Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoppohullun päivät kohti selvää aikaa

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   25.10.24 10:25:39

Kaksi viikkoa takana ilman alkoholia. Sitä ennen join yli 10vuotta monta kertaa viikossa.
Vähintään illalla olut saunan jälkeen. Usein laatikko viiniä viikossa.
Nautin nyt jokaisesta aamusta ja olen onnellinen etten illalla sortunut. Mutta ne illat on vaikeita.
Tuleeko niistä koskaan helppoja vai onko tämä lopun ikäinen taistelu?
En edes tiedä miksi haluan juoda, ne nousuhumalatkin on kadonneet, yhdestä ei tule ja jos juon enempi, en ehdi sitä edes huomata.

Re: Juoppohullun päivät kohti selvää aikaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.24 11:08:35

Lopetin juomisen kuusi vuotta sitten ja voin sanoa, että kyllä helpottaa! Hurjasti tsemppiä, sä pystyt siihen kyllä! Ja elämä on itselläni huomattavasti parempaa ilman alkoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.10.24 11:11:40

Eiköhän se ole se rentoutumisen tunne kun saa lasin jotain hyvää ja pääsee sohvalle huokaisemaan ja rauhoittumaan iltaan?

Auttaako vai pahentaako jos ostaisit jotain nättejä laseja pari ja tekisit vaikka mocktaileja illalla?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   25.10.24 11:16:24

Siitä tullut vaan tuttu tapa. Pitää vaan keksiä jotain muuta tilalle ja unohtuu. Alkoholitonta olutta, makykivennäisvettä, limsaa tai jotain muuta kivaa tilalle.
Tsemppiä. Hyvä päätös ja pidä se.

Lähettäjä: tjooh 
Päivämäärä:   25.10.24 12:03:49

Minä Vaan, kyllä voikin vähätellä alkoholismia :D Kerro, että et ole nähnyt todellista alkoholismia läheltä kertomatta sitä.

Tsemppiä aloittaja! Kyllä helpottaa ajan kanssa, mutta helposti käy sitten niin että no ei mulla kyllä oikeastaan mitään ongelmaa ollutkaan, että pikkasen voi juoda kuitenkin ja kyllä se nyt hallussa pysyy. Se pikkasen on kanttu vei ja viikkojen/kuukausien/vuosien putki nopiaan.

Lähettäjä: alkoton 
Päivämäärä:   28.10.24 14:28:47

Täällä meni viikonloppu ilman alkoa. Tavoitteena kuukausi..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 14:48:39

Hyvä te!
Kannattaa pohtia mitä siitä juomisesta on oikeasti saanut irti ja voiko sitä antaa itselleen jotenkin muutoin. Ei siis niin että hyppää addiktiosta toiseen tietenkään.

Lähettäjä: kyllästynyt 
Päivämäärä:   28.10.24 15:01:12

Mullakin tullut tuosta iltatissuttelusta tapa rentoutua. Nyt kyllä kyrsii tosissaan. Lauantaina lipittelin viiniä senverran kotona, että aamulla oli krapula. Ja nyt sitten kolmen päivän päänsärky kärsittävänä. Ihan oikeasti mietin, että pitää nyt ottaa järki kätöseen, ja vähentää reilusti!

ihailen teitä, jotka olette aloittaneet elämän ilman alkoa.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   28.10.24 15:42:13

Tuo ei kestä loppuelämääsi ja tässä syy;

Tiettyjen asioiden tekemiseen tarvitaan tietyt hermoverkot, jotka tekemisen myötä vähitellen vahvistuvat. Jos juo joka päivä, toiminnot ja ajatukset siihen liittyen vahvistuvat. Tällöin ne toiminnot muuttuvat automaattiseksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että aivoissa konkreettisesti tapahtuu fyysisiä muutoksia tietyn toiminnan takia. Siksi kun muuttaa totuttua toimintaa, se tuntuu todella vaikealta alussa. Tällöin henkilö tietoisesti toimii aivofysiologiaansa vastaan.

Kun jatkuvasti toimii toisin kuin ennen, tämä tietyn toiminnan automatisoiva hermoverkotus aivoissa alkaa kuitenkin muuttua hiljalleen ja lopulta entinen automaatio (hankitaan, himoitaan ja juodaan alkoholia) loppuu.

Tämä ei ole mitään huuhaata vaan näiden hermoverkkojen muutokset voidaan kuvantaa aivoista ja tällä tavalla ihmisen toiminta muuttuu.

Tämä pätee muihinkin asioihin elämässä, riippuvuuksiin, haitallisiin ajattelumalleihin, toimintatapoihin jne.

Päivämäärä:   28.10.24 19:56:45

Minä lopetin tissuttelun lokakuun alussa eli kohta on kuukausi täynnä. Join ennen lähes joka arki-ilta lasin tai pari viiniä ja viikonloppuisin enemmän.
Nyt jo huomaan, että nukun paremmin, herään virkeänä, jaksan ylipäätään paremmin. Hoikka olen ollut aina, mutta joku turvotus on lähtenyt liikkeelle ja pois. Nämä asiat lisäävät motivaatiota jatkaa vissylinjalla.
Tsemppiä aloittajalle ja muillekin asian kanssa pinnisteleville.

Päivämäärä:   28.10.24 21:36:59

Älä juo alkoholitonta olutta, se jano voi iskeä yllättävän kovaa.

