Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mua ei kutsuttu firman pikkujouluihin

Lähettäjä: lonely freelancer 
Päivämäärä:   28.10.24 21:59:46

Teen yhdelle yritykselle freelancerina toiminimellä markkinointia. Teen heille kolme päivää viikossa toimistolla töitä, koska eivät salli tehdä etänä töitä. Olen tehnyt heille markkinointia huhtikuusta asti. Tänään mulle selvisi, että mua ei ole kutsuttu yrityksen kehityspäivään ja pikkujouluihin. Siis mitä !? Olin ihan järkyttynyt :D Ymmärtäisin vielä jos tekisin niin sanotusti friikkuna, enkä olisi millään tapaa osallinen työyhteisöä, mutta mut kuitenkin pakotetaan kolme kertaa viikossa tekemään toimistolla töitä ihan kuin muutkin työntekijät, mutta et sit pikkujouluihin et tule... Ajatuksia? No itse oon urani valinnut..

Re: Mua ei kutsuttu firman pikkujouluihin

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.10.24 22:07:36

Ehkä pikkujoulut on vain firman varsinaisille työntekijöille? Ehkä se on työaikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 22:09:59

Ihan normaalia. Ei yritys kustanna kuin omille työntekijöille pikkujoulut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   28.10.24 22:11:10

Varmaan pikkujoulut vain vakituiselle henkilöstölle, hyvin yleinen käytäntö, ei syytä loukkaantua.

Päivämäärä:   28.10.24 22:11:28

No onhan se nyt ihan hiton noloa? Mä olen ainoa freelancer koko yrityksessä. Yksin sitten möllötän toimistolla kun muut pitää hauskaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.24 22:11:56

Eivät ehkä halunneet ilonpilaajaa ankeuttamaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   28.10.24 22:14:22

No onhan tuo omituinen veto firmalta, sanottiin täällä mitä tahansa. Jos olisit täysin etänä etkä juuri tuntisi porukkaa niin ehkä tuo menisi, mutta jos ne pakottavat sinut samoihin työtiloihinkin kanssaan niin... omituista.

Päivämäärä:   28.10.24 22:15:37

Olispa pitänyt muistaa, että täällä näköjään saa jengi kiksejä siitä, että kiusaa muita nimettömänä. Vertaistukea on turha täältä etsiä.

Ps. Voin kertoa et oon todella kaukana ilonpilaajasta tai ankeuttajasta. Kuvailit mua käytännössä juuri päinvastaisilla adjektiiveillä ;)

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.10.24 22:18:16

En ymmärrä ongelmaa. Yritys järjestää työntekijöilleen pikkujoulut ja sinä et ole yrityksen työntekijä vaan oman yrityksesi työntekijä, niin miksi ihmeessä sinua kohdeltaisiin kuin työntekijää?

Päivämäärä:   28.10.24 22:24:16

Olet siis vain kolmena päivänä töissä toimistolla. Pikkujoulut siis sattuvat keskelle päivää ja juuri sille päivälle, jolloin sinä "möllötät" siellä yksin? Pikkujoulut ovat ilmeisesti palkallista työaikaa työntekijöille. Miksi yritys siis ottaisi sinut sinne mukaan ja maksaisi sinulle tekemättömistä töistä?

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   28.10.24 22:25:22

Niin, tuolla logiikalla pitäisi kutsua sitten kaikki, jotka tekee firmalle yhtään mitään töitä ikinä. Eli rajatttu vain firman työntekijöihin, ei ostopalveluna otettuihin yrityksiin.

Päivämäärä:   28.10.24 22:25:52

Harmittaa varmasti, mutta noin se menee monissa muissakin paikoissa, esim it-alalla on alihankittuna koodareita, ovat kyllä toimistolla kuten muutkin, mutta tottakai tiedostavat koko ajan että ovat siellä alihankintafirmassa töissä, eivätkä siellä missä kulloinkin ovat allokoituna, siis jos puhutaan vaikka pikkujoiluista ja muista tapahtumista. Varmasti joissain yrityksissä heitä kutsutaan mukaan, mutta ymmärrettävästi myöskään välttämättä ei, koska saavat palkankin sieltä alihankintafirmasta, ja mahdolliset muutkin etuudet. Freelancerina toki se ikävä puoli, että ei ole mitään muuta firmaa, mutta jos haluaa osaksi työyhteisöjä ja firmojen tapahtumiin, pitäisi sitten sinne mennä virallisesti töihin, eikä tehdä alihankittuna hommia.

