Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työkaveri tekee jatkuvasti virheitä

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   23.10.24 00:23:19

Mitä tehdä, meillä työyksikössä yksi henkilö tekee jatkuvasti samoja virheitä. Ei auta vaikka kuinka keskustellaan, ohjeistetaan ja koulutetaan. En ole itse esimies, mutta sellaisessa asemassa että minun pää on pölkyllä kun virheitä sattuu. Tästä syystä, ja koska ko. henkilö on muuten ihana ihminen, virheitä ei ole aina tuotu ilmi ja esimiehelle ei ole kerrottu kaikkea (toki paljon on kerrottu ja virheisiin on siellä suhtauduttu vakavasti). Nyt on kuitenkin minulla mitta täysi. Olen kaivanut oman hautani siinä että jos menen nyt kertomaan esimiehelle kaikki tehdyt virheet, olen itse ongelmissa kun en ole aikaisemmin niistä raportoinut. Tekisi mieli siirtää ko. työntekijä kokonaan pois kriittisimmistä töistä, mutta silloin ne hommat kaatuvat muiden niskaan ja tämä yksi pääasiassa pyörittelisi peukaloitaan suurimman osan päivää. Mitä ihmettä teen? Tekisi mieli vahtia kaikkea mitä työntekijä tekee, mutta siihen ei riitä aika ja pelkään että olen äkkiä työpaikkakiusaamisesta syytettynä. Noin muuten työpaikka on tosi kiva, enkä missään nimessä halua vaihtaa työtäni pois. Pelkään vaan jatkuvasti seuraavaa isompaa kämmäystä ja sen seurauksia. Puhuminen ei selvästi auta, eikä lisäohjaus tai muukaan tuki... Argh!

Re: Työkaveri tekee jatkuvasti virheitä

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   23.10.24 00:46:15

Ilmoita esihenkilölle. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Sanot vaikka että olet yrittänyt auttaa ja ohjeistaa mutta mikään ei tunnu enää auttavan. Jos esihenkilösi on yhtään ammattitaitoinen hän ymmärtää kyllä ja voitte yhdessä miettiä ratkaisuja.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   23.10.24 04:49:04

Asenteesi vaikuttaa koko sen muunkin porukan työssä viihtymiseen. Yksi onneton kuormittaa koko porukkaa. Kyllä perehdyttämisessäkin täytyy jotkin reunat asettaa ja sen jälkeen on työn sujuttava. Ihan ensin kysy tekijältä mikä hiertää kun edelleen tulee virheitä. Jotkut on niin velttoja ettei vaan välitä ellei uhkaa irtisanomisella. Jollei suoriudu tehtävistään on siihen sopimaton ja tämä on irtisanomisperuste.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.24 05:13:48

Kerrot esimiehelle kaiken, siirtyy hänen vastuulleen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.10.24 09:11:48

Työterveyteen. ADHD-testit, dementia-testit yms.. Jos ei syytä löydy, niin työpaikka on sitten väärä hänelle.

Päivämäärä:   23.10.24 09:13:22

Ala nyt kirjaamaan kaikki virheet ylös.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.10.24 09:16:49

Minäkin juttelisin esimiehen kanssa. Ihan turha pelätä oman asemasi takia. Onhan se minusta ainakin ihan itsestään selvää, ettei työkaverista halua liian herkästi kannella. Et sinä silti ole vastuussa työkavereidesi virheistä.

ja vaikka sanot, että sinun pää joutuu pölkylle muiden virheiden takia, ei se voi ihan noin mennä. Jos et ole selkeästi esimies tai johtotason tehtävissä, et voi olla vastuussa muiden tekemisistä. Totta kai voi olal että tiiminä pitää esim. käydä asioita läpi, mutta jos sinulle ei ole annettu aikaa tarkistaa jokaista muiden tekemää tehtävää, et voi olla myöskään vastuussa heidän virheistään.

