Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia alanvaihdosta

Lähettäjä: Tipsi 
Päivämäärä:   25.10.24 07:33:39

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet alaa. Työskentelen tällä hetkellä luokanopettajana, nyt on alkanut alanvaihto pyöriä mielessä. Itsellä ei ole vain uskallusta eikä tietoa miten ja millä tavalla tai edes mihin ammattiin vaihtaisi.
Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

Re: Kokemuksia alanvaihdosta

Lähettäjä: Jbb 
Päivämäärä:   25.10.24 07:35:16

Mee kysyyn teidän opolta

Lähettäjä: Varhaiskasvatus 
Päivämäärä:   25.10.24 07:47:23

Teet plus miinus listoja itsellesi. Eli mistä asioista pidät nykyisessä työssäsi ja mitkä kuormittaa. Mitä haluaisit uudelta työltä ja mitkä asiat on ehdoton ei. Mistä asioista olet valmis joustamaan.

Tutki alueesi oppilaitoksia ja duunitorista sinua kiinnostavien alojen työllisyys tilannetta eli haetaanko kuinka paljon töihin, onko koulyttautumisesta hyötyä jos töitä ei olekaan tarjolla jne.

Noista asioista itse lähdin liikkeelle ja seurailin eri aloja millainen työllisyys tilanne, kouluttautuminen yms. Tätä harrastin jonkin aikaa ja sitten kun huomasin, että päädyin aina katsomaan tietyn alan työpaikkailmoituksia, koulutus mahdollisuutta ja pohtivani alaa enemmänkin tajusin, että tuo on se mitä haluan tehdä.

Lähettäjä: Kössi 
Päivämäärä:   25.10.24 07:47:24

Olen aineenopettaja ja tämän lukuvuoden opintovapaalla, aion vaihtaa alaa IT-alalle. Aikuiskoulutustukea ei enää saa, ja itsekin elän tämän ajan säästöillä, kuluja karsimalla, miehen avulla ja välillä lyhyitä sijaisuuksia tekemällä. Tein osan opinnoista avoimessa yliopistossa töiden ohella etukäteen ja kesällä hain ja sain tutkinto-oikeuden yhteishaussa.

Uusi ala kannattaa tietenkin päättää kunnolla ja tutustua siihen, ennen kuin alat opiskella mitään, koska aikuisena aika on rahaa eikä ole samalla lailla rahallisestikaan mahdollista haahuilla kuin nuorempana.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.10.24 07:51:29

Itse haluaisin vaihtaa it-alalta pois mutta eihän siihen ole varaa kun on elintaso (=hevoset) mitoitettu it-alan palkan mukaan. Varmaan siis tylsistyn samoissa hommissa eläkeikään asti.

Lähettäjä: Kössi 
Päivämäärä:   25.10.24 07:52:03

Nuo avoimen yliopiston / AMK:n opinnot on tietysti hyvä hyödyntää, koska niitä usein voi tehdä töiden ohella ja saa samalla tuntumaa uuteen alaan. Minäkään en tiennyt perusopintoja avoimessa aloittaessani, onko tästä minulle uudeksi alaksi, mutta se selveni pikkuhiljaa.

Kiinnostavia työpaikkailmoituksia kannattaa myös selata ja listata, mitä taitoja niissä usein toivotaan, ja hankkia sitten ne taidot. Mieti tietenkin myös sinulle riittävä palkkataso ja se, missäpäin uuden alan töitä on tarjolla.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   25.10.24 07:56:10

Ala kannattaa valita tarkasti ja huollattaa myös kristallipallo. Opintojen aikana ehtii suhdanteet muutua ja huomaakin valmistuvansa työttömäksi.

Lähettäjä: Vaihtari 
Päivämäärä:   25.10.24 07:58:36

Vaihdoin alaa nelikymppisenä. Opiskelujen ohella tein töitä sivutoimisena. Sain jonkin aikaa aikuiskoulutustukea tms. Rahallisesti oli tiukkaa, mutta kaikesta selvittiin miehen palkan avulla ja supistamalla menoja. Uuden ammatin opettelu oli yllättävän rankkaa, mutta kokemuksen karttuessa helpotti. Nyt voin sanoa, että tein oikean päätöksen. Välillä jopa nautin työstäni. Entiseen työhön en ole kaivannut. Se sisälsi jatkuvaa epävarmuutta rahoituksen saamisesta ja valtavat tulospaineet olivat läsnä koko ajan.

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   25.10.24 08:56:33

Mä vaihdoin pois hoitoalalta 12 vuoden jälkeen. Mun oli taloudellisesti mahdollista irtisanoutua kerralla kouluttautumatta erikseen uuteen ammattiin, kun sain suhteilla myyntipuolen töitä.
Nyt pari vuotta tehtynä sitä sun tätä myynnin parissa etä- ja toimistotyössä ja kaipaan hoitoalalle takaisin. Sopeutumista olisi ehkä auttanut alan koulutus, nyt on ollut raskasta opetella kaikki alusta ihan itse.
En poissulje hoitoalalle palaamista, kaipaan ison työnantajan etuja ja struktuuria, mutta vuorotyö ei huvittele.

Lähettäjä: Rohkea 
Päivämäärä:   25.10.24 09:20:35

Pitää vaan uskaltaa ja miettiä onko päätös uhka vai mahdollisuus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.