Päivämäärä:   28.10.24 22:30:26

Et ole firmassa töissä vaan alihankkija. Itse sinä olet asemaasi nöyrtynyt, nyt tekevät selväksi mikä asemasi siellä on.

Jos et ole yrityksen työntekijä, miksi ihmeessä sinä siellä paikalla olet suostunut istumaan?

Voisin kertoa oman tarinani, olin harjoittelijana isohkossa yrityksessä jonka pikkujoulut olivat joululounas ravintolassa, paikalla n. 60-80 henkilöä. Meitä harjoittelijoita ei kutsuttu mukaan, meillä olisi ollut normaali työpäivä (8h) kun muut menivät syömään. Meillä sen sijaan oli pakkovapaa, vaikka esimies oli sitä mieltä että meidän olisi pitänyt tulla perjantaina aamulla pariksi tunniksi töihin ennen kuin muut lähtevät syömään loppupäiväksi. Varsinaiset työntekijät huusivat esimiehen porukalla hiljaiseksi, että jos ei harkkareita viitsitä ottaa lounaalle mukaan niin vähintä mitä voidaan antaa on vapaapäivä.

Tuossa yrityksessä harjoittelijat olivat kuin työkaluja jotka jaettiin aamuisin sen mukaan kuka tarvisi missä kantoapua tai muuta paskahommaa josta jollekin olisi pitänyt palkka maksaa.

Päivämäärä:   28.10.24 22:30:54

Ja siis olin tuossa kohtaa ollut harjoittelussa 5 kuukautta yhdeksästä, ei ollut mikään parin viikon juttu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 22:34:14

Onhan tuo ikävää, mut tavallaan pikkujoulut omalle firmalle on ns.sijoitus omaan firmaan. Miksi siis sijoittaisi rahaa sinun firmaasi

Päivämäärä:   28.10.24 22:37:35

Jos miettii rakennusalaa, tehtiin suht pienellä porukalla 2 vuotta töitä työmaalla jossa kaks putkaria ja yksi sähkömies muista firmoista. Eihän niitä tietenkään meidän firman pikkujouluihin kutsuttu vaikka tehtiin töitä yhdessä joka päivä

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   28.10.24 22:42:30

“. Miksi yritys siis ottaisi sinut sinne mukaan ja maksaisi sinulle tekemättömistä töistä?”

Siksi, koska alottaja kuuluu myös työyhteisöön. Firma ei myöskään maksa tekemättömistä töistä alottajalle, koska hän ei ole palkkalistalla. Firmalle tulisi siis kuluja vain ruuasta ja juomasta tai mitä siellä nyt onkaan.

Minusta kyllä tympeästi tehty eikä anna kovin hyvää kuvaa ja ymmärrän alottajan harmituksen.

Lähettäjä: Gbk 
Päivämäärä:   28.10.24 22:48:36

Olen IT-alalla ja osa firmoista ei tosiaan kutsu määräaikaisella sopimuksella olevia pikkujouluihin. Tympeää niissä on ollut muutenkin työskennellä. Nykyisessä firmassa kaikki kutsutaan ilmapiiri on todella hyvä, ei ole muutenkaan mitään alalle tyypillistä kyräilyä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.10.24 22:53:04

"Teen yhdelle yritykselle freelancerina toiminimellä markkinointia. ... Ymmärtäisin vielä jos tekisin niin sanotusti friikkuna,"

Täh, eikös friikku ole juurikin freelancer? Vai mikä ero niillä sun mielestä on.

Meilläkin on toimistolla niin sanottua external-porukkaa, jotka on jonkun muun firman palkkalistoilla tai jotain itsenäisiä konsultteja. Ei niille kehityspäivät ja pikkujoulut kuulu, ne ovat yrityksen omalle henkilöstölle.

Lähettäjä: friikkitäti 
Päivämäärä:   28.10.24 22:54:41

” Harmittaa varmasti, mutta noin se menee monissa muissakin paikoissa, esim it-alalla on alihankittuna koodareita, ovat kyllä toimistolla kuten muutkin, mutta tottakai tiedostavat koko ajan että ovat siellä alihankintafirmassa töissä, eivätkä siellä missä kulloinkin ovat allokoituna, siis jos puhutaan vaikka pikkujoiluista ja muista tapahtumista. Varmasti joissain yrityksissä heitä kutsutaan mukaan, mutta ymmärrettävästi myöskään välttämättä ei, koska saavat palkankin sieltä alihankintafirmasta, ja mahdolliset muutkin etuudet. Freelancerina toki se ikävä puoli, että ei ole mitään muuta firmaa, mutta jos haluaa osaksi työyhteisöjä ja firmojen tapahtumiin, pitäisi sitten sinne mennä virallisesti töihin, eikä tehdä alihankittuna hommia.”

