Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  BookBeat on härski huijaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.10.24 21:56:44

Luin BookBeatissa kirjan Psykiatrini, joka vie palvelun oman ilmoituksen mukaan lukuajasta neljä tuntia ja 42 minuuttia.

Mittasin tarkasti ajan, joka minulla kului kirjan lukemiseen. Se oli kaksi tuntia ja 13 minuuttia, vaikka en ole poikkeuksellisen nopea lukija.

Toisin sanoen luvattu sadan tunnin lukuaika tarkoittaa minulla alle 50 tunnin todellista lukuaikaa.

Re: BookBeat on härski huijaus

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   27.10.24 21:58:55

No lue sitten vaan itse.

Päivämäärä:   27.10.24 21:59:38

Itsehän minä luin.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   27.10.24 22:00:16

Lue jatkossakin.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   27.10.24 23:22:23

Ne on laskenut kaikille kirjoille jonkun keskimääräisen keston jonka mukaan aikaa kuluu, vaikka todellisuudessa lukisi tai kuuntelisi nopeammin.

Lähettäjä: Merkkimäärä 
Päivämäärä:   27.10.24 23:28:08

Ihan BookBeatin FAQ-osiosta löytäisit tuohon vastauksen. eKirjan lukuaika lasketaan kirjan merkkien perusteella. Jos kirjassa on kuvia, ne vievät todella paljon merkkejä. Vahdin kaverin alle kouluikäistä ja luettiin eKirjaa (kuvakirjaa). Itse kirja ei ollut pitkä (ehkä joku 5 riviä tekstiä per sivu ja max. 20 sivua), mutta aikaa vähennettiin todella paljon, kun kuvat veivät merkkejä. Lukuajasta vähennettävä aika kyllä lukee jokaisen kirjan kohdalla, ettei se yllätyksenä tullut.

Samaan tapaan äänikirja, jonka kesto on 10h, vie lukuajasta 10h, vaikka sen kuuntelisi tuplanopeudella 5h:ssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.10.24 23:45:25

Se ei ole huijaus että et ole vaivautunut lukemaan ostamasi palvelun sisältöä ja sääntöjä ennen palvelun ostoa.

Lähettäjä: Lukutou 
Päivämäärä:   28.10.24 06:02:06

Ota storytel unlimited niin ei tarvi miettiä kauanko kestää

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   28.10.24 06:59:03

Samanlailla ne tunnit vähenee joka palvelussa. Itse kuuntelen aina 1.5 kertaisella nopeudella ja jos kirjan kesto on 12h niin se vähenee vaikka kuunteluaika on nopeutettuna lyhyempi, siinä mitään huijausta ole.

Päivämäärä:   28.10.24 07:01:29

Itselläni päinvastainen "ongelma" Tunnit kuluu paljon hitaammin kuin oikeasti olen kuunnellut. Jos esim kuuntelen kolme 11 tunnin kirjaa, niin se näyttää että olen kuunnellut joatin alle 20 tuntia.

Päivämäärä:   28.10.24 07:44:07

Lukutou, eiks näistäkin ollut juttua ettei ole okeasti rajoittamattomia.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   28.10.24 08:03:18

Ja äänikirjatarjoukset on myös ärsyttäviä, kun tarjotaan vaikkapa 30 päivää ilmaiseksi ja sitten se onkin jonkun 10 tuntia, eli ei saa kokonaan edes yhtä kirjaa

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   28.10.24 08:14:35

Kyllähän se siellä ehdoissa ihan selkeästi sanotaan, että miten tunnit kuluvat.
Eri asia sitten, että saatko mielestäsi sitä mitä oletat ostaneesi. Se, että saat ostamasi 100 tuntia vain jollain karvalakkiasetuksilla niin onko se se palvelu minkä ostit.

Päivämäärä:   28.10.24 08:28:15

Bookbeatillä ilmaiseksi 40tuntia/60päivää. Mielestäni hyvä tarjous kokeiluun.

