Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisen lapsen annat...

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   24.10.24 12:52:10

Minkä ikäisenä annat ( tai antaisit) tavallisen, terveen ikätasonsa mukaan kehittyneen lapsen mennä ilman aikuista puistoon? Entäs kaupungille? Kauppaan? Elokuviin? Hoploppiin?

Muistelen vain itse, kuinka meidän piti jo alakoululaisina esimerkiksi suunnistaa parin kanssa museolle kaupungin läpi, samoin luokkaretkellä Lintsillä mentiin omine nokkinemme.

Toisessa topikissa sätittiin huonoksi vanhemmaksi, jos minkä tahansa ikäinen lapsi on ilman vanhempaansa kaupungilla tai Hoplopissa.

Re: Minkä ikäisen lapsen annat...

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.10.24 13:05:03

Meillä on nyt ekaluokkalainen. Koulumatkat menee kyydeillä vaarallisen tien ja matkan takia, mutta esim koululta kävelee välillä sovittuun paikkaan, josta noudetaan.

Eiköhän tässä parin vuoden sisään tule ajankohtaiseksi, että lapsi käy itsekseen/kaverin kanssa tuossa "kaupungilla" eli lähitaajaman keskustassa. Mutta ei hujuile vielä pitkiä aikoja itsekseen, ja aika pitkälti hänet täytyy todnäk kuskata tai ainakin saattaa. Saa nähdä, miten hän itse haluaa mennä ja koputtaako järki päätä. Menot sitten sen mukaan.

Hoplop nyt on semmonen riehumispaikka, että eiköhän siellä ole aivot narikassa joka lapsella, ja valvonta tarpeellista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.10.24 13:06:20

"Toisessa topikissa sätittiin huonoksi vanhemmaksi, jos minkä tahansa ikäinen lapsi on ilman vanhempaansa kaupungilla tai Hoplopissa."

no eihän sätitty. Joku veti herneet nenään Hoplopin omasta säännöstä. Kyllä minä tiedän, että esimerkiksi oma 9 vee pärjää oikein hyvin hoplopissa kaverin kanssa. En kuitenkaan moiti Hoplopin omaa kieltoa, että sinne ei saa lasta yksin jättää. Pärjäisi myös leffassa, kun saattaisi omalle paikalle ja olisi leffan jälkeen ovella tai parkkiksella vastassa. Oikeastaan pärjäisi tosi monessa paikkaa itse niin kauan kuin asiat menee kuten pitääkin. Sitten jos olisi poikkeuksia, niin varmasti epäröisi.

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   24.10.24 13:07:31

"Miten vastuuton pitää olla että jättäisi johonkin haisevaan hoploppiin lapsen ilman että on valvomassa? Uskomatonta itsekkyyttä ja oikeasti huonoa vanhemmuutta. Aivan samoin kuin jos lapset pyörii kaupungilla ilman aikuisia. Huh huh."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.24 13:10:26

Ei ole lapsia, mutta hirvittää nähdä kun ihan vaahtosammuttimen kokoisia kulkee tuolla itsekseen. Ja koululaisia nämä jo ovat reppuineen. Olen itse saanut "epäsuomalaisen" valvotun kasvatuksen, ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin saanut kulkea kaupungilla ilman aikuista esimerkiksi ekoilla luokilla olevana, mikä täällä oli ainakin omassa lapsuudessani hyvin yleistä.

Lapsia seksuaalisesti saalistavien (näistä oli monilla kokemusta jo minun lapsuudessani, nykyään niitä on vielä enemmän) ja kaikenlaisten muiden väkivaltaisten sekopäiden lisäksi pelkäisin ihan liikennettä, lapsilla ei yksinkertaisesti ole vielä aikuisen havainnointikykyä ja reaktionopeutta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.10.24 13:56:33

Eiköhän tuokin asia riipu myös siitä miszäoäin suomea lapsi asustaa ja millaisessa/ minkä kokoisessa kaupungissa/ kunnassa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.10.24 14:02:19

Samaa mieltä. On ihan eri asua alle 50t asukkaan kunnassa kuin isomman kaupungin keskustassa. Kuitenkin olen sitä mieltä, että alle kouluikäistä en päästäisi yksin mihinkään. En edes lähipuistoon.

Kouluikäisen rajoituksiin sitten riippuukin kaupungin koko ja maine. Pienessä kunnassa (alle 3t) 7v on kulkenut yksin 500m lähikauppaan päiväsaikaan. Helsingissä en päästäisi.

Teini-iässä voi kavereiden kanssa käydä elokuvissa, keskustassa jne... kunhan tapahtuu päiväsaikaan.

Lähettäjä: Blabla 
Päivämäärä:   24.10.24 14:15:24

Pikkukauppaan eakari-ikäisenä, autokyydillä niin että odotan ulkopuolella. Suomalaisen keskikokoisen kaupungin Cittarille ehkä 8-vuotiaan? Tavallisessa kaupungissa saavat mennä kaupungille about 12- vuotiaana, johan koulukyytikin sen vaatii! Pikkukaupungissa aikaisemmin, New Yorkissa pidän kädestä vielä nelikymppistäkin.

