Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Silmälaseista ymmärtävät, apua!

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   24.10.24 08:21:51

Sain uudet vahvuudet ja tilasin netistä lasit. Lasit olivat tosi kivat ja näen niillä hyvin/paremmin, mutta tulee päänsärkyä ja huimausta. Optikko ei ollut merkinnyt PD-arvoa joten koitin mitata sen itse kun se oli nettisivuilla pakollinen tieto. Onko väliä parin millin heitolla kun kyseessä on yksiteholasit?

Mietin että mokasinko nyt lasien linssit tuolla PD-arvolla kuitenkin. Tekee koko ajan mieli kaivaa vanhat lasit takaisin päähän…

Tässä vielä muutos mikä tuli 2016->2024
OD
Sf: -0,25 > -0,5
Cyl: -0,5 > -0,75
Ax: 115 > 113

OS
Sf: -0,5 > -0,75
Cyl: -0,5 > -0,75
Ax: 95 > 87

Eihän muutoksena ole edes kovin iso?

Re: Silmälaseista ymmärtävät, apua!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.10.24 08:43:12

Paljonko laitoit Pd:tä? Noilla voimakkuuksilla heittoa saa olla hieman, mutta mitä enemmän heittoa on, niin sitä enemmän tulee prisma-vaikutusta ja silmät joutuvat tarpeettomasti kääntymään. Voi sitä aiheuttaa juurikin noita oireita.

Päivämäärä:   24.10.24 08:49:56

Optinen keskipiste voi olla joka suunnasta pielessä esim. 2,5mm liian sisällä ja 4 mm liian ylhäällä. Silloin prismavaikutus tulee kummassakin suunnassa.

Päivämäärä:   24.10.24 08:55:05

Lisään vielä, että itse kun mitoittaa, niin yleensä silloin katse on luotu lähelle = silmät konvergoi eli kääntyy sisäänpäin ja optinen keskipiste tulee liian sisään.

Lähettäjä: Auttaako aika 
Päivämäärä:   24.10.24 09:22:15

Harjoittele puoltoista viikkoa käyttöä
Niin mullekin sanottiin kun valitin etten ainakaan autoa voi ajaa kun en näe oikealla linssillä sivulle kunnolla. No kohta aika on täysi ja voin tilata optikkoajan. Saa nähdä. Mulla kyllä heitti kaikki entiset voimakkuudet härän pyllyä. Ihmeellistä miten näkökyky muuttuu paremmaksi vaan kun tulee kaihia ja ikää. Kohta en tarvitse laseja kuulemma ollenkaan. Sitä odotellessa 50 vuoden jälkeen!

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.10.24 09:56:16

Miten kauan lasit ovat olleet käytössä? Usein menee pari viikkoa tottumiseen.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.10.24 10:31:39

Mulla on ollut lasit yli 40 vuotta eikä ole ikinä mennyt totutteluun muutamaa hetkeä pidempään ja tuokin totuttelu muksuna kun näkö huononi vauhdilla ja ero voimakkuuksissa eri lasien välillä oli iso.

Viimeksi lasit oli tehty pieleen eivätkä suostuneet liikkeessä niitä katsomaan ennen kuin olin "totutellut" kuukauden. Sit syyttivät mua kun ei edelleenkään sopineet. Ja nuorta opitikkoakin syytettiin, että oli muka katsonut vahvuudet ym väärin. Lopulta tsekkasivat lasit ja ihan väärin oli tehty. Ihme touhua oli. En ymmärrä miksei voinut heti tsekata että miten ne linssit on niihin pokiin laitettu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.