Päivämäärä:   28.10.24 09:08:32

"Kyllähän se siellä ehdoissa ihan selkeästi sanotaan, että miten tunnit kuluvat."

Kunkin kirjan kohdalla kerrotaan, mutta luvattu 100 tuntia on ihan vain valheellista markkinointia, koska esimerkiksi omalla kohdallani se on noin 48 tuntia.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   28.10.24 09:28:18

Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että 100 tunnin myyminen on valheellista markkinointia, koska saat 100 tuntia vain heidän määrittelemällä tavallaan, et oman kulutuksen mukaan.
Monet kuuntelevat äänikirjoja hieman nopeutettuna, koska se oletusnopeus on todella hidas (tarkoituksella?), niin nopeuttaminen saa käyttökokemuksen paremmaksi. Itsekin kuuntelen kirjoja pienellä nopeutuksella, mutta nopeutta voisin nostaa vielä, mutta että tunnit riittää koko kuuksi on pakko kuunnella pienemmällä nopeudella kuin haluaisin.

Päivämäärä:   28.10.24 09:31:16

Hullua kuunnella kaksinkertaisella nopeudella!

Päivämäärä:   28.10.24 09:32:10

Kuunnellessa tunneissa on sentään jokin järki, mutta siinä ei ole, että luettaessa tunteja on alle puolet luvatusta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.10.24 09:34:45

En näe tuossa mitään huijausta.

Päivämäärä:   28.10.24 09:38:55

Onhan se vähän kusetusta, että tarkoituksella laitetaan ylipitkä aika

Lähettäjä: kati 
Päivämäärä:   28.10.24 09:42:36

f; Tunteja ei kulu yhtään enempää vaikka kuuntelet nopeutettuna eikä yhtään vähempää vaikka kuuntellisit hidastettuna, ihan olen itse todennut ja kuuntelen 1.4-1.6 nopeudella riippuen lukijasta., norminopeus on jäätävän hidas.

Lähettäjä: zzz 
Päivämäärä:   28.10.24 09:55:55

Itse kuuntelen melkein kaikki sillä normi nopeudella, enintään 1,2 olen nopeuttanut joskus jopa joutunut hidastamaan pykälän verran että saa äänen miellyttävämmäksi.

Lähettäjä: SY 
Päivämäärä:   28.10.24 11:33:18

Kati, niinhän f juuri totesi, maksetut tunnit riittää paremmin kun kuuntelee hitaammin. Mua myös ärsyttänyt joskus tuo, mutta koska kirjailijat ja lukijat jne tarvitsevat palkkionsa riippumatta siitä, lukeeko tai kuunteleeko äänikirjapalvelun asiakas hitaasti vai nopeasti, on ihan ymmärrettävää että joku perushinta tuotteella on oltava.

Lähettäjä: kati 
Päivämäärä:   28.10.24 11:54:31

LähettäjäSY

Päivämäärä28.10.24 11:33:18

Kati, niinhän f juuri totesi, maksetut tunnit riittää paremmin kun kuuntelee hitaammin. Mua myös ärsyttänyt joskus tuo, mutta koska kirjailijat ja lukijat jne tarvitsevat palkkionsa riippumatta siitä, lukeeko tai kuunteleeko äänikirjapalvelun asiakas hitaasti vai nopeasti, on ihan ymmärrettävää että joku perushinta tuotteella on oltava.

No ei mene niin, kuluu ihan samalla tavalla kuuntelet millä nopeudella tahansa. Lukee ihan siellä bookbeatin ohjeissa tms.

Lähettäjä: Titta 
Päivämäärä:   28.10.24 12:25:07

Lähettäjä: Lukutou
Päivämäärä: 28.10.24 06:02:06

Ota storytel unlimited niin ei tarvi miettiä kauanko kestää.

