Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista asiakaspalvelua toivotte?

Lähettäjä: Aspa 
Päivämäärä:   25.10.24 12:26:05

Mitä toivotte asiakaspalvelijalta asioidessanne esimerkiksi kaupassa tai pankissa ?

Teen kouluun esitelmää asiasta ja tarvitsisin vielä hiukan vastauksia kysymyksiini. Kiitos :-)

Re: Millaista asiakaspalvelua toivotte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.10.24 12:29:39

Asiallista. Ja ei missään nimessä minkään tyrkyttämistä. Pankkiala on jopa epäeettinen nykyään kun vanhuksille tuputetaan tuottamattomia sijoitustuotteita.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.10.24 12:29:52

Inhimillistä ja asiantuntevaa. Tavallisia kohtaamisia. Mieluummin asioin ihmisen kanssa, kun yritän saada tekoälybotin ymmärtämään tarpeitani.

Päivämäärä:   25.10.24 12:37:45

Tyrkyttäminen on noussut todella monesti esiin, mikä on hyvin harmillista. Itse en koe saaneeni koskaan palvelua missä on ”väkisin” yritetty myydä jotain, tämä ei tietysti poista sitä faktaa etteikö näin tapahtuisi.

Juu, kiitos vastauksesta. Itselleni tärkeintä asiakaspalvelussa on kohdata asiakas ihmisenä, mukava kuulla että sitä arvostetaan <3

Päivämäärä:   25.10.24 12:40:07

” Inhimillistä ja asiantuntevaa. Tavallisia kohtaamisia.”

Tämä. Minua ei haittaa, jos aspalta puuttuu kestohymy kasvoiltaan tai jättää toivottamatta hyvät viikonloput. Kunhan perushommat toimii. Eikä minua haittaa sekään, jos aspa ei osaa/tiedä valmiiksi kaikkea, kunhan on halukas ottamaan selvää.

En kyllä muista, että milloin olisin edes saanut huonoa asiakaspalvelua.

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   25.10.24 12:59:53

Riippuu kaupasta. Jos menen Cittarista/Prismasta hakemaan purkin maitoa, riittää että henkilökunta vastaa mahdollisesti esittämääni kysymykseen ”missä teillä on maidot”. Henkilökunnan ei tarvitse tulla kysymään ”voinko olla avuksi”.

Jos taas menen johonkin pieneen erikoisliikkeeseen (esim. vaatekauppa, kosmetiikkakauppa, hevos/eläintarvikeliike) toivon, että myyjä tervehtii ja jos kiertelen hyllyjen välissä, tulee kysymään ”voinko auttaa”. Jos taas selvästi suuntaan tietylle hyllylle, otan tuotteen ja suuntaan kassalle, ei tarvitse kysyä ”voinko auttaa”. Toivon myös, että jos vastaan ”voinko auttaa” kysymykseen ”kiitos, mutta katselen vain”, minut jätetään rauhaan eikä aleta tyrkyttää asioita.

Ärsyttävin tilanne on ollut erään kauppakeskuksen käytävällä. Olin arkipäivänä menossa syömään kauppakeskuksessa sijaitsevaan lounasravintolaan. Minulla oli kiire, edellinen palaveri oli venynyt ja seuraava oli alkamassa. Käytävällä oli sähkösopimusmyyjä, joka kysyi ”hei, olisiko hetki aikaa” jatkoin kävelyä ja huikkasin ”ei nyt, pitää ehtiä syödä ennen palaveria” niin kaveri huusi perään ”kyllä sitä nyt aina syödä ehtii, ei tässä kauaa mene”. Miksi ei voinut kunnioittaa kieltäytymistäni? Jos hän olisi sanonut vaikkapa ”mukavaa ruokatuntia”, niin olisin seuraavalla kerralla saattanut jopa pysähtyä.

Opiskeluaikana kummitäti tilasi minulle lahjaksi erästä lehteä useamman vuoden, mutta sitten tilaus lopetettiin. Lehtimyyjä soitti minulle ja kauppasi samaa lehteä. Sanoin suoraan, että olen opiskelija eikä minulla ole rahaa tilata ko. lehteä. Tähän asti olen saanut lehden lahjatilauksena. Lehtimyyjä tokaisi siihen ”et sä nyt konkurssiin mene, vaikka tämän lehden tilaatkin”. Mistähän kyseinen lehtimyyjä tiesi taloudellisen tilanteeni?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   25.10.24 13:04:29

Kaupassa riittää kun myyjä tervehtii ja kiittää. Mitään hyvää illan jatkoa naama hymyssä en tarvi. Mahtaa olla raskasta työ jossain marketin kassalla kun pitää koko päivä hymyillä asiakkaille ja toivottaa hyvät illat ja viikonloput.

