Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palkkaisitko sairaalloisen ylipainoisen?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.10.24 15:51:25

Kaverini hakee töitä, eikä pääse koskaan haastattelua pitemmälle. On hakenut hyvin monelta eri alalta ns. suorittavaa työtä. Ihmettelee, miksei koskaan saa työpaikkaa, mutta itse mietin, että työnantaja ei näe ahkeraa ja rehellistä naista, vaan 160-senttisen 120-kiloisen mahdollisen saikuttajan.

Palkkaisitko sinä kaverini töihin?

Re: Palkkaisitko sairaalloisen ylipainoisen?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.10.24 15:52:07

Ja kun kaverini tätä pohtii, niinnolenko sairas ihminen jos sanon, mitä ajattelen ja kuinka sanoisin sen kauniisti?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 15:52:24

Kyllä jos hän vaikuttaisi muuten pätevältä hakemaansa työhön. En osaa nähdä, että painolla olisi tässä mitään merkitystä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.10.24 15:53:43

No jos vaikka mollaat kuinka ulkonäkökeskeistä ajattelua ta:lta hyi hyi, ihan kuin se itse asia nyt olisi niin normaali -kuten se onkin, koska ulkopuoliset kaavan niin selkeästi näkevät..

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.10.24 15:53:53

Mä tiedän mihin se pääsisi, kun samoilla spekseillä oleva kaverikin pääsi. Ne palkkaa ihan kenet vaan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.10.24 15:55:11

En.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.24 15:55:36

Jos on pätevä hakemaansa työhön, niin kyllä. Kaikki eivät ole pinnallisia.

Päivämäärä:   28.10.24 15:55:43

Löytyy jo nyt palkkalistoilta sairaalloisen ylipainoinen. Hyvä työssään.

Päivämäärä:   28.10.24 15:56:00

Kylläpä nuita hoitoalalta löytyy. Eikä taida 120 kiloa riittää vaa’an lukemaksi..

Päivämäärä:   28.10.24 16:00:25

Siis miten paino tekee ihmisestä epärehellisen?

Valtaosa töistä taitaa olla sellaisia ettei ylipaino niitä estä.

Lähettäjä: ,. 
Päivämäärä:   28.10.24 16:05:22

Kai se nyt riippuu mitä työtä hakee. Fyysiseen työhön etsisin parempi kuntoista, muuten ei väliä.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   28.10.24 16:07:30

En, koska sairaalloinen ylipaino lisää todennäköisesti merkittävästi sairaspoissaolojen määrää.

Toisaalta uskon myös, että hyvässä kunnossa oleva ihminen jaksaa hoitaa työnsä paremmin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 16:29:28

jos pitää paljon liikkua ja olla jalkojensa päällä, on hyvinkin este. jos riittää, että istuu, voisi olla, että pärjääkin. suorittavia töitäkin on erilaisia.

Päivämäärä:   28.10.24 16:31:02

Siivooja, varastomies, lentoemäntä, myyjä... osaan palkkaisin, osaan en.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   28.10.24 16:36:37

Itse teen fyysistä työtä ylipainoisena. En nyt sairaalloisen ylipainoinen mutta ylipainoinen.
5 vuotta nykyisessä työpaikassa takana ja 3 sairaslomaa. Yksi pidempi kun työtapaturmassa meni nilkka ja muut 2 lyhyempiä flunssan ja vatsataudin takia. (Ja jälkimmäiset kävi läpi kaikki työntekijät)

Et ole aloittaja kovin kummoinen kaveri ajatuksiesi kanssa! :)

Lähettäjä: hy 
Päivämäärä:   28.10.24 16:48:42

Riippuu ihan henkilön taustoista ja siitä mitä tekee nyt esim työkseen tai vapaa-ajallaan. Olen itse 174cm/120kg fyysisessä työssä enkä saikuta yhtään sen enempää kuin laihat työkaveritkaan. Työtä takana jo monta vuotta.

Lähettäjä: Pistää miettimään 
Päivämäärä:   28.10.24 17:02:21

Mietipä miten moni hoitaja (lähi ja sh) painaa yli 100kg? Pituutta 150-170cm suurimmalla osalla? Kymmeniä ellei satoja tuhansia!! Ja se on suorittavaa työtä.... Moniko jäisi palkkaamatta painon takia jos muuten kriteerit täyttyy? Hmm.. ei varmaan eroa muullakaan suorittavalla alalla..

Päivämäärä:   28.10.24 17:02:23

Onko nämä työantajat kertoneet, etteivät palkanneet tätä henkilöä nimenomaan ylipainon vuoksi?

Omaan tilanteeseeni (164/60) kaverisi tilanne on sinänsä ihan hyvän kuuloinen. Hän nimittäin saa niitä haastattelukutsuja, minä en edes niitä. Joillakin aloilla on haastavampaa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.10.24 17:09:14

Mä en ole kovin kaukana noista mitoista, ja mun pisin työttömyyspätkä on ollut n. 3 kk.

