Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Seurojen ja yhdistysten toiminta

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   25.10.24 14:47:46

Taas on se aika vuodesta kun syyskokoukset pyörivät ja monissa seuroissa ja yhdistyksissä valitaan hallitus. Tuntuu että yhä enenevissä määrin on hankalaa löytää aktiiveja, ja kaikkialla pyörii lopulta ne samat aktiivit. Nähdäkseni kyse ei ole siitä että samat henkilöt olisivat innokkaita vaan ne samat ovat niitä jotka velvollisuudentunnosta suostuvat. Näin ainakin kaikissa seuroissa, kerhoissa ja yhdistyksissä joihin itse kuulun.

Eilen istuin jälleen yhdessä vuosikokouksessa jossa paikalla oli noin 10% jäsenistöstä. Hallitus erosi lähes kokonaan eikä uutta hallitusta saatu täysimääräisesti kasaan. (Seuran säännöissä on pelivaraa hallituksen kokoon) Enkä edes ihmettele. Kokous kesti liki neljä tuntia ja sisälsi pääasiassa haukkumista, arvostelua ja tyytymättömiä puheenvuoroja. Kukaan ei ollut kenenkään kanssa samaa mieltä, paitsi siinä että kaikki oli väärin ja kakkaa ja jonkun muun syy. Sama meno on jatkunut useamman vuoden, riippumatta siitä keitä hallituksessa on istunut ja kuka on rivijäsenenä huutamassa. Vapaaehtoistyön arvostus on nolla.

Miten näihin yhdistyksiin aina löytyykin näitä oman elämänsä tosi tv tuomareita? Olisiko pikkuhiljaa aika ajaa kaikki seuratoiminta alas ja siirtyä maksamaan kaupallisille tahoille kilpailujen ja kokeiden järjestämisestä? Seuraan on pakko kuulua jos aikoo kisata, joten seuran pitää olla olemassa, mutta moni seura tuntuu kipuilevan sekä jäsenten että aktiivien puutetta. Vai onko jossain seura jolla ei ole mitään toimintaa ja silti aktiivinen jäsenistö ja hyvin keskenään toimeentulevat hallituksen jäsenet? Mikä on hyvän ja riidattoman seuran salaisuus?

Re: Seurojen ja yhdistysten toiminta

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   25.10.24 15:14:43

Oman kokemuksen mukaan ne jotka valittavat (siis nimenomaan valittavat, eivät anna rakentavaa palautetta kehitysideoiden kera) osallistuvat vähiten, eivätkä ainakaan halua ottaa vastuuta toiminnasta. Meillä on onneksi hyvin sopuisa hallitus joka tekee päätöksiä riitelemättä ja harvoin edes ollaan erimielisiä asioista. Jokainen saa tuoda mielipiteensä julki ja jokainen kantaa arvostetaan. Muuten ei pitkälle pötkittäisi.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   25.10.24 16:22:27

Lisää seuraavan syyskokouksen esityslistalle keskustelu seuran toiminnan lopettamisesta, kun seuran toiminta ei vaikuta vastaavan seuran jäsenten toiveita.
Nykyinen hallitus ilmoitaa seuran syyskokouksen ajankohdan ja ilmoitaa kirjeitse että ei oo käytettävissä seurava hallitusta valitessa.

Seuran puheenjohtaja pitää avata syyskokous ja hoitaa kokouksen puheenjohtajan ja sihteerin valinta. Tässä vaiheessa voidaan valita kokouksen pöytäkirjan tarkastajat ja äänenlaskiat.. Ja todeta paikalla olivat.

Tässä vaiheessa kokouksen avannut luovuttaa kokouksen valitulle puheenjohtajalle. Ja siirtyy salin istumaan. Kokouksen avaajan ei kannata ryhtyä kokouksen puheenjohtajaksi.
Seuran toiminta siirtyy vuoden vaihtuessa seura syyskokouksen valitsemalle puheenjohtajalle ja hallitukselle.

Istuvan hallituksen pitää tehdä seuran tilit ja toimintakertomus yhdistyksen kevätkokoukselle.

Yhdistystoimintaa paremmin tuleva voi korjata tuossa yllä olevassa kirjoituksessa olevat asiavirheet. Mie en pahastu siitä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   25.10.24 18:03:43

Meidän yhdistyksellä on hyvä henki, mutta sikäli samaa ongelmaa kuin kaikilla muillakin eli aktiiveja ei meinaa löytyä hitoillakaan. Kaikenlaisia tapahtumia kyllä toivotaan järjestettäväksi (mieluiten omalle kotiovelle), mutta tekijöitä ei tahdo löytyä eikä niitä kaikkein aktiivisimpia haluta vaivata liikaa. Noh, vielä jaksetaan toivoa, että ehkä sitten joskus...

