Lähettäjä: Ysärin alku
Päivämäärä: 28.10.24 22:54:12
Tuli tuosta nostalgiaketjusta mieleen pitkään vaivannut muisto. Ehkä joku true-sennu muistaa:
Ysärin alussa oli Wembleyn turvakypäriä. Samettipinta, muovinen leukasuoja, niskassa silkki(?)nauharusetti.
Aloitin ratsastuksen ysärin alussa ja muistan, että joku ”iso ja kokenut” tallityttö kertoi meille, että se rusetti kypärän takana kertoi ratsastajan sukupuolen. Muistan pelänneeni, että minulla olisi poikien kypärä, mutta minulle ei koskaan selvinnyt, oliko kypäräni tyttöjen vai poikien malli.
Muistaako joku true-sennu tällaista ja miten sukupuolen rusetista näki? Minulla on jäänyt mieleen kaksi eri vaihtoehtoa (ehkä tallityttö kertoi, että riippuu kypärän mallista, miten rusetti kertoo sukupuolen):
Ensimmäinen vaihtoehto oli itse rusetti, siis ne silkki(?)nauhan muodostamat lenkit, jotka oli kiinnitetty kypärään. Ne olivat joko vaakasuorana viivana — tai sitten päädyt oli kohotettu vähän ylöspäin, kuin rusetti muodostaisi hyvin avoimen V-kirjaimen. Toinen näistä ilmeisesti oli tytöille ja toinen pojille.
Toinen vaihtoehto oli ne rusetin vapaana roikkuvat nauhat. Ne olivat joko päällekäin eli kauempaa katsottuna näytti siltä, kuin rusetista roikkuisi vain yksi nauha. Tai sitten nauhat olivat vähän erillään toisistaan, kuin väärinpäin oleva V-kirjain. Toinen näistä oli tytöille ja toinen pojille.
Muistaako joku, onko Wembleyn kypärien ruseteissa ollut joku sukupuolikoodi ja miten sukupuolen rusetista näki?
|