Minulle juotettiin "alkoholitonta" valkoviiniä jossa olikin prosentteja jotain 0,8 tmv. Ihan järkyttävä kaljanhimo iski. En todellakaan tiennyt, että pullossa saa lukea alkoholiton jos siinä on alkoholia.

Mutta niin, aiheeseen. Keksi muuta sisältöä elämääsi, et voi poistaa yhtä (suurta) osa-aluetta ilman että se aika ja muut resurssit lakkaisivat olemasta, kyllä ne jollain täyttyy. Sen juomisen tilalle pitää keksiä elämään muuta sisältöä.

Minua auttoi ratsastus ja innostuminen retkeilystä, kun juominen vaikeutti aivan tolkuttomasti niitä harrastuksia.

Päivämäärä:   28.10.24 23:56:54

"Mutta ne illat on vaikeita.
Tuleeko niistä koskaan helppoja vai onko tämä lopun ikäinen taistelu?"

Mieti omaa motivaatiotasi ja suhtautumistasi lopetukseen, onko toiveena raitis elämä ja muutos vapaaehtoinen ja lopullinen vai pakotettu tauko ja tehty toistaiseksi.
Jos olet tehnyt päätöksen, että haluat olla juomatta loppuikäsi, on helpompaa. Jos taas päätökseni on pakottaa itsesi olemaan juomatta toistaiseksi, vaikeaa on ja repsahdus tulee melko varmasti ennemmin tai myöhemmin. Yleensä ennemmin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.10.24 00:40:18

Kokeile aa palavereja. Mm netissä joka päivä. Ja kyllä, olot helpottaa, mutta helpommalla pääset vertaistuen avulla

Lähettäjä: Ah 
Päivämäärä:   29.10.24 03:06:29

Minulle ei alkoholi sovi. Tämän olen ääneen sanonut ja järjestelmällisesti ihan kaiken kauppaan jättänyt. Toimii.

Lähettäjä: alkkis 
Päivämäärä:   29.10.24 07:24:24

"Tuleeko niistä koskaan helppoja vai onko tämä lopun ikäinen taistelu?"

Tutustu termiin "kuivahumala".

Päivämäärä:   29.10.24 07:29:11

Se on se oma motivaatio. Olen ollut nyt yli vuoden juomatta, sitä ennen juominen oli usean vuoden aivan pakonomaista, joka ilta oli saatava! Töissä kyllä kävin, mutta illat meni tissutellessa. Vakuuttelin koko ajan itselleni, että en juo humalahakuisesti, mutta viimeisinä aikoina meni se 7 kaljaa joka ikinen ilta ja viikonloppuisin aloitin jo aamusta tämän "sivistyneen tissuttelun".

Mutta sitten tuli se totaalinen stoppi, kirjaimellisesti ojan pohjalla käyminen ja juominen loppui siihen. Eikä ole tehnyt tiukkaa, koska on se on oma tahto. Ja nyt, mitä pidempään on ollut juomatta, huomaa miten hyvä olo on fyysisesti! Se kaljan parissa "rentoutuminen" on todellisuudessa kaukana oikeasta fyysisestä ja henkisestä rentoutumisesta.

Kannattaa myös harkita vertaistukea, jos tuntuu että oma motivaatio ei riitä riippuvuuden katkaisemiseen.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   29.10.24 08:58:02

Hyvä homma mutta et taida kyllä tietää termin juoppohullu merkitystä...

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   29.10.24 10:50:23

Täällä myös reilut puoli vuotta juomatta. Sitä ennen meni päivittäin 6-8, aloitin aamusiiderillä.

Monella tapaa alko sopikin, sain siitä virtaa hoitaa asioita ja kestää kaikenlaista ikävää. Väkeviä en juonut,; niitä pää ei kestänyt. Siideriä saatoin tissutella aamusta, eikä sen vaikutus näkynyt ulos, enkä saavuttanut mitään känniä.

Kun aiemminkin on ollut taukoja, ne ovat aina kaatuneet siihen, että olen ajatellut toipuneeni kohtuukäyttäjäksi; voisi huoletta ottaa lasin tai pari silloin tällöin. Eihän se sitten siinä koskaan pysynyt.

Mitään terveydellisiä pikavoittoja tai selkeästi parempaa oloa ei ole tullut, mutta kun ikää jo on, ja terveys kremppailee, jätin kumminkin sen (ison) kiven reestä.

Yksin join viimeiset vuodet. Jos juomiseen olisi liittynyt kaverit, tuskin olisin pystynyt lopettamaan. Kun televisiossa kilistellään maljoja, tulee tunne, että 'mulle kanssa', vaikkei mitään alkon mielitekoa muutoin enää ole, eikä sieltä tv-ruudusta ikinä ole mitään edes tarjottu.

Lähettäjä: kyllästynyt 
Päivämäärä:   1.11.24 08:42:34

Miten viikko on sujunut?

Itse olin Ma-Ke alkoton, eilen illalla 2 lasia punkkua. Ei maistunut edes hyvälle. Lauantaina tehdään hartaudella hyvää ruokaa, silloin nautin viinistä kyllä. Mukava ajatus on se, että voin itse valita koska juon.

Mies on juonut olutta ja viiniä, mutta ei itsellä vaikuta mielitekoon. Onneksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.