Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevostelun nostalgisia varusteita?

Lähettäjä: jaana 
Päivämäärä:   28.10.24 16:00:39

Kengättömät hevoset
Naruriimu
Rungoton satula

Re: Hevostelun nostalgisia varusteita?

Lähettäjä: jaana 
Päivämäärä:   28.10.24 16:02:01

Unohtui vielä
Kuolaimettomat suitset

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.10.24 16:13:03

Vinot jalustinkumit, värikoodatut kumiohjat

Lähettäjä: Mirkku 
Päivämäärä:   28.10.24 16:17:34

Mitäs nostalgiaa noissa? Itselläni ohuet nivelkuolaimet, punaiset kumitutit, turpahihnattomat tai hannoveriturpis suitset, kuvioidut otsapannat, leveät sileät nahkaohjat, satulahuopa oikeaa huopaa, armeijansatula...

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   28.10.24 16:24:14

Sama kuin Mirkulla,ja lisäksi armeijan satuloita ratsatuskoulussa

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   28.10.24 16:24:49

Kumitutit ja värikkään punotut otsapannat tuli minullekin ensimmäisenä mieleen.Naruista tehty satulavyö, hapsulliset minichapsit

Ja yllätyksekseni: näppylähanskat. Olisin ostanut sellaiset yhden koon näppylähanskat muodostelmaluisteluun, kun ne oli hevostarvikekaupoissa halvempia kuin luistelukaupoissa, mutta niitä ei kai sitten käytä enää kukaan, lapsetkaan?

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   28.10.24 16:48:06

Toivottavasti en ole liian ”junnu” vastaamaan nostalgiatopaan, mutta minulle CO wellington, beiget ruudulliset ratsastushousut, Kingslandin bombertakki ja sellainen feikki burberry huivi tuovat nostalgisia muistoja mieleen. Ai että sitä onnen määrää, kun sai ekan wellingtonin, sen kypärän mikä kaikilla true (koulu)ratsastajilla piti olla <3 Minä kyllä pitäisin wellingtonia varmaan edelleen, jollei olisi niin turkasen tukala sauna päässä :D

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.10.24 17:19:31

Crocsit ratsastuksessa (teineillä)..

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   28.10.24 17:20:51

Aiglen kumiset saappaat ja Manun kokopaikkapöksyt. Tikkiliivi ja munankuorikypärä.

Lähettäjä: Fuu 
Päivämäärä:   28.10.24 17:27:56

Pikkuruudulliset ratsastushousut, 2000-luvun qllu

Kumikellot (kavion yli vedettävät putsit, ei ollut tarrakiinnitystä), ainakin ysärillä

Mikähän se kypärämerkki oli, ehkä Jofa. Sellainen kovamuovipintainen kypärä, jossa myös korvien vierestä tulevat Y-”remmit” olivat samaa kovaa muovia kuin itse kypärä. Kasari, ysärin alku

Kypärän muovinen leukasuojakuppi (ysäri)

Ohut munankuorikypärä, jossa kiinnityksenä vain kuminauha leuan alla. Usein kuminauha nostettin lipan päälle ja kypärä oli päässä kuin lippis (ysäri)

Yleisraippojen käsilenkit, jotka pujotettiin ranteeseen.

Q: Minulla edelleen käytössä näppylähanskat. Ainoat, joita lyhytsorminen aikuinen voi käyttää. Tavallisissa hanskoissa lasten malleissa on sormissa riittävä pituus, mutta kämmenosa liian lyhyt. Aikuisten malleissa kämmenosa on ok, mutta sormiosat aivan liian pitkät. Ratsastaessa nyrkki on täynnä hanskan tyhjiä sormiosia, ohjista ei saa kiinni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.24 17:30:58

Minulla oli sellainen riimu, jossa pikalukko niskahihnassa. Olipa kyllä kätevä! Pari vuotta sitten koetin sellaista oikein etsimällä etsiä, muttei löytynyt.

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   28.10.24 17:34:56

Kontiokumisaappaat varret käännettynä. Jos ei tarvinnut kumisaappaita niin sitten oltiin tallilla puukengät jalassa. Tämä siis -80-luvulla.

Lähettäjä: Puumeri 
Päivämäärä:   28.10.24 17:41:44

Puukengät ratsastaessa.

Päivämäärä:   28.10.24 17:45:59

Aiglen kumiset ratsastussaappaat joiden saaminen pois kesällä hiostuneista jaloista oli temppu.

Ja ne Aiglen tallikengät joista kärki oli kumia ja yläosa tikkikangasta. Mutta ne oli muistaakseni ihan lämpöset kamppeet.

Pottakypärät mahdollisella leukakupilla. Kenen leuka edes siihen kuppiin sopi? Ei ainakaan mun.

