Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Papa seulonta hirvittää, kotitesti?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.10.24 21:45:03

Mitä tehdä, mulla on jonkinasteisia gynetraumoja/pelkoa/suorastaan kauhua, ja nyt tuli odotetusti 30v eka kutsu seulontaan. Olen lukenut aiheesta, että negatiivinen hpv näyte tarkoittaa yleensä että pitkittynyttä infektiota ei ole ja siten myöskään suurta syöpäriskiä ei ole jos hpv testi on negatiivinen. Korvaako hpv kotitesti siis papassa käynnin?
Saan psyykattua itseni sinne menemään mutta nyt tilapäisesti lohtua tuo ajatus ettei tarvitsisikaan. Onko ihan hullu ajatus tilata kotitesti ja mennä papaan vain äärimmäisen pakon edessä, eli jos testitulos on positiivinen. .. Kellään kokemuksia?
En halua kuolla syöpään, mutta ajatuskin toimenpiteestä saa niin epämukavan olon että tuntuu että henki salpautuu vaikka aikaan on vielä monta viikkoa :(

Re: Papa seulonta hirvittää, kotitesti?

Päivämäärä:   27.10.24 22:07:58

Mene sinne papaan! Se kestää pienen hetken ja jos testi on puhdas niin sinun ei tarvitse vuosiin mennä uudestaan. Itseltä löytyi 30v seulonnassa muutoksia ja mikäli HPV on positiivinen lähtee näyte heti jatkotutkimuksiin ja pääset tarvittaessa muihin tutkimuksiin. Älä ala leikkimään millään kotitesteillä näin tärkeässä asiassa. Hoito ja tutkimusjonot on lisäksi niin pitkät että haluat todellakin että papa lähtee heti tarkempaan syyniin jos siihen on mitään aihetta.

Päivämäärä:   27.10.24 22:09:32

"Korvaako hpv kotitesti siis papassa käynnin?"

Jos testi on epäluotettava, en voi olla täysin varma negatiivisestakaan tuloksesta.

Kävin papassa kuukausi sitten, jäytössä on nykyisin kivuton harjausmenetelmä jonka otto kestää minuutin pari. Helppo juttu ja ehdottomasti mielenrauhan arvoinen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.10.24 22:15:47

Tosiaan itse testiin voi mennä rohkeasti, ja gynepelkoon auttaa kun valitsee itse lempeän gynen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.10.24 22:19:42

Käykö oikeasti kaikki gynellä? Julkisella näytteenottaja on bioanalyytikko, sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Papakokeen ottamiseen ei tarvitse gynekäyntiä.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   27.10.24 22:47:42

Kotitestistä en tiedä. Joukkoseulonnasta vain todella, todella huonoja kokemuksia.

Maksan ennemmin sen gynekäynnin tai elän riskillä, kun menen joukkoseulontaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.10.24 23:21:27

Olen 55-vuotias ja joka kerta on ollut asiallinen kokemus. Ihan julkisella puolella on aina otettu. Harmi jos joillain on negatiivisia kokemuksia, olettehan ottaneet asian puheeksi siinä tilanteessa tai ilmoittaneet jälkikäteen jonnekin.

Päivämäärä:   27.10.24 23:50:34

Nykyäänhän siis testi on 100% kivuton mutta itseä ällöttää se haavoittuvainen asento jossa haarat levällään tuikituntemattoman edessä ja sisuksia sörkitään. Ei siitä kukaan nauti. Olen skipannut noita joukkopapoja kun ei ole viitsinyt tuota, valikoin naisgynen joka tunnettu empatiasta ja maksan itse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.10.24 23:57:29

Itse kävin vasta ja yllättävän helppo toimenpide. Pelkäsin ennakkoon paljon enemmän. Eihän se nyt kivaa ole olla haarat levällään, mutta toisaalta se työntekijä tekee sitä rutiinilla. Toimenpide ei sattunut lainkaan. Siis paljon vähemmän kuin esim. hemoglobiili tai verikoe. Ei toki mukava, mutta ei paha. Ja tosi nopeasti ohi. Siis ihan muutaman sekuntin siinä joutui olemaan.

