Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapselle valjaat?

Lähettäjä: Huono äitikö 
Päivämäärä:   26.10.24 08:53:10

Mitä mieltä olette valjaista lapsella? Olen itse aiemmin katsonut ehkä hieman oudoksuen, jos olen nähnyt lapsella valjaat ja "talutushihnan". Nyt kuitenkin tilanne on se, että meillä on 2,5v lapsi ja alle vuoden ikäinen. Minulla välilevynpullistuma, joka oireilee niin että kävely on hidasta ja välillä toisesta jalasta lähtee tunto, enkä saa sitä lainkaan nousemaan maasta. Meillä on nyt ollut useampi tilanne, kun ollaan lasten kanssa oltu ulkoilemassa että tämä reilu 2v ottaa jalat alleen ja ei pysähdy vaikka mitä huutaisi. Viimeksi eilen, olimme omalla pihalla ja pienempi hiekkalaatikolla, isompi touhusi vieressä omiaan. Sitten päätti lähteä juosten autotietä kohti, pääsin kyllä pikaisesti hiekkalaatikolta itse ylös mutta kun olisi pitänyt perään juosta, jalka ei liikkunutkaan ja olin täysin jumissa. Lopulta pääsin liikkeelle ja isomman perään mutta samalla jäi tämä vuoden ikäinen hiekkalaatikolle yksin hiekkaa syömään. Vastaavia tilanteita on nyt tapahtunut liian usein, esikoinen päättää lähteä eikä usko mitään. Itse en ehdi kunnolla perään. Olen vakavissani miettinyt valjaiden hankkimista, jotta ulkoilu olisi meille kaikille turvallista. Leimataanko minut kylällä nyt aivan hulluksi ja huonoksi äidiksi, jos ulkoilen taapero hihnassa kiinni?

Re: Lapselle valjaat?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.10.24 08:54:54

Kuulostaa erinomaiselta syyltä valjaille. Mäkin olisin tarvinnut, kun odotin viimeisilläni kolmatta ja toinen oli vikkelänä karkailuvaiheessa.

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   26.10.24 09:00:21

No todellakin mieluimmin valjaisiin. Ja kiva kun ulkoilette ja liikutte vaikka haasteita on.

Lähettäjä: huupeli 
Päivämäärä:   26.10.24 09:05:45

Miksi olet katsonut oudoksuen? Ne on keksitty turvallisuuden takia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.24 09:13:12

Nämähän olivat ennen ihan normaalina pidetty juttu, minullakin on ollut pienenä. Tuolla tavallahan lapsi, joka on vielä niin pieni ettei sitä voi päästää vapaasti juoksentelemaan, saa paljon enemmän liikkumisen vapautta kuin että koko ajan täytyisi pitää kädestä kiinni, mutta kuitenkin pysyy turvassa. Ei se pikkulapsi niitä valjaita miellä miksikään loukkaavaksi asiaksi, ja on ihan naurettavaa, että jotkut väittävät niitä joksikin lapsen vapauden rajoittamiseksi kun lapsen vapauttahan on tämän oman turvallisuuden vuoksi pakko rajoittaa joka tapauksessa, miten ne valjaat muka eroaisivat siitä, että lasta otetaan kädestä kiinni ja estetään juoksemasta minne sattuu.

Nykyään näkee ihan kaupungilla sitä, että ihan pieni lapsi mennä kaahottaa edellä ja vanhempi lompsii kaukana jäljessä. Ja tämä siis Helsingissä jossa ei todellakaan pitäisi päästää noin pientä hetkeksikään vierestään. Lapsi on siinä äkkiä juossut auton alle tai muuten loukannut itsensä kun on vikkelät jalat mutta ei järkeä vielä yhtään.

Päivämäärä:   26.10.24 09:14:15

Nykyaikana on niin valtavasti vaaranpaikkoja pikkulapsille, että ehkä pitäisi normalisoida valjaiden käyttäminen? Voidaan sitten paheksua niitä ketkä eivät välitä lastensa turvallisuudesta ja pitävät heitä irrallaan juoksentelemassa autojen alle.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   26.10.24 09:14:40

Mitä väliä mitä muut ajattelee kun te selvästi tarvitsette valjaat.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   26.10.24 09:18:59

Niin, ehkä ei kannata tuomita muita vanhempia kun itsellä voi olla sama edessä :D

Jos tarvitsette valjaat, otatte ne käyttöön. Turvallisuus edellä.

Päivämäärä:   26.10.24 10:19:58

Oilein käytettynä oikein oivallinen. Tarkoitan siis tilanteita, joissa lasta muuten pitäisi kädestä tai turvallisempia paikkoja ei ole. Ja että lasta ensisijaisesti ohjataan muutoin ja valjaat ovat vain viimeinen turvaköysi.

Helpostihan ilman valjaita vain rajoittaisi lapsen liikuntaa, liikkuisi autolla tai vaunuilla ja jättäisi ulkoilun minimiin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.10.24 10:29:35

Anna mennä vaan!