Tämä. Olen itsekin friikku ja harmittaahan se, kun yksinyrittäjänä ei ole mitään pikkujouluja jne. mutta sellaista se on. Toisaalta voin itse päättää, mille firmoille keikkoja teen, millä hinnalla ja millä ehdoilla. Kun ne vakkarit on töissä kauniina päivänä 9-17 mä voin päättää olla töissä 7-13 ja lähteä rannalle ja tehdä loput työt vaikka yöllä. Tai muut istuu konttorilla 37,5h/vk mutta mä voin todeta työviikon olevan pulkassa 10h jälkeen, jos sovitut hommat on tehty ajoissa. (Toki taas joskus muut on jo tunteja sitten lähteneet ja mä teen omia hommia, jos projekti on viivästynyt)

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   28.10.24 23:16:58

Nämä on niitä valintoja. Jos valitsee toimia yksinyrittäjänä, silloin ei saa työyhteisön tuomia etuja. Et ole firman palkkalistoilla ja olet nimenomaan ulkopuolinen. Joissakn paikoissa friikutkin kutsutasn mukaan pikkujouluihin (kehityspäivät ei tietenkään kuulu ulkopuolisille) mutta tiukentuvat budjetit pakottaa rajaamaan.

Päivämäärä:   28.10.24 23:20:48

Miksi ihmeessä suostut toimistolla olemaan? Sinuna etsisin muita hommia, kai edes laskutat kunnolla?

Lähettäjä: Tulppu 
Päivämäärä:   28.10.24 23:23:00

Itse kyllä tällaisessa tilanteessa (kun on mm. kerrottu, että on selkeästi osa työyhteisöä ja on firman ainut tällainen työntekijä) kysyisin johdolta, että mennäänkö nyt oikeasti tällä vai olisiko kenties kyseessä tilanne, jota kukaan ei ole huomannut ajatella? On ihan tosi paljon tilanteita erilaisissa työyhteisöissä, että loukkaannutaan siitä tai tästä tai mutistaan ja valitetaan työkavereiden kanssa asiasta, joka johtuu yksinkertaisesti erheestä tai siitä, ettei kukaan ole kunnolla nostanut asiaa esiin. Asioihin voi usein vaikuttaa, mutta se vaatii joltakulta suun avaamista.

Päivämäärä:   28.10.24 23:26:06

Yrittäjänä sinua ei ole pakotettu mihinkään, vaan olette neuvotelleet sopimuksen, jonka mukaan toimitte. Jos sopimus ei miellytä, sitä ei allekirjoiteta. T. Yrittäjä

Lähettäjä: Fgh 
Päivämäärä:   28.10.24 23:50:35

Otan osaa aloittaja, eihän se kivalta tunnu huomata olevansa "kakkosluokkaan", mutta ymmärrettävää miksi ei kutsuta varsinkaan toiminnan kehittämispäiviin ns ulkopuolisia.

Hiukan vastaavanlainen kokemus itsellä, kun olin muutaman kuukauden isomman henkilöstövuokrausfirman kautta it-talossa. Ei päästetty edes kakkukahveille muiden mukana, kun paperissa lukee työn antajan kohdalla vuokrafirma vaikka käytännössä työsuhde heihin koski vain sitä pätkää. Koska en ollut "talon omaa väkeä" piti jäädä yksin toimistoon kun muut söi kakkua. Kiva paikka muuten, ja viihdyin, mitä nyt tuollainen turhalta vaikuttanut periaate oli. Kyllä siinä oli hetken ulkopuolinen olo.

En ollut mikään vuokrafirma vakiokonsultti, joka olisi mennyt seuraavaksi jonnekin toisaalle, joten tunne oli muutoin kun normi työntekijällä ja loppujen lopuksi työtodistuskin tuli heiltä.

Päivämäärä:   29.10.24 00:02:37

Ap on yrittäjä, ei firman työntekijä. Erikoisempaa olisi, jos kutsuttaisiin kehityspäiviin, pikkujouluihin ja tyhyilyyn.