Päivämäärä:   28.10.24 00:08:55

Ymmärtääkseni papassa virusvasta-aineiden lisäksi itse niitä soluja katsotaan mikroskoopilla ja tarkastellaan, että onko niissä syöpään viittaavaa. Eli kotitestaus ei sama asia ole. En ihan varma ole tästä kuitenkaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.10.24 00:15:36

-, juuri näin, kotitestillä ei saa mikroskooppituloksia.

Lähettäjä: Tappinen 
Päivämäärä:   28.10.24 01:07:34

Papilloomavirus ne solumuutokset aiheuttaa. Joillekin se jää sinne vaikuttamaan.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   28.10.24 06:31:05

Papa ja hpv testi eivät ole yksi yhteen, papa ei kerro onko hpv, kertoo, onko syövän esiastetta, dysplasiaa, kohdun kaulassa. Ja tietysti, onko jo syöpää.
Elämä on valintoja täynnä, itselleni joukkopapat ovat olleet varsin huomaamattomia, en nyt pysty edes muistamaan niitä erikseen. Siellä vaan käydään, 10 min, ja se on siinä.

Nythän somepersoona, Yasmin Yilmaz tms, on antanut kasvot kohdunkaulan syövälle. Ikävä tauti joka suhteessa, levyepiteelisyöpä, jonka hoito on aina vaikeaa, on se missä vain…

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.10.24 06:38:52

Papa-näytettä ei seulonnoissa enää tutkita, jos HPV on negatiivinen.

Lähettäjä: fgh 
Päivämäärä:   28.10.24 07:01:18

Ei kai seulontapapassa käydä gynellä. En ainakaan ole koskaan käynyt, vaan meillä sen otti neuvolan terveydenhoitaja.
Varaa erikseen aika ja kerro etukäteen ongelmastasi. Mikä on johtanut järjettömään gynepelkoosi?

Kai te olette jotenkin käsitelleet huonoja kokemuksianne? Itse olen tähän ikään (60+) ja useampia lapsia synnyttäneen käynyt niin kokeissa kuin gynellä moneen kertaan. Vain yksi kokemus oli muita karmeampi, epäonnistuneeksi osoittautunut kierukan laitto.

Lähettäjä: inna 
Päivämäärä:   28.10.24 07:05:55

Itse pelkään myös ja häpeäkseni myönnän näin nelikymppisenä, että kertaakaan elämässäni en ole papassa tai gynellä muutenkaan käynyt…

Lähettäjä: Yök 
Päivämäärä:   28.10.24 07:19:27

Ite en oo ikinä käynyt. Perun joukkoseulonta ajan heti kun se tulee, että saa joku joka menee tai tarvii vaihtaa aikaa. Jos muutoksia olisikin niin en iän päivänä menisi poltettavaksi... Joten ennemmin vaikka kuolen syöpään.

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   28.10.24 07:26:55

Ajattele asia pakollisena pahana. Ei kestä pitkään ja sinänsä helppoa kun itse ei tarvitse tehdä mitään kuin vain maata paikoillaan.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.10.24 07:27:12

:)

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   28.10.24 11:08:43

Mullakin eka joukkoseulonta-aika olisi ollut jo vuosia sitten. Peruin sen. Kunhan saan niskasta kiinni, menen juttelemaan gynelle joka on empaattinen. Kärsin pahasta vulvodyniasta /vaginismista, joten papan ottaminen ei ole läpihuutojuttu. Edes tamponin laittaminen ei onnistu.

Päivämäärä:   28.10.24 11:27:24

Kävin keväällä 30v seulonnassa ja kokemus erittäin hyvä. Mulla on endometrioosi ja se tekee tutkimuksista aina kivuliaat. Näytteenottaja otti sairauteni huomioon ja oli hellävarainen, joten kipu jäi vähäiseksi. Ennen endometrioosin puhkeamista papa ei tuntunut oikeastaan miltään.