Päivämäärä:   25.10.24 13:11:13

Mä en myöskään kaipaa mitään kassan "hyvää illanjatkoa" toivotusta. Kaikkihan sen tietää, että niin on käsketty tehdä ja myyjä sanoo sen vain siksi. :D lisäksi kun otan sen kortin siitä maksutelineestä, kiitän myyjää ja sanon etten tarvitse kuittia, käännyn jo kannoiltani ja sitten kun myyjä vielä huikkaa hyvät jatkot niin itse joutuu taas kääntymään ja toivottamaan takaisin.

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   25.10.24 13:24:43

Sellaista ettei asiakkaana tarvitse tuntea oloaan vaivaksi tai häiriöksi asioidessaan liikkeessä. Ihan perus ystävällisyys riittää.

Päivämäärä:   25.10.24 16:02:03

Se, että asiakkaan tarpeet ovat tärkeämmät kuin oma voitto. Tämä tosin vaatii timanttista liikeideaa, joka myy itse itsensä. Jos myyjä kuitenkin huomaa, että tarpeisiini tai toiveisiini sopii kilpailijan tuote/ palvelu, hän osaisi ohjata sinne.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   25.10.24 16:06:16

Iloinen ja ystävällinen olemus, tervehtiminen ja lyhyt hyvästely. Lisäksi minusta olisi edelleen hyvä, että myyjät osaisivat teititellä. Osa osaakin. Olen 35 v.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.10.24 16:07:17

Mielestäni persoonan näkyminen asiakaspalvelussa on hyvä juttu. Mikään ei ole tympeämpää kuin se, että aspa on harjoitellut ulkoa jonkun litanian ja jos erehdyt kysymään jotakin, niin siihen ei osatakaan vastata, kun menee pasmat sekaisin. Ulkoaopettelu valitettavasti myös kuuluu puheesta.

Hyvä aspa osaa lukea asiakasta ja muokkaa palveluaan tilanteen mukaan. Jos asiakas puhuu kirjakieltä ja teitillekee, ei mikään tuttavallinen "Moikka moi"- tyyppinen palvelu ole ehkä ihan oikea ratkaisu. Aspa ymmärtää, milloin asiakas kaipaa rauhaa eikä tyrkytä palveluaan tai puhu puhumisen ilosta, jos asiakas selvästi kaipaa omaa tilaa.

Oikea aspa hallitsee kokonaistilannetta ja rytmittää työtään niin, että näkee aina, mikä on kokonaistilanteen kannalta ensisijainen tehtävä. Jos kassalla on jonoa, siirrytään sinne eikä jatketa pölyjen pyyhkimistä tms.

Hyvä aspa kartoittaa asiakkaan toiveet ja pyrkii etsimään parhaat ratkaisut asiakkaan kannalta. Ei esim maksimoida suurinta tuottoa, vaan etsitään asiakkaan tarpeisiin sopivin vaihtoehto. Olen ihan pöyristynyt siitä, miten puhelinliikkeissä tuputetaan etenkin vanhuksille tuotteita ja palveluita, mitä he eivät tarvitse tai edes osaa käyttää.

Hyvä aspa tuntee tuotteensa ja on hienovarainen eikä nolaa asiakasta. Toisaalta tietyissä tilanteissa voi olla hyvä hienovaraisesti oikaista, ettei asiakas nolaa itseään seurueensa edessä tms (esimerkiksi kannattaa mainita, jos asiakas on tilaamassa valkoviiniä isolle seurueelle naudanfileen kanssa, niin on hyvä tarkistaa asia.

Lähettäjä: 0412 
Päivämäärä:   25.10.24 16:43:42

Kylläpä kuulostaa vaikealta... Eikös aspan työn pitäisi olla helppoa ja kenen vain pystyä siihen.. Ainaki sellasen käsityksen saa, kun monesti lukee keskusteluja ja sätitään aspoja..