Päivämäärä:   29.10.24 04:10:46

Eihän yrityksen kehittämispäivään kuulukaan kutsua yrityksen ulkopuolisia työntekijöitä. Ja eiköhän ne pikkujoulutkin ole tarkoitettu ainoastaan yrityksen omalle henkilöstölle, joka sekin on ok.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   29.10.24 05:50:17

Omassa työpaikassani tietyn osa-alueen osaamista ostetaan yrittäjältä. Meillä oli ennen palkattu henkilö x-osaamista varten, mutta hänen jäätyään eläkkeelle, palkkauksen sijaan päädyttiin ostamaan palvelu yritykseltä. No tätä yrittäjää kohdeltiin kuin yhtenä työntekijänä meillä. Kunnes tuli pikkujoulut, johon hänetkin kutsuttiin. Meille tavan työntekijöille pikkujoulut olivat vapaa-aikaa, eli palkkaa ei maksettu, mutta osallistuminen ei myöskään ollut pakollista. Tämä yrittäjä lähetti pikkujouluista laskun. Siihen loppui hänen kutsumisensa mihinkään. Vaikka oikeinhan yrittäjä teki. Oli vaan taas huonosti laadittu sopimus. Miksi yrittäjän olisi pitänyt ilmaiseksi istua meidän pikkujouluissa kun olisi voinut olla tekemässä töitä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.10.24 06:36:27

Mun mielestä on ihan selkeää, että firman pikkujoulut ja erityisesti kehittämispäivät ovat vain palkatulle firman henkilöstölle, eivät alihankkijoille/yrittäjänä tekeville.

Mietin, että varmaan tässä on joku verotuksellinenkin juttu. Tuskin firma saisi sinun pikkujoulukuluja vähentää verotuksessa?

Päivämäärä:   29.10.24 06:48:45

Ei meilläkään kutsuta kehityspäiviin kuin firman omat työntekijät. Pikkujouluihn ja kesäjuhliin on välillä kutsuttu vuokratyöntekijät ja välillä ei. Selkeästi riippuu rahatilanteesta. Jos säästellään, niin firman ulkopuoliset jää heti ulos.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.10.24 06:54:16

Meillä alihankkijat pääsevät bileisiin, jos maksavat (alihankintayritys maksaa).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.10.24 06:56:02

Mun mielestä on noloa, että aloittaja kuvittelee saavansa sekä yrittäjyyden että palkansaajan etuudet :D

Päivämäärä:   29.10.24 08:12:09

Meillä kutsutaan ne alihankkijat mukaan (pikkujouluihin, kesäpäiviin, aktiviteetteihin jne) jotka on mukana lähes jokaisessa projektissa. Aloittajan tilanteessa kutsuisin hänet mukaan, on niin paljon mukana.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   29.10.24 08:15:59

Äärimmäisen tympeää, itsekin loukkaantuisin vastaavassa tilanteessa. Meillä kutsutaan pikkujouluihin osa-aikaiset, kausityöntekijät, harjoittelijat ja vuokrafirmojen kautta tulleet. Tulee kaikille hyvä mieli ja loppu viimein kyseessä kun on luokkaa 5-10 henkilöä niin heidän syömiset ja juomiset eivät firmaa kaada. Lisäksi pikkujoulut ovat työajan jälkeen eli kenellekään ei makseta paikalla olemisesta.

Päivämäärä:   29.10.24 08:21:54

Meillä maksetaan firman kortilla ja laskuun pitää liittää työntekijöiden nimet, ja pitää olla aktiivisesti työssä oleva. Edes hoitovapaalla olevan ruokia ei makseta, jos mennään esim. porukalla syömään. Ja usein meillä on mukana juuri hoitovapaalaisia tai vaikka eläkkeelle jääneitä, he maksavat ruokansa ja muut menonsa erikseen, kun mennään porukalla syömään tai johonkin aktiviteettiin, jonka firma tarjoaa.

Ymmärrän aloittajan loukkaantumisen mutta jos kyseessä on yrityksen ohjeistus niin eipä sille mitään voi.

Päivämäärä:   29.10.24 08:23:17

Kyllä minun aiemmissa työpaikoissa on kutsuttu myös alihankkijat, siis ne jotka on tehnyt paljon töitä firmalle.
Tai toinen vaihtoehto olisi tarjota sinulle mahdollisuutta maksaa osuutesi ja osallistua.

Yhdessä firmassa pikkujoulut oli avec- tilaisuus, mutta äitiyslomalla olevia ei kutsuttu, ei vaikka olisit vasta jäänyt äitiysvapaalle 4pv sitten.

No nykyisessä ei järjestetä ollenkaan kun " kaikki on osakkaita, ei ne halua tuhlata", harmi vaan että unohtavat että ostivat vajaa vuosi sitten työpaikkani ja listoille tuli 15 "ei-osakasta", jotka mielellään osallistuisivat tai haluaisivat edes pienen muistamisen jouluna. Ei kuulemma ole sekään tapana.

