Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älytön laki nastarenkaiden käytöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.24 15:30:09

Nastarenkailla ajo on kiellettyä marras–maaliskuun ulkopuolella, jos keli ei sitä edellytä.

IS kysyi Helsingin poliisin liikennevalvonta­toiminnon johtajalta, ylikomisario Dennis Pastersteinilta, miten poliisi suhtautuu jo lokakuussa nastarenkailla ajaviin.

Lokakuuta on vielä noin viikko jäljellä. Voiko nastarenkailla ajava saada sakon?

– Jokainen poliisimies itse harkitsee, mistä määrää liikennevirhemaksun, mutta itse en määräisi enää tässä vaiheessa syksyä, Pasterstein sanoo.

Poliisin suhtautuminen vaikuttaa siis olevan varsin suopea.

– Ei kaikki saa kuitenkaan samana päivänä renkaita vaihdettua, ylikomisario muistuttaa. (IS)

Eli siis koska kukaan ei tiedä minkälainen keli on marraskuun alussa eikä kaikki saa renkaita vaihdettua samana päivänä nastarenkaat voi vaihtaa lokakuun lopussa eikä siitä saa sakkoja paitsi jos joku poliisi päättää antaa siitä sakon ja poliisi voi sen tehdä koska jokainen poliisi voi toimia harkintansa mukaan.

Eli suottahan ne sakot tulla vuan suottaahan ne olla tulemattakii. Ei sitä tiiä ennen kun koettaa. Pitäs se tehä vuan ehtii sen ens viikollaki.

Re: Älytön laki nastarenkaiden käytöstä

Päivämäärä:   24.10.24 15:39:13

Hyvä juttu! Nastoilla jurnutetaan asfaltit ihan piloille, ja sen myötä sekä hengitysilma että luonto. Kitkarenkaat voi vaihtaa liian ajoissa jos haluaa.

Päivämäärä:   24.10.24 15:43:34

” Nastoilla jurnutetaan asfaltit ihan piloille”

Meneekö se asvaltti jotenkin erityisesti pilalle lokakuussa? Kaupungeissa isommat tiet on asvaltilla ympäri vuoden, niitä jopa suolataan, että pysyvät varmemmin auki. Myös keväällä nastarenkailla joudutaan ajamaan paljon asvaltilla.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   24.10.24 15:48:53

Onko pisteen mielestä siis myös hyvä juttu, jos joku luistelee kesärenkailla marraskuun alussa päälle, kun ei saanut renkaidenvaihtoaikaa 1.11. ja sitä ennen saa sakot? Lohduttaako kovasti siinä vaiheessa siellä auton alla jalka poikki maatessa, että saa se nyt varmaan kuitenkin sakot kesärenkailla ajelemisesta?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.10.24 15:49:24

Mun mielestä pitäis enemmän kiinnittää huomiota nastoihin keväällä kuin nyt syksyllä. Osa jengistä surruttelee vielä toukokuun puolella nastoilla ja ollaan ihan Helsingissä.

Päivämäärä:   24.10.24 15:58:26

Jos ajaa talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, kannattaa valita nastarengas. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille kuten Helsinkiin, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä.

Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille ja Helsingissä tiet ovat harvoin lumisia mutta ne ovat usein jäässä. Siksi nastarengaskielto Helsingissä on täysin järjetön asia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.10.24 16:02:36

mm, mitään sakkojahan ei todellakaan saa, jos keli edellyttää nastarenkaat jo nyt.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   24.10.24 16:03:05

Säätiedotteita kannattaa seurata, on todella epätodennäköistä että heti 1.11. iskee joku liukastelukeli josta ei ole minkäänlaista ennustetta. Tällöin ne renkaat voi vaihtaa sitten marraskuun alkupuolella kun ehtii ja tarvitsee. Jos taas sitä liukastelukeliä voi odottaa niin ne renkaatkin voi ihan huoletta vaihtaa ennen sitä ilman mitään sakkopelkoa.

Kuinka usein te pelkääjät olette oikein olleet jossain rengasratsiassa saati edes poliisin pysäytettävinä tai sakotettavina?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.10.24 16:07:53

Mulla oli viime talvena ekaa kertaa ikinä kitkat. Samalla autolla luisteltu ennen nastoilla. Olin todella positiiviesti yllättynyt miten hyvin kitkat piti. Ja Helsingissä asun ja tosiaan jäätä täällä on ennemmin ku lunta, ei ollu juuri mitään ongelmia viime talvena. En vaihda kyllä enää nastoihin.