Olet tehnyt parhaasi, eli korjannut virheitä kun niitä on huomattu ja keskustellut työkaverin kanssa. Sen pitäisi riittää. Nyt sitten kerrot esimiehelle, että nämä toimet ei riitä ja mietitte yhdessä mitä seuraavaksi tehdään.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.10.24 09:18:50

äläkä turhaan pitkitä asiaa sillä, että nyt lähtisit listaamaan virheitä tms. Tilanne on selvästi jo jatkunut pidempään. Juttelet ensin esimiehen kanssa. Voi olla, että esimies pyytää vielä seuraamaan tilannetta ja esim. raportoimaan tarkemmin virheistä, niin sitten teet niin.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   23.10.24 10:12:00

Onpa ikävä tilanne. Kuulostaa kuitenkin siltä, että olet yrittänyt olla ymmärtäväinen ja kärsivällinen. Itse arvostan sitä, sillä olen ADHD, enkä muutenkaan suoraan sanottuna mikään penaalin terävin kynä, eli olen helposti se, jolla niitä virheitä sattuu esim. huolimattomuuden tai puutteelisen soveltamistaidon vuoksi., vaikka kuinka yritän parhaani. Toisaalta sitten olen kyllä tietoteknisesti näppärä ja autan työkavereita esim. järjestelmien kanssa, mutta ymmärrän hyvin, että välillä voi kiristää muiden hermoja, kun olen koko ajan kyselemässä, tai virheitäni joudutaan korjailemaan.

Sinuna sanoisin esihenkilölle tilanteesta, ainakin yleisellä tasolla. En välttämättä listaisi joka ikistä henkilön tekemää virhettä, mutta sanoisin esimerkiksi, että kun teitte projektia x, niin siinä sattui tällainen ja sitten kuukausittaisissa raporteissa y on ollut usein tällaisia virheitä. Siis en tiedä mitä työtä teette, niin tämä esimerkkinä.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   23.10.24 10:25:43

Ihan hyvin voit mennä esihenkilölle vasta nyt. Pystyt ainakin sanomaan, että on ohjattu, opastettu, neuvottu ja korjattu virheitä yhdessä, ja koska nämä toimenpiteet eivät auta, haluatte nyt esimiehen ottavan asian käsittelyyn.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.10.24 10:28:03

Inhottava tilanne! Itselläni on ollut useampi työkaveri, jotka sähläävät ihan hirveästi. Työn jälki on sellaista, että esimerkiksi melkeinpä joka toisessa koneelle laitetussa tilauksessa on jotain väärin. Asiakkaan osoitetta ei ole tarkistettu, nimi on kirjoitettu väärin, hinta on väärin, kappalemäärä on väärin, tuotetta ei ole olemassa sellaisena kuin se on laitettu järjestelmään jne. jne. Näiden jäljiltä tarkistan aina kaiken läpi ennen kuin etenen tilauksen kanssa. On muuten peestä kun ei voi yhtään luottaa.

Näissä ei ole työkaverin kanssa puhumiset eikä pomolle sanomiset auttaneet mitään. Voi voi, kaikille sattuu virheitä. Joo, mutta koko ajan?! Monet eivät tunnu ymmärtävän, mikä on ero normaalin ja epänormaalin virhemäärän välillä. Se, että silloin tällöin unohtuu vaikka vanha hinta tilaukselle on ihan ok ja sen voin korjata itse huomauttamatta asiasta kenellekään, mutta jos joudun ennen oston tekoa tarkistamaan joka kerta koko myyntitilauksen ja korjaamaan sinne 5 asiaa, se ei ole todellakaan ok ja vie minulta sairaasti aikaa. Tätä vaan ei tunnu kukaan ymmärtävän.

Olisi kiva, jos ap kertoisi tänne, miten tilanne kehittyy jatkossa.

Lähettäjä: Jokioinen 
Päivämäärä:   23.10.24 11:25:38

Lähettäjä: Bree Vandekamp
Päivämäärä: 23.10.24 00:46:15

Ilmoita esihenkilölle. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Sanot vaikka että olet yrittänyt auttaa ja ohjeistaa mutta mikään ei tunnu enää auttavan. Jos esihenkilösi on yhtään ammattitaitoinen hän ymmärtää kyllä ja voitte yhdessä miettiä ratkaisuja.

Lähettäjä: wr 
Päivämäärä:   23.10.24 13:00:12

Mene juttelemana esimiehen kanssa ENNENKUIN jotain isompaa tapahtuu.
Nyt voit tosiaan sanoa vielä, että olet yrittänyt ohjeistaa ja katsoa, että onko neuvoista ja tuesta hyötyä mutta ei ole.