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   26.10.24 10:38:59

Lapseton kysyy: miksi ei käyttäisi valjaita. Olen itse katsonut, että nuohan on loistava juttu. Tietenkin jonkun 2 vuotiaan vapautta kuuluu rajoittaa, kun ei sen ikäinen vielä ajattele yhtään. Mikä valjaissa on pahaa?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   26.10.24 11:04:51

Mä pidin nyt 14 vuotiailla kaksosilla valjaita. Eivät kävelemään opittuaan halunneet enää istua rattaissa ja nuo valjaat oli oikeasti kätevät. Kyllä nuorempi polvi niitä ihmetteli mutta monet mummot ja papat kommentoi että miksi nykyään työnnetään käveleviä lapsia rattaissa eikä käytetä valjaita kuten ennen. Toisella lapsella mulla oli omat vanhat valjaat 70- luvulta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.24 11:11:53

Dark Jedi: ai kamalaa, onneksi minulle ei ole tultu kommentoimaan puoleen eikä toiseen. Saattaisin kommentoida takaisin.

Terveisin se äiti, joka juoksee päiväkotiin lapsi rattaissa ehtiäkseen töihin ja joka kävelee kauppaan lapsi valjaissa (koska sinne mennään kadun vartta).

Päivämäärä:   26.10.24 11:59:08

Meillä oli vikkeläliikkeisellä taaperolla käytössä etenkin silloin kun pienempi sisarus oli matkassa mukana. Paljon parempi kuin pelätä mitä tapahtuu sillä aikaa kun suuntaa silmänsä sekunniksi siihen pienempään.
Yhden hetkellisen katoamisen jälkeen valjaat oli myös aina, jos mummun kanssa liikkuivat pihan ulkopuolelle.

Ei niitä kommentoitu enkä usko kenenkään kauheasti merkille pistäneen. Vähän yksinkertaisena olisin pitänyt, jos joku olisi tullut aukomaan päätään. Ihan perusjuttuhan nuo on, toiset ei tarvii, toisilla kovastikin käytössä.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   26.10.24 12:20:48

Minulla ei ole kuin yksi lapsi, mutta silti pikkureppu johon sai talutushihnan kiinni oli ihan uskomaton apu ja turva. Lapsi ei viihtynyt rattaissa ja joka paikkaan mentiin juoksemalla hetken mielijohteesta. Lapsella oli myös pienenä päähänöinttymä, että kädestä ei pidetä kiinni joten usein sitten kannoin hikisenä rimpuilevaa ja huutavaa lasta kun ei voinut antaa juosta minne sattuu. Myöhemmin lapsella todettiinkin adhd ja autismin piirteitä mikä varmaan osaltaan selittää tätä käytöstä. Rattaissa oli ikävä pitää kun huusi taukoamatta selkäkaarella tai pyrki kaikinkeinoin irti turvavöistä ja pois.

Talutushihnan ja repun kanssa oli itsellä paljon turvallisempi olo jo ihan ruuhka-aikaan Helsingin julkisessa liikenteessä, vieraampien isojen kaupunkien keskustoissa sekä esim lentokentillä ymv tiloissa. Varmasti myös muille matkustajille mukavampi kuin ei tarvitse väistellä rimpuilevaa lasta tai kuunnella tauotonta huutoa ja itkua. Talutushihnassa lapsi koko saavansa kävellä itse ja pysyi minun lähellä. Tykkäsi myös kun oli oma reppu missä tärkeimmät tavarat.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   26.10.24 12:23:20

Ja lisäyksenä, että kyllä podin syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa paljon ja pitkään kun en osannut opettaa lasta kävelemään nätisti käsikädessä tai ylipäätään liikkumaan kävelemällä kun juoksi ja kiipesi ja roikkui aivan kaikki lahdolliset paikat läpi. Ei auttanut mikään muu kuin aika.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.10.24 12:45:28

Ota ihmeessä valjaat käyttöön, niin meilläkin oli silloin kun esikoinen oli 2-v ja keskimmäinen vauva. Esikoisella valjaat ja vauva vaunuissa. Kävellen kuljettiin paljon, ja lapsi sai juosta omaan tahtiin.
Ja itse muistan kuinka mummo käveli minun kanssani niin, että minä olin valjaissa. Olin kova karkailemaan, ja mummolla ikää yli 80 vuotta.
Eikä ole jäänyt traumoja minulle eikä meidän esikoiselle.

Lähettäjä: vuh 
Päivämäärä:   26.10.24 12:49:11

mun äiti ei suostu vahtiin pari vuotiasta ellei sillä ole valjaat pihalla. Äiti on yli 70v

Lähettäjä: jd 
Päivämäärä:   26.10.24 13:34:17

Olen vuosien varrella nähnyt pieniä lapsia valjaissa useamman kerran enkä kummeksu sitä mitenkään. Hyvähän se vain on, että pitää lapsensa tallessa eikä anna niiden juosta missä tahansa ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Olen myös itse taluttanut serkun lasta valjaissa 20 v sitten.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   26.10.24 13:48:58

Ottamatta kantaa valjaisiin, onnistuisiko myös oman pihan aitaaminen?