Päivämäärä:   24.10.24 16:37:44

"Mun mielestä pitäis enemmän kiinnittää huomiota nastoihin keväällä kuin nyt syksyllä. Osa jengistä surruttelee vielä toukokuun puolella nastoilla ja ollaan ihan Helsingissä."

Äitienpäivänä 10.5.2020 Suomen yli levisi kylmä rintama. Rintaman ylityksen yhteydessä lunta satoi aivan eteläisintä Suomea myöten. Uudenmaan pohjoisosissa lunta oli seuraava päivänä jopa 15 cm.

Ei se tavatonta ole että toukokuun alussa yöt ovat pakkasella ja luntakin voi sataa toukokuussa.

Päivämäärä:   24.10.24 16:46:09

"Säätiedotteita kannattaa seurata, on todella epätodennäköistä että heti 1.11. iskee joku liukastelukeli josta ei ole minkäänlaista ennustetta. Tällöin ne renkaat voi vaihtaa sitten marraskuun alkupuolella kun ehtii ja tarvitsee."

Jos renkaat ovat rengashotellissa aika renkaiden vaihtoon pitää varata pari viikkoa ennen renkaanvaihtoa eikä kukaan voi kertoa minkälainen sää on kahden viikon päästä. Jos pitää ajaa joka päivä, silloin pitää pelata varman päälle eikä voi odottaa sitä koska ennusteen mukaan tulee liukastelukeli.

Päivämäärä:   24.10.24 17:04:35

"Säätiedotteita kannattaa seurata, on todella epätodennäköistä että heti 1.11. iskee joku liukastelukeli josta ei ole minkäänlaista ennustetta."

Forecan ennusteen mukaan 1.11 Helsingissä sataa vettä ja yöllä lämpötila laskee +2 asteeseen joten ei ennustuksen tarvitse paljon pieleen mennä jotta 2.11 aamulla on liukastelukeli.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   24.10.24 17:18:18

Meillä töissä ajetaan jo osittain nastarenkailla. Kaikkiin ei ole vielä vaihdettu. Autot ovat liikkeessä 7-21.45 välisen ajan ja niitä tarvitaan joka päivä. Renkaat eivät ole työpaikalla vaan muualla eli ei voida silloin liukasteluaamuna vaihtaa renkaita tuosta vaan. Ja on täällä etelässä muutamana aamuna ollut lasit jäässä että piti sulattaa/rapsuttaa vaikkei paksusti ollutkaan mutta silti, ei voida jäädä odottamaan sitä aamua kun se tien pinta on liukas.

Keväällä tuli ne miljoona takatalvea täällä etelässä, osassa autoja oli jo kesärenkaat alla ja pitoa oli se nolla.

Eli aina ei todellakaan voi elää sen tietyn päivämäärän mukaan ikävä kyllä

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   24.10.24 19:06:47

Kun ensimmäiset pakkaset alkaa, on rengashotelleihin kolmen viikon jonot. Että mieti siinä sitten, miten pääset liikkumaan.

Täällä Tampereen seudulla ja varsinki tätä etelämpänä pakkaset yleensä tulee vielä niin, että on viikko pari kylmää ja sen jälkeen lämpenee taas. Ja sitten seilataankin seuraavat kaksi kuukautta nollan molemmin puolin ja taivaalta tulee vettä kaikissa olomuodoissaan. Ihan mahdotonta pitää koko loppuvuoden ajan juuri prikulleen keliin sopivaa rengastusta.

Lähettäjä: Epämääräinen 
Päivämäärä:   24.10.24 19:26:51

Ei mikään laki saisi olla kiinni yksittäisen poliisin mielipiteestä. Ja miten vakuutusyhtiöt asian tulkitsee jos heillä on mahdollisuus evätä korvaus. Sieltä ei kukaan tule toteamaan välittömästi vahinkopaikalle että tie oli sula ja kesärengas oli sopiva keliin . Se että oliko liukasta ja oliko väärä rengas päätetään ihan jossain muualla kuin vahinko paikalla. Parempi varmistaa itselle vakuutusturva ja vaihtaa nastarenkaat hyvissä ajoin.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   24.10.24 19:58:19

"Meneekö se asvaltti jotenkin erityisesti pilalle lokakuussa? Kaupungeissa isommat tiet on asvaltilla ympäri vuoden, niitä jopa suolataan, että pysyvät varmemmin auki."