Lähettäjä: Lulu 
Päivämäärä:   28.10.24 11:32:09

Täällä myös yksi joka ei ole koskaan käynyt seulonnassa tai gynekologilla. Minulle ei ole mikään ongelma esim se, että niveliäni piikitellään lääkkeillä vähän väliä tai vedetään vaikka polvista ruiskulla nestettä pois. Mutta ajatuskin siitä, että joku tuntematon hoitaja tai lääkäri ronkkii alapäätäni oikeasti kauhistuttaa. Sitten täytyy sitten olla joku ihan äärimmäisen pakottava tilanne, että siihen suostuisin.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   28.10.24 11:43:32

Itselläni kaikkein paras ja helpoin papa-kokemus on viimeisin seulontakäynti, jossa tosiaan näytteen otti ihan kunnallisen labran työntekijä eikä gyne. Nopeaa, helppoa ja kivutonta, joten rohkeasti sinne vaan <3 Näitä maksuttomia seulontoja ei kannata jättää käyttämättä, ihan hyvä syy niiden järjestämiselle on.

Päivämäärä:   28.10.24 12:03:37

Kohdunkaulasyöpä on monesti oireeton ennen kun se on jo päässyt pahemmalle asteelle. Että se teidän "pakottava tarve" voi sitten vaatia vähän enemmän niitä toimenpiteitä kuin se että se todettaisiin aikaisessa vaiheessa. No, omapahan on riskinne. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   28.10.24 12:06:43

Ei oo Papa kokeen otto käyny yhtään kipeää. Onhan se epämiellyttävää mennä sinne jalat levällään makaamaan mutta kuinka moni pystyy sitä työtä tekemään. Näytteenotossa menee muutama minuutti niin se näytteenottaja näkee kymmeniä pimpsoja päivän aikana, ite en tuohon työhön kyllä pystyis. Eli koen että on helpompi mennä se näyte antamaan kuin olla se näytteenottaja.

Päivämäärä:   28.10.24 12:16:53

Miksi mä en oo saanut mitään kutsua, vaikka oon kohta jo 31v?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   28.10.24 12:26:50

Piste, oletko hiljattain muuttanut paikkakunnalta toiselle? Eri kunnat lähettää kutsut eri aikaan, muuttaja voi jäädä väliin. Tai ehkä oletkin mies, jolla ei edes ole kohdunkaulaa tutkittavaksi. Hötölän tuntien sekään ei yllättäisi.

Aloittaja, yritä uskaltaa mennä siihen testiin. Se on sinun parhaaksesi. Mieluummin kannattaa sietää tämä näytteenotto kuin se julmettu ronkkiminen, mihin syövän löydyttyä väkisinkin joutuu. Ja tosiaan, sen näytteen ottaa henkilö, jonka työn ydintehtäviin näytteenotto kuuluu. Ovat useimmiten varsin rutinoituneita ja päteviä työssään.

Lähettäjä: never again 
Päivämäärä:   28.10.24 12:27:30

Yhden kerran erehdyin käymään kun täytin 30 v ja sen kokemuksen jälkeen en taatusti mene toista kertaa. Oli kammottava toimenpide ja itku silmässä sai lähteä pois, hoitaja oli kaikkea muuta kuin ihana.

Päivämäärä:   28.10.24 13:01:20

No onko kukaan ottanut sellaista kotona otettavaa ja sitten labraan lähetettävää näytettä, vai jakautuuko maailma niihin jotka käy papakokeessa "rohkeasti vaan" ja niihin jotka ei pysty eikä käy?
Muualla maailmassa tällaista vaihtoehtoa markkinoidaan pelkopotilaille. On se kai tyhjää parempi.

Lähettäjä: au 
Päivämäärä:   28.10.24 16:45:07

"Mullakin eka joukkoseulonta-aika olisi ollut jo vuosia sitten. Peruin sen. Kunhan saan niskasta kiinni, menen juttelemaan gynelle joka on empaattinen. Kärsin pahasta vulvodyniasta /vaginismista, joten papan ottaminen ei ole läpihuutojuttu. Edes tamponin laittaminen ei onnistu."

