Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten lapsesta saa lihavan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.10.24 11:32:05

Mietin tuossa, kun niin kovasti haukutaan vanhempia ja miten lihavat lapset pitäisi huostaanottoa jne. Niin onko se oikeasti niin paljon vanhemmista kiinni?

Itselläni on kolme lasta. Näistä yksi on sellainen, josta EHKÄ voisi saada ylipainoisen, eli ruoka maistuu sen verran hyvin ja jos ei harrastaisi liikuntaa. Lapsi on siis oikeassa elämässä painoltaan täydellinen ja kasvaa täydellisesti: lihaksikas ja hoikka, ei laiha tai luiseva.

Kaksi muuta on luisevia, eikä niihin saa ruokaa uppoamaan millään ja jotta eivät olisi täysin anorektisiä niin ollaan aika avokätisiä herkkujen suhteen. Haluaisin nähdä sen joka saisi näistä tehtyä lihavia.

Tiedän myös kaksi äitiä joilla lapsia 1-2 vuoden ikäerolla, jotka kävivät yhden lapsen kanssa ylimääräisiä käyntejä neuvolassa ylipainon takia ja toisen lapsen kanssa alipainon takia. Eli syy painoon ei kyllä ollut vanhemmassa, vaan toiselle kertyi samalla hoidolla painoa helposti ja toisen paino ei noussut millään.

Saisiko teidän lapsista lihavia?
Tai teidän ylipainoinen lapsenne, koetteko olevanne syypää ylipainoon, onko ruoka- ja liikuntatottumukset kotona todella huonoja?

Itselläni on suvussa yksi perhe jossa lapset olivat lihavia. Kaksi vanhempaa vain oikein pyöreitä ja nyt nuorina aikuisina normaalipainoisia, nuorin oikein lihava ja sairastui teininä syömishäiriöön. Siinä perheessä äiti oli myös todella pyöreä ja nuorimmaisen lapsuudessa lihoi sairaalloisen ylipainoiseksi. Isä normaalipainoinen. Eivät syöneet mitenkään terveellisesti, mutta enpä kyllä minäkään esim mökillä (missä useimmiten näitä sukulaisia näin). Mutta näillä lapsilla oli toki sitten sekä äidin geenit, esimerkki ja ruoat. Toisaalta samoilla ruoilla ja elämäntavoilla serkkuni, tuon perheen isä, sai vain hieman mahaa mutta oli täysin normaali painoltaan.

Uskotteko, että mistä tahansa lapsesta todella saa kasvatettua lihavan?

Re: Miten lapsesta saa lihavan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 11:47:08

No, minä varmaan olin sellainen, jota nykyään sanottaisiin lihavaksi lapseksi. Olen aina ollut ruumiinrakenteeltani pikemminkin tukeva kuin hoikka, enkä minä ollut lapsena hento ja siro kuten tyttölasten usein odotetaan olevan. Kun katson kuvia itsestäni sellaisena alle kouluikäisenä, niin kyllä minulla on mahamakkaraa ja pullea naama. Ei minua ole missään neuvolassa sanottu ylipainoiseksi, nykyään varmaan sanottaisiin kun ulkonäköpaineet kohdistuvat jo ihan pieniin tyttöihin. Suvussa ei ole lihavuutta ja esimerkiksi äitini on pieni ja laiha. Meillä ei mätetty herkkuja eikä tuohon aikaan niiden valikoima kaupoissa edes ollut sellainen kuin nykyään. Mutta olin jo luonnostani roteva ja ruoka maistui minulle hyvin. Kouluikäisenäkin olin sellainen isokokoinen tyttö, myös hyvin pitkä, en ylipainoinen, mutta en myöskään mallia "tikku" kuten kaverini ja kärsin siitä kyllä, koska tiedostin sen, että olin isompi kuin tytöt yleensä, tunsin itseni kömpelöksi elefantiksi.

Minusta ei kuitenkaan tullut ylipainoista aikuista, en ole hoikka enkä siro, mutta ihan normaalipainoinen vielä näin keski-ikäisenäkin.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   28.10.24 11:48:24

En usko että kaikista lapsista saa mitenkään kasvatettua lihavan. Osa kun tuntuu olevan läpipaskoja eli syövät paljon mutta eivät liho mitenkään päin.

Mutta jos mättää joka kulmassa hamppareita, karkkia, pullaa ym. epäterveellistä ja vielä kuittaa huonon olon aina syömällä niin lopputulos on lihava. Yksi lapsi suvussamme oli tällainen, söi niin paljon ja joka mutkassa että se oli jo sairaalloista. Ihan hoikkaa hänestä ei tullut aikuisenakaan mutta ei myöskään isoa läskiäkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 11:48:37

Melkein jokaisesta lapsesta saa kasvatettua lihavan, mutta osan kohdalla se vaatisi oikeasti panostusta ja hyvin epäterveellisen ruoan kantamista koko ajan lapsen eteen, ja suoranaista pakkosyöttämistä. Silti pieni osa lapsista olisi edelleen mallia riuku.