Päivämäärä:   25.10.24 17:43:40

0412, juuri sen takia halusinkin kysellä minkälaista asiakaspalvelua ihmiset odottavat tänä päivänä. Ihan ”perus aspana” joutuu nykyään tekemään hirveän paljon töitä esimerkiksi mahdollisten bonusten eteen josta sitten se varsinainen asiakaspalvelu tottakai kärsii, koska palvelua/tuotteita pitää myydä.

Itse koen että hyvä asiakaspalvelu on tärkeämmässä roolissa kuin tuloksen teko, sillä näin asiakas myös palaa meille. Kaikki eivät näin ajattele ja varsinkin esihenkilöiltä olen saanut moitteita että tulosta ei tule tarpeeksi. Mukavaa että on olemassa vielä asiakkaita jotka arvostavat hyvää asiakaspalvelua.

Päivämäärä:   25.10.24 19:33:00

O412, kysymys oli, millainen on hyvä aspa. Asiakaspalvelua, kuten muitakin töitä, voi suorittaa hyvin, keskinkertaisesti tai huonosti. Ja kaikista ei tule koskaan hyviä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.24 19:46:17

Ällö luonnollisesti paras.

Päivämäärä:   25.10.24 19:50:26

- , olen hyvä työssäni, mutta aina on mahdollista kehittyä ja oppia lisää. Ei kukaan ole absoluuttisesti paras tai täydellisesti valmis millään alalla.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   25.10.24 20:00:56

Ystävällistä ja asiantuntevaa sanon minäkin, eikä todellakaan mitään tuputtamista. Kerran voi kysyä onko tarvetta sille tai tälle sivutuotteelle, mutta jos asiakas sanoo ei, niin se pitää hyväksyä eikä jäädä vänkäämään, että jos nyt kuitenkin. Ei tarkoittaa ei. Enkä minäkään mitään kestohymyä aspalta odota, mutta sellainen perusystävällisyys on kova sana.

Ja yksi asia mitä en voi sietää on se, että jos myyjältä kysyy onko tuotetta x saatavilla, hän vastaa siihen kysymällä "mitä sä sillä teet". Täällä paikallisessa rautakaupassa, jos menen ostamaan vaikka vasaran ja joudun myyjältä kysymään missä niitä on, hän kysyy ensimmäisenä mitä minä sillä aion tehdä.

No #&%, teen siitä taulun ja laitan seinälle koristeeksi!

Ymmärrän kyllä, että esim maalien kohdalla, jos asiakas kyselee ihan vain maalia, myyjä kysyy mihin tarkoitukseen asiakas on maalia etsimässä, jotta osaa heti ohjata tarkoitukseen sopivien maalien luokse (sisä- vai ulkomaali, automaali vai ehkä koristemaali tms.), mutta kun sama kysymys toistuu joka kerta, silloinkin kun sieltä etsii jotakin mitä nyt ei kovin moneen tarkoitukseen voi käyttää. Ei asiakas ole tilivelvollinen myyjälle siitä mihin hän aikoo pyytämäänsä tuotetta kättää.

Ja mikä yllä on jo tullutkin esiin, arvostan aspassa sitä, että hän antaa asiakkaan katsella rauhassa. Toki jos asiakas alkaa näyttää hämmentyneeltä hyllyjen välissä tai näyttää siltä ettei hän löydä etsimäänsä, niin sitten voi käydä kysäisemässä voiko olla avuksi, mutta jos asiakas sanoo että ei tarvitse, kiitos, se vastaus pitää hyväksyä ja asiakas on jätettävä rauhaan. Jos asiakas sittemmin toteaa että tarvitsee sittenkin apua hän osaa kyllä käydä etsimässä myyjän käsiinsä ja kysyä mistä jokin tuote löytyy tai mitä tarkempaa tietoa tuotteesta on saatavilla, tai kenties mitä vaihtoehtoja olisi ylipäätään olemassa jos jotain tiettyä tuotetta ei ole saatavilla. Tässä kohtaa palataan aiemmin mainittuun asiantuntemukseen. Siihen, että myyjä tuntee tuotteet ja osaa kertoa niistä sen mitä asiakas haluaa tietää.