Työ suht fyysistä, koko päivä jalkojen päällä ja saikkuja ihan saman verran kuin muillakin (ellei vähemmänkin), kun sitäkin joku epäili. :)

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   28.10.24 17:12:41

Riippuu työstä.

Joku rakennusten kuntotarkastaja, jonka pitää ryömiä rakennusten alle ja välikattoon tekemään mittauksia, en todennäköisesti palkkaisi.

Päiväkotiin alle 2v. ryhmään tai kauppaan hyllyttämään (eli pitää nostella lattiatasolta lapsia/tavaroita), järjestäisin viimeiselle kierrokselle päässeille testin, jossa pitää toimia lasten kanssa (myös nostella lattialta) tai hyllyttää tavaraa. Testin perusteella sitten katsoisin, pärjäisikö työssä.

En ole esimiesasemassa, mutta työkaverini (asiantuntijatyö) on huomattavan ylipainoinen mies. Hänelle piti hankkia oma toimistotuoli, ei mahtunut istumaan tavalliseen toimistotuoliin, kun käsinojia ei saanutkaan irti. On työssään todella hyvä. Enemmän pikkulasten (normaalipainoiset) vanhemmat ovat saikulla kuin tuon ylipainoinen työkaveri.

Koeaikahan on sitä varten

Päivämäärä:   28.10.24 17:13:56

Multa kerran jäi työpaikka saamatta juuri siksi, että rekrytoija(t) epäilivät, etten pärjää fyysisessä työssä. No, sain palkan samanlaiseen työhön eri firmaan ja ura lähti varsinaiseen nousukiitoon, sillä satun olemaan (sairaalloisesta) ylipainosta huolimatta erittäin pätevä työssäni, niin psyykkisesti kuin fyysisestikin.
Voi toki olla, että vanhemmiten kroppa ei enää kestä mukana, mutta se on sen ajan murhe ja siirryn sitten toimistohommiin jos niikseen tulee.

Ei silti, ymmärrän kyllä hyvin, miksi joitain epäilyttää palkata todella ylipainoista henkilöä. Suosittelen kuitenkin antamaan mahdollisuuden jos olette joskus itse rekryämässä, kyllä koeajalla ehtii nähdä onko henkilöstä kyseiseen työhön vai ei. Ja hyvällä tuurilla voitte saada niin erinomaisen työntekijän, että joudutte toisten tiimien esimiehiä hätistelemään kauemmas... ;)

Päivämäärä:   28.10.24 17:15:51

En palkkaisi. Kertoo ihmisen arvomaailmasta. Minä itse olen omasta terveydestä huolta pitävä joten en ymmärrä miksi omaa terveyttään runnellaan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.10.24 17:20:58

Riippu ihan täysin mihin tehtäviin ja onko niihin pätevin tarjolla oleva. Ylipainoon liittyvät kohonneet sairaslomariskit vaikuttaa vasta, jos kaksi ehdokasta on muuten tasaväkisessä tilanteessa. Jos aloittajan kaveri hakee suorittaviin töihin, niin niissä on mahdollisesti sellaisia työn osuuksia, joissa kilot on tiellä tai sitten vaan niin paljon hakijoita, että on mistä arpoa.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   28.10.24 17:22:36

Riippuu siitä millaiseen työhön hänet palkkaisin. Onko kyseessä fyysinen työ jossa kilojen kantaminen voi olla mahdotonta, vai pelkkää istumista, jossa tärkeintä ei ole se miten jaksaa kilonsa kantaa vaan esim. hyvä kirjoitustaito, selkeä puhe tai hyvä kielitaito.

En siis alkaisi jaotella palkattavia pelkän BMI:n perusteella.

Olen itse alalla, jossa yleensä väkisinkin tulee tehtyä muutakin kuin vain istuttua koneella. Kyllä tässä huomaa, että ne, joilla on vaikeuksia raahautua paikasta toiseen, liikkua luonnossa tai kantaa tavaraa, keksivät kaikenlaisia tekosyitä, ettei tarvitse osallistua. Tuolloin en palkkaisi kyseisenlaista henkilöä, ellei hänellä todellakin olisi jotain sellaista osaamista, että hänet kannattaisi palkata ja se fyysinen osa sitten teettää muilla.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   28.10.24 17:24:17

Meille on kerran palkattu. Aluksi kaikki oli ihan ok, mutta kun koeaika loppui alkoi kaikenlainen työstä kieltäytyminen. Milloin ei voinut kävellä kun jalka kipeä, ei jaksanut kantaa kopiopaperilaatikkoa ja jatkuvia päivän parin saikkuja. Saatiin lopuksi kiinni tuntiraportoinnin huijauksista ja puhuttelun jälkeen ymmärsi etsiä uuden työpaikan. Joo ei meidän firmaan enää näitä oteta, on sitten miten syrjivää tahansa, mutta kum yritys ei ole mikään Kela/sossu, joka maksaa saikuttelusta ja muut tekee tämän työt.