Uskon, että suurin syy lasten lihomiselle on perintötekijöissä ja tiettyjen suolistohormonien puutteessa. Yleensä lihavien lasten vanhemmat ovat myös ylipainoisia, eli käytännössä perheessä syödään heidän geeneilleen vääränlaista ruokaa. Yleensä siis hyvin hiilaripitoista, pastaa, riisiä, perunaa, leipää, ja niiden ylensyöminen on helppoa. Osa lapsista säilyy normaalipainoisena myös tuollaisella ruokavaliolla, mutta osa paisuu kuin pullataikina.

En tiedä onko tutkimuksia olemassa suolistohormoonien puutteen periytymisestä, mutta jotain perinnöllistä ympäristötekijöiden LISÄKSI tuossa on pakko olla.

Pelkällä ruokavalion korjaamisella virallisterveelliseen lihavuutta ei taatusti saada poistumaan, toki ruokavalioavustakin on apua osalle perheistä. Lihavuuden taustalla EI ole pelkkä itsekurin puute, vaan siellä on fysiologisia tekijöitä taustalla.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   28.10.24 11:53:15

Omassa lapsuudessa ei karkkirahassa säästelty, me lapset syötiin tosi paljon karkkia (70-luku). Oltiin kuitenkin hoikkia. Me oltiin aina ulkona pelaamassa ulkoleikkejä. Koulun välitunneillakin hypittiin hyppistä tai twistiä. Me oltiin aamusta iltaan liikkeellä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.10.24 11:55:43

Geenit ja hormonit. Kun laihoille hiirille on siirretty lihavien geenejä ja/tai suolistohormoneja, niillä alkaa kertyä massaa. Ja toisin päin, vaikka kumpienkaan ravinto- tai liikuntatottumuksia ei muuteta. Eli lapsesta saa hyvinkin helposti lihavan, jos geenilotto on osunut paskaan kohtaan tuuletinta.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   28.10.24 11:57:27

Hicks, tämäpä juuri. Välkätkin juostiin pallon perässä, pompittiin narua ja vaikka mitä. Ilmankos ei ollut uniongelmia. :D

Ruoka oli perusmallia, myöskin aika rasvasta sooseineen päivineen.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   28.10.24 11:59:32

Mun esikoinen on nyt 16v ja todella hoikka ollu aina. Kuopus kohta 15v ja aina ollu pyöreähkö. Sairasti useita korvatulehduksia 0,5- 1,5 vuotiaana, antibioottikuureja useita. Eskari ikäsenä paino alkoi nousta ja nyt vasta paino pysynyt samana eli ei liho enää. Samaa tavallista kotiruokaa syö kumpikin, herkkuja on kohtuudella.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.10.24 12:03:40

Kaupassa tuli vastaan pulska iskä ja hänen pulska poika. Paljon sipsejä ja puolentoistalitran kokiksia yms mättöä joten en ihmettele miksi poikakin lihava.
Vähän liikuntaa ja paljon herkkuja niin kyllähän sitä lihoo kuka vaan.

Päivämäärä:   28.10.24 12:05:53

”Eli lapsesta saa hyvinkin helposti lihavan, jos geenilotto on osunut paskaan kohtaan tuuletinta.”

Tämäpä juuri. Ja sitten tuossa toisessa ketjussa huudellaan huostaanotettavaksi…

Voisin noista mainitsemistani lihavista sukulaislapsista vielä sanoa, että mökillä tosiaan leikkivät ja uivat ulkona muiden (laihojen) sukulaislasten mukana ihan normaalisti. Ei heitä istutettu sisällä ruudun ääressä eivätkä vierastaneet leikkiä ja ulkoilua. Silti olivat ihan eri kaliiperia kuin muut, ihan kuten äitinsäkin. Tuo syömishäiriöön sairastunut kaikkein lihavin näistä lapsista on samaa ikäluokkaa kuin vanhin lapseni, he leikkivät lapsena paljon yhdessä ja olivat hassu parivaljakko, koska vanhin lapseni on hyvin pieni ja siro, alipainoinen pieni ”keijukainen”. Mutta leikit menivät oikein hyvin yhteen näillä: juoksivat ja tutkivat ympäristöä, uivat, keinuivat… Söivät usein samoja ruokia ja katsoivat yhdessä saman verran ruutuja.

Lähettäjä: pappis 
Päivämäärä:   28.10.24 12:23:45

Meillä yksi lapsista on lihava. Me muut perheessä ollaan normaalipainoisia ja osa jopa hoikkia. Kaikki syödään samaa ruokaa ja liikutaan paljon. Herkkuja syödään kyllä, mutta vain satunnaisesti. Ylipainoinen lapsi on vielä sen verran pieni, ettei hänellä ole ns. omaa rahaa, eikä siten herkkujen syönti salassa ole mahdollista. Normi ruokaa syö kyllä reippaasti, mutta ei mitään älyttömiä määriä.
Ehkä tuo lapsi pitäisi sitten ottaa meiltä huostaan. En kyllä ymmärrä mitä se auttaisi. Tuon ikäiselle ei neuvolasta eikä kouluterveydenhuollossa suositella mitään laihdutuskuureja. Ja meillä kun on perusasia (ruokavalio ja liikunta) kuitenkin kunnossa, niin eipä siinä paljoa voi tehdä. Lapsi on iloinen, energinen ja tykkää liikkua ylipainostaan huolimatta.