Tiet kuluu nopeammin mitä pidempi nastoilla jurnutussesonki on. Jos on paljon vellihousuja jotka yöpakkasten (tai nyt edes ollut niitäkään) takia rouhii nastoilla asfalttia pari kuukautta pidempään kuin oikeasti olisi tarve, niin kyllä se näkyy. Ja tosiaan vaikuttaa myös hengitysilmaan, ja on myös taloudellisesti tyhmää nastojen kulutusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.10.24 20:00:03

"Ei mikään laki saisi olla kiinni yksittäisen poliisin mielipiteestä. Ja miten vakuutusyhtiöt asian tulkitsee jos heillä on mahdollisuus evätä korvaus. Sieltä ei kukaan tule toteamaan välittömästi vahinkopaikalle että tie oli sula ja kesärengas oli sopiva keliin . Se että oliko liukasta ja oliko väärä rengas päätetään ihan jossain muualla kuin vahinko paikalla. Parempi varmistaa itselle vakuutusturva ja vaihtaa nastarenkaat hyvissä ajoin."

Jos kukaan ei kerran totea keliä niin eihän ne tiedä mitkä renkaat oli alla ;) No oikeasti poliisi kyllä toteaa ja toteaa myös kelin. Esim. tie oli sula ja kuiva tms.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.24 21:36:41

Parina aamuna on ollut täällä jo tiet ihan jäässä. Tientukkona oli nämä kesärenkailla ajavat.

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   24.10.24 21:41:31

Tänne on nyt ennustettu 1.11. tulevaksi tämän talven ensimmäinen lumisade, rengashotelliin sain ajan edelliselle päivälle, onneksi. Ei olisi muuten mitään asiaa perjantaina töihin kesärenkailla.

Lähettäjä: 12345 
Päivämäärä:   24.10.24 21:44:56

Ei sillä ole merkitystä onko tie kuiva ja sula siinä missä poliisimies pysäyttää. Jos se on ollut työmatkan varrella mustalla jäällä edellisviikolla, niin renkaanvaihto on ollut enemmän kuin perusteltu.

Ajan työkseni, joten renkaanvaihto varattu huomiselle. En voi jättää töitä tekemättä huonon ennakoinnin vuoksi.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   24.10.24 21:44:57

"Nastarenkailla ajo on kiellettyä marras–maaliskuun ulkopuolella, jos keli ei sitä edellytä."

Aikaisemmin laki oli, että marras- maaliskuun aikana on käytettävä TALVIrenkaita.
Nyt laki sanoo, että NASTArenkaita ei saa käyttää kuin marras- maaliskuun aikana, jos ei keli sitä edellytä.
Kuitenkin olen itse ajanut Vanhaa Lahdentietä kesäkuussa nastat alla, poliisi pysäytti, niin selitykseksi riitti, että olen menossa Inarinjärvelle pilkille ja sinne olin kyllä menossa.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   24.10.24 22:34:45

Mä olen aina vaihtanut näihin aikoihin nastarenkaat ja tänään vaihdoin. Teen yötöitä. Aamulla voi olla pakkasta tai sitten ei.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   24.10.24 22:44:08

No niin. Nyt aloittaja pääsee oikein loistamaan omilla älynlahjoillaan. Miten me heikot oikein edes uskallamme olla hänen sädehtivässä seurassaan. Annamme nyt hänelle tehtävän.

-Haluamme tehdä lain, joka ympäristö- ja turvallisuussyistä rajoittaa nastarenkaitten käytön niille ajoille kuin niitä pääsääntöisesti oikeasti tarvitaan.

-Tarvetta on kuitenkin mahdotonta tarkkaan etukäteen ennustaa sään vaihteluiden vuoksi, etenkään koko maahan samanaikaisesti, joten lakia olisi täysin älytöntä sitoa mihinkään tarkkoihin päivämääriin.

No niin. Nyt aloittaja keksii meille tältä pohjalta lain joka saavuttaa nämä päämäärät, mutta on kaikilta osin merkittävästi parempi kuin nykyinen. Saa suorittaa. Odotamme innolla. (Huom. Koska haluamme edelleenkin ihan oikeasti _rajoittaa_ niin mitkään "perustuu suositukseen" tai "perustuu vapaaehtoisuuteen" ratkaisut eivät tähän kelpaa.)

