Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laumanvartijakoira?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.24 13:58:52

Olen miettinyt hankkivani lampaita jälleen 20vuoden jälkeen. Pääsevät sisään rakennukseen eli pihattotyyppinen aitaus. Olen miettinyt kans hankkivani lampaitten lisäksi jotain muutakin, kuten ehkä poroja mutta tästä en ole vielä ihan 100% päätöstä tehnyt. Lampaita nyt alkuun. Kaikki ihan lemmikkimäärissä.

Täällä meidän kylässä välillä läpikulkee susia ja karhuja. Minusta hienoja eläimiä. Kuitenkin tunnen vastuuta huolehtia eläimeni turvallisuudesta ja olen miettinyt laumanvartijakoiria. Koirakokemusta minulta löytyy myös mutta ihan vain lemmikistä eikä työkoirasta.

Mitenhän noiden kanssa? Onko yhtä helppoa kuin antavat olettaa? Minulla kans hevosia ja poneja, sekä muutamia asiakkaita, kuten heppojen vuokralaisia ja pari hoitohevosta vuokralla. Tuleeko tästä ongelma laumanvartijakoiran hankintaan? Ilmeisesti eivät tykkää että tuntemattomia ramppaa pihalla mutta lampaat kuitenkin olisi eri pihatossa kun hevoset. Tai entä sitten jos on palkannut lomittajan tai jonkun huolehtimaan elukoista, tuleeko siitä ongelmaa kyseiselle koiralle?

Olen kans lukenut, että aaseja käytetään turvaamaan lampaita vuoristoissa. Sisupusseja kun ovat. Mutta sitten olen nähnyt videoita missä raahaavat ilkeästi vuohia selästä, joten niitä aaseja tosiaan saisi olla ihan koko ajan vahtimassa. Sen verran kookas tarha olisi, että petoaitaus maksaisi paljon ja ilmeisesti mitään tukea siihen ei voi pyytää, koska tämä alue ei ole mikään ruuhka-alue susille ja karhuille.

Kysyisin vielä onko yleensä tälläisille koirille ongelmana talouden muut koirat? Esimerkiksi jos alkaisi harrastamaan paimenkoiran kanssa jotain ja alkaisi käyttämään lampaita harjoituksissa tai ihan työnäkin ? Repivätkö pelihousut siitä että heidän laumaa paimennetaan vai ovatko ihan fiksuja asian kanssa?

Ei kiitos mitään susivihan lietsomista kommentteihin, vaan kyselen ihan vain laumanvartijakoiran kokemuksia niiltä, jotka aiheesta tietävät. :)

Re: Laumanvartijakoira?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.24 16:33:23

Laumanvartijoita pitää olla vähintään kaksi, jotta niistä on aidosti vastusta sudelle saati laumalle.

Ja näillepitäisi siis joka tapauksessa olla kunnolla aidattu alue, koska tapaavat laajentaa reviiriään itsenäisesti. Joskus naapurinkin puolelle.

Jos siis tarkoituksena on aidata koko tontti siten, että koirat ovat siellä vapaasti ja asiakkaat tulevat ja menevät samalla alueella vapaasti, niin silloin ainakin kannattaa valita leppoisammasta päästä rotu. Ei siis ehkä kaukkaria tai keskaria, vaan esim. joku maremma tai pystiffi.

Toki koiran voi päivisin pitää omassa tarhassaan ja kun alue sulkeutuu asiakkailta, päästää vasta sitten koira koko (aidatulle) tontille. Tuskinpa niitä petoja siellä kuitenkaan liikkuu päivisin samaan aikaan ihmisten kanssa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.10.24 16:54:13

Pitää kyllä olla joku tatsi koiriin ennen kuin laumiksen ottaa.
Eli ei aloittajalle laumista.

Päivämäärä:   26.10.24 17:00:22

Laumis on oikeissa oloissa maailman helpoin, mutta Suomessa vaan niitä oikeita oloja ei ole kovin paljon. Toimiva laumis toteuttaa omaa luontoaan kyllä, eli suojelee laumaa tunkeilijoilta, mutta riippuu koirasta kuinka paljon siimaa se antaa puolitutuille. Monesti puolitutut saa kyllä tulla pihaan, mutta koira ei välttämättä päästä heitä minkään eläimen lähelle eikä myöskään poistumaan alueelta ilman omistajan nimenomaista lupaa. Laumikset myös reagoivat lepsummin ihmisiin kun omistaja on näkösällä ja ns. hallitsee tilanteen, mutta ottavat tiukemman linjan heti kun pääihminen poistuu tilanteesta. Se voi yllättää, kun mattona makaava koira hyökkää pysäyttämään väärän liikkeen tehnyttä kahvittelijaa kun omistaja meni käymään vessassa.