Päivämäärä:   28.10.24 12:28:45

Jotkut vain lihovat tehokkaammin. Minä ja lapsuudenperheessäni naiset ollaan normaalipainoisia mutta se vaatii kalorienlaskentaa, työtä, liikuntaa. Ihan koki elämän läpi kulkevaa työtä. Jos höllää hetkeksikään, kilot alkaa heti kertyä.

Lasten kohdalla tänä on hankalaa kun ei haluaisi puhua painosta eikä kontrolloida syömisiä ettei tule ongelmia ruokasuhteeseen, meidän lapsi on vielä normaalipainossa mutta vain nippanappa ja maha aikamoisesti pyöristynyt. Syö hyvällä ruokahalulla tavallista ruokaa (sitä mitä me muutkin jota ei ole kermassa ja voissa uitettu) ja harvemmin herkkuja. Käy liikunnallisessa harrastuksessa.

Mulla oli kerran 3 samanikäistä lemmikkiä, söivät samaa ruokaa ja hyvällä halulla. 2 niistä oli vähän tukevan puoleisia mutta kolmas ei lihonut millään. Kalorit eivät vain tarttuneet siihen ja elikin terveenä koko elämänsä. Uskon että nämä taipumukset on geeneissä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.10.24 12:39:47

Nykyään tiedetään jo näistä erilaisista painoon vaikuttavista tekijöistä kuten suolistohormonit ja siten ymmärretään kuinka paljon helpommin toinen lihoo kuin toinen. MUTTA lapselle sen kaiken ruoan ja herkun kuitenkin antaa aina vanhempi, samoin vaikuttaa liikuntatottumuksiin eli ei siitä vastuusta kokonaan pääse geneettisesti erilaisenkaan lapsen kohdalla. Huostaanotto nyt ei auta mitään, korkeintaan jos on läskivanhemmat kenen oma ruokavalio on vain hampurilaisia ja limsaa ja samoja syöttävät pienille lapsille.

Päivämäärä:   28.10.24 12:49:41

Mikä on läskivanhempi?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.10.24 12:57:17

Omasta lapsestani ei saisi, ei ole niin hyviä ruokahaluja ja liikkuu paljon. Jos myös geenit vaikuttaa, niin vanhempansa ja sukunsa on kaikkia normaalipainoisia.

Miehen poika (7 v.) taas syö aivan valtavia annoksia ja hänellä on aina nälkä, onkin melko tanakka ja ikäisiään myös pidempi. Jos ei olisi paljon liikuntaharrastuksia, menisi aivan varmasti ylipainon puolelle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.10.24 13:00:50

Nykyään herkut suht halpoja ja elintaso millä niitä ostaa. Itse kun olin lapsi ei ostettu limsaa ja herkkuja samaan malliin kuin nykyään. Kaikki kävivät syömässä kouluruokaa ja jos ei ollut niin mieleistä niin ei syöty paljoa mutta leipää yms tilalle.

Päivämäärä:   28.10.24 14:15:10

Kyllä nämä nykyiset elintavat vaikuttavat paljon. Syödään epäterveellisesti, sekä kotona, mutta myös lapset ostavat epäterveellisiä ruokia kouluikäisinä. Ei ole tavatonta nähdä arkipäivänä lapsia ja nuoria kaupassa paistopisteellä tai muita epäterveellisiä ruokia ostamassa. Harvoin heidän ostokset ovat mallia banaani ja vesipullo. Lisäksi

Päivämäärä:   28.10.24 14:36:50

Omista lapsista vanhempi on riuku, nuorempi pyöreämpi, joskaan ei lihava. Vanhempi todella nirso, nuoremmalle kelpaa kaikki, ja määrällisesti syö paljon. Samat elintavat, kumpikin liikkuvaisia, mutta nuorempi on mukavuudenhaluisempi. Eli haluaa herkästi esim. metsäretkillä kantoon. Tämä toki vielä 4-vuotiaalle sallittakoon pidemmillä retkillä, mutta verrattuna isosiskoonsa samassa iässä, siskonsa ei samalla tavalla odottanut pääsevänsä matkustamaan sylissä.

Itse olin teiniksi asti riuku, sitten tuli +15kg. Toki normaalipainon rajoissa olin edelleen, vaikka nykyihanteilla pullukka. Sitten 25v iässä aloin syömään liikaa kun ei ollut muuta keinoa hallita tai hoitaa ahdistusta, ja samalla tiellä ollaan edelleen. Pääasiassa ruuat on terveellisiä, paljon kasviksia jne. mutta määrällisesti syön vain liikaa. Lisäksi suklaaseen sorrun turhan usein.

Lähettäjä: ?00 
Päivämäärä:   28.10.24 14:44:57

Suurin syy on lastenkin lihavuuteen on se, mitä sinne suuhun laitetaan ja kuinka paljon. Joo geenit saattaa vaikuttaa, mutta niihin on helppo vedota samalla kun syödään yli oman kulutuksen. Jännä kun maissa, missä ruuan saanti on rajoitettua, ei noita geenivirheellisiäkään näy...?

Jos lapsi on ylipainoon taipuvainen, sen tärkeämmäksi nousee säännöllinen ateriarytmi ja terveellinen ruokavalio terveellisine välipaloineen. Liikunta ja riittävä lepo siihen sitten lisäksi. Ei ole rakettitiedettä.