Turvaliivien varmaan ensimmäinen prototyyppi. Oli yhtä notkea kuin haarniska ja yhtä mukava päällä - tai haarniska saattoi olla mukavampi.. Halusin palaturvaliivin mutta vanhemmille iski pihyys ja ostivat sen kauhean kilpikonnan kuoren..

Satulan muotoinen satulahuopa. Tummansiniset ja valkoiset muistan hyvin, niitä oli paljon tallilla missä aloitin ratsastuksen ysärillä.

Narusatulavyö. Eli punottuja valkoisia naruja rivistöstä ja ihan satulavyön leveydeltä. Näitäkin oli siellä tallilla paljon missä aloitin ratsastuksen.

Yhdessä vaiheessa isot tytöt punoi otsapantoja suitsiin.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   28.10.24 17:46:06

Siis NOSTALGISIA varusteita ja aloituksessa lueteltu sellasia, mitä käytetään nykyään paljon :D Minä en vielä edes 2000-luvun alussa ollut kuullut että on olemassa rungottomia satuloita tai naruriimuja eikä todellakaan mitään kuolaimettomia suitsia tullut vastaan :D

Mä aloitin 90-luvulla, ja munankuorikypärät, Jofan kypärät, kypärien leukasuojukset jne tuttuja. Punaiset kumitutit, kelloputsit, sit oli hapsullisia chapseja! Värit chapseissa oli suunnilleen viininpunainen, tummanvihreä ja musta :D
Kävin tallilla, jossa tuolloin oli vielä niitä naruvöitä ja joillain hevosilla armeijan satulat. Sitten oli vanhoja onttoja metallikuolaimia, jotka kyllä jo noihin aikoihin oli todettu huonoksi. Oivoi, kaikenlaista sitä onkin ollut. Pinteleinä oli tuohon aikaan sellasia ohuita valkoisia pinteleitä, ei suinkaan mitään tarrallisia.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.10.24 17:47:20

Vieläkö hevosenhoitajilla on hoitohepalleen hoitotarvikearkut ja hoitovihkot?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   28.10.24 17:52:13

Valkoiset kumiohjat.

Päivämäärä:   28.10.24 17:57:34

Oi joo, hapsuchapsit! Aikuisilla oli kokochapsit joissa koko matkalta alhaalta ylös oli hapsua. Mä sain puolichapsit hapsuilla. Ne oli ruskeat väriltään.

Valkoisia kumiohjia muistan nähneeni. Ekan kerran kun kokeilin niitä täyskumisia ohjia, ne olivat kömpelöt. Semmoset paksut.

Valkoiset, läpikuluneet pintelit. Ja niitä harjattiin ja rullattiin kilpaa, että kuka saa nopeiten siistimmän ja tasaisimman rullan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.10.24 17:58:44

Itselleni tulee mieleen
Pintelit suojien sijasta (suojia ei ollut varmaan yhdelläkään rats. koulun hevosella, kaikille tuli vaan esim. estetunnille pintelit)
Aiglen saappaat
Ruudulliset ratsastushousut
Kokochapsit hapsuilla
Aika usein näki suitsia kokonaan ilman turpahihnaa, nykypäivänä paljon harvemmalla
Nuo ns. narusatulavyöt
”Lättäsatulat” etenkin pikkuponeilla/shettiksillä. Siis sellainen pelkkä läpyskä, jossa jalustimet.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.10.24 17:59:30

Tarkoittaakohan aloittaja nostalgisella sellaisia varusteita, jotka ovat ns. paluu menneisiin aikoihin? Eli kuuluuko tähän vastata tyyliin työreki, siannahkarahkeet jne?

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   28.10.24 18:00:44

Tosisennu vielä muistelee muinaisia aikoja. Koska asuttiin maalla eikä hevostarvikeliikkeitä ollut lähimaillakaan, hoitohevosen harjoina toimi kaupasta ostettu porsta, auton lumiharja josta oli varsi katkaistu sekä kotoa löytynyt pehmeä vaateharja.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   28.10.24 18:17:33

Aloittajan listaamat ja jonkun mainitsemat crocsit eivät kyllä täytä nostalgia-sanan merkitystä..

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   28.10.24 18:21:49

Punotut otsapannat, narusatulavyöt ja aiglen puolinahkaset ratsastussaappaat. Nämä - 80 luvun alussa ja Manun koko paikka housut sitte - 86.

Lähettäjä: Brush 
Päivämäärä:   28.10.24 18:25:32

Isot harjahimmentimet.

Lähettäjä: Köli 
Päivämäärä:   28.10.24 18:27:22

Ahaa noi kumiset ratsastussaappaat. Ja kun niitä oli porukalla tarpeeksi usein kiskonut jalasta, niin se sisuskin lähti ulos. Ja se piti työntää takaisin sisään.