Päivämäärä:   24.10.24 22:59:35

"Haluamme tehdä lain, joka ympäristö- ja turvallisuussyistä rajoittaa nastarenkaitten käytön niille ajoille kuin niitä pääsääntöisesti oikeasti tarvitaan."
Tällainen on olemassa.
https://yle.fi/a/3-11479937

Päivämäärä:   24.10.24 23:05:50

Ettekö te tajua, että tälla lain uudistuksella sälytettiin autoilevien kontolle enemmän vastuuta?
Käytännössä tämä laki tarkoittaa, jos vaikka heinäkuussa on yöpakkasia ja tie jäässä, niin autoilijan olisi kuulunut ennakoida ja vaihtaa talvirenkaat siksi aamuksi alle.
Kukaan ei tätä tietenkään valvo, mutta, kun tulee onnettomuus tai vaikka tapaturma, niin vakuutusyhtiö pesee kätensä, että voi voi olisi pitänyt olla talvirenkaat alla. Emme korvaa.
Ajellaan sitten kitkoilla kesät talvet, mutta tähänkin ovat päässeet käsiksi.
Oliko nyt 5 vuotta vanhat renkaat ovat myös kielletty.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   24.10.24 23:08:40

Onneksi osaan ajaa kitkoilla ja vaihtaa renkaatkin itse. Säästyy monelta turhalta ongelmalta.

Päivämäärä:   24.10.24 23:22:55

"Onneksi osaan ajaa kitkoilla j"

Itsellä on kitkat nastoilla ja viime syksynä pelasti hirvikolarilta.
Tie mustassa jäässä, jäätävää tihkua, 80alue.
Vastaantuleva auto pisti pitkät päälle, häikäistyin, mutta huomasin hirven juoksevan ajovalojen ohi.
Liinat kiinni ja jäi vain metristä kiinni, etten osunut.
Kitkoilla olisin saanut hirven sisätilaan.

Päivämäärä:   24.10.24 23:27:58

Onneksi ei Rikulle käynyt huonosti. On minullakin nastat olemassa, jotka osaan vaihtaa itse alle, sitten kun niitä tarvii. Toisessa autossa aina kitkat.

Lähettäjä: Undertaker 
Päivämäärä:   24.10.24 23:31:05

Se on hyvä, että jokainen virkamies voi tulkita lakia kuin tahtoo ilman maalaisjärkeä. Kuhan sakkoa tulee valtion kassaan tuon tuosta

Päivämäärä:   24.10.24 23:39:09

Minäkin kyllä osaan vaihtaa ihan itse renkaat, jos siitä oli kyse.
Osaan jopa tehdä hyvin pitkälle koneremontin. Koneistukseen ei löydy vehkeitä.

Mutta lisäkysymyksenä;
Onko teidän mielestänne renkaiden vaihto jotenkin vaikeaa tai suunnastaan vain ammattilaisen asiantuntijan työtä?
Minä, kun olen vaihtanut renkaita systereiden autoihin jo 12 vuotiaana.

Päivämäärä:   24.10.24 23:43:02

Mainitsin, että osaan itse, niin ei tarvitse viikkoja ennakkoon aikoja varailla. Helpottaa kummasti tätä renkaan vaihto ongelmaa, mikä monella tuntuu olevan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.24 23:45:02

Minäpä osaan nastoittaa renkaita.

Päivämäärä:   24.10.24 23:47:13

Maailmaan mahtuu monta erilaista.
Seurustelin joskus yhden pianonsoitonopettajan kanssa (hänen mielestään tuo on yhdyssana) ja hän voi otteli, että täytyisi varata aika renkaanvaihtoon.
Minä siihen, että eihän tuo ongelma ole minä voin vaihtaa, niin hän oli huuli pyöreänä, että osaatsä?

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   25.10.24 06:57:46

Minäkin osaan vaihtaa renkaat itse mutta niille ei ole säilytyspaikkaa, niin ovat rengashotellissa ja pakettiin kuuluu renkaiden vaihto. En ole kyllä koskaan kysynyt, saisiko renkaat sieltä mukaan, että vaihtaisi itse, kun toistaiseksi on aina ajan saanut tarvittaessa.

Päivämäärä:   25.10.24 08:54:16

"No niin. Nyt aloittaja keksii meille tältä pohjalta lain joka saavuttaa nämä päämäärät, mutta on kaikilta osin merkittävästi parempi kuin nykyinen. Saa suorittaa. Odotamme innolla."