Päivämäärä:   28.10.24 17:40:34

"Meille on kerran palkattu. Aluksi kaikki oli ihan ok, mutta kun koeaika loppui alkoi kaikenlainen työstä kieltäytyminen. Milloin ei voinut kävellä kun jalka kipeä, ei jaksanut kantaa kopiopaperilaatikkoa ja jatkuvia päivän parin saikkuja. Saatiin lopuksi kiinni tuntiraportoinnin huijauksista"

Ehkäpä tällainen lusmuilu ja huijaus ei ole mikään ylipainoisten erityisominaisuus, vaan ihan tietyn ihmistyypin ominaisuus. Oli paino mitä vain.

Aika ikävää mennä esittämään, että ylipainoiset ovat laiskoja ja epärehellisiä.

Lähettäjä: haa 
Päivämäärä:   28.10.24 17:47:53

Erääseen projektiin palkattiin porukkaa hakemusten perusteella hakijoita näkemättä. Kuusi henkilöä, joista kaksi naista ja neljä miestä. Yksi miehistä sairaalloisen ylipainoinen, muut normaalipainoisia. Me naiset normaalipainoisia, mutta pienikokoisia.

Miehille ei sanottu mitään, edes tuon lihavan pärjäämistä fyysisessä työssä ei kyseenalaistettu.

Mutta me naiset saimme heti alusta lähtien kuulla vähättelyä.

"Ei nyt tytöt millään pahalla, mutta osaatteko te edes ajaa autolla?"
"No eiköhän me osata, ei kai me tätä työtä muuten oltaisi haettukaan?"
Ei auttanut, vaikka kollegat sanoivat, että minä olen porukan vanhin ja minullahan on eniten kirjaimia ajokortissa. Pomo älähti "No kortinhan saa kuka vain eikä se kerro ajotaidosta mitään!".

"Onkohan teistä tähän työtön? Jaksatteko te edes kulkea metsässä? Jaksatteko te edes kantaa näitä? Osaatteko te tehdä tätäkään?"

Meillä hyvä kunto, jaksoimme kantaa vaikka mitä ja monissa asioissa olimme osaavampia kuin pomo. Hän ei esim. osannut käyttää tietokonetta kunnolla eikä osannut laittaa autoon edes ajovaloja päälle... Kun huomautin tuosta, hän suuttui, eikä uskonut, että hänellä on vain parkit päällä ja kun tosta säädät niin saat ne ajovalotkin.

Meillä naisilla molemmilla vaatekoko XS ja pituutta 160 cm korvilla. Mutta ihan hyvin työssä pärjäsimme. Ihmetytti vain tuo, että halveksi vain meitä naisia, eikä meitä osaamattomampia mieskollegoja. Mitään meriittejä emme saaneet siitäkään, että korjasin yhden kollegan autosta erään vian ja kävimme naiskollegani kanssa kaivamassa toisen kollegan auton mudasta, kun hän itse ei tiennyt, miten auto sellaisesta ylös saadaan...

Tuohon työhön palkattiin sairaalloisen ylipainoinen, kunhan jaksoi kulkea metsässä ja osasi alan perushommat. Monet muut asiat opetettiin kyllä. Tuossa työssä ei olisi pärjännyt, jos ei olisi osannut ajaa autolla tai ei kykene kulkemaan metsässä. Mutta näköjään pienikokoisille naisille valitettiin kaikesta.

Onneksi siinä projektissa oli pari muuta "varapomoa", jotka eivät olleet yhtä sovinisteja.

Kollegoilleni pomo kuitenkin oli sanonut, että palkkasi minut siksi, että olen syrjäseudulta kotoisin, harrastan kaverini kanssa vaeltamista ja minulla on BeCE-kortti. Mutta kun olinkin 161 cm 50 kg, niin enpä minä sitten osaakaan kulkea metsässä, saati ajaa pikkuautoa...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.10.24 18:01:54

No kyllä tietysti palkkaisin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.10.24 18:20:40

Ei se paino- muut asiat vaikuttaa. Kyllä ne hoikemmatkin osaavat saikutella - ei ole painosta kiinni.

Päivämäärä:   28.10.24 18:25:00

Ylimääräinen paino kuormittaa niveliä ja vaikeuttaa liikkumista. Lisäksi ylipaino lisää riskiä sairastua yli 30 sairauteen.

Vaikka ylipainoinen suoriutuisi työtehtävistä yhtä hyvin kun muutkin, riski sairastumiseen/sairauslomiin on suurempi kun normaalipainoisella.

