Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 25.10.24 20:00:56
Ystävällistä ja asiantuntevaa sanon minäkin, eikä todellakaan mitään tuputtamista. Kerran voi kysyä onko tarvetta sille tai tälle sivutuotteelle, mutta jos asiakas sanoo ei, niin se pitää hyväksyä eikä jäädä vänkäämään, että jos nyt kuitenkin. Ei tarkoittaa ei. Enkä minäkään mitään kestohymyä aspalta odota, mutta sellainen perusystävällisyys on kova sana.
Ja yksi asia mitä en voi sietää on se, että jos myyjältä kysyy onko tuotetta x saatavilla, hän vastaa siihen kysymällä "mitä sä sillä teet". Täällä paikallisessa rautakaupassa, jos menen ostamaan vaikka vasaran ja joudun myyjältä kysymään missä niitä on, hän kysyy ensimmäisenä mitä minä sillä aion tehdä.
No #&%, teen siitä taulun ja laitan seinälle koristeeksi!
Ymmärrän kyllä, että esim maalien kohdalla, jos asiakas kyselee ihan vain maalia, myyjä kysyy mihin tarkoitukseen asiakas on maalia etsimässä, jotta osaa heti ohjata tarkoitukseen sopivien maalien luokse (sisä- vai ulkomaali, automaali vai ehkä koristemaali tms.), mutta kun sama kysymys toistuu joka kerta, silloinkin kun sieltä etsii jotakin mitä nyt ei kovin moneen tarkoitukseen voi käyttää. Ei asiakas ole tilivelvollinen myyjälle siitä mihin hän aikoo pyytämäänsä tuotetta kättää.
Ja mikä yllä on jo tullutkin esiin, arvostan aspassa sitä, että hän antaa asiakkaan katsella rauhassa. Toki jos asiakas alkaa näyttää hämmentyneeltä hyllyjen välissä tai näyttää siltä ettei hän löydä etsimäänsä, niin sitten voi käydä kysäisemässä voiko olla avuksi, mutta jos asiakas sanoo että ei tarvitse, kiitos, se vastaus pitää hyväksyä ja asiakas on jätettävä rauhaan. Jos asiakas sittemmin toteaa että tarvitsee sittenkin apua hän osaa kyllä käydä etsimässä myyjän käsiinsä ja kysyä mistä jokin tuote löytyy tai mitä tarkempaa tietoa tuotteesta on saatavilla, tai kenties mitä vaihtoehtoja olisi ylipäätään olemassa jos jotain tiettyä tuotetta ei ole saatavilla. Tässä kohtaa palataan aiemmin mainittuun asiantuntemukseen. Siihen, että myyjä tuntee tuotteet ja osaa kertoa niistä sen mitä asiakas haluaa tietää.
|