Tämä, meillä on miehein kanssa yhteinen tili Storyteliin, ei ole tullut rajoituksia ja tulee kuitenkin halvemmaksi kuin bookbeat.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   28.10.24 12:33:36

"No ei mene niin, kuluu ihan samalla tavalla kuuntelet millä nopeudella tahansa. Lukee ihan siellä bookbeatin ohjeissa tms."

Joo tunnit kuluu ihan samalla tavalla, mutta itselle ne riittää paremmin kun yhden kirjan kuunteluun menee pidempi aika hitaammalla nopeudella. Eli: Kirjan on ilmoitettu kuluttavan kuuntelu- / lukutunteja 10. Jos kuuntelen sen normaalinopeudella, siihen menee itseltäni aikaa tuo 10h. Kaksinkertaisella nopeudella aikaa menee oikeasti 5h (vaikka palvelu katsoo että kului 10h). Jotta saan oikeasti kuunneltavaa 10 tunniksi, pitää ottaa myös toinen vastaavanpituinen kirja, ja silloin palvelu katsoo että olen kuunnellut 20h. Ne omaan palveluun kuuluvat tunnit siis riittävät itselle paremmin, kun kuuntelee hiukan hitaammin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 13:41:36

Kirjastojen (ilmainen) jälkeen joka tapauksessa seuraavaksi halvin tapa kuluttaa kirjallisuutta. Ilmaisilla pätkillä ilmainen, kuukausimaksullakin lähes rajaton valikoima kirjallisuutta käytettävissä.

Omia kirjojani on kuunneltiin alkuvuonna (tammi-kesäkuu) muutama tuhat kertaa eri palveluissa. Sain niistä pari satalappusta. Ok, toinen kirja ilmestyi huhtikuussa, sitä ei vielä ehditty parissa kuukaudessa paljon lukea/kuunnella. Joka tapauksessa kirjailija saa lukuaikapalveluilta vähän vaihdellen sellaiset about 10-80 senttiä per luettu/kuunneltu kirja. Kirja, jonka kirjoittamiseen on mennyt vuosi, ehkä kaksi tai enemmänkin. Ei sillä rikastu. Paperikirjoja myydään vähän, lähinnä kirjastoille. Niistä saa sentään huimat 3-4€/kpl.

Ei ehkä kannata nillittää siitä, että yhdestä kirjasta kuluu se muutama tunti aikaa. Saa kirjailija edes jotain senttejä palkkaa. Itse toivoisin, että maksut avattaisiin kunnolla ja kerrottaisiin, miten raha jakautuu, kuka saa mitäkin. Kirjailijakaan ei yleensä tiedä kustantajan ja lukuaikapalvelun välisestä sopimuksesta.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   28.10.24 13:48:23

Minua häiritsee se, että kirjailijat suhtautuvat tuloihinsa sillä asenteella, että koska he haluavat kirjoittaa, heille on myös maksettava.

Minusta kirjailijat ovat yksityisyrittäjiä, joiden tulonmuodostus on samanlainen kuin muillakin yksityisyrittäjillä. Kirja on tuotteena hyvin helppo luoda itse, koota vaikka porukka ja ruveta tuottamaan kirjoja. Tätäkin taustaa vasten ihmetyttää valitus kustantamojen ja palveluiden riistosta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.10.24 14:08:13

Ei kai kirjakaupassakaan pyydetä asiakkaalta ensin lukunopeusnäytettä ja veloiteta ostetusta kirjasta sitten sen mukaan...

Päivämäärä:   28.10.24 15:35:46

"Minua häiritsee se, että kirjailijat suhtautuvat tuloihinsa sillä asenteella, että koska he haluavat kirjoittaa, heille on myös maksettava."