Päivämäärä:   23.10.24 17:42:11

Kiitos kaikille neuvoista! Otin nyt ohjeista vaarin ja tsemppasin itseni JA juttelin esimiehen kanssa. En ollutkaan ensimmäinen joka asiasta esimiehelle puhui, joten suhtautui tilanteeseen hyvin ymmärtävästi minun kannaltani. Sovittiin että kirjaan ylös yleisellä tasolla tapahtuneita, ja hän lupasi tukea minua prosessissa että siirretään ko. työntekijä pois kriittisimmistä työtehtävistä sellaisiin missä virheillä ei ainakaan ole niin suurta vaikutusta. Huh, kylläpä pyörähti kivi sydämeltä. Ei tuntunut hyvältä "kannella" työkaverista, mutta nyt se on tehty ja esimies lupasi ottaa asian hoitaakseen. Kiitos teille tsempeistä ja patistuksesta!!

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.10.24 17:51:43

Minä itse tiedän olevani huono työntekijä, en mikään nopeaoppinen ja jankkaan samoja asioita kun en ymmärrä. Saa nähdä kun se potkulaki tulee jossain vaiheessa voimaan saanko lähtöpassit, todennäköisesti kyllä.

Päivämäärä:   23.10.24 18:16:33

Kyllä esimieskin on vain ihminen ja omaa empatiaa. Ymmärtää varmasti kun kerrot että on ihana ihminen ja siksi yrittänyt katsoa läpisormien.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   23.10.24 18:48:35

Toi on hienoa että tunnistetaan henkilöiden vahvuudet ja heikkoudet. Jos on mahdollista muokata työtehtäviä niiden mukaan niin sehän on kaikille parasta. Ei ne toistuvat mokat mieltä kohenna siltä sohlaajaltakaan.

Lähettäjä: Fitness 
Päivämäärä:   23.10.24 20:30:32

Meillä on tuollainen työntekijä ja ihan vastaava tilanne. Me ratkaisimme asian niin että työtehtävä, joka periaatteessa kuului kaikille siirrettiin tälle tyypille sataprosenttisesti eli muut eivät osallistuneet siihen enää ollenkaan ja tämä vaatimaton, rutiinityö on hänen kokopäiväinen työ. Hän oli hyvin tyytyväinen ratkaisuun!

Päivämäärä:   23.10.24 21:01:31

Ei oo sun pala kakkua arvioida toisen työkykyä.

Riittää että ilmoitat, kun työtehtävä ei onnistunut. Tommonen pikkupomoilu on aika ilkeetä. Keskity omaan työhösi.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   23.10.24 21:10:05

Meillä oli tietyn tiimin mukaan tuollainen työntekijä. He löysivät kaikesta jotain sanottavaa.

Tuon tiimin osalta ko. työntekijä ei tee heille töitä. Toisille tiimeille ja omille asiakkailleen tyyppi takoo hirmu hyvin asiakaspalauttein tuloksia. Asiakkaat tyytyväisiä ja tuloslaskelmissa isoa plussaa.
Sisäisissä materiaaleissa ns. kirjoitusvirheitä, murteellisia ilmaisuja, joista kaikki eivät pidä.

Huippu tyyppi kaikkien mielestä, ihmisten ja asiakkaiden mielestä.
Omanlaisensa suurpiirteisyys sisäisissä asioissa, josta kaikki eivät pidä. Harjoittelijoille huipputyyppi, koska he tekevät hänelle nämä sisäiset kirjaukset ja pääsevät "siivellä" asiakastapaamisiin.

Aina kaikki riippuu ja roikkuu katsontakannastakin.

Päivämäärä:   23.10.24 21:20:54

"Riittää että ilmoitat, kun työtehtävä ei onnistunut. Tommonen pikkupomoilu on aika ilkeetä. Keskity omaan työhösi."

Valitettavasti minun tehtäväni on nimenomaan olla se pikkupomo, jonka työtä on vahtia että muut tekevät oman työnsä hyvin ja kaivella virheet esiin. Meillä on melko nollatoleranssi virheissä (toki jonkin verran virheitä tulee kaikilla, mutta kellään ei saisi tulla yhtään useammin kuin siedettävä minimi). Negatiivinen palaute ongelmista tulee suoraan asiakkailta ja yhden virheet kuormittavat paljon koko työporukkaa. Nyt toivottavasti saadaan tilanne ratkaistua työtehtäviä uudelleen järjestelemällä ja Fitness:n idea oli itseasiassa tosi hyvä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.