Päivämäärä:   28.10.24 14:45:14

”Kyllä nämä nykyiset elintavat vaikuttavat paljon. Syödään epäterveellisesti, sekä kotona, mutta myös lapset ostavat epäterveellisiä ruokia kouluikäisinä. Ei ole tavatonta nähdä arkipäivänä lapsia ja nuoria kaupassa paistopisteellä tai muita epäterveellisiä ruokia ostamassa. Harvoin heidän ostokset ovat mallia banaani ja vesipullo.”

Näin tein itsekin teininä. Kouluruoka syömättä ja välitunnilla sen sijaan kauppaan ostamaan jotain pullaa/leipää/suklaata. Olin aina laiha. Samoin tiedän teinini tekevän, vaikka yritetään tietysti puhua ja ohjeistaa terveellisempään. Tyttö on pieni ruipelo.

Päivämäärä:   28.10.24 14:56:11

"Suurin syy on lastenkin lihavuuteen on se, mitä sinne suuhun laitetaan ja kuinka paljon. Joo geenit saattaa vaikuttaa, mutta niihin on helppo vedota samalla kun syödään yli oman kulutuksen. Jännä kun maissa, missä ruuan saanti on rajoitettua, ei noita geenivirheellisiäkään näy...?"

Ymmärräthän, että se geenivirhe ja suolistohormonien puute nimenomaan aiheuttaa sen, että syö "yli oman kulutuksen", koska kroppa ei koskaan kerro, että nyt riittää? Mistä lapsi voi tietää, milloin syö yli kulutuksen, jos kylläistä oloa ei käytännössä tule, tai kroppa huutaa lisää ruokaa heti kun on syönyt?

Tietenkään puutteenalaisissa maissa ei ole niin paljon lihavia, koska heillä ei ole pääsyä siihen ruokaan. Ylipaino on kuitenkin todella yleistä matalan kehitystason maissa ja matalan tulotason yhteisöissä, jossa ei nyt kuitenkaan nälkärajalla kiikuta.

Päivämäärä:   28.10.24 14:57:56

"Suurin syy on lastenkin lihavuuteen on se, mitä sinne suuhun laitetaan ja kuinka paljon. Joo geenit saattaa vaikuttaa, mutta niihin on helppo vedota samalla kun syödään yli oman kulutuksen. Jännä kun maissa, missä ruuan saanti on rajoitettua, ei noita geenivirheellisiäkään näy...?"

Mitenhän näille tapauksille käy, kun tuodaan ympäristöön, jossa ruokaa onkin saatavilla? Todennäköisesti suurin osa syö itsensä ylipainoisiksi, ja kappas, kun niitä geenivirheitä (siis evoluution muovaama selviytymismekanismi) löytyykin.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   28.10.24 14:58:05

Sanoisin, että vanhempien valinnoilla ja perheiden elämäntavoilla on väliä, mutta että myös ympäröivä yhteiskunta vaikuttaa vahvasti perheiden valintoihin.

Ruokaympäristö on Suomessa muuttunut muutamassa vuosikymmenessä paljon amerikkalaiseen suuntaan. Täälläkin prosessoitu ja epäterveellinen ruoka on halpaa, ja monet köyhemmät ostavat sitä lapsilleen. Etenkin jos on vaikka jaksamisen kanssa haasteita tai muuta vastaavaa. Kauppoihin on tullut valtavasti lisää eineksiä ja epäterveellisiä ruokia mainostetaan paljon. Mainontaa myös kohdennetaan lapsille.

Elinympäristöt ovat muuttuneet myös monin tavoin: Lapsia on vähemmän, joten lasten yhteisiä pihaleikkejä tulee vaikeammin. Ympäristö koetaan vaarallisemmaksi, ja lasten ei anneta mennä itsekseen niin vapaasti vaan kuljetetaan & ollaan sisällä. Palveluita on keskitetty, niin että ajoneuvoissa istumista tulee monelle enemmän.

Suolistomikrobit vaikuttaa yhtenä seikkana. Lihavilla on usein erilainen mikrobisto kuin laihoilla tai normaalipainoisilla. Lapset saavat suolistomikrobistonsa pitkälti vanhemmiltaan. Suolistomikrobeihin vaikuttaa myös ravinto, niin että prosessoitu hiilari-rasva-ruokavalio voi vielä näiden ylipainolle altistavien bakteerien osuutta.

Lähettäjä: ?00 
Päivämäärä:   28.10.24 15:07:28

"Ymmärräthän, että se geenivirhe ja suolistohormonien puute nimenomaan aiheuttaa sen, että syö "yli oman kulutuksen", koska kroppa ei koskaan kerro, että nyt riittää? Mistä lapsi voi tietää, milloin syö yli kulutuksen, jos kylläistä oloa ei käytännössä tule, tai kroppa huutaa lisää ruokaa heti kun on syönyt?"