Päivämäärä:   26.10.24 17:06:23

Samoin laumanvartijan toiminta-alue on yleensä niin iso, että siinä tulee jo jokamiehenoikeudet vastaan eli aidat pitää olla ettei koira kulje pysäyttelemässä luonnossa liikkujia koska ne ovat sen mielestä liian lähellä laitumia. Tarpeeksi tiukka koira menee myös lammasverkosta läpi tai yli, jos sen toisella puolella on jotain uhkaavaa. Uhka voi olla naapurin koira tai ajossa oleva metsästyskoira ihan yhtä hyvin kuin susikin.

Laumikset on jalostettu toimimaan yksin neliökilometrien alueella liikkuvien laumojen kanssa paikoissa, joissa niillä on ollut oikeus karkottaa kaikki lähelle sattuneet. Näillä alueilla ihmiset osaavat myös väistää koiria, toisin kuin Suomessa helposti tullaan aidan taakse ihmettelemään että naapuri on hankkinut uuden sessen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   26.10.24 17:37:31

Tiedän laumanvartijoita lammastiloilla pelkän sähköaidan takana, eli niinkin on onnistuttu. Mutta yleisesti ottaen laumis tarvitsee hyvät aidat. Käsittääkseni myös lomitustiloilla on laumanvartijoita ollut, mutta en tiedä miten tiloilla toimitaan niiden kanssa.

Mulla ei ole mitään kokemusta ns helpommista laumanvartijaroduista, kuten maremmano, podhalanski ym. Noita kannattaa katsella jos eläinvahtia aikoo mutta sellaisista vanhemmista/lähisukulaisilla millä on työkokemusta, roduissa on alkanut esiintymään huonoa hermorakennetta ja arkuutta.

Omat laumanvartijat on etelävenäjänkoiria ja kaukasiankoiria, eli enemmän aluevartioon jalostettuja ja rajumpia rotuja joita en ensimmäisenä suosittele eläintilalle.

Mitä koirakokemukseen tulee niin laumanvartijat ovat ihan omanlaisaan, herkkiä ja pehmeitä, ja usein se ettei ole koirakokemusta helpottaa näiden kanssa. Jos kokemus on kovista palveluskoirista niin kaikki opittu täytyy osata heittää romukoppaan ja aloittaa alusta. Todella helppoja koiria, oppivat nopeasti mutta tottelevat vain jos huvittaa. Koulutuksessa toistoja eivät kestä.

Muiden koirien kanssa toimeen tuleminen on yksilökohtaista. Ainakin noita käytetään laumana ja usein joukossa on se paimentava koira. Nuo omat venäläiset on niin sisäänpäin kääntyneitä että koiralaumassa eläminen tuo ajoittain haasteita.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   26.10.24 19:08:30

Mulla on ollut m-a rotuisia koiria parikymmentä vuotta.
Kolmas koira nyt menossa. Loistavavia omiin tarpeisiin, asun metsässä, lähin naapuri noin 3km:n päässä jos menee metsää suoraan, teitä pitkin enemmän matkaa. Pihapiiri on aidattu ja rajattu rakennuksin. Marjastusreissuilla koira kulkee vapaana ja pysyy lähelläni.

Koira on turvani, asuu ihmisasunnossa, autoilee, veneilee, kulkee pyörän vieressä, vetää valjaissa pulkkaa/ahkiota (näppärää talvella, kun verkoilta haen kalaa).

Isoin pääasiallinen koirien itse oppima toimi on valvoa pihassa kanojen ja kalkkunoiden turvallisuutta kanahaukoilta/huuhkajalta, puuttuu myös talvella pikkulintuja hätistelevän varpushaukan toimintaan. Tietty äännähdys ja linnut menee koiran vinkkaamaan suuntaan, äännähdyksestä tiedän jo onko kettu/lintu/vieras ihminen tulossa.

Kissat, kanit, tutut ihmiset suvaitaan ja otetaan märillä pusuilla vastaan. Pari lammasta ollut myös. Eläimeni ovat yöt suojassa ja koira sisällä. Koira kyllä huomaa kaiken epämääräisen ja hälyttää ylimääräiset asiat.

Mun eka oma koira on ollut laumisrotuinen ja varmaan viimeinenkin. Oon jo niin vanha, etten varmaan elä enää seuraavaa laumiskoirani eloa, joka on ollut noin 17v per koira.
Isoja noin 55-60kg, kilttejä/omatoimisia/itseoppivia, mun mielestä äärettömän helppoja tyyppejä. Tottelee yhtä helposti kuin kissat ja kanat, pyyteettömästi tekee aina ja takuulla kaiken, mikä on niille itselleen kannattavaa.