Lähettäjä: ...oo 
Päivämäärä:   28.10.24 18:31:44

Kaikki se, mitä myytiin Inwellin kuvastossa ysärillä :D
Ja mitä hevosharrastajilla oli tuolloin käytössä, joita kukaan ei nykyään enää käytä. Esim. ne munankuorikypärät, kumiset ratsastussaappaat, hapsulliset minichapsit, jne.

Satulan muotoisia satulahuopiakaan ei paljon enää näy. Aika vähän näkyy myös sideharsopinteleitä ja "kangasmateriaalisia" satuloita. Alkaa olla keinonahkaisia eli kumimuovimateriaalisia satuloita nykyään, jos ei aitoa nahkaa ole.

Lähettäjä: teddy 
Päivämäärä:   28.10.24 18:36:31

LähettäjäCoconut
Päivämäärä28.10.24 16:48:06

Toivottavasti en ole liian ”junnu” vastaamaan nostalgiatopaan, mutta minulle CO wellington, beiget ruudulliset ratsastushousut, Kingslandin bombertakki ja sellainen feikki burberry huivi tuovat nostalgisia muistoja mieleen. Ai että sitä onnen määrää, kun sai ekan wellingtonin, sen kypärän mikä kaikilla true (koulu)ratsastajilla piti olla <3 Minä kyllä pitäisin wellingtonia varmaan edelleen, jollei olisi niin turkasen tukala sauna päässä :D

Oi just kaikki nämä!!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.24 18:42:22

Narusatulavyöt, armeijan satulat, juuriharjat, auton lumihara pölyharjoina juuttkankaiset loimet, harjahimmentimet, heinäkääreet etujaloissa, burrowinsuola hauteet,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 18:47:39

Joskus 70-luvulla maalattiin harjat (ei hevosten;)). Jokaisella oli oma väri josta tunnisti sen kenelle hevoselle kuuluu. Mulla oli sinivalkoinen ja kaverilla vihreäkeltainen ;)

Lähettäjä: Vanhako 
Päivämäärä:   28.10.24 18:49:49

Armeijan satula ja keltainen huopavoilokki. Karmeat kuminäppyläohjat. Valkoinen narusatulavyö.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.10.24 19:05:20

Himmennin.

Päivämäärä:   28.10.24 19:11:10

"hoitohevosen harjoina toimi kaupasta ostettu porsta, auton lumiharja josta oli varsi katkaistu sekä kotoa löytynyt pehmeä vaateharja."

Mulla oli hevonen 00-luvun alusta ja sillä oli katkaistu auton lumiharja. Oli paljon parempi pölyharja mitä ne hevosten oikeat. Kevyt ja näppärä.
Ysärillä oli hoitsu jolle vein kenkäplakkausharjan nimettynä :'D oli kyllä ihan hyvä harja. Sillä tallilla hevosilla ei ollut mitään omia pakkeja (naapurin ravitalli) vaan harjat oli samassa hyllyssä ja sekaisin käytettiin. Kyllä tuolla kenkäplakkausharjalla harjattiin ahkerasti muitakin.

Päivämäärä:   28.10.24 19:18:38

"Aiglen kumiset saappaat ja Manun kokopaikkapöksyt. Tikkiliivi ja munankuorikypärä."

80-luvun puolella aloittaneena, nämä :D lisäksi ne näppylähanskat ja kumiteräiset talvikengät, ja seuraavalle vuosikymmenelle siirryttäessä hapsuchapsit. Joskus kyllä mietin, että on se ihme ettei enempää tullut päävammoja, kun eihän ne senaikaiset kypärät suojanneet tippaakaan.

Hevosten varusteista muoviset valkoiset jännesuojat, kellobootsit (talvella tosi kiva kiskoa hokkien yli), ne kamalat naruvyöt, tutit, punotut kirjavat otsapannat ja muoviset harjaboksit. Mulla oli kaksi hpotohevosta ja niiden kamoille puinen arkku. Molemmille toki omat värikoodatut harjat, ja satulasaippuat sun muut piti luonnollisesti myös hommata itse, vaikka tallillakin olisi ollut...

Mulla ei koskaan ollut ruudullisia ratsastishousuja, ja jostain syystä haluaisin sellaiset :D

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   28.10.24 19:20:03

Mä en koskaan saanut niitä Aiglen kamalia saappaita, vaan mulla oli kirpputorilta ostetut jotkut tönköt samantyyliset saappaat. Hetken päästä sain sitten kengät ja ruskeat hapsulliset chapsit jotka muistaakseni oli vielä ihan suoran malliset.