Laki ei saisi koskaan olla sellainen että ihminen ei tiedä rikkooko sitä vai ei.

Nyt Helsingin poliisin liikennevalvonta­toiminnon johtaja sanoi että hän ei sakkoja antaisi mutta joku yksittäinen poliisi voi sakot antaa.

Tämä hoituisi asetuksella jossa poliisi määrättäisiin kertomaan minkä päivän jälkeen syksyllä sakkoja ei kirjoiteta ja minkä päivän jälkeen keväällä niitä kirjoitetaan.

Eli esim. kun nyt Helsingin poliisin liikennevalvonta­toiminnon johtaja sanoi että hän ei sakkoja antaisi muutettaisiin niin, että poliisi kertoisi että kukaan poliisi ei nyt sakota Helsingissä.

Poliisi tekisi päätöksen sääennusteiden mukaan ja ottaisi huomioon sen että kaikki eivät voi vaihtaa samana päivänä (Rengashotelleihin pitää varata aika ja jonot voivat olla viikkoja).

Lähettäjä: mummeli 
Päivämäärä:   25.10.24 09:07:26

Renkaat vaihdatan liikkeessä ja sinne jäävät aina säilytykseen auton alla olleet renkaat seuraavaan vaihtoon saakka. Reumaatikkona ei pystyisi edes renkaita vaihtamaan ja mieskin on selkävikainen, emmekä enää muutenkan alkaisi resuta renkaden kanssa kotioloissa pihalla. Ja on autossa talvirenkaat jo alla olleet viikon, kun asutaan ihan maaseudulla ja on pakko ajaa töihin kelistä riippumatta. Rengasliikkeissä on jo jonoa, kun naapurikin sai vasta kahden viikon päähän renkaanvaihdon omaan autoonsa.

Päivämäärä:   25.10.24 09:09:02

Renkaiden itse vaihtamisessa ei ole kyse aina osaamisesta vaan siitä että jos esim. säilyttää kahden auton renkaat kerrostalon häkkivarastossa sinne ei mahdu mitään muuta. Kaikilla ei ole edes sitä häkkivarastoa.

Renkaiden varastointi häkkivarastoissa saatetaan jopa kieltää yhtiön järjestyssäännöissä tai sitä voi olla rajoitettu niin, että vain yhden auton renkaat saa säilyttää häkkivarastossa.

Joissain automerkeissä ja -malleissa rengaspainevalon voi nollata itse auton ajotietokoneesta, kun taas toiset merkit vaativat käynnin merkkihuollossa ja silloin auto pitäisi joka tapauksessa käyttää huollossa vaikka vaihtaisi renkaat itse. Jos se siellä pitää käyttää, sama se on antaa vaihtaa renkaatkin siellä ja jättää ne samalla säilytykseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.10.24 09:19:28

Onneksi ei tarvi miettiä tuollaisia. Nastat vaihdetaan alle heti, kun kelit näyttää sille. Tänä vuonna vaihdettiin olikohan 2-3 viikkoa sitten. Silloinen lumi suli kyllä poiskin, mutta onhan tuota yöpakkasia jo silloin tällöin ollut. Yhtäkään poliisia ei kiinnosta, että ajelee nastoilla, koska kaikilla muillakin on jo nastat.

Päivämäärä:   25.10.24 09:39:38

Onko aloittaja saanut useinkin sakot nastarenkaiden käytöstä vai miksi tämä on näin iso ongelma?

Päivämäärä:   25.10.24 10:19:19

Joidenkin on vaikea ymmärtää sitä, että lain pitää olla yksiselitteinen.

Laissa määritellystä teosta määrätään rangaistus noudattaen rikoksesta säädettyä rangaistusasteikkoa.

Poliisin tehtävänä ei ole määritellä sitä mikä on rikos (onko nastarenkailla ajaminen rikos vai ei). Se pitää yksiselitteisesti määrätä laissa. Jos se on rikos poliisin tehtävä on antaa siitä rangaistus sen mukaan mitä rangaistusasteikko säätää.

Lain ei pitäisi olla niin epämääräinen että jonkun poliisin mielestä joku asia on rikos ja jonkun toisen poliisin mielestä ei ole. Jos se ei ole yksiselitteistä poliisille miten se voi olla tavalliselle kansalaiselle.

