Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako aikuisopiskelija enää mitään tukia?

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   27.10.24 05:25:19

Aikuiskoulutustuki on lakkautettu niin onko enää mahdollista saada mitään muuta, kuin opintotuki? Entä jos on työttömänä ennen kouluun menoa?
Yrittäjänä olen ollut viimeiset 10 vuotta, mutta nyt ei oikein ole tarpeeksi töitä ja alan vaihto kiinnostaa muutenkin. Mutta aika paljon pitäisi säästöjä olla, että voisi pari vuotta opiskella...

Re: Saako aikuisopiskelija enää mitään tukia?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.10.24 05:33:32

Ei saa, ellei työkkäri katso niitä työllistymisesi kannalta sopiviksi tai vakutuusyhtiösi.

Päivämäärä:   27.10.24 05:34:38

Suomi nousuun! Joo ei. Paskaa politiikkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.10.24 06:40:44

Nykyään on helppo opiskella samalla töitä tehden.

Päivämäärä:   27.10.24 07:30:07

Opintotuki, asumislisä ja siihen opintolaina kylkeen.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   27.10.24 09:18:10

Työnohessahan sitä nyt aikuiset muutenkin opiskelee. Pitää olla joku oikeasti käytännönläheinen ala, ettei onnistuisi etäopiskelu.

Lähettäjä: Sintti 
Päivämäärä:   27.10.24 13:03:40

Työn ohella onnistuu opiskelu hyvin. Just itse valmistuin ja tein työn ohella yamk tutkinnon.

Kertaakaan en käynyt koululla. Kaikki opinnot hoidin töiden jälkeen, lähinnä iltaisin ja viikonloppuisin. Suhtauduin siihen kuin intensiiviseen harrastukseen.

Ei ollut tarvetta tuille, sainhan koko ajan normaalia palkkaa.

Päivämäärä:   27.10.24 13:11:13

Opintolaina taitaa olla ainoa vaihtoehto. Itse en saannut 3v sitten opintotukea ellen ottanut myös ensin lainaa rinnalle.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   27.10.24 13:20:48

Työttömyystuella voi opiskella, mutta vain siinä tapauksessa, että TE-toimisto katsoo opiskelun tarpeelliseksi työnsaannin kannalta.

Lähettäjä: Kirja 
Päivämäärä:   27.10.24 13:43:06

"Opintotuki, asumislisä ja siihen opintolaina kylkeen."

Niim siis ei työssä käyvä omassa talossaan asuva näitä saa.

Päivämäärä:   27.10.24 13:47:06

"Niim siis ei työssä käyvä omassa talossaan asuva näitä saa."

Asumistukea ei, mutta kyllä opintorahan ja opintolainan saa. Toki jos tulot on isot, niin ei sitten. Mutta miksi silloin pitäisikään saada?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   27.10.24 13:50:15

"Niim siis ei työssä käyvä omassa talossaan asuva näitä saa."

Ei pidä paikkaansa. Olen opiskellut yliopistotutkintoa viimeiset 4 vuotta ja nostanut opintotukea ja lainaa, vaikka asun omassa asunnossa, edes miehen tulot eivät vaikuta.
Myös useimmat nuoret opiskelijat ovat riippuvaisia lainasta, jos vanhemmat eivät pysty avustamaan, aikuisopiskelija on samassa asemassa.

Päivämäärä:   27.10.24 13:51:20

” Itse en saannut 3v sitten opintotukea ellen ottanut myös ensin lainaa rinnalle.”

Tämä menee kyllä toisinpäin. Opintolainaa nostaakseen täytyy nostaa myös opintotukea. Itse valmistunut 1,5v sitten amk:sta, opintotuet nostin, mutta lainan jätin pankkiin.

Päivämäärä:   27.10.24 13:56:29

On ihan hitokseen mieltä ylentävää, kun aloitin uuden amk-tutkinnon kaksi kuukautta sitten töiden ohella. No työt loppuu 31.10. ja siitä lähtien olen vain sitten opiskelija. Saan ainoastaan sen 279 e kuussa opintorahaa, opintolainaa en vielä viitsi nostaa, asumistukea en saa koska asun puolison kanssa. Jos olisin jäänyt työttömäksi, olisin saanut ansiosidonnaista, joka olisi ollut jotain yli 1000 euroa kuussa, bruttopalkkani on 3000 euroa. En sitten tosiaan ymmärrä miksei ansiosidonnaisella saa opiskella kun sen tavallaan on "tienannut" sinne odottamaan. Kannattavampaa olis siis maata kotona sohvalla. Opiskelijana mulla on palkaton viiden viikon työharjoittelukin, sinne menee bensarahaakin ihan kivasti.

Päivämäärä:   27.10.24 13:56:59

"Just itse valmistuin ja tein työn ohella yamk tutkinnon."