Lähettäjä: Normia 
Päivämäärä:   26.10.24 07:38:25

Ihan normaalia käytöstä, ei mitään pakotettua hyvä illan toivotusta, joka selkeästi ohjeistettu toitottamaan johtoportaasta. Kaikki överi pois.

Joissain marketeissa ärsyttävintä ikinä on se, että esimerkiksi kun ostat vähän kalliimman määrän lohta tai muuta arvokalaa, niin kalamyyjä soittaa vartijan joka kipittää suunnilleen perässä kassalle piikkarit jalassa. Että jos se vaikka juoksee kassan läpi.....

Eiköhän se marketin henkilökunta osaa viedä tavaraa luvatta, turha niitä maksavia asiakkaita on jahdata.
Ilmeisesti ulkoisesti muistutan jotain paikallista näpistäjää, kun on sattunut kohtalaisen usein tämä sana.
Olenkin miettinyt että jos tilaisi tavarat kotiin, niin saa hyvää kohtelua.

Päivämäärä:   26.10.24 10:17:01

TEHOKASTA, ystävällistä.

Päivämäärä:   26.10.24 13:31:34

"Joissain marketeissa ärsyttävintä ikinä on se, että esimerkiksi kun ostat vähän kalliimman määrän lohta tai muuta arvokalaa, niin kalamyyjä soittaa vartijan joka kipittää suunnilleen perässä kassalle piikkarit jalassa. Että jos se vaikka juoksee kassan läpi...."

Missä tällaista tapahtuu? Oletko jotenkin epäilyttävän näköinen tai jäänyt aiemmin samassa kaupassa näpistyksestä kiinni? Ei ole kyllä koskaan tällaista omalle kohdalle sattunut, ei edes silloin, kun olen joissain mökkivaatteissa (eli ei kovin edustavissa) ostellut kalliimpia juttuja.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   26.10.24 15:22:35

Ärsyttävimpiä on just noi tuputtajat. Keskustoissa ja kauppojen edessä on usein näitä sähkösopimuksien, puhelinliittymien ja muiden myyjiä kyttäämässä ohikulkevia ihmisiä ja on ihan tosi rasittavaa kun ne iskee kiinni kuin takiaiset eikä niistä pääse millään eroon vaikka miten sanot "ei"! Pitää suunnilleen ottaa jalat alle ja juosta karkuun. Eikö noita voisi jo kieltää kun tuntuu ettei missään saa kulkea enää rauhassa?! Paikallisessa ostoskeskuksessa olen ottanut tavaksi poistua sivuovista kun pääovien edessä on näitä tyrkyttäjiä kytiksessä.

Lähettäjä: Normia 
Päivämäärä:   26.10.24 16:46:44

Ällö, en viitsi paikkakuntaa paljastaa, mutta jos sieltä joku tuon lukee, nii tietää.

En ole eläissäni kaupasta vienyt mitään. Ehkä muuten sitten näytän joltain epäilyttävältä henkilöltä. Tai muistutan jotain näpistäjää.
Siksi en niin pidä kaupassa käynnistä.

Päivämäärä:   26.10.24 18:42:31

osaamista. hommat hoituu niin kuin pitää.

pankissa hoitaessa yhtä asiaa kaikki sanoivat erilailla kuin edellinen ja seuraava... kaikki eivät voineet olla ekaa päivää töissä...

Päivämäärä:   27.10.24 01:07:55

Itseäni ärsyttää se, että nykyään suomalaisessa kirjakaupassa on käytänne, että omissa oloissaan kirjoja selailevaa tai takakansia lukevaa ihmistä tullaan häiritsemään. Todetaan, että "Hei, minulta voi kysyä lukuvinkkejä!" Joo, teillä on jo käsinkirjoitettuja suosituksia näytillä eri kirjoista. Lisäksi kirjamaku on oikeasti yksilöllinen juttu ja yleensä jokainen tietää itse, mikä uppoaa ja mikä ei. Seurasin yhden tällaisen myyjän toimia ja jokainen viidestä hänen lähestymästään henkilöstä totesi, että kiitos, katselen vain tai tiedän kyllä, mistä tykkään. Jos on joku tietty opus etsinnässä tai lahjaksi, niin sitä voi halutessaan käydä kysymässä, mutta omissa oloissaan olevan ihmisen häiritseminen luo lähinnä negatiivisen mielikuvan palvelusta.