Päivämäärä:   24.10.24 14:47:04

Riippuu myös onko isosisaruksia. Jos nyt puhutaan normaalista omakotitalo-alueesta ja jätetään 3 isointa kaupunkia laskuista niin:

Esim. 4v päästäisin lähipuistoon (samassa korttelissa) sisaruksen kanssa. Yksin en. Omalla pihalla voisi olla.

5v voi jo liikkua itsenäisesti pihapiirissä ja lähimetsässä, isot autotiet, joilla rajoitus on yli 30km oli vaaranpaikkoja. Korttelit, joissa rajoitus 30km/ h ovat ok.

7-8v. päästäisin kulkemaan kouluun itsenäisesti. Saa myös mennä 1-2km päähän kaverilleen. Pitää kertoa vanhemmalle missä menee.

9-12v. Saa liikkua itsenäisesti n. 5km säteellä. Ei mitään kaupungilla notkumista, kahviloita tai shoppailuja, mutta saa leikkiä metsässä, puistoissa, käydä kirjastossa jne.

13-18v. Saa jo vapaammin liikkua ja tehdä mitä haluaa (esim. käydä syömässä, kahviloissa,leffoissa, kaupoilla). Pitää suurinpiirtein kertoa missä menee. Pääsääntöisesti pitää tulla ihmisten aikoihin kotiin ja yökyläilyt sovitusti.

Päivämäärä:   24.10.24 15:09:05

Ihan pikkupaikkakunnalla oli 80/90-luvuilla ties mitä kahelia, joita piti varoa, minä en niitä joutunut kohtaamaan kun en saanut yksin kuljeskella, kaverit joutuivat. Ja kun olen lukenut tästä aiheesta keskusteluja niin ihan tosi moni on lapsena joutunut juoksemaan karkuun ahdistelijoita ja kohdannut mukaan houkuttelijoita. Myös siellä "turvallisella" maaseudulla.

Minua se lapsena ärsytti kun minua vahdittiin niin tarkkaan, nyt olen kiitollinen kun tiedän mitä kaikkea olisi voinut tulla vastaan.

Päivämäärä:   24.10.24 15:46:15

^aina on olemassa riskejä. Silti lapsia ei tulisi kääriä pumpuliin ja estää hyviä asioita, koska pelottaa asia, joka voi käydä joskus jollekin. Elämässä on riskejä aina. Niiden liiallinen välttely typistää ja tylsistyttää elämän.

Päivämäärä:   24.10.24 16:07:15

On tosi tärkeää mahdollistaa lapsen oman riskinarviointikyvyn kehittyminen. Se ei tietty tarkoita että lapsi pitäisi lykätä Kaisaniemenpuistoon lauantaiyöksi, mutta että nimenomaan saa kaverin tai kaveriporukan kanssa opetella kulkemaan kaupungilla ensin toimistotyöaikaan ja sitten muulloinkin.

Päivämäärä:   24.10.24 16:16:25

"aina on olemassa riskejä. Silti lapsia ei tulisi kääriä pumpuliin ja estää hyviä asioita, koska pelottaa asia, joka voi käydä joskus jollekin. Elämässä on riskejä aina. Niiden liiallinen välttely typistää ja tylsistyttää elämän."

Ei se ole pumpuliin käärimistä vaan normaalia huolenpitoa jos ei anna lasten huidella aivan vapaasti pitkin maita ja mantuja vaikka ei vielä ole mitään edellytyksiä oikeasti tiedostaa riskejä. Tuolla tavalla sai moni lapsi ainakin minun lapsuudessani mennä, ja todella vaarallisiin tilanteisiin joutui myös moni. Olin oikeasti järkyttynyt kun luin netistä keskustelua siitä mitä kaikkea kirjoittajille oli tullut ihan toistuvasti vastaan jo tosi pieninä. Paljastelijat vatkasivat pusikoissa, jotkut lähtivät seuraamaan, yritettiin houkutella autoihin.

Lähettäjä: , , 
Päivämäärä:   24.10.24 18:04:36

Menin ekalle v. 1991 ja ekasta päivästä lähtien tuli käveltyä yksin kouluun 2 km matka. Kotimatkalla oli myös luvallista käydä kaupassa, jos oli lompakko mukana. Eli 7-vuotiaana olen yksin ollut kylillä, kaupassa, kävellyt paikasta toiseen, jne. On menty siten myös kavereiden kanssa keskenämme ties mihin. Leffaan, kauppaan, kylille, jne. Hoploppia ei ollut, eikä kotipaikkakunnalla muutenkaan mitään sellaista.

Kaupungissa asuvan kaverin kanssa olemme kyllä 9-vuotiaina keskenämme menneet bussilla kaupungille jne. Ei ollut mitenkään outoa, että tuon ikäiset lapset liikkuvat ilman aikuista käsipuolessa v. 1993.

Mutta ehkä kasarilla syntyneet ovat osanneet kävellä, noudattaa sääntöjä ym., ja heihin on siksi voitu luottaa ja heidän annettu tehdä itse, koska lapsia ol lupa komentaa ja koko kylä kasvatti.