Siksi viranomaisten (esim. poliisin) pitäisi yksiselitteisesti kertoa että nyt nastarenkailla saa ajaa tai ei saa ajaa.

Suomessa on käytettävä talvirenkaita 1.11.–31.3., jos sää tai keli sitä vaatii. Nastarenkaiden käyttö on sallittua samana aikana, ja niitä voi käyttää myös muulloin, jos olosuhteet ovat vaativat.

Tämä jos olosuhteet niin vaativat on liian epämääräisesti kirjoitettu koska jokainen (sekä yksittäinen poliisi että kansalainen) voi tulkita sitä miten haluaa ja 1.11 jälkeen saa sakot jos ei käytä talvirenkaita vaikka olisi kesäkelit. Nyt talvirengaspakko ei ala silloin kun olosuhteet niin vaativat vaan kalenterin mukaan ja selkeästi ei ole ilmoitettu koska niiden käytön saa aloittaa vaan sen onko käyttö sallittua päättää joku yksittäinen poliisi epämääräisen jos olosuhteet vaativat lauseen perusteella.

Päivämäärä:   25.10.24 10:35:08

"Onko aloittaja saanut useinkin sakot nastarenkaiden käytöstä vai miksi tämä on näin iso ongelma?"

Ongelma on se, että laki on harvinaisen typerä ja viranomaisten pitäisi selvästi kertoa koska esim. Helsingissä saa käyttää nastarenkaita. Nyt Helsingin poliisin liikennevalvonta­toiminnon johtaja sanoi että hän ei sakkoja antaisi mutta joku yksittäinen poliisi voi sakot antaa.

Lain tarkoituksena oli ympäristö- ja turvallisuussyistä rajoittaa nastarenkaitten käytön niille ajoille kuin niitä pääsääntöisesti oikeasti tarvitaan. Silti talvirengaspakko alkaa 1.11 vaikka olisi kesäkelit ja niitä ei oikeasti tarvittaisi.

Selvempää ja järkevämpää olisi että viranomaiset selkeästi kertoisivat enää ei sakoteta nastarenkaiden käyttämisestä (koska talvi on tulossa) ja vielä ei sakoteta kesärenkailla ajamisesta (koska vielä on kesäkelit) ja nämä päätökset perustuisivat säätilan ennusteisiin ja siihen minkälainen säätila oikeasti on.

Päivämäärä:   25.10.24 10:43:16

” viranomaisten pitäisi selvästi kertoa koska esim. Helsingissä saa käyttää nastarenkaita.”

Niin kauan kun meillä ei ostata luotettavasti ennustaa edes huomisen säätä, kukaan ei voi kertoa selvästi milloin nastat pitää olla alla. Joskus pakkaset alkaa lokakuussa, joskus vielä joulukuussa on plussakelit.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   25.10.24 11:04:13

"Silti talvirengaspakko alkaa 1.11 vaikka olisi kesäkelit ja niitä ei oikeasti tarvittaisi."

Eihän ala. Tuon päivän jälkeen saa käyttää nastarenkaita jos on liukasta tms., mutta jos asfaltti on kuiva ja lämpöä +10 yötä päivää, saa ihan rauhassa ajella suvikumeilla. Vasta sitten tulee sanomista, jos niillä suvikumeilla ajelee peilijäällä.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   25.10.24 11:07:57

Mä olen pärjännyt loistavasti kitkoilla Helsingissä jo useamman talven. Joo, tulee päiviä kun kitka on huono mutta niitä tulee talvessa se 3-4 kertaa. Kun ajelee ennakoiden niin jäälläkin pärjää kitkoilla koska mun ei tartte lähteä sateen jälkeen pakkasyön jäljiltä klo 8 sinne kehäykköselle ajamaan. Voin lähteä vaikka klo 6.30 niin saa ajella ihan rauhassa töihin.

Päivämäärä:   25.10.24 11:15:54

Huomaa ihan liikenteessäkin, että ihmiset ei vieläkään osaa uutta tieliikennelakia.

Päivämäärä:   25.10.24 11:21:05

Nyt Helsingissä voi saada sakot jos vaihtaa nastarenkaat lokakuun viimeisellä viikolla koska olosuhteet eivät edellytä talvirenkaiden käyttöä ja jos vaihtaa nastarenkaat marraskuun ensimmäisellä viikolla silloinkin voi saada sakot koska talvirengaspakko alkaa 1.11.