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   28.10.24 19:21:09

Aloitin heppailun 2000-luvun alussa ja kaikilla ratsastuskoulun hevosilla oli tarvikkeissa värikoodi: satulahuovat, riimut ja narut, harjat, pintelit tai suojat ja mahdolliset pehmusteet olivat yhdellä hevosella keltaiset, toisella punaiset, kolmannella vihreät... Ja siitä ei poikettu! Jos joku toi lempihepalle "väärän" värisen harjan, se katosi hepan hoitajien toimesta vähin äänin. :D

Lähettäjä: Gigi 
Päivämäärä:   28.10.24 19:32:34

Haluaisin myös ruudulliset (beiget) ratsastushousut ja CO wellingtonin takaisin! Voisiko näistä tehdä nykyaikaiset versiot eli ilmastoitu, nykypäiväinen wellingtonin näköinen kypärä ja tönkköjen mokkapaikkojen sijaan gripilliset, hyvää modernia kangasta ruutupöksyt! Ei ainakaan ole itselle tullut vastaan missään. Ostaisin heti! :D
Muita vanhan ajan varusteita ei ole kyllä ikävä. Esim se hikisten aiglen saappaiden kiskominen on jäänyt elävästi mieleen, kun ei aina ollut ihan varma lähteekö kaverilta ennemmin irti koko jalka vai saapas jalasta.

Päivämäärä:   28.10.24 19:57:51

Mä voisin ottaa ruutuhousut, jos saisi polvipaikoilla :D

Aigle-traumat taitaa olla aika monilla meistä :D

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   28.10.24 19:59:18

Ja ne aiglet oli niin jäykät että niillä kun yritti väkisin painaa kantapäitä alas niin kyllä oli nilkat kipeenä. Nehän piti nilkan rautaisessa 90 asteen kulmassa :D meillä alkeisesteleirillä lenteli pienet tytöt joka esteellä kun ponit kielti, ja nuo saappaat piti jalan siinä asennossa että kantapäät ei ollu alhaalla. Johan niillä oli niin vaikea antaa pohkeitakaan oikeaoppisesti :D mikä ahaa-elämys kun vaihtoi (hapsullisiin<3)chapseihin ja pehmeisiin kenkiin. Mulla oli ruskeet hapsuchapsit, joku käytettynä ostettu munakypärä joka ei edes sopinun kunnolla ja se tönkkö turvaliivi. Ja oltii nii pirun tyylikkäitä! xD

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   28.10.24 19:59:26

Mulla taas just on ikävä niitä kunnollisia kokomokkapaikkaisia housuja!! Ostaisin heti, jos jostain löytäisin oikean väriset! Nuo gripit on kamalia, tosi usein niissä on persiissä hirveä sauma joka hiertää, kangas tosi ohutta ja kaiken lisäksi gripit katkoo hevoselta karvoja jos menee ilman satulaa, ja satulaankin jää toisinaan jälki niistä gripeistä.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   28.10.24 19:59:39

” Esim se hikisten aiglen saappaiden kiskominen on jäänyt elävästi mieleen, kun ei aina ollut ihan varma lähteekö kaverilta ennemmin irti koko jalka vai saapas jalasta.

Haha, tämä! Ja lopulta piti pyytää kaverin isä apuun, kun ei voimat junnuna itsellä riittänyt saamaan niitä imukuppeja jaloista pois :D

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.10.24 20:15:17

Riimut, joissa oli tyyliin yks osa punainen, yks vihreä, yks keltainen jne. Niitä oli paljon yhdessä välissä.

Kunnon NAHKA paikat. Ei mitään mokkaa, vaan nappanahkaa! Aiglen saappaat, Sommersetin munankuoret, Ma-Nu:t, hapsu-chapsit (mulla oli siniset kokochapsit), satulan malliset satulahuovat..

Päivämäärä:   28.10.24 20:38:53

Ah, Somerset se minunkin munankuoreni oli, kelta-violetilla vuorauksella. Myyjä neuvoi ostamaan kasvunvaraa, kun kypärän kokoa sai näppärästi säädettyä sillä vuorella :D

Minäkään en välittäisi gripeistä, polvissa menee mutta kokogrippi on aika kökkö.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.10.24 21:09:56

Mulla olis vielä yhdet ruskearuudulliset ratsastushousut. Pitäisiköhän laittaa myyntiin vaikka toriin?

Päivämäärä:   28.10.24 21:20:15

Ei kai noissa aloituksen jutuissa ole ihmeemmin nostalgiaa. Enemmänkin valveutuneen nykyaikaisen ratsukon varusteita.

Itsellä tulee mieleen satulan muotoiset satulahuovat, aiglen KUMIsaappaat, ne tietyn merkin(?) samettipytyt leukakuppeineen, pintelit, niitä (itse tehtyjä) teddykarvapehmusteita riimuihin, kumitutit, pikeurin pöksyt. Pikeuria varmaan myydään edelleen, mutta ysärillä ja 2000-luvun taitteessa se oli the merkki täällä päin. Polluxin hoitotarvikkeet siellä 2000-luvun puolella.. Olympiaa näkyi kamalan paljon joskus 2005 hujakoilla, ja harva osasi käyttää oikein, tai edes ketjun kanssa. Samoihin aikoihin näkyi pirusti lisäohjia ja muita vermeitä millä pakotettiin hevonen oikeaan asentoon, mutta niistä on kaiketi luovuttu jo pitkälti.