Nykyään lapsia ei osata kasvattaa, ei saa komentaa eikä kukaan saa puuttua mihinkään perseilyyn, joten lapsia ei myöskään voi päästää mihinkään ilman valvontaa ennen kuin täyttävät 15 vuotta.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   24.10.24 18:14:52

Meillä 11 v sai mennä yksin/ kavereiden kanssa keskenään kaupungille (4.luokan ihan keväällä). Sitä ennen olin kyllä käynyt muutamia kertoja kampaajalla kauppakeskuksessa niin, että lapsi oli haahuillut sen ajan yksikseen samassa kauppakeskuksessa. Annoin jätskirahaa ja lapsi sai kierrellä kaupoissa yksikseen. Nyt lapsi on 5. luokalla ja alkoi syksystä kulkemaan harrastukseen bussilla yksin kun ei vain ole mahdollista kuskata töiden takia.

Lähikaupassa (vähän alle 2 km matka) taisi alkaa käymään yksin tai kavereiden kanssa noin 9 vuotiaana.

Meillä on aina ollut ja on edelleen klo 19.00 kotiintuloaika arkisin. Jos lapsi on kaverilla ja seuraava päivä on vapaata voi olla pidempään, mutta silloin aikuinen hakee tai vähintään kävelee vastaan.

Hankalaa rajojen vetäminen siihen, että ei liikaa rajoita lapsen itsenäistymistä, mutta ei ota turhia riskejä. Lapsen kavereilla on aika laidasta laitaan sääntöjä tai siis osalla on selkeästi tiukemmat säännöt kuin meillä ja osan kohdalla taas mietin, että miten voivat antaa lastensa elää niin vapaasti ja antaa olla todella myöhään esim keskustassa ilman aikuista.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   24.10.24 18:19:13

Itsekin ala-asteikäisenä kuljin ison kaupungin busseilla kaupungin vaihtobussin kautta koulumatkat edes takaisin. Välillä samalla käytiin jossain kaupassa tms. Ei silloin ollut mitään vaihtoehtoakaan koulukyydille, taksit on isossa kaupungissa vain erityisoppilaille, joilla paljon tukitarvetta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.24 18:23:23

Itse en haluaisi päästää 7 vuotiasta vielä omin nokkineen kaupungille kulkemaan. Koukuissa kyllä päästetään kun ne siellä koulua käyvätkin. Onneksi omat on pienessä koulussa lähiöalueella eikä keskustassa.

Lähipuistoon ja muuten lähialueille kaverin kanssa ehkäpä 6 vuotiaana. Hoploppiin, kauppaan 7 vuotiaana, leffaan ja kaupungille 9-10 vuotiaana.

Ymmärrä kuitenkin ihan hyvin, miksi hoplop on katsonut että alle 16 vuotiaat vanhempien kanssa. Eihän sinne voisi pienet lapset mennä ollenkaan jos isommat kakarat saisivat ilman valvontaa riehua ja polkea ne jalkoihinsa.

Päivämäärä:   24.10.24 18:38:13

Itse sain kulkea ekaluokkalaisesta lähtien, ja niiden muistojen perusteella saman ikäisenä päästäisin. Asuin "kylillä" eli missään isossa kaupungissa en, vaan maalaiskylä ja maalaismaisema sekä lähiöympäristö ja metsät oli ne joissa rymyttiin.

Päivämäärä:   24.10.24 19:16:14

"Mutta ehkä kasarilla syntyneet ovat osanneet kävellä, noudattaa sääntöjä ym., ja heihin on siksi voitu luottaa ja heidän annettu tehdä itse, koska lapsia ol lupa komentaa ja koko kylä kasvatti."

Niin. Minä kysyin kerran äidiltä, että "etkö sinä luota minuun" (olin sääntöjä noudattava ja varovainen lapsi). Äiti vastasi, että "kyllä luotan, mutta en luota niihin kaikkiin muihin ihmisiin joita tuolla kulkee".

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   25.10.24 00:31:52

Pisteen äiti ei siis luottanut siihen, että hän osaisi olla lähtemättä typerien ihmisten mukaan. Ei vain kehdannut sanoa sitä suoraan.

Päivämäärä:   25.10.24 02:00:36

"Pisteen äiti ei siis luottanut siihen, että hän osaisi olla lähtemättä typerien ihmisten mukaan. Ei vain kehdannut sanoa sitä suoraan."

Tällä tavalla kommentoiva on varmaan niitä, jotka ihan aikuisena esimerkiksi matkustavat sellaisille alueille, joille menemistä kehotetaan välttämään. Kun turvallisuushan on näiden mielestä vain omasta käytöksestä kiinni.

Aika moni täällä on varmaan aikuisenakin kohdannut niitä tyyppejä, jotka eivät todellakaan ole kyselleet että lähdetkö mukaan vaan ovat ihan suoraan lähteneet perään tai käyneet käsiksi. Ja yllätys yllätys, lapsi ei myöskään ole pienikokoinen aikuinen, eikä yhdenkään lapsen, fiksuimmankaan, kyky ymmärtää vaaratilanteita ole sama kuin aikuisella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.