Koska kaikki eivät voi vaihtaa renkaita samana päivä nastarenkaiden käyttäjän on mahdotonta toimia niin, että poliisi ei voisi halutessaan sakottaa.

Päivämäärä:   25.10.24 11:27:04

Ei ala talvirengaspakko 1.11. Montako kertaa tämäkin jo sanottu.

Päivämäärä:   25.10.24 11:27:07

Suomessa on käytettävä talvirenkaita 1.11.–31.3., jos sää tai keli sitä vaatii. Nastarenkaiden käyttö on sallittua samana aikana, ja niitä voi käyttää myös muulloin, jos olosuhteet ovat vaativat.

Jos sää tai keli vaatii on niin epämääräinen että jokainen voi tulkita sitä miten haluaa.

Esim. yöllä pakkasta mutta tie on kuiva.

Lähettäjä: senna 
Päivämäärä:   25.10.24 11:34:05

Tää on vähän ongelmallista ainakin omassa tapauksessa, kun asun puoliksi Helsingissä ja puoliksi jäisen ja lumisen tien varrella. Joudun siis vaihtamaan ne nastat silloin kuin siellä toisen puolen asunnolla on nastakelit, ja valitettavasti ajelen niillä nastoilla sitten Helsingissäkin.

Itselläni ei myöskään aikataulut jousta niin, että voisin kulkea vain ei-ruuhkaiseen aikaan ja vain hyvillä keleillä. Se, että olen nastojen kanssa liikenteessä tuo kuitenkin turvallisuutta sekä minulle että muille siellä liikenteessä, joten näillä mennään.

Päivämäärä:   25.10.24 11:41:11

Jos keli ei vaadi marraskuun ekalla viikolla talvirenkaita, niin ei siitä sakkoa saa.

Päivämäärä:   25.10.24 11:47:42

"Joidenkin on vaikea ymmärtää sitä, että lain pitää olla yksiselitteinen."

Vanhankin tieliikennelain mukaan talvi/nastarenkaita on saanut käyttää kelin niin vaatiessa. Onko ihmiset nyt ykskaks jotenkin tyhmentyneet kun tästä muodostuu ongelma?

Lähettäjä: napu 
Päivämäärä:   25.10.24 12:23:28

"Joidenkin on vaikea ymmärtää sitä, että lain pitää olla yksiselitteinen."

Aika harva laki on sitten lopulta kuitenkaan ihan yksiselitteinen, vaan lakia joudutana useinkin tulkitsemaan oikeudessa, jotta yksittäisiin tapauksiin saadaan selvyys.

Vähän samalla tavalla esim. liikenteen vaarantamisesta voidaan tuomita, jos tilannenopeus on ollut liian kova, vaikka olisikin ajanut nopeusrajoituksen mukaan. Kyse on lopulta tulkinnasta ja siitä, toimiiko liikenteessä riittävän turvallisesti.

Päivämäärä:   25.10.24 12:49:46

Jokohan aloittaja on tutustunut uuden tieliikennelain ennakointivelvollisuuteen? Siihen verrattuna talvirenkaat on lastenleikkiä.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   25.10.24 13:51:26

Kuun alussa kävin Pohjois-Karjalassa autolla. Kaupungilla poliisi partio pysäytti ja kysyi, että kuuliko oikein, että mulla on jo talvirenkaat alla. Myönsin ja totesin asuvani Lapissa ja että olen vain käymässä. Toivotti hyvää matkaa.

Reissun viimeisenä aamuna oli tiet niin jässä, ettei meinannut kävellen pysyä pystyssä. Onneksi oli nastat alla.

Minusta on hyvin mielenkiintoista, että laissa lukee tarkat päivämäärät siitä, koska talvirenkaita saa ja pitää käyttää. Suomi on pitkä maa.

Nällä korkeuksilla olen aina vaihtanut talvikumit alle ihan viimeistään lokakuun puolessa välissä ja ovat alla pitkälle toukokuuhun, koska keliolosuhteet sitä vaativat. Viime keväänä petti valtatien polanne tiistaina ja kesärenkaat vaihdoin alle perjantaina, että kovin paljoa aikaisemmin ei olisi voinut vaihtaa.

