Lähettäjä: hana
Päivämäärä: 26.10.24 21:32:08
on kissa tai koira, niin vastatkaa kysymykseeni. Minulla 28 v ei ole lapsia enkä tunne muita lapsia kuin tämän sisaruspuoleni, joka siis on 3v. juuri täyttänyt.
Eli sisaruspuoleni on minua 25 v nuorempi, meillä on yhteinen toinen vanhempi.
Ihan vielä ei ole sen aika, että hän tulisi pidemmäksi aikaa kylään/yökylään luokseni, mutta lähivuosina toivottavasti. Minulla on kissa. Heillä aikuisilla ei ole lemmikkejä ollut koskaan eikä kummallakaan ole mitään kokemusta kissoista eikä koirista. Mietin jo nyt sitä, että täytyy ihan sit nostaa kissa pöydälle tämän käsienpesuasian kanssa.
Nimittäin se, että pestäänkö teidän lapsiperheissä joka kerta kädet sen jälkeen kun lemmikkiin on koskettu? Siten, että vaikka ne olisi juuri pesty wc-käynnin jälkeen niin ne pestään sitten heti uudestaan, jos kissaa silittää. Ja huom. ovellani lähtiessään ohjeistavat "älä koske kissaan enää, kun juuri pestiin kädet". Eli kun se eläin koetaan niin likaiseksi, että siitä saastuu kädet.
Pestäänkö teillä normaalisti pikkulasten kädet joka kerta kun eläimen on koskettu siitä syystä että eläimeen on koskettu? Onko se normaalia?
Tiedän kyllä vastauksen, mutta ajan takaa, että miten tämän voisi kohteliaasti heille kunnioittavasti sanoa? Että ei ole henkisesti terveellistä (eikä fyysisesti) tämä ajatusmaailma käsienpesusta lemmikkitaloudessa. Minä en ala lapsen käsiä pesemään täällä sitten kun olen hänestä vastuussa. Enkä ala opettaa sellaista epätodellista asiaa lapselle, että lemmikit on saastaisia. Kun ne eivät ole. Se on aivan sama onko he eläinihmisiä (ei), kyse on siitä että he oppisivat ymmärtämään että mikä on normaalia ja tarkoituksenmukaista käsienpesua ja mikä ei. Se, että lähdetään kesken leikin pesemään käsiä, koska koskettiin lemmikkiin... Ei.
Oma lemmikkini sattuu olemaan todella seurallinen ja aina lähestymässä vieraitakin. Siinä lähtisi käsistä iho, jos hinkkaa tosissaan joka kerta saippualla ja vedellä kädet kun on sitä rapsuttanut.
Kyse ei ole käsienpesusta itsessään, se on on mielestäni normaalia ja pakollista wc-käynnin jälkeen, ennen ruokailua ja kotiin tullessa sekä tietty jos niissä on likaa.
|