Lähettäjä: nepi 
Päivämäärä:   29.10.24 08:30:39

Jos ulkoa ostettu työvoima on oikeasti yrittäjämäistä, ja heiltä tilataan vaan työsuoritteita ja urakoita, niin sitten ymmärrän että heihin suhtaudutaan enemmän toimittajina eikä kutsuta pikkujouluihin.

Mutta jos heidät palkataan työntekijämäisesti toimistolle ja osaksi työyhteisöä, niin tuntuu kyllä varsin kummalliselta, ettei kutsuta.

Pikkujoulut kuitenkin yleensä järjestetään yhteisöllisyyden lisäämiseksi ja se, ettei joitain ihmisiä ole kutsuttu, trakoittaa näiden osalta yhteisöllisyyden väehnemistä. Meillä työntekijämäisesti työskentelevät friikut kutsutaan kyllä pikkujouluihin ja kehittämispäiviin (siellähän kehitetään myös niitä asioita, joissa he ovat parhaat asiantuntijat).

Lähettäjä: ,,,,,,,,,,,,, 
Päivämäärä:   29.10.24 08:31:10

Ennen nykyistä työtä olin henkilövuokrafirman kautta töissä parissa firmassa. Molemmissa olin mukana pikkujouluissa, tyhypäivissä ja ihan kaikissa pippaloissa mitä järjestivät.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.10.24 08:45:38

Ehkä tässä alkaa hiljalleen valaistumaan näille toiminimiyrittäjille, mitä se yritttäjyys tarkoittaa. Hehkutetaan kuinka saadaan itse päättää omat aikataulut ja tehdä vaikka lyhyempää työviikkoa, mutta sitten kitistään, kun ei saada niitä etuja, mitkä kuuluvat sille palkkatyöntekijälle, joka on sidottu siihen sovittuun työaikaan ja tekemään niitä asioita, joita työnantaja määrää.

Toiminimiyrittäjänä tai freelancerina toimiessa on omat plussat ja miinukset. Sama pätee palkkatöissä olevaa. Käsittämättömintä on, että on tietty ihmisryhmä, joka ajattelee että heille kuuluu aina automaattisesti edut molemmista versioista

Päivämäärä:   29.10.24 08:48:25

Vähän tympeetä, meillä on koulusta olevat työharjoittelijatkin kaikki kutsuttu firman kinkereihin yms. tapahtumiin jos sattuu samaan aikaan olemaan kun harjoittelujakso.

Päivämäärä:   29.10.24 09:11:52

On tympeää. Tietenkään ei palkkaa tarvitse maksaa muille, mutta aika köyhää, jos ei yhden ekstran ruokia voi tarjota.

Kysyisin vielä asiasta.

Ja meidän firma kutsuu pikkujouluihin myös kaikki ostopalveluiden työntekijät kuten siivousfirman siivoojan, palkanlaskijan tilitoimistosta jne. Tulee ketkä tulee.

Päivämäärä:   29.10.24 09:36:30

Aloittaja, jos työnantaja todellakin saa päättää missä teet, milloin teet, miten teet ja mitä teet, niin et ole yrittäjä vaan työntekijä. Työoikeudellisesti ei ole väliä miten sopimus on nimetty, jos työsuhteen tunnusmerkistö tosiasiallisesti täyttyy. Näistä tunnusmerkeistä taas yleensä arvioidaan erityisesti työnantajan oikeutta käyttää työntekijään työnjohtovaltaa ensimmäisessä virkkeessä kuvatulla tavalla. Sinuna riitauttaisin asian.

Korostan, että ei siis todellakaan ole merkitystä, miten teidän välisenne sopimus on nimetty. Vaikka se olisi paperilla freelancer-sopimus, mutta tosiasialliset työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät, silloin kyseessä on työsuhde. Työnantaja ei voi kiertää työsuhteen olemassaoloa nimeämällä sopimuksen joksikin muuksi kuin työsopimukseksi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.10.24 10:19:42

Mikä siinä on noloa? Kyse on työnantajan työntekijöilleen tarjoamasta verotettavasta edusta jota ei verotussyistä eli huom!!! verottajan takia voi tarjota muille.