Ja ps. työvehkeistä puheen ollen, itsehän kokeilin wanhoja varusteita rekiajoon. Tänne on tullut traktori 60-luvulla, joten lienee käytöstä jääneet niihin aikoihin. Osa nahkavermeistä piti uusia, mutta hyvin toimi iso osa.
Raippojen käsilenkeistä, sellaisen otan mielelläni käyttöön jos ratsastan yksin tai maastossa. Räplään puhelinta etenkin maastossa, ja helpointa on nakata se rinksu ranteeseen, ettei raippa lennä jonnekin kanervikkoon.

Päivämäärä:   28.10.24 21:20:49

Minulla on vieläkin käytössä kumikärkiset tikkivuoriset talviratsastuskengät ysäriltä.tähän päivään. Ei mitään rikkoutumaa vaikka siitä asti käytössä. Villasukan kanssa lämmin. Horzen kokomokkapaikkaiset housut myös. Teddykarvaiset riimun pehmusteet.
Kangasohjat, missä sellainen palkki väliajoin. Imppauspanta. Ti7kitakit.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 21:27:30

Mustat kokonahkapaikkaiset nratsastushousut, mustat kokochapsit hapsuilla, kumiset tallikengät ja untutakki sellanen pallo(vanhempien vanha). Kypärät meillä oli wembley-merkkkisiä, leukakupilla tietenkin.

Lähettäjä: Outi pohjoisesta. 
Päivämäärä:   28.10.24 21:28:52

Cotton naturalsin housut, niitä oli paljon eri värejä. Ja sit oli ne pikeurin tarra minichapsit. Ja kyra k takit joissa oli selästä vedettävä rider heijastin ja sit oli ne öljykangastakit....

Lähettäjä: Tinja 
Päivämäärä:   28.10.24 22:40:20

Mäkin kaipaan koko(mokka)nahkapaikkaisia housuja ja satulan muotoon leikattuja huopia.

Päivämäärä:   28.10.24 22:46:17

Oi cotton naruralsit! Harmi kun en enää mahdu niihin vanhoihin joita käytin tikkulaihana. Ja vakosamettiset housut oli kanssa aika cool!

Ylsi juttu tuli vielä mieleen, pintelinkäärintä"kone" :D

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   28.10.24 22:54:31

”Oi joo, hapsuchapsit! Aikuisilla oli kokochapsit joissa koko matkalta alhaalta ylös oli hapsua. Mä sain puolichapsit hapsuilla. Ne oli ruskeat väriltään.”

Sain omani n vuonna -89 ja käytän niitä tallikavereiden riemuksi talvisin edelleen :D. Muistan miten onnellinen olin ne saadessani, olivat ma-nu:sta ostettu ja edes vetoketjuja ei ole vaihdettu kertaakaan. Mikään tässä ajassa hankittu varuste ei taatusti kestä yhtä pitkään.

Vakosametista tehdyt, kokonahkapaikkaiset ratsatushousut oli ihanat.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   28.10.24 22:57:27

” kyra k takit joissa oli selästä vedettävä rider heijastin”

Oi toi! Noi hommattiin luokkatakeiksi hevosopistolla.

Lähettäjä: Liselotte 
Päivämäärä:   28.10.24 23:03:38

Somerset munankuorikypärä kolmepistekiinnityksellä ja leukakupilla. Vuorikangas oli sähkönsininen ja kultaiset tekstit. Käteen näppylähanskat ja käsilenkillinen raippa, jossa oli se metallikuppi kädensijan päässä. Jalkaan beiget ratsastushousut ruskeilla polvipaikoilla ja ”puolinahkaiset” Aiglet. Hevosella punaiset tutit, itse punottu kaksivärinen otsapanta ja satulassa naruvyö ja satulan mallinen huopa.

Päivämäärä:   28.10.24 23:15:21

LähettäjäVeeras

Päivämäärä28.10.24 19:59:26

Mulla taas just on ikävä niitä kunnollisia kokomokkapaikkaisia housuja!! Ostaisin heti, jos jostain löytäisin oikean väriset! Nuo gripit on kamalia, tosi usein niissä on persiissä hirveä sauma joka hiertää, kangas tosi ohutta ja kaiken lisäksi gripit katkoo hevoselta karvoja jos menee ilman satulaa, ja satulaankin jää toisinaan jälki niistä gripeistä.