Ei tämä ole ainoa asia mikä vaikuttaa siihen kannattako palkata töihin mutta yksi asia muiden joukossa.

Päivämäärä:   28.10.24 18:29:14

"Mietipä miten moni hoitaja (lähi ja sh) painaa yli 100kg? Pituutta 150-170cm suurimmalla osalla? Kymmeniä ellei satoja tuhansia!! Ja se on suorittavaa työtä.... Moniko jäisi palkkaamatta painon takia jos muuten kriteerit täyttyy?"

Hoitoalalla on sairauslomia keskimääräistä enemmän.

Päivämäärä:   28.10.24 18:53:35

120 kiloisen voisin kyllä palkata. 200+ en

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.10.24 18:56:20

En.

Päivämäärä:   28.10.24 18:57:09

Riippuu alasta. Jos työ on istumista niin palkkaisin. Jos on fyysistä, nopea tahtista hommaa jossa tulee kans ollu edes hieman ketteräkin tietyissä tilanteissa niin en. Esim. autokorjaamo, leipomot, kaupan ala, varastot, tallihommat jne sun muut niin huomattava ylipaino varmasti estää.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.10.24 19:18:26

Ottakaa myös huomioon, että paino voi jakautua monin eri tavoin. Esim. mulla laardi on sen verran tasaisesti, ettei lääkärikään tahtonut uskoa puntarin lukemaa, vaikka aivan varmasti on nähnyt läskejä ihmisiä ennenkin. Työnantajat tyrkyttää mulle max L-koon vaatteita, vaikka 2 tai jopa 3XL on lähempänä sopivaa. Ei ole mitään ongelmaa ryömiä ahtaissa paikoissa (toki ne paikat on ahtaammat mulle kuin 50 kiloa kevyemmille), kiivetä tarvittaessa tai vääntää itseäni outoihin asentoihin. Joillain muilla taas jo 10 ylimääräistä kiloa tuntuu tekevän sen, etteivät yletä omiin varpaisiinsa.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   28.10.24 19:24:06

Riippuu varmasti paljon työtehtävästä ja siitä, onko hakija pätevä tehtävään.

Jos työtehtävä kuitenkin vaatii paljon kropalta ja on lähestulkoon selvää, että hakijan on hankala kyseistä työtä tehdä, niin valitettavasti en palkkaisi häntä.

Esimerkiksi hoitoalalla näkee paljon hyvin ylipainoisia työntekijöitä, jotka eivät todellakaan pysty kunnolla suoriutumaan työtehtävistään ja se on hiton epäreilua muita työntekijöitä ja potilaita kohtaan. On täysin selvää, että erilaiset nostot tai ihan kaikki muukin on vaikeaa, jos työntekijälle on hankalaa jo pelkkä kävely paikasta toiseen.

Päivämäärä:   28.10.24 20:00:17

"Esim. autokorjaamo, leipomot, kaupan ala, varastot, tallihommat jne sun muut niin huomattava ylipaino varmasti estää."
Autokorjaamolla en ole työskennellyt mutta kaikki muut hommat noista sujuu kyllä :D
Olen sitäpaitsi yllättynyt jos joku ei ole leipomossa tai kaupassa nähnyt lihavia työntekijöitä...

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   28.10.24 20:16:46

”Lähettäjähy
Päivämäärä28.10.24 16:48:42

Riippuu ihan henkilön taustoista ja siitä mitä tekee nyt esim työkseen tai vapaa-ajallaan. Olen itse 174cm/120kg fyysisessä työssä enkä saikuta yhtään sen enempää kuin laihat työkaveritkaan. Työtä takana jo monta vuotta.”

Minä olen samaa kokoluokkaa ja suorittavassa työssä. Kymmenen viime vuoden ajalla olen ollut sairaslomalla kolmesti. Saikut ovat kestäneet 3 päivästä viikkoon. Yksi tapaus oli kun kaaduin ja sain aivotärähdyksen ja kaksi muuta tartuntatauteja.

Lähettäjä: 110kg 
Päivämäärä:   28.10.24 20:19:54

Olen aina ollut ylipainoinen ja olen saanut työpaikan joka kerta kun olen päässyt haastatteluvaiheeseen. Aloitin juuri uudessa työssä 160cm/110kg mitoilla. Fyysistä kyvykkyyttä ei kyselty. Minulla kasvot hyvin kapeat ja läski pakkautuu enemmän reisi/takapuoli/ massu asteikolle. En näytä ollenkaan näin painavalta.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   28.10.24 20:42:33

Eräällä läheiselläni on yritys millä useita myymälöitä, ja tämä läheiseni on sairaalloisen ylipainoinen itse. Ei kuitenkaan palkkaa myyjiksi tosi lihavia ihmisiä, koska siinä on iso riski palkata saikuttaja koska tosi lihavilla enemmän kaikenlaista kremppaa, ihan esim. selkävaivoista lähtien. Eivät siis välttämättä pysty edes istumaan ja seisomaan pidemmän päälle. Eli kyse ei ole pinnallisuudesta koska hän itsekin iso ihminen, on vaan rehellinen ja realisti :D Sillä itselläänkin ollut lihavuudesta johtuvia vaivoja, just esim. pahoja selkäkremppoja.