Eivät kyllä sovi paikkaan, jossa ihmiset vaihtuu ja ei saa haukkua. Turhaan eivät hauku mitään.

Päivämäärä:   26.10.24 19:19:54

mulla toistaiseksi toiminut hemmetin pahapäinen suurihopea. monet naurut saanut kun supi tai susi hamuaa lampaita ja ankkoja ja tää paholaisesta seuraava hyökkää. ei sen puoleen pitää itekki varovainen sen kanssa olla. ihme otus ja iso ko perk.

Päivämäärä:   26.10.24 20:52:18

AP tässä, kiitos avartavista kokemuksistanne!

Naapureita meillä ei ole, sen verran metsässä asutaan mutta hyvät aidat olen kans ymmärtänyt että pitää olla.

Tosiaan tuo, että ihmisiä tulisi pihalle ilman valvontaa tulee kyllä varmaan ongelmaksi tälläisen koiran hankkimiseen. Minusta asiakkailla tulee olla turvallinen pääsy hevosten luokse. Itse kun en voi olla paikalla ihan koko aikaa myöskään vaan haluan olla tauoilla ja elää myös omaa elämääni tallin ulkopuolella.

Olen suunnitellut tekeväni laajan pihaton, joka menee ihan metsän vierestä mutta ehkä yksi hyvä keino olisi pienentää se enemmän pihalle päin ja hevoset saa sitten metsän vierestä laajemman alueen. Suunnitelmissa olisi lammasaita, johon ainakin tiettyyn pisteeseen tulee lankkuaidat päälle. Tai vaihtoehtoisesti hankkisi petoaidan vain metsäalueelta.

Päivämäärä:   26.10.24 21:05:40

Laumis kyllä oppii rutiiniin, xx-aikaan käy hevosta ulkoiluttamassa tietty henkilö. Henkilön turvaksi laumis on aidan toisella puolen. Mutta fiksut koirat tottuu ja seuraa hiljaa rutiineja.

Kaikki poikkeava onkin sitten reaktioita vaativaa.

Meillä kävi roska-auto pihassa. Koira tottui roskakuskiin, sai häneltä jo pentuna nameja. Aikuisenakin oli ok, että roskakuski kävi aitauksen sisäpuolella tyhjentämässä roskiksen. Kerran oli pahvi lennähtänyt keskemmälle pihaa, itse en ollut kotona. Roskakuski oli yhden rutiineista poikkeavan askeleen ja karvataljat olivat kuorossa estämässä pahvinpalan haun. Pahvi jäi...

Nykyisin kunnan kilpailuttamat roskakuskit, roskis aitauksen ulkopuolella ja kuskit uppo-outoja ja eivät varmaan pääsisi 500m lähemmäs koiria ilman aitaa.

Toisaalta ell:n tunnistaa ja hän pääsee aina meille (on hyvä tyyppi, kun pentuna sai hakea nameja työhaalareista, mun kaikki laumikset tykkää eläinlääkärikäynneistä ja eläinlääkäreistä...).

Myös vakinuohooja on ok, käynyt koiran pentuajoista saakka ja saa liikkua vapaasti talossa/katoilla, toki itse olen paikalla. Vaikka käy vain kerran vuodessa.

Päivämäärä:   26.10.24 21:23:31

jännä että oot saanut nameilla ne koulutettua.
meillä nmit on koska mä ansaitsen eikä niilä mitään vaikutusta miten koitat kouluttaa.
rotukin kai vaikuttaa mutta meillä ei enää namiteta koska ei kiinnosta.

Päivämäärä:   26.10.24 21:33:14

Mistä nameista . kirjoittaa?

Päivämäärä:   26.10.24 21:37:00

Pentukoirana laumikseni haki eläinlääkärin navettatyöhaalareista nameja ja sai sen touhun lomassa rokotteet. Tästä jäänyt hyvä fiilis koirilleni eläinlääkärin hajuun/ääniin yms.

Mitään varsinaista namikoulutusta en ole toteuttanut. Laumikset harvoin ainakaan meillä ottavat edes kinkkusiivua vieraammalta ihmiseltä, vaika omilta ihmisiltä samojakinkkusiivuja reistataan kotioloissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.24 21:40:53

No onhan tuossa namilla koulutettu tunnistamaan tietyt ihmiset ok:ksi. Mitä sitä kieltämään.

Päivämäärä:   26.10.24 21:54:30

uu tarkoitan vaan en että joillakin toimii namitys omilla turha toivo.

Päivämäärä:   26.10.24 22:57:28

"No onhan tuossa namilla koulutettu tunnistamaan tietyt ihmiset ok:ksi. Mitä sitä kieltämään."