^ Täällä kanssa toinen, joka ei ole noihin grippeihin tottunut. Kaapissa parit noin 20 vuotta vanhat Pikeurit, joita käytän vieläkin :)

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   29.10.24 01:32:31

Sain Kyra K -takin syntymäpäivälahjaksi kun täytin 12v, se takki kesti reilusti 25 vuotta käyttöä. Ja oletteko huomanneet että Ingrid Klimke käyttää sellaista narusatulavyötä edelleen :)

Lisään muisteloihin Hansbon valkoisen raidallisen loimen, se oli varsinaista hienoutta. Olisiko ollut joku kuivausloimi? Siihen aikaan loimia käytettiin vielä vähän. Yhden vanhan kilpahevosen mukana tuli ratsastajan (mies) itse ompelema pään yli pujotettava toppaloimi, kun se ostettiin tuntihevoseksi.

Sitten kisahevosilla oli ne jonkun mainitsemat valkoiset muoviset suojat, kun otti ne pois jalasta niin se oli vain ihan suora litteä levy. Kiinnitys valkoisilla tai läpinäkyvillä muovihihnoilla, jotka hankalasti pujotettiin kiristävän soljen alta. Kaksi alinta hihnaa oli tyylikästä laittaa edestä ristiin. Suoja oli vettä kuin sieni, jos ulkokuoressa oli pientäkään reikää.

Melkein kaikilla hevosilla oli 80-90-lukujen taitteessa valkoiset läikät sään vieressä. Satulan alla saatettiin käyttää sellaista teddypintaista vaahtomuovipatjaa, hienommilla oli valkoinen tai oranssi solukuminen tennismailan muotoinen lisuke. Koulusatuloita oli tyyliin yksi koko tallissa niissä missä itse lapsena kävin, kovin erikoinen oli ja hieno siis.

Päivämäärä:   29.10.24 02:13:39

Juuttiloimet, verkkoloimet, Hansbon raidalliset loimet, enkkuviltit.

Lähettäjä: hali 
Päivämäärä:   29.10.24 06:06:55

Jos vaaleanruskeat/ beiget ruutuhousut palaisi, siis nykyaikaisista materiaaleista valmistettuna, niin ostaisin myös heti!
Juuri viikko sitten kokeilin vanhoja ratsastusvaatteitani päälle, kun olin kylässä vanhempieni luona. En kyllä haluaisi ratsastaa enää niillä vanhoilla housuilla (puuvillamitälie kangasta ja se mokkainen kokopaikka) enää ihan sen tönkköyden tunteen takia. Sen verran sitä on näköjään ihminen tottunut ja oppinut arvostamaan näihin urheilullisempia, nykyaikaisia ratsastushousuja. Kestävyyden suhteen ei noissa tosin ole moitteen sanaa, sillä ne 14 vuotiaana saadut ratsastushousut oli edelleen siinä kunnossa noin muuten, että senkun olisi jättänyt jalkaan ja lähtenyt treeniin. Mutta sen verran mukavuuden halua tosiaan jo löytyy, että jätin ne kuitenkin ullakolle :)
Sovitin myös mm sen aikaista kypärääni, joka otettiin sillä kuuluisalla kasvunvaralla, niin iso että keikkui päässä edelleen näin 35 vuotiaana. Ja kyllähän sieltä löytyi se klassinen kingsland bomberkin. Ihania muistoja!

Päivämäärä:   29.10.24 06:54:59

En enää haluaisi juuttiloimea, se oli hyvä siihen aikaan mutta nykyään on paljon parempia materiaaleja ja istuvammat leikkaukset. Suitset oli hirmu yksinkertaisia ja nykyinen kiilto ja kimalle on jopa tädin mielestä ihanaa kun ei sellaisesta voinut edes uneksia aikanaan. Leveitä tönkköjä kangasohjia tuskin kukaan kaipaa ja niitä kivikovia Stubbeneitä. Kokochapsit haluaisin mutten niitä eri värisiä hapsullisia.

Hassua kun toiset nostalgisoi paljon myöhemmillä kamoilla kuin itse. Välillä vanha pieru itsessäni sanoo että kaikkea tätä hullutusta ei tarvita vaan yhdet simppelit nivelsuitset ja pari loimea riittää.

Päivämäärä:   29.10.24 07:13:21

Kumikiekot kuolaimissa, sahakuvio otsapanta, narusatulavyö, Jofa turvakypärä

Päivämäärä:   29.10.24 08:48:09

Kaverilla taitaa tallissaan roikkua tuollainen jofa kypärä (ainakin sopii kuvaukseen) tuntilaisten lainakypärärivissä. :D

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   29.10.24 08:53:08

Mutta eikös tuo mm Fuchshin käyttämä Freejumpin kypärä ole jo melkein kuin paluu vanhoihin noihin Jofan kypäriin.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   29.10.24 09:03:38

Jofaa näki vielä 2000 luvun puolellakin käytössä.