Kumma juttu. Kumma, että opettajat haluavat palkkaa, kun haluavat opettaa, sehän on kutsumus. Ja sairaanhoitajat, kun hoitavat sairaita. Tai rekkakuskit, hehän nauttivat ajamisesta tyhjillä teillä yöllä. Eikös nuo HIHSin ratsastajitakin vaan rakasta hevosia, miksi niille maksetaan voitoista ihan tolkuttomia summia. Lauri Markkanenkin rakastaa koripalloa, miksi sille maksetaan siitä?

Helppoa? Kokoa sitten se porukka ja kirjoita best seller, jolla on hyvin helppo ansaita paljon rahaa. Not. Suomessa ehkä Satu Rämö ja Ilkka Remes ja muutama muu, muuten tekee tiukkaa.

Oikeasti kirjoittaminen vaatii ammattitaitoa. 1/1000 tarjotusta käsikirjoituksesta läpäisee kustantamojen seulan. Ihan kiva olisi, että siitä ammattitaidosta maksettaisiin myös palkkaa enemmän kuin hiluja. Kun kuitenkin ihmiset haluavat sitä lopputuotetta käyttää. Kirjastoja käytetään paljon, ja äänikirjoilla on kuuntelijoita. Paperikirjojakin vielä joku ostaa. Kohta ei ole, jos kirjailijalla ei ole varaa kirjoittaa.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   28.10.24 15:43:42

"Kumma juttu. Kumma, että opettajat haluavat palkkaa, kun haluavat opettaa, sehän on kutsumus. Ja sairaanhoitajat, kun hoitavat sairaita."

He ovat työsuhteessa, mutta kirjailijat eivät ole. Kirjailija on yrittäjä. Jos hänen kirjoilleen ei ole kysyntää, niin sitten ei ole. Kysynnän puutteeseen kaatuu hyvin hyvin monen yksinyrittäjän yrittäminen.

Päivämäärä:   28.10.24 15:59:52

Kirjailija ei ole yrittäjä. (Tai osa on, mutta suurin osa ei ole). Ja ei ole siitä kyse, että ei olisi kysyntää. Kysyntää on, mutta siitä kysynnästä kirjailija eli alkutuottaja saa ihan vain hiluja. Kirjasta menee osa kustantajalle, äänikirjatapauksessa äänikirjafirmmalle, äänikirjan lukijalle, kansikuvan tekijälle, kirjapainolle, verottajalle... Ottajia on välissä paljon, sekä kustantaja, että äänikirjafirma esim. saavat enemmän kuin kirjailija. Ja paperikirjasta kirjakauppa. Pian verottajakin saa enemmän kuin kirjailija, jos ALV nousee.

Tämä on vähän sama kuin maataloudessa. On sille maidolle kysyntää, mutta se maitotilallinen saa sen 35 senttiä maitolitrasta, joka myydään sitten 1-2 eurolla kaupassa. Toki maidolle tapahtuu jotain ennen kauppaa, mutta on hinta silti alhainen.

Samoin kirjan kanssa. Otetaan se paperikirja. Mun kirjaa on myyty kaupassa 29 eurolla. Mä saan siitä sellaiset 3 €. On se musta vähän, vaikka toki kustantaja on painattanut kirjan, hankkinut kansikuvan, jakanut kirjaa jne. Palkkio tulee vai rojalteina vain myydyistä kirjoita, mitään takuupalkkiota ei ole. Äänikirjasta tulee sit se 30 senttiä. Vaikka kysyntää on, etenkin äänikirjalle. Kysyntä ei nosta hintaa, niin kuin yrittäjyydessä pitäisi. Ja jos kirjailija olisi yrittäjä, silloin kirjailijan pitäisi pystyä vaikuttamaan hintaan. Nyt siihen ei pysty vaikuttamaan millään tavalla.

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   28.10.24 18:24:49

...
Hyvä kirjoitus, hienoa että joku vähän avaa miten homma toimii. Tsemppiä!

Päivämäärä:   28.10.24 18:25:56

Jostain luin että jos kirjailijat vois päättää niin äänikirjoja ei olisi olemassakaan.