Oonks mä nyt sit tosi pro, jos osasin ell:n koutsata koiralle miellyttäväksi nimenomaan nameilla, enkä jollain muulla???

Itse näen, että tilanne tehtiin tarpeeksi turvalliseksi, jotta pehmeäkin koira innostui jopa nameista.

Namit ei siis olleet se "juttu", vaan piste iin päällä, jotka loivat tilanteesta hyvällä tavalla ikimuistoisen jopa koiralle.

...nimimerkillä hötölän koiranamitäti....

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   26.10.24 23:08:21

Joillain namit toimii joillain ei. Vieraalta ei yksikään omista laumiksista 8kpl ole namia ottanut, mutta osan olen namittamalla kouluttanut mm sietämään vieraat koirat ja kisannut möllitokossa.

Meillä kävi vuokraajia ratsastamassa hevosia. Pari kertaa heidät ja rutiinit koirille esiteltiin ja sen jälkeen vuokraajat tulivat, laittoivat koirat tarhaan ja lähtivät ratsastamaan niin ettei omasta väestä ollut ketään kotona.
nykyiset koirat räyhäävät kaikille portille tuleville, paitsi jos se on posti joka tuo paketteja. Nykyisistä koirista yksi on arka ja hyvin reaktiivinen, se puree tutumpaakin vierasta joten ei ole koskaan kenenkään kanssa tekemisissä vaan aina suljettuna tarhaan kun vieraita tulee.

Päivämäärä:   26.10.24 23:22:24

Hauska toi posti :D miksi sille ei haukuta?

Päivämäärä:   26.10.24 23:23:44

Joo eihän noi koirat ota yhtään namia, ei edes tutulta ell:ltä kädestä.
Jos namit nakotaan lattialle ja kehotan ottamaan, niin herkuttele kunhan kukaan vieras ei katso.

Ihan sama onko namina tuttu raksuruokanappula, lihafilee tai herkkuna pidetty loimulohi tai ihan mikä vaan.

Mutta pentuna innolla elln haalareista koiranruokanappuloita etsittiin ja syötiin ja ell on mun tyypeille olut aina ihan jees tyyppi. Ja eivät ota ell:ltäkään kädestä yhtään mitään suuhunsa. Mut eikös se ole ihan normaalia ihan kaikille eläimille?

Tämä kai on sitä aina kehuttua, ei ota mitään vieraalta. Kissat, kanat, kalkkunat, lampaat ovat myös luonnostaan yleisepäluuloisia, niile vieraita tyyppejä kohtaan. Lampaat kai helpoiten uskaltautyvat syömään niille vieraan tarjoamia herkkuja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.10.24 03:12:01

Maremmanon pentuja löytyy Tea Sillmannilta

Lähettäjä: Lomittaja 
Päivämäärä:   27.10.24 05:22:29

Olen ollut lomittamassa tallilla, jossa oli pihassa laumanvartija (ilmeisesti joku näistä ”pehmeämmistä”, ei ainakaan kaukkari). Pitkään sujui hyvin, koira vahti aidatulla tontilla taloa ja minä hoidin tallia saman aidan sisäpuolella, haukkui mutta ei koskaan tullut lähelle. Yhden kerran oli omistajan kanssa pihassa kun olin siivoilemassa, omistaja jutteli minulle jotakin ja koira tuli lähelle rauhallisesti, heilutti hieman häntäänsä ja kävi täysin yllättäen kiinni. Ruma arpi jäi ja ikuiset traumat isoista koirista, koira ei varoittanut millään tavalla ennen puremaa. Uskon kuitenkin että toimi suojellakseen enkä syytä koiraa, tämän jälkeen ilmoitin etten tule autosta ulos jos koira on pihassa. Eli asiakkaiden/työntekijöiden näkökulmasta en lähtisi kokeilemaan, koira ehdottomasti eri aidan taakse kuin vierailijat ja aita ihan todella kestävä ja turvallinen.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   27.10.24 07:12:02

Tea Sillmanilta en ostaisi mitään eläintä. Pennuttaa koirat erittäin nuorena ja siinä sivussa 2-vuotiaita tammoja on varsonut.

Meillä on kaksi keskariurosta petovahteina. Eivät ole rotutyypillisiä suhtautumisessaan ihmisiin tai esimerkiksi pihalle eksyviin hirvikoiriin, äärettömän avoimia ja positiivisia. Päivänvalolla lähtisivät reippaan, koirien kanssa juttuun tulevan murtovarkaan mukaan jos luvattaisiin autokyytiä. En siltikään pitäisi paikassa jossa käy säännöllisesti muita ihmisiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.