Päivämäärä:   29.10.24 09:13:49

Löytyykö mistään sellaista samantyylistä takkia mikä se Kyra K:n takki oli? Mulla ei sellaista ollut, mutta muistan saaneeni sovittaa kaverin takkia, ja se oli ihanan painavan ja lämpimän tuntuinen.

Lähettäjä: Oho! 
Päivämäärä:   29.10.24 09:38:12

Mä pidin yhdet cotton naturals ratsihousut niin loppuun, että reidessä oli enää ns. kudelangat jäljellä. Oli ne ihanat!

Lähettäjä: Zet 
Päivämäärä:   29.10.24 09:48:15

Kumipelhamit kaksilla ohjilla

Päivämäärä:   29.10.24 10:04:36

Muistan, kun yksi tallikaveri osti hevosen joskus 90-luvun puolivälissä ja sai sen mukana talviloimen. En tiedä mitä kangasta oli, mutta naurettiin, että hevonen saa puolet treenistä olemalla se loimi päällänsä, niin jumalattoman raskas se tekele oli :D En tiedä, olisiko sisäkerroksissa ollut ihan ehtaa villaa. Todennäköisesti se kesti kyllä isältä pojalle ja tyttäreltä tyttärentyttärentyttärelle...

Juuri tuossa myös yhtenä päivänä ihasteltiin 2000-luvun alun toppaloimia. Olivat varmaan hankintahetkellä sieltä kalliimmasta päästä, mutta ei niin riskuakaan päällikankaissa, vaikka hepat niitä välillä kavereilta tahtoivat nyhtääkin. Merkkiä en nyt kuollaksenikaan muista, mutta jotain "valtamerkkiosastoa" ne olivat.

Löysin myös omat vanhat hapsuchapsini ja muutaman muun vaatekappaleen. Vähän kävi mielessä, että ottaisiko käyttöön, mutta jäi toistaiseksi sinne missä olivat. Toisaalta ne hapsuttomat mokkaiset kokochapsit voisivat joissain tilanteissa olla ihan kätevät vaikka lisälämmikkeenä. Samoin löysin viimeiset 15v jemmassa olleet, aikoinaan todella paljon käytetyt nahkaiset Mountain Horsen talli/ratsastuskengät, olisikohan Classic-malli? Ihan iskussa olivat edelleen, ja tulivat nyt uudelleen käyttöön.

Lähettäjä: Felicia 
Päivämäärä:   29.10.24 10:08:41

Ostin viime talvena kirpparilta 3 eurolla ihanan luonnon valkoisen kyraK untuvatakin, sellainen polvipituinen parkatakki karvahupulla. Ehkä siis maailman lämpöisin takki, oli hyvä löytö! :)

Päivämäärä:   29.10.24 10:22:21

Jos jollain on myydä mulle sellainen KyraK parkatakki mikä menee S kokoiselle (saa olla reilu) ja on lämmin ja edelleen siistikuntoinen, niin saa tarjota!

Päivämäärä:   29.10.24 11:22:15

ontot paksut nivelkuolaimet, erityisesti poneilla
oranssit satulahuovat ja vaahtomuoviromaanit
remonttiturpikset kaikilla hevosilla
pintelit joka jalassa aina ratsastuksessa
viininpunainen ja tummanvihreä väri
itse tehdyt varusteet, kuten pörrötuubit riimuun tai teddykankaasta leikatut pintelipatjat.
Irtonaiset joustavat loimivyöt
isosilmäiset heinäverkot

Päivämäärä:   29.10.24 11:25:56

kuminen leukasuojus ratsastuskypärässä
munankuorikypäriä oli vielä 2000-luvun alussakin ratsastuskoulussa lainakypärinä

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   29.10.24 11:30:04

Mun ekalla hevosella ysärin alussa oli loimihyllyssä armeijan vanha villaviltti, juuttiloimi ja kevytpressusta itse ommeltu sadeloimi. Niillä pärjättiin oikein hyvin :D
Meillä päin oli muotia salmiakkikuvioiset otsapannat, joita tehtiin itse sähköteipillä.
Joskus ostin koko säästöilläni hevostarvikeliikkeestä Helsingistä semmoisen teddykarvaisen satulan mallisen satulahuovan. Siitä oli kylän muut heppatytöt kateellisia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.10.24 11:39:11

Aiglen kumiset saappaat tai ratsastuskengät ja päälle harpsulliset minichapsit. Satulahuopa tietenkin metsänvihreä tai viininpunainen.
Tikkiliivi.
Wembleyn samettinen ratsastuskypärä leukasuojuksella.
Manun ratsastushousut.
Työläät pintelit joka jalkaan.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   29.10.24 12:39:24

Osa varmaan mainittukin, mutta itselle tuli mieleen:
Ratsastaja:
- Aiglen kumisaappaat
- Tikkiliivit
- Öljykangastakit
- Samettiset ratsastushousut ja Manut aidoilla kokonahkapaikoilla
- Kokochapsit hapsuilla

Hevonen:
- Punotut otsapannat (salmiakkikuvio muovisilla nauhoilla)
- Kumitutit
- Pikeurin harjapakit, kaikilla sama malli
- Huopaiset satulahuovat
- Naruvyöt
- Verkkoloimet (käyttääkö näitä enää kukaan?!)