Ymmärrän toki, ja siinähän tuleekin se kasvattajien vastuu. Opetetaan syömään oikein. Kasviksilla ja kuitupitoisella ruualla on vaikeampi syödä itseään lihavaksi, oikealla ruokavaliolla saa syödä melkoisen paljon lihomatta vs syömällä rasvaista ja sokeripitoista ruokaa, ns. turhaa höttöä. Perheen ruokatottumukset ovat juurikin avainasemassa.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   28.10.24 15:11:38

Meidän toisesta lapsesta saisi ehkä lihavan, koska hän söisi herkkuja vaikka kuinka paljon.
Toisesta ei saisi lihavaa vaikka yrittäisi.

Lähettäjä: Läskivanhempi 
Päivämäärä:   28.10.24 15:24:52

Meillä koko perhe syö samaa ruokaa. Mies ja poika syö hiukan enemmän ku minä ja tytär. Mieheni on 185 pitkä ja painaa 70kg minä oon 165cm 75kg eli lihava. Harrastan uintia ja ratsastusta. Käyn koiran kanssa lenkillä noin 50 km viikossa. Mieheni pyöräilee työmatkat 20 km päivässä.

Pienestä pitäen tyttäreemme on tarttunut kuten minuunkin ruoka vaikka liikkuu ja leikkii paljon. Pojastamme taas on oltu neuvolassa huolissaan kun ei tartu mitään. Että on niillä geeneilläkin vaikutusta ei pelkästään sillä mitä syö ja miten liikkuu.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.10.24 15:39:30

Kai niistä saa kun itsekin olin jo lapsena lihava.
Sisarukset ei ole.
Olin nirso, monen ruuan korvasin syömällä leipää, enkä pitänyt liikunnasta. Olen myös tunnesyömäri, syön iloon, suruun, vitutukseen, jännitykseen, tylsyyteen jne. Lapsuudessa olisi varmaan auttanut jos olisi löytynyt mieleinen liikunta ja siihen vanhempien ja sisarusten tai kaverien seuraa, enemmän perusarkiruokaa, vähemmän eineksiä jääkaappiin.

Lapseni eivät ole lihavia, tykkäävät liikkua, ovat energisiä, pitävät toki herkuista, mutta niitä ei syödä joka päivä, ruoka itse tehtyä eikä eineksiä.
Eiköhän noistakin lihavia saa jos ei vie liikkumaan ja syöttää karkkeja, jäätelöä, sipsiä, nakkeja, nugetteja yms pelkästään

Lähettäjä: pappis 
Päivämäärä:   28.10.24 15:39:59

"Ymmärrän toki, ja siinähän tuleekin se kasvattajien vastuu. Opetetaan syömään oikein. Kasviksilla ja kuitupitoisella ruualla on vaikeampi syödä itseään lihavaksi, oikealla ruokavaliolla saa syödä melkoisen paljon lihomatta vs syömällä rasvaista ja sokeripitoista ruokaa, ns. turhaa höttöä. Perheen ruokatottumukset ovat juurikin avainasemassa."

Ja tässä taas tyypillistä puhetta ihmiseltä, jolla ei ole mitään omakohtaista kokemusta asiasta.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   28.10.24 15:47:24

Ja lihavat taas selittelee. Antakaa sille lapselle kilon pussi porkkanoita sen sipsipussin sijasta. Parsakaalia ja omenoita rouskutettavaksi. Ainiin, muttei purjopetteri niistä tykkää vaan haluaisi mieluummin munkkipossua...

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   28.10.24 17:20:41

Saisi.
Molemmilla on todella hyvä ruokahalu ja rakastavat herkkuja. Ainoa syy miksi pysyvät normaalipainoisena, lienee kasvu ja liikunnalliset harrastukset. Molemmat ovat myös tosi jänteviä rakenteeltaan. Ylipainoisia on meidän vanhempien molemmissa suvuissa jokaisessa sukupolvessa.

Päivämäärä:   28.10.24 19:02:20

"Ja lihavat taas selittelee. Antakaa sille lapselle kilon pussi porkkanoita sen sipsipussin sijasta. Parsakaalia ja omenoita rouskutettavaksi. Ainiin, muttei purjopetteri niistä tykkää vaan haluaisi mieluummin munkkipossua..."

Hohhoi. Tässä juuri pidettiin saikkupäivän kunniaksi leffailta, tarjolla dippiä, kasviksia ja poppareita. Pyöreämpi 4v valitsi itse syödä porkkanaa, hoikka 8v taas poppareita ja dippiä. Mites se nyt näin.

Ja miten sitten, kun ne lapset pääsevät itse ostoksille? Vai hoitaako vanhemmat vielä aikuisille asiat niin, ettei vaan pääse tekemään ostoksia oman mielen mukaan?

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   28.10.24 19:16:02

Lapsi voi olla ylipainoinen myös lääkityksen myötävaikutuksesta. Näin oman lapsemme kohdalla.