Päivämäärä:   28.10.24 20:48:32

Lol, meillä kaikki saikuttajat on normi painoisia.

Päivämäärä:   28.10.24 23:40:28

Kylläpä täällä on melkoisia uskomuksia ja luuloja lihavista ihmisistä.
Lihava voi vallan hyvin olla hyvässä kunnossa, lihavuushan ei tarkoita sitä etteikö harrastaisi liikuntaa. Itse olen 170/110 mutta lenkkeilen, käyn salilla, uimassa, hiihtämässä. Näin 40 vuotiaana minulla ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia verenpaineen, sokerien tai kolesterolin kanssa. Viimeeksi kesällä tsekattu. Isoin riski on tietenkin nivelet mutta vielä nekään eivät oireile. Siksi toivoisinkin saavani painoa pois mutta helppoa se ei ole.
Ja ai niin joo, koko ikäni ollut suorittavassa työssä, hevosalallla, lomittajana lehmätiloilla ja nykyään tehdastyössä.

Lähettäjä: yks lääkäri 
Päivämäärä:   29.10.24 09:37:17

Riippuu tehtävästä ja siitä, millaisia työntekijöitä tehtävään on hakenut. Jos tarve olisi kova eikä muita hakijoita olisi, saattaisin valita ylipainoisenkin tehtävään. Sen sijaan on pelkkää taloudellista tyhmyyttä, jos valitsee sairaalloisen ylipainoisen työntekijän silloin, kun on mahdollisuus valita terveemmän kokoinen vastaava työntekijä tehtävään. Ja rahahan näitä päätöksiä ohjaa.

Kyllä ylipainoiset oikeasti kärsivät monista tuki- ja liikuntaelinsairauksista tilastollisesti useammin ja pidempään kuin hoikat, yleensä ei vielä kaksikymppisenä, mutta keski-iän kynnyksellä ja sen jälkeen. Tämä korostuu erityisesti silloin, jos työnkuva sisältää paljon seisomista, konttaamista/polvilla työskentelyä, kävelyä, nostelua tai kantamista. Ja sairastaminen on oikeasti tosi kallista työnantajalle.

Oletteko nähneet millaista SAIRAALLOISESTI lihavan liikkuminen yleensä on? Ergonomisesti toimiminen on usein hankalaa, koska rasvakerros heikentää lonkan ja polvien koukistumista, kädet eivät ulotu joka paikkaan (jopa hiiren käyttö voi käydä haastavaksi kun käden on vaikea ylettää pöydälle), tavaran kantaminen lähellä kehoa ei onnistu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.10.24 09:49:52

Riippuu työstä sekä jonkin verran hakijan iästä. Moni sairaalloisen ylipainoinen pärjää vielä fyysisessäkin työssä alle nelikymppisenä, mutta iän mukanaan tuomien kremppojen kanssa alkaa tulla monesti vaikeuksia.

Olen ollut tekemässä työhöntulotarkastuksia eri ammattiryhmille. Jos viisikymmpinen siivoojaksi pyrkivä henkilö ei pääse kyykistymään/kyykystä ylös, niin kyllähän se jotakin kertoo henkilön fyysisestä toimintakyvystä. Tuo em. juttu ei kuitenkaan ollut se lopullinen syy, miksi häntä ei palkattu tehtävään.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   29.10.24 10:03:10

Musta tuntuu, että ihmiset sekoittaa nyt vastauksissaan "tavallisen" ylipainoiset ja sitten oikeasti todella ylipainoiset. Vaikka ylimääräisiä kiloja olisi useampi kymmenen, mutta pääsee esimerkiksi kyykkyyn ja ylös helposti ja pystyy kantamaan 10-20 kg laatikoita ongelmitta tarvittavan matkan, vaikka 100 m, kuuluu ensimmäiseen ryhmään. Jos taas pelkkä kävelykin ilman kantamuksia on vaappumista ja lyllertämistä, niin kuuluu toiseen ryhmään. Itse voisin palkata ensimmäiseen ryhmään kuuluvan henkilön myös fyysiseen työhön, mutta toiseen ryhmään kuuluvaa en edes istumatyöhön toimistoon. Liian iso saikkuriski ja tuossa kunnossa liikakilot vaikuttavat myös todennäköisesti esimerkiksi työssä jaksamiseen, vaikka työ ei olisikaan fyysisesti raskasta lainkaan.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   29.10.24 10:09:45

