Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.10.24 14:05:41
Jokainen ihminen on erilainen, eikä kaikki sovi kaikille. Mutta tässä nyt omaa kokemustani.
Mulla on siis krooninen sairaus, joka aiheuttaa mm. uupumusta. Siitä huolimatta yritin vuosia kuitenkin liikkua aktiivisesti, kunnes lopulta tuli stoppi, eikä kroppa kestänyt oikeasti enää mitään. Välillä jouduin oikeasti makaamaan kuukausia sohvan pohjalla Netflixiä tuijottaen tai lukien ja hyvä kun jaksoin kävellä lähikauppaan ja kantaa sieltä pienet ostokset, jalat tärisi siitäkin.
Nyt onneksi voin jo pikkiriikkisen paremmin ja säännöllinen venyttely, kevyt kävely ja hyyvin kevyt pilates onnistuvat. Mutta kun ennen kävin juoksemassa, salilla, ratsastamassa ym monta kertaa viikossa, niin onhan tässä pitänyt yrittää keksiä paljon muuta sisältöä elämään, enkä kiellä, etteikö vieläkin olisi tyhjyyden tunnetta välillä.
Mutta, jos tosiaan ei ole ihan niin huonossa hapessa kuin minä olin, niin esimerkiksi kevyt kävely (mahdollisesti vaikka musiikit korvilla tai sitten ihan vaan omiaan miettien) luonnossa, ilman MITÄÄN suoritusajattelua, tekee kyllä varmasti hyvää. Mutta noin muuten, niin miten olisi käsityöt, piirtäminen, valokuvaaminen, lukeminen (joko faktan tai fiktion, oman maun mukaan), kirjoittaminen itse, kokkaaminen tai leipominen, onko vaikka oman paikkakunnan työväenopistossa tms jotain kiinnostavaa kurssia, oletko miettinyt jotain vapaaehtoistyötä (toki omat voimavarat huomioiden, jos vaikka tykkäät eläimistä niin esim. esyn vapaaehtoistoiminta? Onko joku unelma mitä asiaa olisit halunnut aina kokeilla, mutta ei ole ollut esimerkiksi aikaa, tai joku asia mistä tykkäsit vaikka nuorempana?
Tosiaan en tiedä tilannettasi, mutta sanoisin, että jotain sellaista minkä voisi ottaa rennosti, ei suorittamisen kannalta, mutta mistä voisi kuitenkin saada ilon ja onnistumisen tunteita.
Tsemppiä joka tapauksessa <3
|