Toisaalta olen etelärannikolla miettinyt koko talven, että miksi mulla edes on nastat alla, kun ajan sulia ja suolattuja teitä.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   25.10.24 13:57:43

Minusta on aina yhtä outoa millaisen ongelman ihmiset saa renkaan vaihdosta kaksi kertaa vuodessa. Sitten kohta on myös nastat vs kitkat tappelu. Kellon siirrosta puhumattakaan, sekin mokoma tunti saa ihmiset ihan sekaisin, vaikkei sillä oikeastaan ole mitään vaikutusta suurimmalle osalle. Ja siitä seuraa taas se kesäaika vs talviaika tappelu. Säästä tappelu kuuluu myös samaan, jos et tykkää talvesta muuta pois, jos et tykkää kesästä muuta pois. Mistä kaikki löytää edes energian kaikkeen täysin turhaan? Keksitään ongelmia, kun ongelmia ei ole? Vai mitä ihmettä?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.10.24 14:31:19

Niitä jäisiä teitä riittää kyllä ympäri Suomea. Eikä täällä suolata eikä juuri hiekotellakaan. Nastat ihan ehdoton henkivakuutus.

Viime keväänä vaihdoin kerrankin kesärenkaat jo huhtikuussa. No @!#$ sittenhän tulikin taas parikymmentä senttiä lunta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.10.24 13:38:51

Oikeet ongelmat ei nykyihmisiä kiinnosta. Puhutaan vain turhista pylväistä eikä ilmastonmuutoksesta joka piakkoin pysäyttää lämmittävän merivirran ja pohjoismaat muuttuu asuinkelvottomiksi.

Päivämäärä:   26.10.24 15:16:08

24.10 Helsingin poliisin liikennevalvonta­toiminnon johtaja sanoi että hän ei sakkoja antaisi nastarenkaiden käytöstä Helsingissä mutta joku yksittäinen poliisi voi sakot antaa.

Tänään 26.10 meteorologin mukaan sää kylmenee selkeästi ensi viikon aikana ja lunta voi tihuttaa jopa koko Suomessa. Loppuviikosta voi edelleen sadella ja kasvaa mahdollisuus myös sille, että Etelä-Suomeen tulisi lunta. Ke ja to ovat ensi viikolla vielä lokakuuta.

Eli 24.10 joku yksittäinen poliisi olisi voinut antaa sakot nastarenkaiden käytöstä vaikka lunta voi sataa (meteorologin mukaan) vain viikko sakkojen saamisen jälkeen.

Päivämäärä:   26.10.24 18:04:36

Ootko sä juuri saanut kortin ja asia on ihan uusi ja outo vai miksi tämä on sulle niin vaikeaa?

Päivämäärä:   26.10.24 18:20:08

"Ootko sä juuri saanut kortin ja asia on ihan uusi ja outo vai miksi tämä on sulle niin vaikeaa?"

Kortti on ollut kymmeniä vuosia ja laki on typerä.

Edes poliisi ei pystynyt sanomaan olisiko nastarenkaiden käyttäminen ollut 24.10 rike.

Se että suvikumeilla saa ajaa 1.11 jälkeen jos olosuhteet sallivat lisää sitä että niillä ajetaan myös silloin kun olosuhteet edellyttäisivät talvirenkaita. Jos ennusteet eivät pidä paikkaansa, silloin tiet ovat täynnä niitä jotka luottivat ennusteisiin ja liukastelevat kesäkumeilla vaikka tiet ovat jäässä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.10.24 18:52:13

Onko sulle muutenkin hankalaa soveltaa asioita tilanteen mukaan? Että muita vaihtoehtoja ei ole olemassa, jos vain yhdestä on puhuttu; puolikkailla ohjeilla et saa mitään valmiiksi, kun ei joka kohtaa neuvottu? Yritä kestää. Neuroepätyypillisille tuo on ominaista, eipä sitä voi kuin yrittää opetella sietämään. Toki tuo on yleistä myös älyllisesti lahjattomille, mutta taitavat olla harvemmassa sellaiset tapaukset.

Päivämäärä:   26.10.24 18:55:14

"Se että suvikumeilla saa ajaa 1.11 jälkeen jos olosuhteet sallivat lisää sitä että niillä ajetaan myös silloin kun olosuhteet edellyttäisivät talvirenkaita. Jos ennusteet eivät pidä paikkaansa, silloin tiet ovat täynnä niitä jotka luottivat ennusteisiin ja liukastelevat kesäkumeilla vaikka tiet ovat jäässä."

Sinä varmaan muistat että ennen talvirengaspakko alkoi vasta joulukuussa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.