Lähettäjä: Ijo 
Päivämäärä:   26.10.24 15:41:23

No kyllähän siitä tulee vähän vibat että lasta pidetään kuin koiraa.

Ei vaan. Hyvähän se on, että pysyy hallussa. Minullakin oli pikkulapsena valjaat, olisin muuten sinkoillut autojen eteen, olin vilkas lapsi.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   26.10.24 16:32:31

Hienoa, että lapsella on valjaat. Erinomainen turvallisuustekijä. Muistan vuosien takaa tilanteen, jossa perheen koira oli vapaana ja lapsi valjaissa. Kysyin syytä. Koira oli aikuinen, koulutettu ja erittäin tottelevainen, lapsi oli lapsi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.10.24 20:10:41

Oli todella hyvät. Meillä lapsilla vuosi ikäeroa ja kövin yksin kaupungilla heidön kanssaan. Pieni istui vaunuissa ja isompi käveli valjaissa vierellä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.10.24 20:15:15

Valjaat on turvalliset, ei pääse lapsi karkuun kuten jos kädedstä pitää kiinni. Kivemöi lapsenkin on kävellä ettei äiti roikota kädestä

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   26.10.24 20:31:06

Minä: tulipa hyvä mieli, kun olet miettinyt asiaa, sitten kysynyt ja kuunnellut vastauksen etkä vain suoraan tuominnut <3

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   28.10.24 09:12:41

Kun lapset oli pieniä, lennettiin usein Amerikkaan ja tunnetusti lentokentät siellä on isoja. Poika oli aina valjaissa, koska oli todellakin vikkelä liikkeissään. Valjashomma aloitettiin kun välilaskulla poika katosi Islannin kentällä.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   28.10.24 09:21:04

Valjaat ovat varmaan teidän tilanteessa apu tilanteissa, joissa kävellään paikasta toiseen tai vastaavaa, mutta en ihan näe, miten se ratkaisee tilanteen esim. kuvatussa hiekkalaatikkotapauksessa. Silloinhan lapsen pitäisi pysyä visusti hiekkalaatikolla, eikä pääsisi liikkumaan juurikaan. Sanoisin, että oman pihan aitaaminen ja pihaleikit muuten lähinnä paikoissa, joissa on aidat tai ei lähiseudulla teitä tai muita vaaranpaikkoja.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.10.24 09:26:38

Ruuhkaiset markkinat jokirannassa, niin todellakin oli lapsella valjaat ja niissä koiran nahkaremmi kiinni. Samoin kun hain hoidosta ja halusi kävellä, pieni viherkaistale välissä ennen vilkasliikenteistä katua.

Ja on minulla molemmat lapset myös syöttötuolissa ollut remmeillä kiinni, etteivät ole kiivenneet pois ja tipahtaneet.

Todellakin valjaat päälle, jos ei ole karkurille aidattua leikkipaikkaa, mihin voi päästää vapaaksi turvallisesti

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.10.24 09:29:22

Mielenkiinnosta, millaisia talutushihnoja lapsilla käytetään? Onko hihna joku ihan lyhyt naru, vai käytetäänkö jotain koirien flexiä vastaavaa kelatalutinta, jossa on useampi metri liikkumatilaa?

En siis muista ikinä nähneeni lapsivaljaita missään, loistava idea kyllä!

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   28.10.24 09:31:03

Hoo: niissä valjaissa voi olla pitkä liina tai fleksi tai vaikka pyykkinaru, jos sitä jaksaa kelata. Kun lapsi on siinä lässä, ettei usko, niin sitten ei voi antaa vaellella edes siinä piha-alueella vapaana vaan valjaat on puettava.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.24 10:26:52

Mulla oli kolme vuotiaalla käytössä valjaat reissussa, kaupungilla kävellessä ja lentokentällä kun oli vauva vaunuissa ja vielä matkatavarat mukana. Ehdottomasti käyttöön jos sellaisia tarvitte

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   28.10.24 10:31:46

Käyttöön vaan. Meillä oli vielä 4v käytössä. Nyt 5v ja uhkailen niillä jos menee kuuroille korville muuten, nyt kun ne niin nolot lapsen mielestä jos vaikka kaverit näkee. Meillä adhd lapsi siksi aika pitkään sai käyttää..

Lähettäjä: Autotonton 
Päivämäärä:   28.10.24 11:00:09

Mielummin "riistetty" (huom. sarkasmi) lapsi valjaissa, kuin pannukakkuna autotiellä. Olen joskus kopannut kiinni autotielle säntäävän vieraan lapsen. Todennäköisesti koiranpentukin on helpompi saada pysähtymään käskystä, kuin pikkulapsi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.