Ylipainoisen kyllä, mutta en sairaalloisen ylipainoista. Itsekin olen ylipainoinen ja varmasti paremmassa kunnossa kuin 90% hoikista ikätovereistani. Silti en palkkaisi ihmistä, joka on sairaalloisen ylipainoinen, koska se vaikuttaa jo väkisinkin jaksamiseen, liikkumiseen ja työntekoon. Pitää pystyä kävelemään useampi kerros portaita ilman, että hengästyy kovasti sekä pitää päästä vaivatta syvälle kyykkyyn ja ylös useamman kerran.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.10.24 10:51:41

Itselläni on kokemusta vain muutamasta sairaalloisen ylipainoisesta kollegasta. Ensimmäinen oli todella, todella ylipainoinen. Hänellä oli huono elämänhallinta, tuli joka päivä myöhässä töihin. Teki todella vähän, valitti todella paljon. Pomo ei saanut häneen mitään järjestystä. Kävi paljon lääkärissä, saikutti paljon (istumatyö). Viisikymppisenä kuoli.

Toinen on ihan ok työntekijä, vaikka saikuttaa paljon. Muina aikoina vahtii vähän liikaakin muiden tekemisiä, niin että omat työt kärsivät. Hänelläkin on paljon asioita joita ei voi tai halua ylipainonsa vuoksi tehdä, esim. matkoja jotka kuuluisivat työhön.

Vaikea sanoa. Näiden kokemusten perusteella olen huomannut, että normaali tekeminenkin on sairaalloisen ylipainoisille rankkaa ja että minkäänlainen epämukavuusalueelle meneminen on heille aivan mahdotonta. Tiedostan kyllä olevani eri ääripäätä kun urheilen tavoitteellisesti, menen eri elämän osa-alueilla epämukavuusalueelle kehittyäkseni jne.

Vähän aikaa sitten minulla oli orastava suhde erään sairaalloisesti ylipainoisen kanssa ja jouduin miettimään omia ennakkoluulojani. Olisin ollut valmis aloittamaan suhteen, mutta hän totesi että tavoitteellinen urheiluharrastukseni olisi asia, jota hän ei kestäisi.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.10.24 10:54:08

Monella sairaalloisen ylipainoisella työt sujuvat kyllä kun ovat nuorempia, mutta viimeistään eläkeikää lähestyttäessä alkaa haittoja tulla. Nivelet rikki, liikkuminen koskee. Lonkka pitäisi leikata, mutta sitä ennen pudottaa painoa, mikä ei onnistu kun liikkuminen koskee. Nämä on työnantajalle kalliita saikuttajia, ellei henkilö itse ymmärrä jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Mikä taas voi olla hänen kannaltaan taloudellinen katastrofi.

Päivämäärä:   29.10.24 10:55:19

Miksi ihmeessä kukaan palkkaisi ihmistä josta näkyy päällepäin että on sairas ja tulossa on paljon pahempaa?

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   29.10.24 11:32:48

No voi helvata osa kommenteista.

Mä olen kirjanpitäjä, olen 50v ja olen lihava (165cm ja 106kg). Mun ylipaino ei ole este töiden tekemiselle enkä saikuta, viimeisen 12kk aikana en ole ollut kertaakaan sairaslomalla ja viimeksi kun olin kipeä niin mulla oli korona, jonka olin saanut työkaverilta, joka tuli flunssaisena töihin (170cm ja ehkä just ja just 50kg).

Valitettavasti osa työnantajista pitää lihavia jotenkin laiskoina tai epäpätevinä tai sitten halutaan pitää imagoa yllä, että meillä on vain kauniita ihmisiä töissä.

Kerro kaverillesi, että kyllä se duuni jossain kohtaa löytyy kun tulee TA, joka arvostaa ammattitaitoa enemmän kuin ulkonäköä.

Päivämäärä:   29.10.24 11:34:31

En palkkaisi. Ylipaino kertoo ettei ihmisen elämäntapa, elämän hallinta, itsetunto tai perus rutiinit ole kunnossa. Pieni ylipaino ei merkkaa, mutta sairaanloinen ylipaino on terveysriski ja jos ei omasta terveydestä välitä niin ei kyllä sitten välitä mistään muustakaan. Lisäksi sairaanloinen ylipaino vie henkilön saikulle ennemmin tai myöhemmin.