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   30.10.24 07:42:43

Ei ainakaan osunut silmiin, joten oliko kypärään laitettu heijastinnauha vaan meidän pikkutallin juttu? Siis sellainen yleensä käteen laitettava kankainen heijastinhihna bingotettiin äärimmilleen kypärän ympäri?  Ei siis mitenkään erityisesti maastoiltu tms, että olis ollut turvallisuusasia. Toki ei ollut valaistua maneesia ja kentänkin valot vähän niin ja jäin.

Päivämäärä:   30.10.24 08:04:55

Pikkutyttönä muistan nähneeni kun tallitytöt lähti hevosien kanssa maastoon, laittoivat tuon kuminauha heijastimen kypärän ympäri. Ysärillä.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   30.10.24 08:48:46

Aino: mulla ollut ihan ravikypärän ympärillä tuollainen näin nykyaikana. :D tai nyt ei ole ollut pariin vuoteen kun on sellainen kypärän päällinen jossa heijastinkuviota. Ja tätä ennen oli ratsastuskypärässä kun vielä ratsastin ja sekin 2000 -luvun puolella.

Lähettäjä: 444 
Päivämäärä:   30.10.24 09:32:39

Mulla on vieläki käytössä Wellington kypärä (musta, mutta auringossa haalistunut ruskeaksi) ja laitan siihen joustoheijastimen ympärille pimeällä maastossa :D
Hevosella on suitset ilman turpahihnaa.

Päivämäärä:   30.10.24 18:27:11

Oi aikoja 70-luvulla Saaran tallilla <3 Ei ollut maneesia ja pukeutuminen oli säiden mukaan. Munakuorikypärä tietenki johon pipovara talveksi ja sillä sisävuorella sai vähän säädettyä ja tietenki kumirenksulla päässä pysy. Kumisaappaat ja vau kun sain ihan Kontiot jonku vanhat tietenki. Verkkareilla ratsastettiin ja vau jos löyty jostain ns. hiihtohousut ne oli köyhän melkein oikeat ratsastushousut! Mulla oli tätini hiihtohousut joltain kuuskytluvulta ja oliha kestävät ja hyvät. Kovilla pakkasilla oli villahousua, polvenlämmitintä, liukkaat toppahousut ja vinkkeleissä villasukkaa . Monesti mentiin pakkasilla ilman satulaa niin tunnilla ku maastossakin ja hevosen kaulaan se "kauhuremmi" etenki kaahajille ja harvaharjaisille. Neron lätkäsatula ..yhen tunnin aikana tulin alas kolmesti ja maastossa neljästi :-D Oi niitä aikoja..

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   31.10.24 07:07:59

Mulla nostalgisia varusteita on lähinnä työajossa olleet Vermeet reki yms. Lapsena hoidin työhevosia. Niiden varusteet oli tehty kestämään. Itselläni ei ollut kuin neon pinkki toppapuku tallivaatteena talvisin. Kesällä kuljin normaaleissa vaatteissa. Kumisaappaat joista varret oli käännetty.
Maalla varusteet korjattiin itse. Paalinnarulla pärjäsi pitkälle...

Lähettäjä: Well 
Päivämäärä:   31.10.24 07:25:00

Ainakin ne oli kestäviä!
Sain ensimmäisen hevoseni -90 ja sille hankittiin aerbornin satulahuopa. Viime vuonna nakkasin roskiin kun alkoi jo olla kulunut reunoista.
Minulla on edelleen käytössä työvaljaiden osia 40-luvulta

Päivämäärä:   31.10.24 07:30:05

Muistan nuo vaahtomuovi romaanit satuloiden alla. Olivat inhottavia asetella paikoilleen.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   31.10.24 07:35:30

” Ei ainakaan osunut silmiin, joten oliko kypärään laitettu heijastinnauha vaan meidän pikkutallin juttu?”

Kyllä mä käytin noita vielä pari vuotta sitten :)

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   31.10.24 19:28:36

Enkkuviltti!!! Kateellisena katsoin kun joillain yksäreillä oli ja itse ei ollut varaa hoitohepalle ostaa! Ne maksoi monta sataa mrk!!
Kaveri sai HIHS 1995? Vaaleansiniset minichapsit, jotka vedettiin Aiglen saappaiden päälle! Parempi pohjetuntuma oli silleen!! Olin niiiin kateellinen niistä chapseista!! 

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.