Lisäksi sanoisin, että myyjän kannattaa olla todella hienovarainen asiakkaan ostoksia kommentoidessaan. Muistan yhä tapahtuman vuosien takaa, kun ostin varastoon pari tamponipakettia ja hiusvärin. Myyjänä ollut nuori kassapoika tervehti, katsoi ostoksiani ja sitten totesi "Jaa, se aika kuukaudesta?" Olin oikeasti ihan tyrmistynyt, sillä tällainen kommentointi ei todellakaan ole ok! Ja olin siis ihan normaalisti hymyillyt, tervehtinyt jne.

Ja juu, alkeellisia käytöstapoja odotan. Tervehdykseen vastataan ja oikeastaan aspan olisi syytä ottaa ensikontakti esim kassalla, ei asiakkaan.

Päivämäärä:   27.10.24 03:54:16

Olin juuri taksin kyydissä, lasku yli 200€, olin tilannut ennakkoon menopaluun. Tuli puoli tuntia myöhässä, kehui olevansa alueen paras kuljettaja, haukkui muita. Heitteli nikotiinipusit ikkunasta ulos. Menin syömään, soitti kun olin syömässä että jos haluan lähteä ennen sovittua aikaa hän voi tulla hakemaan jo nyt!!!

Tällaista palvelua en halua.

Päivämäärä:   27.10.24 03:59:14

Painotan yhä sitä, että aspa voi olla heikollakin osaamisella, mutta hyvä sellainen ei. Oikeasti hyvät aspat ovat todella arvokkaita yrityksille ja heistä pidetään kiinni.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   27.10.24 07:01:27

"Oikeasti hyvät aspat ovat todella arvokkaita yrityksille ja heistä pidetään kiinni."

Ei kaikkialla. Edellisessä työpaikassa ihan surutta päästettiin lähtemään kokeneita, osaavia ja hyviä tekijöitä ja irtisanomisen jälkeen meininki oli enemmänkin, että "tervemenoa" kuin esim. tiedustella millaisilla ehdoilla olisi valmis jäämään.

Mutta itse aiheeseen.

Minusta hyvä aspa on sellainen, joka kohtaa asiakkaan yksilönä, kuuntelee oikeasti ja pyrkii löytämään juuri kyseistä asiakasta parhaiten palvelevan ratkaisun eikä tuputa samaa kaavaa kaikille.

Tämä siis vain sellaisessa aspatyössä, joka ei ole kaupan kassan kaltaista liukuhihnatyötä.

Myös, jos asiakas joutuu odottamaan palvelua, niin aspa tekee sen käsillään olevan asian ripeästi ja hidastelematta päästäkseen palvelemaan asiakasta eikä esim. hidastele, selaile puhelinta tai juorua työkavereiden kanssa.

En kaipaa mitään pakotettua pirteyttää ja iloisuutta. Jos se tulee luonnostaan, niin ihanaa, mutta ei sitä tarvitse ruveta feikkaamaan.

Viimeksi Virossa käydessäni kaikki (paitsi yksi) minua palvellut aspa oli "naama norsun v*tuilla" tai vähintäänkin ilme peruslukemilla ilman vähäisintäkään hymyä, mutta silti kohteliaita ja sain aina sen minkä tilasin. Se riittää.

Lähettäjä: Pitbullface 
Päivämäärä:   27.10.24 07:38:30

Erakkorapu, seurannut myös, että miten kokemus ja kohteliaisuus on ihan paperia, kun ihmisiä irtisanotaan.
Sen sijaan jos on nuori, ripset ja kynnet istutettu, niin johan on todellinen helmi.

Ja pitkään töissä ollut saa monesti enemmän palkkaa, siksi myös joku näkee heidät kulueränä.
Kannattaisi tuijotella johtaa, että montako pönöttäjää siellä tarvitaan..

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.10.24 08:58:05

Ettei myyjä tule heti viereen kävelemään ja tyrkyttelemää/esittelemään tuotteita siis esim apteekissa, kodinkoneliikkeessä,

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   27.10.24 09:03:44

Suomessa käydessä pääsen eroon noista kauppakeskuksissa ständeillä myyvistä puhumalla Espanjaa ja Espanjassa puhumalla suomea, jos tahdon eikä ole aikaa kuunnella tarjouksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.