Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kellojen siirtoehdotus

Lähettäjä: Kaamoslainen 
Päivämäärä:   28.10.24 19:53:12

Olen töissä päivystyksessä. Päivystyksessä, jossa ei ole yhtään ikkunaa.... 8-16 vuoroa teen. Menee töihin klo 8 ja pääsen töistä klo 16. Talvisin on koko ajan vaan pimeää. Ihan kamalaa! Voisiko kellot siirtää niin, että valoisaa olisi ainakin 16-19 välisen ajan? Ehkä "kaamos"masentuneitakin vähemmän?

Re: Kellojen siirtoehdotus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.24 20:02:54

Ei.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.10.24 20:07:50

Ei. Hanki vuorotyö tai mene ulkohommiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 20:09:44

Mä oon töissä hyvinvointikeskuksessa ja mietin ihan samaa. Viime viikolla oli vielä siedettävää kun töiden jälkeen oli pari tuntia valoisaa. Tänään alkoi hämärtää aikalailla heti kun töistä pääsi.

Toki faktahan on se, että muutaman viikon päästä pimeää tulee jo reilusti ennen mun työajan loppumista, joten tunti sinne tai tunti tänne. Mutta edes muutaman viikon olisi saanut pidempään ulkoilla valoisassa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   28.10.24 20:15:18

Ulkoilkaa ne vapaa päivät.

Päivämäärä:   28.10.24 20:16:42

” Ulkoilkaa ne vapaa päivät.”

Tottakai ulkoillaan myös vapaapäivinä, mutta ihan jo koiran takia ulkoilua on harrastettava myös työpäivinä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.10.24 20:24:38

Kesäaika talveksikin auttaisi jo jonkun verran.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   28.10.24 20:43:55

Lomittajana on parasta, kun päivällä valossa vapaa-aika ja pimeät aamut ja illat töissä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.24 20:46:19

No ei todellakaan siirretä kelloja tuntikausia eteenpäin tai toki voit itse siirtää jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   28.10.24 20:58:29

Helpommalla pääset kun vaihdat vuorotyöhön.

Päivämäärä:   28.10.24 21:17:17

Saattaa tulla yllätyksenä, miten pimeitä syys- ja talviaamut ovat pysyvässä kesäajassa.

Lähettäjä: TJ 
Päivämäärä:   28.10.24 21:55:39

Muuta maahan, jossa kelloja ei siirrellä. Lähemmät maat, joissa ei ole kesä- ja normaaliaikaa käytössä on Venäjä (siellä voit valita itse aikavyöhykkeen) ja Islanti.

Päivämäärä:   28.10.24 21:59:39

Valko-Venäjä myös hyvä vaihtoehto.

Päivämäärä:   28.10.24 22:09:08

Aivan sama vaikka aamut on pimeitä, kunhan iltapäivä- ilta olis valoisampaa. Suurin osa ihmisistä on aamulla töissä, mitä väliä silloin on pimeydellä. Töiden jälkeen tarvitsisi liikuntaa valoisassa että jaksais

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.10.24 23:01:04

Lasten kannalta talviaika on parempi. Pimeä olis koulutie aamuisin, jos ei olis kelloja siirrelty.

Päivämäärä:   28.10.24 23:22:06

Pysyvä kesäaika -kokeilut Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa on keskeytetty aikoinaan juurikin pimeällä koulutielle kuolleisiin lapsiin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.10.24 00:33:19

Pimeä se on koulutie siltikin vaikka ollaan talviajassa.
Kyllä illalla pitäis olla valosaa pidempään, aamulla on ihan sama tuleeko valosa kahdeksalta, yhdeksältä, kymmeneltä tai vaikka yhdeltätoista!!

Mut ajatelkaas et pohjosessa aurinko ei nouse ollenkaan.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   29.10.24 05:12:41

Vietän nyt viidettä talvea kesäajassa, koska liukuva työpaikkani liukuva työaika sen mahdollistaa. Viime viikolla kello soi 5:15, tällä viikolla 4:15. Viime viikolla olin töissä suunnilleen 8:15-16:15, tällä viikolla 7:15-15:15.

Mulla toimii tämä hyvin, saan ajella töistä kotiin valoisassa lähes koko talven, ja se pitää mut virkeänä vielä kotio päästyänikin.

Olen luontaisesti iltavirkku, pitkän viikonlopun aikana rytmini ilman aamuherätyksiä ujuttautuu niin, että herään klo 10 ja nukahdan klo 02. Aamuherääinen on inhottavaa joka tapauksessa, mutta tällä kesäajassa pysyttelemisellä vireystasoni on huomattavasti korkeampi ja töitten jälkeen saan aikaiseki paljon enemmän oli se sitten harrastamisia tai kotihommia.

Eikös Venäjällä kokeilun jälkeen palattu takaisin kellojen kääntelyyn jo muutama vuosi sitten? Että mikäs se Moskovan tapa sitten olikaan...

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   29.10.24 05:24:47

Huijasin, Venäjällä oltiin reipas 10 vuotta sitten pysyvässä kesäajassa (Medvedevin juttuja) ja Putin siirrätti näyttävästi koko valtakuntansa pysyvään talviaikaan, johon ilmeisesti siihenkään ei olla tyytyväisiä.

Jännä. Mörönpersepimeys tulisi talviajassa meilläkin tuntia aiemmin ja ahdistaisi mm. monen kesäurheilulajin harrastamista ja kilpailemista, kun kaikkialla ei ole rahkeita kunnolliseen ja turvalliseen keinovaloon. Pimeys haittaisi elo-syys- ja lokakuun. Loppuisi monelta paikkakunnalta jalkapallot ja pesäpallot.

Päivämäärä:   29.10.24 07:45:23

Niin että aurinko nousisi 13-14 aikaan? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Päivämäärä:   29.10.24 07:47:59

Mieluummin niin että kaikki aloittavat työpäivänsä klo 4 niin ehtivät vielä valoisalla ulos.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.10.24 08:03:01

Vuorotyötä ehdotan minäkin.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   29.10.24 09:03:36

"Kyllä illalla pitäis olla valosaa pidempään, aamulla on ihan sama tuleeko valosa kahdeksalta, yhdeksältä, kymmeneltä tai vaikka yhdeltätoista!!"

Ulkotöitä tekevänä olisi kyllä kiva nähdä mitä on tekemässä jo ennen puoltapäivää...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.