Lähettäjä: *täti 
Päivämäärä:   25.10.24 18:18:00

TÄMÄ!
“ Meidän yhdistyksellä on hyvä henki, mutta sikäli samaa ongelmaa kuin kaikilla muillakin eli aktiiveja ei meinaa löytyä hitoillakaan. Kaikenlaisia tapahtumia kyllä toivotaan järjestettäväksi (mieluiten omalle kotiovelle), mutta tekijöitä ei tahdo löytyä eikä niitä kaikkein aktiivisimpia haluta vaivata liikaa. Noh, vielä jaksetaan toivoa, että ehkä sitten joskus..”

Tapahtumia toivotaan kyllä, mutta kun joku järkkää, ei tulla. Ne jotka eniten valittaa, ei tule itse hallitukseen, vaikka on erikseen pyydetty kauniisti. Alan olla itse loppu. Samalla itketään kisojen hintoja, vaikka ne on meillä edulliset.

Itse jo päätin, että itse en jatka. Mulla ei vaan ole jaksamista.

Lähettäjä: Criitikko 
Päivämäärä:   25.10.24 18:30:26

Olen ollut aiemmin useassa seurassa mukana. Mitta vain tuli täyteen seuraavista syistä;
* ihmiset valittaa, kun ette järjestä mitään
* ihmiset valittaa, kun järjestetään
* suurimmat valittajat eivät itse tule toimintaan mukaan
* yhden yhdistyksen hallituksessa olin, kun ry Päätettiin lopettaa, kun muutamaa vain kiinnosti jotain tehdä. Eräs ex-hallituksen jäsen vaati että ette lopeta! Itse ei pyynnöstä huolimatta toimintaan mukaan tulo kiinnostanut, mutta kuhan seura olisi pystyssä
* eräässä yhdistyksessä erään hallituksen jäsenen ainainen valitus kun mikään ei kelvannut tai ollut hyvin
* työmäärä mikä jää aina muutamalle.

Enää en lähde yhdenkään seuran toimintaan mukaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.10.24 19:21:05

Olin kerran yhdessä yhdistyksessä yhden kauden hallituksen jäsenenä. Riitti minulle. Minut haluttiin sinne, kun tiesin asioista aika paljon enemmän kuin puoletkaan muista. Mutta kun toin asioita esille perustellen (harrastusvälineistö oli suoraan 80-luvulta, silloin elettiin 2010-lukua), vanhat jäärät aloitti sen tytöttelyn ja vähättelyn. Kävinköhän neljässä kokouksessa ja totesin viimeisellä kerralla että ette te tänne tämän päivän tietoa selvästi oikeasti tarvitse ja minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa tämmöseen shaibaan.

Sitten se meni siihen että "me tytöt" kokoonnuttiin erikseen, kun hallituksen vanhat patut ikäänkuin ajoi loputkin naisväen pois kokouksista tytöttelyllä ja vähättelyllä. Pj oli täysin munaton, no olihan hän nainen, ja jostain @!#$ syystä lähti ukkojen völjyyn vähättelemään.
Kokoonnuttiin siis erikseen. Yksi "meistä tytöistä" oli vähän paremmissa väleissä noiden ukkojen ja pj:n kanssa ja vei ehdotukset perille ilman "meitä tyttöjä." Ilmeisesti tässä oli joku ikäongelma, kun hänen sanomana osa ehdotuksista jopa hyväksyttiin.

Kyllähän siinä oli pulinaa oman seuran järjestämisestä mutta ei se ottanut tuulta alleen. Ja kuten arvata saattaa, kennelkerho kyseessä..

Kyllä jatkossakin mun koulutuspalvelut ja talkootyöhenkisyys tuota porukkaa kiinnosti. Onneksi sitten tuli elämään suuri muutos ja muutin pois. Jäivät ilman orjaa, joka pyöritti koko sirkusta (olin aivan kaikessa mukana, jotta olisi harrastusta ja toimintaa).

Joo kiitos. Kyllä näissä on aina selkeä syy, miksi samat ihmiset pyörittää hommia ja hallituksissa on aina samat nimet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.