Lähettäjä: laihat pojat 
Päivämäärä:   28.10.24 19:16:14

En todellakaan usko että kaikista lapsista saa lihavia. Itse olen ollut tikkulaiha aina melkein 30 vuotiaaksi asti ( 172 cm ja 52 kg, näytin lähinnä luurangolta vaikka ehkä ihan normaalit missin pituus/paino?) vaikka söin ihan mitä sattui enkä harrastanut mitään liikuntaa. Vasta 30 ikävuoden jälkeen painoa alkoi tarttua ensin sopivasti ( reilu 60 kg, niin että en enää ollut alipainoinen ) ja sitten jostain 45 vuotiaasta on jo tarttunut vähän liikaakin, nykyään taitaa olla jonkun verran yli 70 kg, ei oikein huvita vaakalla käydä enää. No molemmat poikani ovat olleet laihoja pienestä asti, syöneet mitä sattuu ja herkkuja, limuja yms. ihan niin paljon kuin napa on vetänyt. Nyt parikymppisinä toinen on 182 cm/ 60 kg ja toinen 187 cm/ 62 kg, aivan liian laihoja edelleen. Geenit.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.24 19:43:32

Omat on kaikkien käyrien mukaan liian laihoja.
Pitkiä ja hoikkia. Syövät kuin hevoset, mutta liikkuvat paljon. Herkkujen suhteen olen löperö, saavat syödä sen mitä maistuu, koska syövät myös oikeaa ruokaa nirsoilematta ja eivät täytä mahaansa herkuilla.
Näistä tuskin saa lihavia millään opilla.

Päivämäärä:   28.10.24 19:50:51

Yksi juttu tuohon kylläisyyteen liittyen - minusta olisi todella tärkeää, että pienikin lapsi saisi lopettaa syömisen siinä vaiheessa, kun maha on täynnä. Jos aina tuputetaan syömään yli oman kylläisyydentunteen, miten lapsi voi oppia säännöstelemään syömistä kehon viestien mukaan? Paljonhan sitä edelleen käsketään syömään lautanen tyhjäksi.

Omat lapset, eskarilainen ja kolmasluokkalainen, ovat molemmat hoikkia ja jänteviä, olleet vauvasta asti "vähärasvaisia" ja molempien kanssa ihmeteltiin neuvolassa alakäyrällä ryystävää painoa. Omaan silmään näyttävät "normaaleilta", ja vaikka välillä kauhistuttaa katsoa isomman venyttelyä, kun mahan kohdalla ei ole "mitään". Lapsi on kuitenkin aika lihaksikas, joten se vähän kompensoi. Molemmat ovat olleet hoidossa ollessaan tunnettuja hyvästä ruokahalustaan ja ilmeisesti koululaisellekin eväs kelpaa. Kotona syövät kyllä hyvin myös, välillä vähemmän ja välillä saattaa mennä useampi santsikierros. Luulen, että kasvava kroppa on viisas ja varautuu tuleviin kasvupyrähdyksiin, silloin ruokahalu saattaa kasvaa jollain ajanjaksolla.

Itse olin sellainen pehmeä ja vähän pyöreä lapsi, mutta teininä kasvun myötä paino jäi ja olin pitkään alipainoinen. Nuorena aikuisena treenasin reippaasti ja olin tiukassa kunnossa. Sain lapset aika vanhana, kuopuksen jälkeen jäi sellainen sitkeä 5-7kg ekstraa verrattuna aiempaan, mutta ihan hoikaksi luokiteltava olen kaiketi edelleen. Mies on ollut lapsesta asti hoikka ja jäntevä, ilmeisesti lapset on perineet kehonkoostumuksen häneltä.

Tunnen myös omien lasten kautta tukevampia ja myös ihan rehellisesti lihavia lapsia. Vaikea sanoa, mikä heidät on lihottanut, esim. pari tietämääni tyttöä harrastaa aktiivisesti urheilua. Yhdessä perheessä kaksi lapsista on normaalipainoisia, ja keskimmäinen on ihan vauvasta asti ollut todella isokokoinen, reilusti ikäisiään pidempi ja myös ylipainoinen. Eipä näihin aina ole yksiselitteistä vastausta. Haluan toivottaa tsemppiä myös näiden lasten vanhemmille, ei varmastikaan ole helppoa luovia näiden asioiden kanssa ja samalla säilyttää lapsen positiivinen käsitys itsestään.

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   28.10.24 20:15:49

Jatkan vielä sen verran, että vaikka lapsemme selkeästi keräävät herkästi kiloja, meillä herkutellaan selkeästi vähemmän kuin monessa muussa perheessä. Naapurin tosi hoikka tyttö syö joka ikinen päivä karkkia. (Pikkusiskonsa on ylipainoinen). Samoin kaveriperheen lapset, herkuttelevat jatkuvasti ja lapsilla on ollut reikiä hampaissa. Ja lapset ovat tikkulaihoja. Tapaan myös työssäni paljon erilaisia perheitä ja lapsia ja empiirisen tutkimukseni mukaan, toiset lihovat todella paljon herkemmin kuin toiset eikä vanhemmat voi asialle läheskään aina yhtikäs mitään.

Lähettäjä: neppis 
Päivämäärä:   29.10.24 08:02:47

Kyllä saisi. Toinen lapsi on langanlaiha ja toisen kanssa saa olla tarkkana, sillä hänestä saisi aivan samalla ruualla lihavan. Ainoa ero on, että hän söisi mieluusti isoja annoksia ja mielellään santsaisi ja ottaisi aina lisää, kun niin "tykkää syömisestä" vaikkei kuulemma enää nälkä olisikaan, kun toinen syö luonnostaan pienempiä annoksia. Ollaan tämän toisen kanssa sitten annosteltu ruoka valmiiksi lautaselle ja koostettu annos enemmän kasvis/salaattipainotteiseksi, että vaikka annos on iso, niin tulee sitä kevyempää vatsan täytettä. Välipaloina hedelmiä, marjoja, itsetehtyjä smoothieita yms. Ns. herkkuja syödään välillä, mutta niitäkin kohtuudella. Tällä saatu paino pysymään normaalina, vaikka yhdessä vaiheessa paino näytti lähtevään nousuun ja oli hiukan pyöreä, nyt kasvu on korjannut normaalipainoon. Toivotaan, että kotona opitut terveelliset ruokailutottumukset kantaa myöhemmässäkin elämässä, ainakin on parhaamme tehty.