Entisessä työpaikassa vuokratyöntekijöitten (näitä oli paljon) oma työnantaja maksoi ns. illalliskortin jolla vuokrikset pääsi osallistumaan. Heidän oma työnantaja ei järjestänyt pikkujouluja. Virkistyspäivään vuokrikset eivät osallistuneet, heille se oli normaali työpäivä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   29.10.24 10:26:37

Ihme jutuista säkin vedät herneet nenään. :D Luuletko, että asiakkaat kustantaa pikkujoulut esim. kaikille konsulteille, joita talossa voi olla pahimmillaan yli sata jos useampi toiminto on ulkoistettu? Joo, ei kustanna - se on niitten konsulttitalojen duunia pitää pikkujoulut omille työntekijöilleen. Sulla nyt vaan sattuu olemaan yhden hengen yritys, mutta et todellakaan ole samalla viivalla muitten työntekijöitten kanssa vaikka niin kuvitteletkin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.10.24 10:34:12

Meidän firmassa pikkujoulut kustannetaan omasta pussista 

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.10.24 12:04:01

Yrittäjäähän ei kukaan voi pakottaa toisen firman toimistolle töihin. Eri asia, jos sellaisen sopimuksen teette, mutta työnjohto-oikeus ei koske sinua, et ole firman palkkalistoilla eikä pomosi ole toisessa firmassa. Olet itse itsesi pomo ja päätät, missä työskentelet.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   29.10.24 12:12:05

"Olet itse itsesi pomo ja päätät, missä työskentelet."

Joo ja ei - asiakkaalla on direktio-oikeus esim. tiettyjen tietoturva-asioiden suhteen ja jos se ei yrittäjälle käy niin sopimusta ei sitten synny.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   29.10.24 12:16:21

Jos kutsut ovat menneet HR:n työntekijälistalta, voi olla että freelanceri jää pois.

Itse olen ollut ulkopuolisena firman juhlissa, tein kuitenkin normaalia työviikkoa laskuttaen oman firman kautta.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   29.10.24 12:17:57

hmm, ei pikkujoulut ole verotettava etu. Firma saa tarjota työntekijöilleen juhlia ilman että työntekijää verotetaan.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   29.10.24 12:57:37

”Kyse on työnantajan työntekijöilleen tarjoamasta verotettavasta edusta jota ei verotussyistä eli huom!!! verottajan takia voi tarjota muille.”

Tämähän ei sitten pidä paikkaansa alkuunkaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.10.24 12:59:12

Ilmoita että sun firmalla on samana päivänä pikkujoulut niin ei tarvitse mennä toimistolle yksin kykkimään kun muut ovat juhlimassa :D

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   29.10.24 15:33:07

Olin melko suuressa teollisuudenalan yrityksessä alihankkijana noin 18 vuotta. Työnkuvani oli koko ajan sama, ainoastaan työnantajani vaihtui tuona aikana 3 kertaa. Ensimmäiset 15 vuotta kuuluin tiettyyn työporukkaan, jonka mihinkään yhteisiin illanviettoihin, pikkujouluihin yms. ei alihankkijoita kutsuttu. Myös erilaiset lahjat (yritys täytti x vuotta) jäivät alihankkijoilta saamatta. Ihan vähän tuntui katkeralta, kun näitä välillä "hierottiin naamaan". Omat yritykset eivät järjestäneet mitään pikkujouluja yms.
Muutos olikin siinä vaiheessa melkoinen, kun toimintoja yhdistettiin ja muutettiin ja minutkin siirrettiin ihan eri porukkaan. Kaksi kuukautta ja kuulin, että ollaan järjestämässä joku koko päivän kestävä tyky-päivä. Mietin sitten, että no tämä on niin tätä. Kun sitten sain sähköpostin, jossa osallistumistani kysyttiin, oli pakko kysyä esimieheltäni, että posti tuli varmaan vahingossa myös minulle? Hän oli hämmästynyt ja sanoi, että kyllä hän sen myös minulle tarkoitti - tietysti.
Meinasi päästä itku - minut otettiin mukaan porukkaan ihan samanlaisesti kuin muutkin.

Päivämäärä:   29.10.24 15:40:09

Meillä kutsutaan kaikki, tosin pikkujoulut maksetaan omasta pussista. Ymmärrän miksi tämä harmittaa aloittajaa. Kaikilla aloilla friikut eivät ole aina friikkuja omasta valinnastaan vaan työpaikkoja vakkareille ei vaan ole vaikka oletkin osa työyhteisöä (esim.media-alalla). On kurjaa että tämä eriarvoisuus ylettyy myös pikkujouluihin ym.

Päivämäärä:   29.10.24 15:56:13

"Ilmoita että sun firmalla on samana päivänä pikkujoulut niin ei tarvitse mennä toimistolle yksin kykkimään kun muut ovat juhlimassa :D"

Ai hitto tämä on hyvä! Taidan tehdä näin niin ei tarvitse tulla yksin toimistolle.