Lähettäjä: inkku 
Päivämäärä:   28.10.24 18:36:50

LähettäjäUlla

Päivämäärä28.10.24 18:25:56

Jostain luin että jos kirjailijat vois päättää niin äänikirjoja ei olisi olemassakaan.

Minä en ainakaan kirjoja ostaisi sittenkään, kirjastosta lainaamiseen palaisin takaisin, pari kirjaa vuodessa varmaan lukisin, nyt kuuntelen kymmenittäin vuodessa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.10.24 18:47:35

Mä maksaisin mielelläni omasta Storytel-tilauksestani enemmänkin, jos se raha menisi suoraan kirjailijoille. Joku 4-5 e/kk ainakin vielä nykyisen päälle menisi melkein huomaamatta, siitä saisi mun luku-/kuuntelutahdilla helposti 50 senttiä lisää kirjailijan palkkioihin.

Mulla on romaanikässäri työn alla, ja vaikka se ei ole vielä lähelläkään sitä pistettä, että sitä voisi tarjota kustantajille, töitä on tehty jo satoja tunteja. Ja tämä on sentään se helpoin vaihe, kun vaan suollan tekstimassaa ja vähän viilailen sieltä täältä, sittenhän se todellinen työ alkaa kun sitä alkaa tosissaan työstää julkaisukuntoon... En tiedä, missä todellisuudessa oikein elävät ne, jotka pitävät edes jossain määrin menestyvän kirjan kirjoittamista helppona nakkina. :D (Tai niin no, jos saivartelemaan ruvetaan, niin onhan se itse kirjoittaminen helppoa, luova työ siinä taustalla ei niinkään.)

Päivämäärä:   28.10.24 21:25:15

Ei tuossa mitään huijausta ole, olet vain ymmärtänyt väärin.

Mutta podimo!!! Jumankauta, otin ilmaisen kokeilun minkä jälkeen 9,99e/kk. Missään, ei missään nettisivuilla tullut ilmi että palvelussa on erilaisia paketteja, pääsin sille sivulle vasta googlen kautta. Kuuntelin joku yö 5h jotain sleep sounds-juttua ja sen jälkeen vasta selvisi, että se podimon tuntimäärä on jotain ihan naurettavan pientä, en edes muista. Ja tätä ei tosiaan lue missään, että on rajoitettu.

Päivämäärä:   28.10.24 21:27:44

Inkku
Ei ollutkaan kyse siitä mitä sinä teet, teet ihan niinkuin lystäät.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.10.24 21:31:56

Kirjailijana en missään nimessä haluaisi äänikirjoja pois markkinoilta, kuuntelen niitä jonkin verran itsekin. Monille ne ovat tärkeitä, ja ymmärrän sen kyllä, kuunteleminen on mahdollista monissa tilanteissa, joissa lukeminen ei ole. Itse luen myös e-kirjoja, yksi padi on helppo ottaa mukaan 10 kirjan sijaan.

Se mitä haluaisin, on asiallinen korvaus tehdystä työstä. Niin kuin suurin osa kirjailijoista käsittääkseni haluaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.10.24 22:30:56

Paljonko kirjastosta lainatusta kirjasta kirjailija sitten saa? Vaikka luen paljon niin en ole koskaan ostanut kirjoja kun ne ovat kertakäyttöisiä enkä halua niitä nurkkiin lojumaan

Päivämäärä:   29.10.24 07:39:17

Juu, ei kannata niitä sleep-sound juttuja kuunnella maksullisilta kanavilta joka yö, tulee kalliiksi. Ilmaisia sleepsoundeja on paljon, käytä niitä!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.10.24 12:07:34

Kirjastolainasta kirjailija on viime vuosina saanut korvausta n. 30 senttiä/laina. Voi pikkaisen vaihdella. Mutta ei ole niin hatusta vedettyä kuin äänikirjojen korvaukset.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.