Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tyhmiä kysymyksiä verokortista

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   23.10.24 12:09:56

No niin, nyt pääsee joku taas nauramaan tyhmälle ja pätemään kunnolla :D

Yleensä siis selviän verokorttien kanssa ihan hyvin, mutta nyt mietityttää.

Eli, minulla on verokortti 1.2.-31.12.2024. Palkkalaskelmaa kun katsoin, niin tuloraja koko vuodelle on n. 37 000e, mutta koko vuoden arvio on ollut OmaVeron mukaan noin 41 000e, mikä jälkikäteen ajateltuna on vähän hassua, koska tosiaan kuukausipalkkani ei ole mitään neljää tonnia, joten tammikuu on ikään kuin lohkaissut suhteettoman suuren osuuden vuoden tulorajasta.

No, nyt näyttää siltä, että tuo 37 000e tulee menemään aika tiukille, kun minulla loppuvat työt ja tulee vuodenvaihteessa lopputili maksuun. Siis voi olla, että juuri ja juuri riittäisi, mutta ajattelin pelata varman päälle ja laskeskella uutta verokorttia. No, nyt jos nostan tuota vuositulorajaa 42 000 euroon, niin koska tiedossa ovat jo tammi-lokakuun ansioni, niin loppuvuodella jääkin OmaVeron antamana laskelman mukaan paljon enemmän pelivaraa. Eli loppuvuoden ansioiden tuloraja ei nouse vain tuota tonnia (42000e-41000e), vaan paljon enemmän ja silti veroprosenttini itse asiassa pienenisi! Tai vaikka pitäisi vuositulorajan tuossa 41 000 eurossa, niin silti koska ansiot tähän asti ovat tiedossa, niin saisin ansaita loppuvuonna enemmän uudella verokortilla kuin nykyisellä ja veroprosenttikin olisi pienempi. Miten tuo tammikuun osuus on voinut olla noin suuri alkuperäisessä arviossa?

Mutta, ennen kuin rupean juhlimaan että voin saada loppuihin palkkoihin alemman veroprosentin, niin miten pitäisi huomioida, jos minulla on mielessä, että mikäli en nyt ennen vuodenvaihdetta löydä uutta työtä, niin nostaisin rahastostani muutaman tonnin ns. pahan päivän varalle? Olen aiemmin myynyt rahastoa vain alle tonnin, eli verovapaasti. Ja tiedän toki, että myyntivoitosta menee se 30 % veroa, mutta jos minulla olisi esimerkiksi jo nyt tiedossa, että myyn joulukuussa summala x ja saan voittoa summan y, niin senhän voisi merkata verokorttia hakiessa ja silloin veroprosentti nousisi. Eli jos nyt pienennän veroprosenttia, niin onko odotettavissa mätkyt? Auttaako, jos hilaisin vuositulorahaa nyt korkeammalle ja maksaisin kokonaisuudessaa enemmän veroja?

Tietystihän tarvittavat verot pitää jossain kohtaa jokatapauksessa maksaa, mutta kivempi se olisi, ettei tulisi sitten sitä mätkyerää, vaan voisi jo nyt maksaa tarvittavat tai mieluummin nyt maksaa marras-joulukuussa hieman enempi veroja ja ottaa sitten vaikka pienet palautuksen ensi vuonna :)

Re: Tyhmiä kysymyksiä verokortista

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.24 12:16:40

Kannattaa hakea ensi vuodelle muutosverokortti, joka on voimassa 1.1.2025 alkaen, niin se varmaankin hämmentää vähemmän?

Päivämäärä:   23.10.24 13:08:24

Varsinkin jos olen jäämässä työttömäksi, niin varmasti kannattaa hakea tosiaan verokortti tilanteen mukaan heti vuoden alusta, mutta se ei nyt auta tähän hetkeen :)

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   23.10.24 14:23:53

-, verokortti on voimassa 1.2.-31.1.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.10.24 14:43:25

Asian vierestä; tuleeko verokorttiin 11kk tulot?

Lähettäjä: OffTopic 
Päivämäärä:   23.10.24 14:46:33

Tiedoksi, että ensi vuonna loppuu toi tammikuun aiheuttama ihmettely koska jatkossa verokortti on voimassa 1.1. alkaen, eikä 1.2. alkaen kuten tähän asti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.24 15:01:06

Verokortti on voimassa helmi-tammi
Tuloraja lasketaan tammi-joulu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.24 17:46:20

Jos on hakenut muutosverokortin ennen vuodenvaihdetta, niin se on voimassa 1.1 alkaen. Jos on odottanut verotoimistosta lähetettyä korttia, niin se on ollut voimassa 2.1 alkaen. Mutta hyvä jos tämä nyt lopuu ja kortti on voimassa verovuoden automaattisesti.

Päivämäärä:   23.10.24 20:38:38

Kukaan ei ilmeisesti osaa vastata varsinaisiin kysymyksiini? :D Tiedän kyllä milloin nykyinen verokorttini on voimassa ja mikä on sen tuloraja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.