Itselläni ei ole (vielä) diagnoosia, mutta joku vastaava vaiva minullakin on. Yhdyntä ei onnistu kivun takia ja sisätutkimus sattuu valtavasti (kaikki venytys emättimessä siis). Papa-kokeessa kuitenkin kävin ja kipu oli järkyttävä, nimenomaan siis spekulan käyttö. Alapää oli kipeä vielä seuraavana päivänä. Kyllä kauhistuttaa jo valmiiksi seuraava kerta.

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   28.10.24 17:49:39

Ei se enään satu sillai kun muutama vuosi sitten, samaa pelkäsin itse mutta yllätyin ettei edes tuntunut. Rohkeesti vaan!
Toki mua on sorkittu jo niin paljon kystankin vuoksi ettei edes osaa olla nolona haarat levällään.

Päivämäärä:   28.10.24 18:09:52

au, otan osaa. Ei oo kiva vaiva. Yhdyntää en ole itse edes yrittänyt, kun ei sinne mene yhtään mitään. Kaikkii vaan sattuu.

Lähettäjä: mdm 
Päivämäärä:   28.10.24 18:12:39

Aloittaja tarkoittaa kai tällaista kotitestiä:
https://testaakotona.fi/files/naytohje/n%C3%A4ytteenottoohje_hpv.pdf

Ei ole tuollaisesta kokemusta ja mieluummin menen ihan ammattilaiselle otattamaan HPV- (+ papa-) näytteen, että se otetaan oikein ja saadaan oikea tulos.

Mutta veikkaan, että jos aloittaja saisi kotitestissä positiivisen tuloksen, eli on syytä ottaa oikea papa ja sitten onkin jo ehkä solumuutoksia ja tarvetta enemmällekin ronkkimiselle, niin hän ei kykenisi menemään sinne papaan, koska pelkää tuloksia niin paljon.

"Ei siitä kukaan nauti."

No onneksi! Olisi aika hullua, jos ihmiset kävisivät papa-kokeessa siksi, että nauttisivat siitä... :D

Olen 40 v ja menossa parin viikon päästä papa-seulontaan. Edelliset pari kertaa on mennyt ongelmitta. Näytteen ottanut ihan asiallisesti joku terkka/hoitaja. Gynellä papa-näytettä ei ole otettu koskaan.

En todellakan nauti papa-kokeesta, kuten en gynekäynneistä muutenkaan, mutta ei ne käynnit ole myöskään olleet mitään kidutusta vaan menneet kivuitta ja ongelmitta.

Joukkoseuontaan ei ole pakko mennä, mutta jos ette mene, niin perukaa edes teille varattu aika!

Eipä ole papa-näytteen ottanut henkilö ollut ihana, mutta miksi pitäisikään olla?

Ensimmäinen lässytti minulle kuin vauvalle ja jouduin pariin kertaan sanomaan, että puhu normaalisti. Kun alkoi selittää miten näyte otetaan ja taas lässytti, että on todella hellä ja varovainen niin älähdin, että et todellakaan ole vaan ruopaiset ne näytteet kunnolla ettei minun tarvitse tänne uudelleen tulla. Toisella kerralla näytteenottaja oli asiallinen, ei lässyttänyt eikä ollut hipsuttelijahellä, mutta otti näytteet nätisti eikä käynyt kipeää.

Gynet ottavat papa-näytteitä todella vähän joten itse menisin ennemmin papa-näytteitä liukuhihnalla ottavalle, osaavalle ja rutinoituneelle terkkarille. En maksaisi gynelle 250 e siitä, ettei hän tiedä mitä tekee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 18:37:22

Kivulias on, mut viimeksi oli joku suolavesi-metalli strategia ja sillä onnistui.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.24 18:46:23

Oon joutunut käymään useamman vuoden kerran vuodessa, joskus jopa kahdesti papassa ja kolposkopiassa. Joka kerta jännittänyt, panikoinu ja toivonut ettei tarvi mennä. Mutta menen ihan koska en halua syöpäänkää kuolla. Mulla on ollu useita vuosia korkeanriskin hpv. Nyt viimesin ollu puhdas..