Harrastukset hyvin liikunnallisia osallistutaan koko perhe. Kannustetaan myös liikkumaan, ei turhia kuskata autolla. Koulumatkat saavat kävellä/mennä pyörällä eikä viedä autolla kuin äärimmäisen huonolla kelillä.

Lähettäjä: Doora 
Päivämäärä:   29.10.24 09:01:34

Ihana huomata kuinka moni miettii esim sitä, että haluaa säilyttää lapsen terveen ruokasuhteen ja osaa olla hienovarainen noissa painoasioissa! <3
Itse olin se luonnostaan langan laiha lapsi suurella ruokahalulla. Söin paljon ja ruoka maistui, mutta olin silti alipainoinen. Toki myös liikuin aika paljon. Äitini oli silti huolissaan suurista ruokamääristäni, kommentoi niitä ja toppuutteli syömistäni. Sanoi ihan suoraan että hyvin todennäköisesti lihon, koska isäni puolella on sellainen taipumus. Minusta tuli sitten anoreksiaan sairastunut sairaan alipainoinen lapsi. Ja nyt edelleen saman sairauden kanssa kamppaileva 30 vee aikuinen, jolla ei ole mitään käsitystä millainen on terve ruokasuhde.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.10.24 09:10:38

Doora:

Todellakin yritän säilyttää terveen suhteen ruokaa. Laihana pysyminen on paljon helpompaa, jos ruoka on ruokaa eikä ainoa tapa lohduttautua tai koe kauheaa syyllisyyttä kun syö.

Meillä ei puhuta painosta lasten kuullen, ei käytetä sanoja lihava, laiha jne tai muutenkaan kommentoida kenenkään kokoa. Ei puhuta laihdittamisesta tai lihomisesta, ei peilata mahaa tai nypitä makkaroita. Ruokaa saa ottaa lisää niin paljon kuin haluaa. Ruokaa saa myös jättää syömättä. Jälkiruuan saa joka tapauksessa, sillä ei kiristetä eikä lahjota jne.

Kehutaan aktiivisuudesta, liikutaan lasten kanssa yhdessä, leikitään paljon ulkona jne

Lähettäjä: ,,,,,, 
Päivämäärä:   29.10.24 09:33:05

Onhan noita prader-willi-oireyhtymä lapsia syntynyt jopa kehitysmaihin.

Päivämäärä:   29.10.24 09:39:48

Minä olin lapsena ja nuorena ylipainoinen mutta se johtui kotioloista sekä masennuksesta.

Päivämäärä:   29.10.24 10:19:03

Sitäkin olen miettinyt, että vaikka ihan samanlaista laihdutusboomia kuin vaikka omassa lapsuudessa 80-luvulla (silloin ainakin tuntui, että kaikki olivat dieetillä...) ei nyt ehkä ole, niin kyllä nuo lapset kovasti tuntuvat vertailevan itseään ja toisiaan. Kirjoitin tuossa aiemmin, että olin sellainen vähän pyöreä lapsi joka kasvun myötä muuttui alipainoiseksi teiniksi ja sitten nuoreksi aikuiseksi, mutta kyllä minäkin muistan miten pienenä inhosin mahaani, ja mietin, miten siitä saisi vaan leikattua osan pois. Ja meillä siis syötiin kotona tosi terveellisesti eikä hirveämmin herkuteltu, äitini ja veljeni ovat olleet myös ihan samanlaisia, lapsena pyöreitä ja teininä muuttuivat tikuiksi.

Nyt on ollut välillä vähän häkellyttävää kuunnella, kun eskari-ikäinen poika miettii mahojen koostumusta. Pikkupojat toki ihailevat jalkapalloilijoita ja pääasiassa heidän taitojaan, mutta kyllä ne vatsalihaksetkin tuntuvat kovasti puheenaiheena olevan. Lapsi miettiin aina välillä ääneen, että kaverilla x on pullea massu, kaverilla y näkyy vatsalihakset ja lapsi itse on selvästi vähän kahden vaiheilla, kumpi olisi parempi. Välillä koittaa sitten pullistaa omaa mahaansa ja miettii, että sellainen pulleampi masu olisi söpömpi. Reppana :D Olen sitten lapselle selittänyt, että ammattiurheilijoiden työ on pysyä hyvässä kunnossa että pystyvät lajissaan pärjäämään, ja treenaavat kovaa ja tavoitteellisesti, toki se näkyy kropassa. Ja että kaikki lapset kasvavat omaan tahtiinsa, välillä voi olla vähän pulleampi ja sitten taas kasvun myötä keho muuttuu, ja kaikki kehot ovat ihan yhtä hyviä. Toki tuo nyt on ihan viatonta lapsen ihmettelyä, mutta jotenkin kamalalta tuntuu, että tuon ikäisenä jo moisia mietitään.