Tälläisen henkilön voisin palkata freelancerina, joka laskuttaa tehdyt työtunnit, mutta en ottaisi vastuuta että joutuisin maksamaan jatkuvat sairaslomat.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   29.10.24 11:34:49

Minä kun kyselin vähän vastaavaa, niin sain ketjullisen vastauksia, joissa kerrottiin, ettei lihava voi työskennellä esimerkiksi ruokakaupassa, kun joutuu hyllyttämään eikä mahdu kassalle :D

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   29.10.24 11:39:34

En palkkaisi paitsi ihan viimeisenä vaihtoehtona. Yleensähän harvaan hommaan tarvitaan mitään oikeasti huipputyyppiä, vaan ihan vaan tavallisen hyvä riittää, ja niistä on yleensä edes hieman valinnanvaraa. Mieluummin otan jonkun joka on ehkä piirun verran huonompi työssään mutta ilmestyy luotettavasti työpaikalle ja hoitaa hommansa, kuin jonkun joka saikuttaa jatkuvasti, läkähtyy portaissa eikä siitä edes tiedä koska se kuukahtaa. Muuten, tässä topassa näyttää taas kerran menevän iloisesti sekaisin "tavallinen" ylipaino ja _sairaalloinen_ ylipaino joka on tämän topan aihe. Sellainen ihminen on siis todella plösö ja hänellä on ylipäätään vaikeuksia joka hetki olla olemassa.

Lähettäjä: Mirkku 
Päivämäärä:   29.10.24 11:42:44

Kaverini on sairaalloisen ylipainoinen. Hän tekee ns. toimistohommia, mutta fyysiseen työhön kuten siivoojaksi ei hänestä olisi.

Lähettäjä: jauhen liha 
Päivämäärä:   29.10.24 11:48:00

"Pieni ylipaino ei merkkaa, mutta sairaanloinen ylipaino on terveysriski ja jos ei omasta terveydestä välitä niin ei kyllä sitten välitä mistään muustakaan. Lisäksi sairaanloinen ylipaino vie henkilön saikulle ennemmin tai myöhemmin."

Sairaanloinen :''''D

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   29.10.24 11:50:45

Mä olen sairaalloisen ylipainoinen, silti hyvinkin fyysisessä työssä. Olen aika varma, että normipainoiset istumatyöläiset eivät jaksaisi kovinkaan kauan ilman saikkua mun duunia :D

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   29.10.24 12:01:28

Laivalle ei pääse töihin jos on bmi yli 30. Jos olet jo laivalla töissä ja lihot niin saat ravitsemusterapiaa. Jos ei pysty laihduttamaan saat potkut. Koskee myös siivoojia ja vaikka tiskareita.
Omassa laivassa on jo potkuja tullut. Tämä ei ole työnantajan vallassa päättää kuinka lihava merimies saa olla, vaan Trafin päätös.
Esim. evakointitilanteessa pitää pystyä menemään pelastusteitä eri kerrosten välillä "luukusta" eli tikkaita pitkin pöyreästä reijästä.
Merimieslääkäri voi mitata ympärysmitän mittanauhalla. Eikä pelastuslautan sukastakaan kovin lihava mahdu.

Päivämäärä:   29.10.24 12:05:00

Tässä puhutaan SAIRAALLOISEN ylipainoisesta ihmisestä, SAIRAASTA ylipainosta, ei siitä että ylipainoa on 20, 30 kiloa tasaisesti jakautuneena, vaan siitä että maha roikkuu polvissa ja jalat, saati lonkat ei enää taivu. Sellainen koko vaikeuttaa yksistään jo liikkumista ja nivelet ja selkä on todella suuressa rasituksessa. Puhumattakaan siitä ruokavaliosta jolla YLEENSÄ tuollainen tila saadaan aikaan. Tuttu söi pari pizzaa ja rullakebabin päivässä, kotonaan lounaaksi kilon ranskalaisia ja neljä lihistä jne.

Mikä poksahtaa ensin? Selkä? Polvi? Sydän? Pää?

Päivämäärä:   29.10.24 13:06:07

En palkkaisi. Tuollainen vaappuvasti etenevä keho ei kestä suorittavaa työtä. Sairaalloisen ylipainoinen ihminen kestää fyysistä työtä yhtä huonosti kuin sairaalloisen ylipainoinen hevonen.

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   29.10.24 13:11:13

En. Niille jo pelkkä siirtyminen työpaikalla kerroksesta toiseen on työn ja tuskan takana. Tuskinpa työntekokaan on kovin tehokasta, kun ihan perus oleminen ja tekeminen on äärimmäisen vaivalloista. Jossain vaiheessa prakaa nivelet ja/tai sydän ja muutakin terveydellistä kremppaa. Eivät käytännössä voi osallistua mihinkään edes kävelyä sisältävään työhön, kun siinä menee 10 kertaa kauemmin kuin normaalipainoisella plus huilaaminen päälle. Mihinkään vaativampaan eivät kykene ollenkaan.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   29.10.24 13:15:42

En todellakaan!! Jos normaali kokoinen vain vähän heikompi hakijaki haastattelussa, palkkaisin ehdottomasti sen normaali kokoisen. Pitää olla tosi hurjat näytöt työelämästä että palkkaisin sairaalloisen lihavan tai lisääntymisikäisen naisen. Ihan vain koska eroon on vaikeaa päästä ja tuottamat on työntekijä syö firman vähänkin voiton.

