Lähettäjä: Sama täällä
Päivämäärä: 24.10.24 11:13:32
Mieheni (alle 50v) on liikunnallisesta perheestä, vanhempansa ovat sunnuntaihiihtäjiä, työmatkapyöräilijöitä ja äiti juossut eläkkeellä ollessaan maratoneja. Mies itse on juniorina pelannut jalkapalloa, aikuisena jalkapalloa ja salibandyä alasarjoissa ja ikämiehissä. Joukkuelaien äkkinäisiä sivuliikkeitä kroppa ei enää kestänyt, joten lenkkeili ja pyöräili sekä kävi jopa pilateksessa sittemmin, kunnes sairasti koronan ja keuhkot menettivät osan toimintakyvystään sen myötä.
Verenpainelääkkeitä syö, astmapiippua vetelee, kolesterolilääkitystä ei suostu ottamaan, nukkuu huonosti. Turpoo suunnilleen silmissä. Työnsä on koneella istumista ja varsin hektistä sellaista, pitkät päivät, työajoissa myös iltaa ja työmatkoja. Lenkkeily jäänyt (koira on), pyöräily jäänyt (kilpapyörä ja sähköpyörä on, sähköpyörällä toki voi käydä alkossa), käyn itse parina aamun viikossa uimassa, ei suostu lähtemään mukaan, "koska haluaa nukkua" - paitsi ettei kumminkaan nuku. Ehkä kerran kuussa saan mukaan kävelylle joko koirien kanssa tai minä ratsastaen.
Valtava vatsa on tiellä, eteen ei ota, tai jos ottaa, niin ei kestä. Tähänhän olen minä syypää haukkuu ja huutaa siitä riemusta. On muutenkin kärttyisä ja nalkuttava akka, vaikka omat tekemisensä olisivat puolitiessä. Olen ehdottanut testotasojen mittausta - ignoraa aiheen. Tiedän hänen saaneen kaveriltaan sinisiä nappeja kokeeksi, ne toimivat (mies ei tiedä, että tiedän), ero normaaliin on huomattava.
Pukkikaljaa menee poskettomia määriä "janoon", samoin kossua lantrattuna joko lemonadejaffalla tai jollain sitruslonkerolla. Pikkutinoissa harvasepäivä kun kotiudun töistä, mies on ollut joko etänä tai vapaapäivällä. Pikkutinoissa tyly, epäkohtelias ja vittumainen, jos on enemmän juonut, niin muisti menee. Isänsä on ollut työssä ollessaan aloitteleva alkoholisti, mutta vanhemmiten skarpannut.
Lapset ovat jo aikuisia ja muuttaneet pois kotoa. Odottelen, josko hän saisi vaikkapa pienen sydärin tai jotain, joka pakottaisi hänet havahtumaan tilaansa. Entinen työterveytensä oli hyvä, mutta nykyinen pörriäisen järjestämä ei, viisivuotisseurannat esimerkiksi nettilomakkeella ja vaikka kaikki olidi pakkasella, niin automaattivastaus on "hyvähyvä". Itsehän tuo ei ohjaudu lääkäriin.
Ero on mielessä päivittäin, mutta nyt ei ole itselläni aikaa alkaa moista edistämään. Jos itse päättää häipyä tuosta, niin hejpådig.
|