Sinne kannattaa mennä oikeasti, se ei ole kenellekään miellyttävä paikka. Mutta nopeasti onneks ohi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.24 18:48:38

Ja mulla ei edes oireillu se korkeanriskin hpv joten sitä ei oikeasti tiedä vaan testaamalla.

Lähettäjä: au 
Päivämäärä:   28.10.24 18:50:51

Ella, osanotot myös sinulle :( Minulla yhdyntä onnistui kyllä ennen, ja sisätutkimus ja papakoe oli aina kivuton. Sitten tapahtui jotain ja kivut alkoivat.
Toivottavasti saat, tai löydät jonkinlaisen avun. Tsemppiä.

Päivämäärä:   28.10.24 18:53:05

"Ei se enään satu sillai kun muutama vuosi sitten, samaa pelkäsin itse mutta yllätyin ettei edes tuntunut."

Näytteenottomenetelmä on muuttunut pari kolme vuotta sitten, enää ei irroteta paloja limakalvosta, harjataan vaan.

Lähettäjä: ,f 
Päivämäärä:   28.10.24 19:59:09

Eihän aiemminkaan ole irrotettu paloja limakalvosta vaan ainoastaan pyyhkäisty puulastalla tai pumpulipuikolla näytepintaa + pyräytetty kohdunkaulaa ripsiharjalla.

Päivämäärä:   28.10.24 20:04:07

Mulla ei sattunut. Fimlabissa ottivat.

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   28.10.24 20:10:54

Minulla on paljon paremmat kokemukset julkisen puolen joukkoseulonnoista kuin yksityisistä gyneistä. Sain parikymppisenä positiivisen HPV-tuloksen, jonka vuoksi kävin säännöllisesti yksityisellä gynellä seurannassa. Näytteenotto tuntui niin pahalta, etten mennyt ensimmäiseen kunnalliseen seulontaan 25-vuotiaana, kun pelkäsin niin paljon. 30-vuotiaana uskaltauduin, ja kerroin näytteenottajalle jännittäväni tutkimusta. Hän hoiti asian todella helläkätisesti ja ymmärtäväisesti. Viikko sitten oli 35 v. seulonta julkisella ja kohdalle osui taas ihan huippu näytteenottaja, joka rauhallisesti kertoi, kun siirtyi seuraavaan työvaiheeseen ja mitä sitten tapahtuu. Ei sattunut yhtään ja luottavainen olo jäi.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   28.10.24 20:52:42

Kannattaa etukäteen ilmoittaa että pelottaa! Näin minäkin tein. Ei se kivaa ole, mutta hyvä näytteenottaja (ihan Fimlabin labrassa) osaa ottaa sen pelon huomioon.

Päivämäärä:   28.10.24 21:31:18

Tarvis, en ole muuttanut, samassa osoitteessakin oon asunut 4 vuotta ja olen nainen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.10.24 09:23:07

Melkein mielummin tää kun hammaslääkäri! On ohi niin nopeesti.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.10.24 10:13:21

Maailmalla alkaa noi kotitestit olla kohta yleisemmin käytössä kuin labran/gynen tekemät. Kumma että muualla maailmassa niiden käytössä ei ole todettu ongelmia mutta ilmeisesti suomalaiset naiset on liian tyhmiä käyttääkseen niitä. Tai tämä on asenne.

Päivämäärä:   29.10.24 10:47:50

Kiitos au <3

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.10.24 16:32:16

Miten kotitestillä osuu juuri oikeaan paikkaan, kun näyte otetaan kohdunkaulasta. Jos kotitesti toimii yhtä hyvin kuin ammattilaisen ottama, tarkoittaako tämä sitä, että HPV:ta esiintyy koko emättimessä, mutta solumuutokset tapahtuvat junktioalueella?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.