Omilta kouluajoilta muistan tosiaan sen laihuuden ihailun ja sen, miten tunsin itseni isoksi ja kömpelöksi, kun olin vielä luokan pisimpiä, ellen pisin, tyttö. Oman tyttären en ole koskaan kuullut puhuvan painoasioista mitään, enkä kommentoivan muita. Hänellä tosin on lähimmissä kavereissa monen kokoisia lapsia, joten voi olla ettei siihen tottuneena edes kiinnitä huomiota asiaan sen kummemmin. Toivottavasti sama meno jatkuu.

Päivämäärä:   29.10.24 10:56:30

"Omilta kouluajoilta muistan tosiaan sen laihuuden ihailun ja sen, miten tunsin itseni isoksi ja kömpelöksi, kun olin vielä luokan pisimpiä, ellen pisin, tyttö."

Minulla oli ihan sama, olin tuo ensimmäinen vastaaja, joka oli myös tosi pitkä ja myös roteva eikä ollenkaan siro. Laihduttamisesta ei koulussa varsinaisesti puhuttu, mutta kyllä sen huomasi millainen on "oikea" tyttö ja millainen ei. Itse asiassa meillä oli luokalla muutama ihan oikeasti ylipainoinenkin tyttö, mutta kun nämä olivat lyhyitä ja muutenkin pienempikokoisia pyöreydestä huolimatta, niin he eivät samalla tavalla menneet siihen iso-kategoriaan kuten minä. Minä olin aina luokkakuvissakin se tyttö, joka laitettiin seisomaan takariviin, pitkien poikien viereen. Sekin tuntui nöyryytykseltä. Minä olin se iso, kömpelö möhköfantti, tyttö joka ei kuitenkaan ollut ihan kokonaan tyttö.

Minulla oli myös esimerkiksi mahaa vaikka olin normaalipainoinen, siinä missä kaverini olivat litteitä ja kapeita. Ruokailutottumuksissahan meillä ei ollut eroa, tai päin vastoin jotkut noista laihoista söivät paljon enemmän karkkia kuin minä.

Kotoa en saanut minkäänlaista viestiä siitä, että olisin liian iso, en kouluun mennessäni voinut kuvitellakaan, että olisin jotenkin erilainen tai vääränlainen. Mutta koulussa sen sitten huomasi.

Päivämäärä:   29.10.24 11:19:21

Minulla se isouden tunne jäi sieltä ihan ensimmäisiltä luokilta niin, että oikeastaan vasta aikuisena tajusin, että olen oikeasti aika siro ja pienikokoinen malliltani. Pituus vaikuttaa varmaan lapsena paljon siihen kokemukseen, monesti toivoin olevani myös lyhempi. Kai se on ihmisen perusluonne, että usein pitäisi olla jotain muuta kuin on, vaikka ihan hölmöähän se on. Itse ainakin olen käyttänyt ihan kohtuuttoman määrän aikaa ja energiaa murehtimalla ulkonäköäni, tosin teini-iässä ja sen jälkeen sen muita aspekteja kuin pituutta/painoa.

Päivämäärä:   29.10.24 12:45:07

Tuo on niin totta että se kuva siitä millainen itse on jää helposti sieltä lapsuudesta.

Itse olin pienikokoinen, laiha ja villi tyttö, kasvoin pituutta todella myöhään. Jotenkin kannan edelleen sitä roolia, vaikka lukiossa muiden tyttöjen lopetettua kasvun kasvoin vielä yli kymmenen senttiä. Useimpia kavereita pidemmäksi. Ja nykyään harrastan aktiivisesti lajia jonka vuoksi olen lihaksikas, etenkin yläkropasta.

En siis todellakaan enää ole mikään pieni ja siro tyttö, vaan pitkä ja lihaksikas nainen :) mutta kannan itseni edelleen kuin jos olisin se pikkuruinen villi tyttö kouluajoilta.

Lähettäjä: Eleonie 
Päivämäärä:   29.10.24 13:05:58

Äidin suhtautumisella ruokaan ja omaan kehoon on erityisesti tyttäreen iso vaikutus. Voi että miten tuo Dooran kertoma kokemus kuulostaa pelottavan samalta miten oma siskoni kasvattaa lastaa :( Siskollani ei ole itsellään ihan terve suhtautuminen syömiseen / painoon ja hän moittii jatkuvasti muiden kehoja ja puhuu rumasti ruoasta, ihan siis ilman syytä. Kai se on jotain hänen oman epävarmuuden purkautumista. Surullista kyllä on saanut oman hyvin hoikan lapsensa myös pelkäämään lihomista ja ruokaa js tuolla kauniilla, pienellä tytöllä on kovaa vauhtia paheneva syömishäiriö. Se on kamalaa katsoa sivusta ja minua suoraan sanottuna pelottaa tytön puolesta, koska siskoni on viimeinen henkilö kenen seurassa yhdenkään syömishäiriöisen toivoisi olevan. Meni nyt vähän off topic, mutta pointtina se, että vanhempien esimerkki vaikuttaa lapseen voimakkaasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.