Lähettäjä: Nyyti Joutsasta
Päivämäärä: 28.10.24 09:52:55
En tietääkseni ikinä ennen ole tullut mainituksi missään ht-netin keskustelussa, mutta tämän syytetyn tallityöntekijän on pakko olla minä. Hauska tietää, että teen työni ihan ok.
Kyllä, pihaani tuli eräänä iltana poliiseja, mutta tontilla on vain oreja - kaksi shettistä ja musta suokkivarsa. Juttelimme siinä jonkin aikaa ja kävi selväksi, että poliisit tutkivat tapausta ensisijaisesti varkautena, eivät katoamisena. Vaan kummapa olisikin, jos hevonen olisi kadonnut löytymättä! Paikalliset metsät oikein kuhisevat hirvimiehiä tähän aikaan vuodesta ja pohjat ovat sellaiset, että jälkiä kyllä jää. Lohkaisin siinä, että jos minä olisin halunnut sieltä hevosen varastaa, olisin ennemmin vienyt erään tamman, joka on entisen työnantajani kasvatti ja hyväsukuinen. Mutta oikeasti tämä juttu on kokonaisuudessaan ihan hirveän hämärä.
Poliisi tiesi kyllä, mistä vihje oli tullut, vaikka sen antaja onkin julkisesti kiistänyt kaiken ja syyttää minua vainoamisesta, mustanmaalaamisesta ja vaikka mistä. Kirjoitin Facebookiin: "Virkavallan saamista tiedoista poiketen minulla ei (valitettavasti) ole tietoa Esko-hepan (Ekstaasi Rols) olinpaikasta, mutta toivottavasti hän löytyy pian. Myönnän silti, että tilanteen lohduttomuudesta huolimatta olin hieman huvittunut. Hevosvarkaudet eivät tietenkään ole alkuunkaan hauskoja, mutta pääsyni epäiltyjen listalle oli jo melkoinen rimanalitus jopa roskapuheen levittäjiltä." Ellei "roskapuheen levittäjä" olisi kuvauksesta tunnistanut itseään ja rynnännyt omaan someensa kertomaan kaikille, kuinka taas puhun hänestä pahaa, ei häntä olisi siihen kukaan asiaan suoraan liittymätön osannut yhdistää. Vähän noloa hänen kannaltaan.
Mutta kun tuossa spekuloitiin yllä, että yritetäänkö tässä kääntää huomio pois itsestä syyttelemällä muita, on sanottava, etten ihan ole siitäkään vakuuttunut. Ensinnäkään en ole ainoa, jota on syyttömänä epäilty ja joka on saanut ns. "paskaa niskaan" tämän takia. Pienissä kylissä kun on se huono puoli, että naapureiden asiat tahdotaan toisinaan tietää paremmin kuin omat. Erinäisiä nimettömiäkin vihjeitä on tullut lukuisia, mutta poliisi keskittyy tutkinnassaan ymmärrettävästi kunnolliseen näyttöön, eivätkä nimettömät puhelut ole sitä. Omistaja on todella hukassa, kun kenelläkään ei pitäisi olla minkäänlaista motiivia hevosta varastaa, mutta maasto on koluttu ristiin rastiin droneja ja koiria käyttäen eikä hevosesta ole muka missään ainuttakaan kavionpainaumaa, jouhta tai lantakikkaretta.
Toisekseen tämä minun ja vihjaajan välinen riita liittyy kyllä ihan muihin asioihin - vihjaaja on vakuuttunut siitä, että olen tehnyt hänelle kaikenlaista, mm. ilmoituksia ympäristöviranomaisille ja eläinsuojeluun; hän on kirjoittanut näistäkin somessa varsin vuolaasti. Lienee paikallaan todeta, etten todellisuudessa ole. Toistaiseksi olen noudattanut viisaaksi katsomaani neuvoa olla lähtemättä mukaan tähän koko touhotukseen (esimerkiksi tutkintapyynnöllä kunnianloukkauksesta, jonka kriteerit kyllä täyttyvät.) Ajalla on tapana rauhoittaa useimmat asiat... Summa summarum, todennäköisempi motiivi tälle väärälle vihjeelle on nähdäkseni kostoyritys kuin se, että yritettäisiin mitään hevosvarkautta peitellä. Ei tahdo oikein käydä järkeen.
Minullakin asuvat hevoset pihatossa. Pihatto on hevoselle nähdäkseni paras mahdollinen systeemi, kun saavat itse päättää, ovatko ulkona vai sisällä. Hevoset asuvat jatkossakin kuten niille on lajityypillistä, vaikka ht.net -raati on osin sitä mieltä, että moinen on piittaamatonta ja yöksi pitäisi laittaa sisälle. Pihatossa hevoset liikkuvat enemmän ja niiden jalat ja maha pysyvät hyvässä kunnossa. Ne saavat itse päättää vuorokausirytmin (usein pojat ovat aika myöhäänkin illasta/yöstä pihalla oksia nakertelemassa eivätkä suinkaan höyhensaarilla.)
Paalastenkin pihatto on niin lähellä asuinrakennusta, että varkaan on täytynyt olla varsin röyhkeä. Ja jos mietitään, onko tilastollisesti isompi riski hevosen maha- tai jalkavaivoihin vai varastetuksi tulemiseen, on pihatto mielestäni ihan perusteltu ratkaisu. Ei tietenkään sovi kaikille hevosille, mutta esimerkiksi Eskolle kyllä.
Viimeisin nimetön soittaja oli kuulemma sanonut, että hevonen olisi Laukaassa jossain maatilalla kaulasta kiinni sidottuna.
|