No joo, jonkun yamk-tutkinnon voikin tehdä töiden ohessa ihan kevyesti, mutta jos lähtee oikeasti opiskelemaan jotain läsnäoloja vaativaa alaa niin ei valitettavasti mitenkään onnistu ainakaan päivätöiden kanssa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   27.10.24 13:59:41

Työssäkäyvä ei saa opintotukea, kun tulorajat paukkuu. Sitä varmaankin Kirja tarkoitti. Aikuinen saa opintotukea ihan samoilla säännöillä kuin muutkin. Myös asumistukea, opiskelijat ovat vielä yleisen asumistuen piirissä.

Jos on köyhä ja varaton aikuinen ja opintotukikuukaudet on käytetty, niin toimeentulotuki lienee mahdollinen korkeakouluopintoihin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.10.24 14:06:13

Joo nykyään on helppoa opiskella kirjekurssina hoitajaksi, insinööriksi, lääkäriksi tai vaikka tradenomiksi.
@!#$ siellä koukussa kannattaa käydä oppimassa. Iltakurssit riittää.

Päivämäärä:   27.10.24 14:06:41

Sintti, läheskään kaikki opintoja ei voi tehdä itse valitseminaan aikoina. Itsekin suoritin reippaassa vuodessa etänä suoritettavan ammattitutkinnon töiden ohella, pakollisia oslalistumisia tietyille luennoille oli n. 10 ja muutoin sai tehdä omassa tahdissa. Väitän silti, että ei onnistu, jos luennot on tiettyyn aikaan useana päivänä viikossa, koulutehtävät päälle. Ei onnistu, vaikka kuinka intensiivisenä harrastuksena pitäisi.

Omalla kohdalla kosahti juuri siihen, että ei vaan jaksaminen enää riittänyt. 25 h läsnäolopakollista tekemistä luennoillla etänä, 25-30 h opiskelua ja tehtävien tekemistä itsenäisesti ja siihen päälle 40 h töitä per viikko. Jaksoin aikani, kunnes jaksaminen loppui.

Päivämäärä:   27.10.24 14:14:05

Opiskele lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi niin työkkärin rahaa voi saada. Korkeakoulututkintoon tosin saa yleensä vaan 2 vuoden rahoituksen. Amiksen puolelta työllistäviä aloja voi olla esim laitoshuoltaja johon saa oppisopimuksen helposti. Tosin sinun pitää fyysisesti jaksaa sitä.

Olen opiskellut ensin AMK tutkinnon aikuisiällä. Ensimmäisenä vuonna kävin töissä koulun rinnalla, sen jälkeen nostin opintotukea, opintolainaa ja asumistukea. Kesät eli touko-elokuu pystyy yleensä käymään täysipäiväisesti töissä. Myös ilta ja viikonloppu työt onnistuu.

DI vaiheessa opiskelin ja tein osa-aika töitä. Yliopistolla läsnäolopakkoa pakkoa oli AMK verrattuna paljon vähemmän, mutta mielestäni yliopisto on niin teoreettinen laitos usein että se AMK on helpompi ja usein myös hyödyllisempi jos et aio jatkaa maisteri vaiheeseen.

AMK tutkintoja on myös monimuotoina (ilta ja viikonloput muutamia päiviä kuukaudessa).

Kannattaa etsiä itselle sopiva hyvin työllistävä ala ja hakea monimuoto opintoihin. Teet vaikka 80% työaikaa ja opintojen loppupuolella sitten otat opintovapaata tai kirjoitat opinnäytetyötä kesälomilla ja lomilla. AMK opinnäytetyön saa kyllä muutamassa kuukaudessa kasaan jos ei kauhean vaikeaa aihetta ota, eikä tavoittele 5n arvosanaa. Yliopistolla taas vaadittava taso on korkeampi ja se vaatii enemmän aikaa.

Päivämäärä:   27.10.24 14:23:07

Anteeksi, piti siis sanoa, että tuo jälkimmäinen koski AMK-opintoja. Tahtia ei voinut hidastaa/ottaa vähemmän kursseja. Jokaisellaon rajattu aika tunteja per viikko ja jos töitä ja koulua varten menee 95 h viikossa, niin milloin ehtii palautua?

Päivämäärä:   27.10.24 14:44:19

Itse olen opiskellut 2 amk tutkintoa, yhden ammattitutkinnon ja yhden erikoisammattitutkinnon töiden ohella. Ekasta (amk) valmistuin jo 2007 että silloin ei edes ollut mitään etämahdollisuutta. Vielä meinasin eläinlääkäriksi hakea.