Lähettäjä: skönö 
Päivämäärä:   29.10.24 15:29:08

"Omassa laivassa on jo potkuja tullut. Tämä ei ole työnantajan vallassa päättää kuinka lihava merimies saa olla, vaan Trafin päätös."

Juuri näin. Yhden kerran voidaan ehkä katsoa vähän läpi sormien jos on siinä rajoilla, ja silloinkin lääkäri painottaa vakavasti että kahden vuoden päästä pitää sitten tilanteen olla eri. Jos ei ole ei lääkärintodistusta tule, ja se on paitsi irtisanomisperuste niin työnantaja EI SAA pitää laivalla töissä sellaista, jolla ei ole voimassa olevaa merimieslääkärintodistusta.

"Mä olen sairaalloisen ylipainoinen, silti hyvinkin fyysisessä työssä. Olen aika varma, että normipainoiset istumatyöläiset eivät jaksaisi kovinkaan kauan ilman saikkua mun duunia :D"

No nyt ollaan jo todella jännän äärellä. Mikä ihme voi olla sellainen fyysinen työ jossa sairaalloisen ylipainoinen ei ainoastaan pärjää normipainoista paremmin vaan siitä ylipainosta on suorastaan apua työn suorittamisessa? Ei siis edes niin että se massa ja koko hyödyttävät jotenkin, vaan se sairaalloinen ylipaino auttaa _jaksamaan_ siinä työssä? Näin äkkiseltään kuulostaa ihan fysiikan lakien vastaiselta. Kerro toki Katti lisää, alkoi kiinnostaa ihan toden teolla!

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.10.24 15:30:41

"Mä olen sairaalloisen ylipainoinen, silti hyvinkin fyysisessä työssä. Olen aika varma, että normipainoiset istumatyöläiset eivät jaksaisi kovinkaan kauan ilman saikkua mun duunia :D"

Sumopainija? Muuta ei tule mieleen.

Päivämäärä:   29.10.24 15:37:15

Mun työssäni ei ole mitään väliä ihmisen koolla tai muulla fyysisellä ominaisuudella, joten miksipä en. Jos kyseessä on "vain" sairaaloinen ylipaino, eikä liitännäisasioita jotka vaikuttaisivat työn tekemiseen noin muuten niin samalla viivalla kaikki. On ammatteja joissa fyysisillä ominaisuuksilla on isompi painoarvo, oli siten kyseessä lihavuuskunto, pituus tai vaikka näkökyky, niissä rekryissä pitää huomioida ko asiat

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   29.10.24 15:42:40

Istumatyöhön voisin palkata, ja toki fyysiseenkin siinä tapauksessa, että on aiempaa työkokemusta samalta alalta.

Minulla on ollut sairaalloisen ylipainoinen työkaveri. Oli siis varmasti vähintään 200-kiloinen. Oikein pätevä ja mukava tyyppi, mutta kuoli sairauskohtaukseen noin 50-vuotiaana. Toki normaalipainoinenkin ihminen voi äkillisesti menehtyä eli ei sekään vain painosta riipu.

Päivämäärä:   29.10.24 15:46:39

Kyllä jos on pätevä. Ei meillä palkata painon mukaan.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   30.10.24 20:56:05

LähettäjäKatti
Päivämäärä29.10.24 11:50:45

Mä olen sairaalloisen ylipainoinen, silti hyvinkin fyysisessä työssä. Olen aika varma, että normipainoiset istumatyöläiset eivät jaksaisi kovinkaan kauan ilman saikkua mun duunia :D

Kerrohan Katti lisää? Mielenkiintoista!

Omia kokemuksia lähipiiristä.

Ex työkaveri oli sairaalloisen ylipainoinen ja työpaikan portaissa kaatui ja mursi polven. Voi käydä kenelle tahansa, mutta kyseessä ei ollut mikään ilmalento, vaan hän tipahti käytännössä polvilleensa.

Erittäin ylipainoinen tallikaveri horjahti käynnissä hevosensa kyydistä. Oli sänkypotilaana 2 viikkoa.

Tavallinen maailma on ylipainoiselle ”vaarallisempi” ja sairaslomat todennäköisempiä. Puhumattakaan mitä ylipaino itsessään tekee terveydelle.

Lähettäjä: Nukku Matti 
Päivämäärä:   30.10.24 21:09:31

Lol ei

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.10.24 21:30:43

En

Päivämäärä:   30.10.24 21:57:40

Vastaan kattin puolesta että melkein mikä tahansa oikeasti fyysinen työ on istumatyöläiselle liian raskas alkuun. Sen sijaan monta vuotta työskennellyt jaksaa tietenkin leikiten vaikka olisikin ylipainoinen, onhan kroppa tottunut kyseiseen rasitukseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.