappaukset viesteistä ennen kuin ne poistuu asiakkaan toimesta! Ja laitat tietenkin parit karhukirjeet perään kirjallisena missä kerrot ulosottotoimista.

Jatkossa muistat, että tuntemattomilta kananttaa ottaa maksu etukäteen. Voi olla että joku potentiaalinen asiakas ei sen takia halua sua käyttää mutta se kuuluu yrittämisen riskeihin.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.24 10:54:27

Ihmiset jättävät todella paljon laskuja maksamatta/roikkumaan. Isot kansalliset yrityksetkin.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.10.24 11:53:02

^ Isoilla yrityksillä on yleensä todella pitkä maksuaikataulu. Jopa 90 päivää =0 mikä on todella kauan pienelle yritykselle odotella rahojaan. Joskus isossa yrityksessä laskujen hyväksyjät vaihtuvat, lasku jää jonkun pöydälle eli inboxiin jne. Olen itsekin todistanut parhaassa tapauksessa kaksi vuotta ympäri taloa pyörineen laskun seikkailuja. Ei olliut kiva olla siinä asiassa välikätenä, voin kertoa.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.24 19:07:52

^ Tarkoitin sitä, että eivät pidä sovituista maksupäivistä kiinni. "unohtui". Jatkuvaan.

Tuttu valokuuvaa joskus kirosi, kun suurin osa asiakkaista jättää laskut maksamatta. Siis suurin osa! Ja itsellään toki laskut juoksee, omakin vuokra pitäisi maksaa jne.

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   30.10.24 09:59:07

"Kohtelias ensimmäinen muistutus on hyvä. Minulle tulee heti sellainen puolustautumisolo, jos saan aggressiivisen yhteydenoton. Eilen sain esimerkiksi työkkäristä viestin puhelimeeni: "PUHELINAIKA! Sinulle on varattu puhelinaika pvm kellonaika. Jos aika ei sovi vastaa tähän viestiin. Jos emme tavoita sinua, *tähän ukaasit työttömyysetuuden menettämisestä ja lista lakipykäliä*. Heti tuli sellainen "hyi, enpä ainakaan aio olla kohtelias"- olo, vaikka ihan vapaaehtoisesti haluan tätä tilannettani selvitellä kun on ammattitautiepäilyä ja työtkin loppumassa."

Mitä asiatonta tuossa viestissä nyt oli?

  Re: Asiakas jätti laskun maksamatta

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   30.10.24 10:31:03

Soita asiakkaalle ja kysy tilanteesta, onhan lasku saapunut ja asiakas tietoinen eräpäivän ylityksestä. Kerro, että päivänä x lähtee muistutuslasku, jossa siis lisättynä muistutuskulu, esim. 5 €. Mikäli muistutuslaskuakaan ei makseta ajoissa, siirtyy lasku perintään. Ja sitten myös toimit näin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.