Päivämäärä:   27.10.24 14:47:57

. , minäkin olen opiskellut useampaa AMK-tutkintoa ja voin sanoa, että vaatimukset olivat pahimmat viimeisessä 2020 aloitetussa. 2010 sai sentään vielä opetusta, 2020 ei saanutkaan juurikaan. Suurin osa ajasta meni googlatessa ja yrittäessä etsiä riittäviä lähteitä, aineistoja, artikkeleita tms alalta, josta niitä ei noin vain löydy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.10.24 16:52:49

Itse opiskelen AMK: tai monimuotona. En ole mikään superälykkö. Lapset 2 alle kouluikäisä ovat kotihoidossa. Kaikki aika menee lapsiin ja opiskeluihin. En usko, että jaksaisin tehdä töitä täysi aikaisesti+opiskella. Lapsetkin kyllä osaa olla raskaita, mutta täysipäiväinen työ tähän lisäksi(vaikka lapset silloin tietty työajan hoidossa) olisi liikaa. Mutta ilman lapsia ja esim 50-60% työaika varmaan menisi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.10.24 16:54:03

Niin ja itse saan opintotuen ja kotihoidontuen. Eli mies elättää suurimmaksi osaksi.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   27.10.24 17:40:16

Valtion pitäisi maksaa verotkin, se on sitä vasemmistolaista politiikkaa! Arhinmäen sanoin: valtio voi ottaa velkaa kun se ei maksa mitään eikä sitä tarvitse maksaa takaisin! Tämä nollakorkojen aikaan!

Lähettäjä: Kirja 
Päivämäärä:   27.10.24 18:17:15

Juu, siis tarkoitin nimenomaan että jos käy normaalisti töissä, niin ei silloin voi opintotukea saada kun tulorajat ylittyy. Ja asumislisää/tukea et saa jos asuu omassa asunnossa. Jäljelle jää opintolaina. Siinä saakin puntaroida onko opiskelu sen arvoista.

Päivämäärä:   27.10.24 18:21:28

Kirja, opintolainaakaan ei saa, jos tukikuukaudet on jo käytetty.

Päivämäärä:   27.10.24 19:52:10

"
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.10.24 06:40:44

Nykyään on helppo opiskella samalla töitä tehden."

Naurahdin ihan ääneen. :D Tämän on pakko olla trolli.

"Työttömyystuella voi opiskella, mutta vain siinä tapauksessa, että TE-toimisto katsoo opiskelun tarpeelliseksi työnsaannin kannalta."

Tässäkin taitaa olla rajana 2 vuotta.

Päivämäärä:   27.10.24 20:01:33

Samalla tavalla rahoittaa opintonsa kuin muutkin. Itse olen opiskellut 2 tutkintoa teinivuosien jälkeen, opintoraha ja laina on olleet ne millä olen rahoittanut.

Päivämäärä:   27.10.24 20:04:07

. , oliko sinulla silloin perhe, asuntolaina tms? Alanvaihtoa tämä hallitus ei ainakaan millään tavoin kannusta.

Haluaisin tietää, miten esim tuleva sairaanhoitaja rahoittaa opinnot, asuntolainan, perheensä? Yksinhuoltajana varmaan kiva nakki etenkin. Tinkiäkö lapsista, töistä vai mistä?

Päivämäärä:   27.10.24 20:43:17

Perhe on ollut. Asuntolainaa ei. Silti on maksettu välillä mm. 800e vuokraa, koska perhe lemmikkeineen isomman asunnon vaatii.

Asuntolaina on valinta. Asunnon voi myydä tai laittaa vuokralle, jos siihen ei ole muuten varaa.

Päivämäärä:   27.10.24 20:47:02

Miten opiskelet päivisin ja teet töitä perheellisenä iltaisin, jos ei ole kumppania? Nämä on niitä kynnyskysymyksiä. Lisäksi tuollainen elämä kuluttaa ihmiset loppuun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.10.24 20:50:29

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 27.10.24 5.34.38

Suomi nousuun! Joo ei. Paskaa politiikkaa."

Mitä väliä tulevaisuudella kun sinulla ei edes ole lapsia?

Päivämäärä:   27.10.24 20:52:30

Alaikäisten lasten huoltaja saa paremmin tukia. Sen jälkeen kun ei enää lainaa saa, sitä ei voida huomioida toimeentulotuessa, eli on mahdollisuus toimeentulotukeen. Jos on perhettä ja muita velvollisuuksia, se opiskeluala pitää valita sen mukaan missä pystyy käymään tarvittavan määrän töissä. Eli monimuotoa, jos on tarpeen tehdä töitäkin. Mutta opintoraha + laina + asumistuki + lapsilisät ja elarit pitäisi riittää, jos ei yli varojensa elä.

Päivämäärä:   27.10.24 20:54:29

- , ja lähimmäisistä ja omasta toimeentulosta ei saa huolehtia? Mene sinä työtön trolli pelailemaan WoWia, kun muuhin sinusta ei taida olla. Empatia on kaltaisillesi inceleille tuntematon käsite.

Päivämäärä:   27.10.24 22:51:41

Ällö olet hiekkav#ttuinen ääliö. Mene roskiin. Ketään ei kiinnosta sun mielipiteet mistään.

Päivämäärä:   27.10.24 23:05:52

. , oletko ylisviiva? Luepa huviksesi, mitä kaikkea hän naisista kirjoittaa. WoWin pelaaminen on ok ja tunnen monia pelaajia. He tosin ovat empaattisia ja ymmärtävät muidenkin tilanteet, toisin kuin tuo ylisviiva, joka on todella järkyttävä muita kohtaan. Mene itse roskiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.