Ja edelleen olen yrityksen ainoa kyseisellä sopimuksella työskentelevä henkilö. Ei meitä ole täällä mitään kymmeniä konsultteja. Meitä on täällä toimistolla noin 10 henkeä yhteensä. Ja kyllä tähän asti olen kokenut olevani osa työyhteisöä sillä, minulla on yhtälailla samat työajat kuin muilla työntekijöillä ja samanlaiset säännöt muutenkin.

Ja en tiedä mistä yrittäjän eduista puhutte, kun ainoa etu minkä voisin saada on juurikin se vapaus valita. Mistä olin tyhmänä ihmisenä mennyt joustamaan (vaikka se olikin juuri se syy miksi yrittäjänä aloitin..)

Heh no ei se elämä ole niin vakavaa! Kiitos kaikille asiallisille kommentoijille, ilo huomata, että teitä täältä keskustelupalstoilta löytyy. =)

Ps. Kaikki muut asiakkaat elämäni aikana ovat kutsuneet kyllä minut kaiken maailman kekkereihin. Aika köyhä meininki jos yhden hengen osallistumisesta jää pikkujoulut kiinni :D Se päivä kun minulla on kasa työntekijöitä, lupaan että ei yksikään ihminen jää kyllä mistään kinkereistä paitsi.

Päivämäärä:   29.10.24 16:03:49

"Ei päästetty edes kakkukahveille muiden mukana, kun paperissa lukee työn antajan kohdalla vuokrafirma"

..Hei ihan järkyttävän noloa! Mä oon sentään kakkukahveille päässyt osallistumaan.

Päivämäärä:   29.10.24 16:38:13

"Ja kyllä tähän asti olen kokenut olevani osa työyhteisöä sillä, minulla on yhtälailla samat työajat kuin muilla työntekijöillä ja samanlaiset säännöt muutenkin.

Ja en tiedä mistä yrittäjän eduista puhutte, kun ainoa etu minkä voisin saada on juurikin se vapaus valita. Mistä olin tyhmänä ihmisenä mennyt joustamaan (vaikka se olikin juuri se syy miksi yrittäjänä aloitin..)"

Kuulostaa edelleen vahvasti siltä, että olet työsuhteessa etkä yrittäjä. Silloin sinulle kuuluu velvollisuuksien lisäksi samat oikeudet kuin muillekin työntekijöille ja myös työoikeudellinen sääntely koskee sinua. Sillä ei ole mitään väliä, oletko tehnyt sopimuksen näennäisesti yrittäjänä, jos tosiseikat osoittavat, että kyseessä on työsuhde. Työsuhteen olemassaoloa oikeudellisesti arvioitaessa käytetään tunnusmerkkeinä mm. työnantajan työnjohtovaltaa (kuulostaa siltä, että työnantaja käyttää sinuun ihan samanlaista direktio-oikeutta kuin muihinkin työntekijöihin) sekä vaatimusta henkilökohtaisesta työsuorituksesta (työntekijän on tehtävä tehtävä työ henkilökohtaisesti, yrittäjän ei).

Ja tämä ei todellakaan ole mikään sellainen asia, että kun on nimi jossain paperissa, niin oma moka. Oikeudessa voidaan todeta, että kyseessä on todellakin työsuhde riippumatta siitä millä nimellä itse sopimusta on kutsuttu. Tämä ei ole myöskään mitenkään yhdentekevä asia, sillä työoikeudellisen sääntelyn tarkoitus on erityisesti suojata työsuhteen heikompaa osapuolta eli työntekijää. Se, että työntekijän katsotaan olevan heikommassa asemassa työnantajaan nähden, johtuu erityisesti työnantajan oikeudesta käyttää työnjohtovaltaa työntekijään. Yrittäjä taas ei tällaisen samanlaisen direktio-oikeuden piirissä ole, joten hän ei tarvitse myöskään tarvitse samanlaista lainsäädännöllistä suojaa kuin työntekijä.

Työnantaja ei missään nimessä saa laistaa velvollisuuksistaan palkkaamalla "yrittäjiä" tosiasialliseen työsuhteeseen. Jos ymmärrät oman etusi, niin tietenkin voisit tämän asian riitauttaa. Sinulla kun tuntuu olevan tällä hetkellä kaikki työntekijän velvollisuudet, mutta ei lainkaan sitä suojaa ja niitä etuja, jotka jo minimilainsäädännöllä taataan työntekijöille vastineeksi työnjohtovallan luovuttamisesta työnantajalle. Tapauksen yksityiskohtia tuntematta kuulostaa nyt hälyttävästi siltä, että työnantaja saattaa käyttää sinua härskisti hyväkseen ja luistaa omista velvollisuuksistaan palkkaamalla "yrittäjän" työsuhteeseen. Kunnon rusinat pullasta -meininkiä ja oikeudellisesti erittäin ongelmallista.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   29.10.24 16:42:55

Ei alihankkioita yleensäkkään pyydetä.

