Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Wembleyn rats.kypärä ja ”sukupuolirusetti”

Lähettäjä: Ysärin alku 
Päivämäärä:   28.10.24 22:54:12

Tuli tuosta nostalgiaketjusta mieleen pitkään vaivannut muisto. Ehkä joku true-sennu muistaa:

Ysärin alussa oli Wembleyn turvakypäriä. Samettipinta, muovinen leukasuoja, niskassa silkki(?)nauharusetti.

Aloitin ratsastuksen ysärin alussa ja muistan, että joku ”iso ja kokenut” tallityttö kertoi meille, että se rusetti kypärän takana kertoi ratsastajan sukupuolen. Muistan pelänneeni, että minulla olisi poikien kypärä, mutta minulle ei koskaan selvinnyt, oliko kypäräni tyttöjen vai poikien malli.

Muistaako joku true-sennu tällaista ja miten sukupuolen rusetista näki? Minulla on jäänyt mieleen kaksi eri vaihtoehtoa (ehkä tallityttö kertoi, että riippuu kypärän mallista, miten rusetti kertoo sukupuolen):

Ensimmäinen vaihtoehto oli itse rusetti, siis ne silkki(?)nauhan muodostamat lenkit, jotka oli kiinnitetty kypärään. Ne olivat joko vaakasuorana viivana — tai sitten päädyt oli kohotettu vähän ylöspäin, kuin rusetti muodostaisi hyvin avoimen V-kirjaimen. Toinen näistä ilmeisesti oli tytöille ja toinen pojille.

Toinen vaihtoehto oli ne rusetin vapaana roikkuvat nauhat. Ne olivat joko päällekäin eli kauempaa katsottuna näytti siltä, kuin rusetista roikkuisi vain yksi nauha. Tai sitten nauhat olivat vähän erillään toisistaan, kuin väärinpäin oleva V-kirjain. Toinen näistä oli tytöille ja toinen pojille.

Muistaako joku, onko Wembleyn kypärien ruseteissa ollut joku sukupuolikoodi ja miten sukupuolen rusetista näki?

Re: Wembleyn rats.kypärä ja ”sukupuolirusetti”

Lähettäjä: Liselotte 
Päivämäärä:   28.10.24 23:13:11

En ole ikinä kuullutkaan, mutta muistan että ihmeteltiin niitä erimallisia rusetteja.
Oli se x-kirjaimen mallinen, sitten se vaakasuora ja nauhat tosiaan meni joko vinoon tai suoraan alas. Oliko joku kypärä missä rusetti oli ylösalaisin? Se ei ollut Wembley.

Lähettäjä: Etsivä 
Päivämäärä:   29.10.24 00:19:57

"Metsästäjillä rusetilla kypärän takana oli suuri symbolinen merkitys. Se oli aina musta, paitsi hirven metsästyksessä punainen. Kun rusetti oli ommeltu oikein päin kypärän taakse, niin että rusetin päät roikkuivat kypärän ulkopuolella, oli kyse metsästys henkilökunnasta tai erittäin taitavasta ratsastajasta. Muilla rusetti oli kiinnitetty kypärään ylösalaisin, niin että rusetin päät on liimattu kypärään kiinni. Nykyäänkin korkeassa asemassa oleva ratsuväki ja olympialaisurheilijat saattavat käyttää tätä tapaa – silloin rusetin päät heiluvat vapaina – ratsuväellä hopeiset ja kansallisurheilijoilla kultaiset rusetit. "

https://houseofhorseshelsinki.com/fi/blogs/news/ paahineet-ratsastuksen-historiassa-kyparan-voittokulku?
srsltid= AfmBOor4vyKAK1GrJCkroLbbH89uSDQxhbBgEtZvtgr8XromG3KMjLvK

Sukupuolesta kertovia linkkejä ei vielä löytynyt

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.10.24 00:49:05

Muistan nämä rusetit vanhoissa kypärissä vaikka synnyin lähempänä 00. Niitä kyllä ihmeteltiin.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   29.10.24 03:29:08

Enpä ole tuollaista koskaan kuullutkaan, aika hassu juttu. Ehkä joku tallityttöjen keskuudessa levinnyt juttu vain.
Itse kyllä tykkäsin niistä ruseteista, jotenkin vain kuuluivat asiaan vaikka en muuten mikään rusetti- tai hörsyläihminen ole koskaan ollut.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   29.10.24 06:04:24

Kiitos Etsivä! Nyt näin 1960-luvulla syntynyt sai uutta tietoa. 1970-luvulla kaikki kypärät olivat mustia, samettipintaisia. Kypärän laella oli nuppi ja niskassa rusetti, leuan ali meni kuminauha ilman säätömahdollisuuksia.
Aika usein kypärä oli jo maassa, ennenkuin ratsastaja…
Mutta taas mielenkiintoinen esimerkki, kuinka meidän jutut heppamaailmassa on täynnä sotilasperinnettä, kuninkaallisia muinaissääntöjä ja muuta perinnettä vanhoista heppamaista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.24 10:53:00

Enpäs muistanut rusetteja! Olen miettinytkin että mitä puuttuu.

Päivämäärä:   29.10.24 11:22:54

Nämä olinkin unohtanut, ainakin kaksi kypärää ehti olla rusetillisia. Sen kummemmin niitä ei tullut mietittyä, kuuluivat vaan asiaan, kun ne kaikissa kypärissä oli.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 11:31:10

Jos tuolloin olisi ollut näitä muun sukupuoleisia, niin mikä parku olisikaan kun heille suunnattuja rusetteja ei ole ja näin ollen kauheaa syrjintää! :'D

Päivämäärä:   29.10.24 11:50:37

Eiköhän tuo ole ollut joku tallityttöjen suusta suuhun kiertänyt tarina, joka perustuu korkeintaan väärinkäsitykseen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.10.24 15:05:16

No ei niillä ruseteilla ole ollut mitään merkitystä. Ollut vaan tapana laittaa se kypärän taakse somisteeksi. En ole ikinä kuullut moista ja olen ollut paljon ja kauan hevosten kanssa tekemisissä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.24 19:24:06

Täällä puhuttiin tuosta miksi osassa oli rusetti oikeinpäin ja osassa ylösalaisin:

https://chasingafox.com/ribbons-up-or-ribbons-down/

Käännös jos joku ei osaa enkkua tarpeeksi:

"Rusetti, jonka nauhat roikkuvat alaspäin, suunniteltiin ohjaamaan sadevesi pois takin kauluksen päältä, jotta se ei valuisi niskaan. Ammattilaiset käyttävät kypäränsä rusettia nauhat alaspäin, kun taas amatöörit ja muut ratsastusporukan jäsenet pitävät nauhansa ylöspäin.

Perinteisesti erona on ollut se, että ammattilaiset joutuvat jäämään ulos säästä riippumatta, kun taas amatööri voi halutessaan lähteä kotiin. Nauhojen roikkuminen alaspäin oli myös käytännöllinen keino, jotta amatöörit pystyisivät erottamaan ammattilaiset muista."

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.