Lähettäjä: *o* 
Päivämäärä:   29.10.24 16:54:40

Onko tässä topicissa yksi ihminen sanonut että verotussyistä ei kutsuta? Ei firma saa tarjota kelle tahansa mitään pikkujouluja tai tyky-päiviä, verotarkistus jos tulee niin siitä tulee samantien noottia (kokemusta on!). Jos et ole yrityksen työntekijä, sinulle ei saa ostaa mitään yrityksen piikkiin, niin se menee, eli jos teet alihankkijana tai olet harjoittelija, et ole palkkalistalla. Osa-aikaiset ja kausityöntekijät taas ovat normaalisti palkkalistoilla, joten edut heille kuuluu. Edut kuuluvat työntekijöille, sinät olet alihankkija ja yrittäjä.

Ja kuten joku sanoikin, et voi saada sekä yrittäjän että työntekijän etuja. Kannattaisi kysyä voitko mennä omakustanteisesti mukaan jos firma ei pysty sinulle etuja tarjoamaan. Turha siitä on mieltään pahoittaa, valitukset voi osoittaa verottajalle. On ihan oikein, ettei yrityksen kuluihin voi lisätä kenen tahansa kuluja. Muuten täällä huudettaisiin taas veronkierrosta ja pimittämisestä ja ties mistä.

Päivämäärä:   29.10.24 17:12:53

"Ja kuten joku sanoikin, et voi saada sekä yrittäjän että työntekijän etuja."

Aloittajahan ei kertomansa mukaan ole ilmeisesti saanut mitään yrittäjän etuja, mutta kylläkin kaikki työntekijän velvollisuudet. Näillä vähäisillä tiedoilla haiskahtaa vähän siltä, että aloittaja on todellisuudessa työsuhteessa eikä yrittäjä - täysin riippumatta siitä mitä sopimuksessa lukee. Jos työsuhteen tunnusmerkistö täyttyy, silloin oikeudellisesti katsoen kyse on nimenomaan työsuhteesta ja aloittaja on työntekijä eikä yrittäjä.

Kunpa ihmiset riitauttaisivat näitä kusetussopimuksiaan enemmän, mutta liekö kyse sitten tiedon vai rohkeuden puutteesta.

Lähettäjä: Pörssiyritys 
Päivämäärä:   29.10.24 17:16:09

Näin se menee - joulujuhlaan kutsutaan ainoastaan yrityksen omat työntekijät. Ei alihankkijoita, ei extejä, ei freelancereita. Sorry.

Lähettäjä: däni 
Päivämäärä:   29.10.24 17:24:15

Jep.. tuttua.
Minä olen myös friikku joka tekee pääasiassa yhdelle noin 10 hengen toimistolle markkinointia siinä samassa tiimissä – ainoana erona etten tosiaan ole työntekijä vaan teen töitä myös muille ja laskutan tehtyjen töiden mukaan.

Tästä on nyt 2 vuotta, kun aiemmin samana vuonna osallistuin kyllä mm. päivän mittaiselle suunnittelupäivälle jossa käytiin läpi yrityksen ja asiakkaiden tilanteita ja suunnilleen tähän loka/marraskuulle ajoittui se, kun tuli kyselyä pikkujoulujen ajankohdasta. Mulle kävi kaikki ehdotetut – pari viikonloppua siinä listalla oli myös tammikuulle joten en osannut epäillä mitään, kunnes tj:n somesta bongasin yhtenä päivänä (joulukuussa) hehkutusta siitä mitä kaikkea kivaa ovat menossa seuraavana päivänä pikkujouluihin tekemään..

Jep. Olen edelleen se freelancer, en työntekijä mutta olin ollut talossa jo noin 3 vuotta ja vain yksi vakkari minua kauemmin. Olin osallistunut näihin suunnittelupäiviin ja saanut tosiaan kyselyäkin pikkujouluihin liittyen mutta en tiedä oliko missään välissä sitten tarkoituskaan että senkään vertaa olisin näistä tiennyt. Harmitti ja oikeastaan harmittaa edelleen. En ole koskaan päässyt mihinkään pikkujouluihin ja tässä porukassa kuitenkin viihdyin ja tultiin kaikki hyvin toimeen joten tuota iltaa ihan odotin ja todellakin olisin osuuteni (ruokaan, tekemiseen, lippuihin..) ollut valmis maksamaan itse jos se olisi siitä kiinni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.