Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maiskuttaja

Lähettäjä: Ongelma 
Päivämäärä:   22.10.24 22:32:40

Eräs pitkäaikainen ystävä joka on hyvin rakas minulle on näin vanhemmiten yhä enemmän ja enemmän ärsyttämään kahvipöydässä se leivän tai muun pikkupurtavan kanssa muistuttava tapa syödä. Puhuu Ruoka suussa, syö suu auki ja tosiaan , maiskuttaa suu avonaisena. Tämä on ihan äärettömän ärsyttävää, lähinnä vain minua ärsyttävä, muut eivät taida välittää. Mulla taitaa ollakin joku misofonia, herkkä kaikelle nielaisu- mussutus ja mässytysäänille.
Mutta en kestä.
Kaveri on tulossa kylään ja tottakai kahville ja jutellaan kuulumiset. Ikää molemmilla + - 50 joten tuskin muuttaa tapojaan ja tuskin kukaan on koskaan kehdannut edes sanoa.
Ja sehän tässä ihmeellistä onkin. Kaunis. Kouluttautunut, sosiaalinen nainen, mutta voi Helena kun joutuu samaan ruokapöytään. Aiemmin olen tehnyt ohessa aina jotain muuta kuin istunut vastapäätä ja yrittänyt ajatella mitä tahansa muuta asiaa. Siivoillut ym. Mutta mikä neuvoksi? Olenko vain yliherkkä ja ääliö kun tällainen seikka meinaa viedä hermot. Tähän mennessä olen saanut pidettyä itseni kurissa.

Re: Maiskuttaja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   22.10.24 22:37:32

Aika paha, en osaa neuvoa mutta ymmärrän tuskasi.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   22.10.24 22:55:26

Luulin ihan muuta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.24 23:05:52

Jos on oikeasti hyvä ystävä, pystyisitkö puhumaan asiasta hänelle, siis ihan oman "ääniyliherkkyytesi" kautta? Tai olisiko ääniä vaimentavien korvatulppien käytöstä apua(esim Loop engage)?

Olen misofoonikko, ja minun on todella vaikea puhua siitä muille. Vain pari luotettavinta ystävääni tietävät. Suosin ravintoloita, joissa on riittävästi taustamelua häivyttämään syömisääniä, laitan musiikin soimaan ruokailun ajaksi, järkyttävän äänekkäästi syöviä ihmisiä on pakko vältellä kokonaan. Nuo korvatulpat olen nyt vasta ottamassa kokeiluun.

Lähettäjä: Keep 
Päivämäärä:   23.10.24 02:01:53

Misofonia on taas muodissa

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   23.10.24 04:35:51

Siivoilet kun sinulla on vieras?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.10.24 04:51:42

Ninni, etkö sinä sitten? Normaalia laittaa tiskejä koneeseen, pyyhkiä ruoanlaiton roiskeita jne siinä jutellessa? Tuskin aloittaja mitään koko kämpän siivousta tekee, mutta ruokaa valmistaessakin luonnollisesti laitetaan tavaroita paikoilleen, pyyhitään pöytätasoja, huuhdellaan leikkuulautoja...

Ja joo, ymmärrän aloittajaa. Inhoan kaikkea ylimääräistä ääntä. Mutustelua, maiskutusta, niiskutusta. Se saa raivon partaalle ja kyllä, ihan töissä/metrossa tms saatan antaa tuntemattomalle henkilölle nenäliinan. En oikeasti kestä sitä, että jään odottamaan seuraavaa ja taas seuraavaa niiskausta, kun tekisi mieli repiä tyypin pää irti. Jos tätä tunnetta ei ole kokenut, niin voi olla vaikea ymmärtää. Etenkin kuormittuneena tää on aivan kamalaa. Ja kyllä, kukaan ei haluaisi stressaantua näistä, mutta valitettavasti asialle ei voi mitään.

Koko työpäiväni ajan kestän ääniärsykkeitä ja kotona kaipaan rauhaa ja hiljaisuutta, jotta jaksan työtäni. Tarvitsen rauhaa melusaasteelta.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.10.24 05:53:41

"Misofonia on taas muodissa"

Täällä se on ollut muodissa yli 40 vuotta.
Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin suu auki mässyttäjät ja se jos mikä on junttia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.24 07:19:07

"Ja joo, ymmärrän aloittajaa. Inhoan kaikkea ylimääräistä ääntä. Mutustelua, maiskutusta, niiskutusta. Se saa raivon partaalle ja kyllä, ihan töissä/metrossa tms saatan antaa tuntemattomalle henkilölle nenäliinan. En oikeasti kestä sitä, että jään odottamaan seuraavaa ja taas seuraavaa niiskausta, kun tekisi mieli repiä tyypin pää irti. Jos tätä tunnetta ei ole kokenut, niin voi olla vaikea ymmärtää. Etenkin kuormittuneena tää on aivan kamalaa. Ja kyllä, kukaan ei haluaisi stressaantua näistä, mutta valitettavasti asialle ei voi mitään."

Jep, mä kans ojentelen niiskuttajille nenäliinoja ja rykijöille kurkkupastilleja. Se auttaa omaan ärsytykseenkin hieman, varsinkin jos kohde ymmärtää närkästyä. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.24 07:40:25

”Inhoan kaikkea ylimääräistä ääntä. Mutustelua, maiskutusta, niiskutusta. Se saa raivon partaalle ja kyllä, ihan töissä/metrossa tms saatan antaa tuntemattomalle henkilölle nenäliinan. En oikeasti kestä sitä, että jään odottamaan seuraavaa ja taas seuraavaa niiskausta, kun tekisi mieli repiä tyypin pää irti. Jos tätä tunnetta ei ole kokenut, niin voi olla vaikea ymmärtää. Etenkin kuormittuneena tää on aivan kamalaa. Ja kyllä, kukaan ei haluaisi stressaantua näistä, mutta valitettavasti asialle ei voi mitään.”

Ei ole normaalia raivostua ja haluta ”repiä tyypin pää irti” jos joku pitää jonkun äänen. Kai olet jo hankkinut apua tähän aggressioosi?
Ja kyllä, asialle voi mitään, jos vaan haluaa.

Päivämäärä:   23.10.24 08:07:57

Tuon suömisäänien vihaamisen ymmärrän, mutta niikuttaminen ja köhiminen? Jos on flunssa tai allergia tai astma niin ei niille äänille voi mitään! Pitäiskö antaa rään valua pitkin naamaa kuin niiskauttaa? Ja jos ei kestä niiskutusta, niin itse niistäminenhän on vielä pahempi ääni. Kaikki allergiset ja astmaatikot sais ampua vai?

Entä hengittämisen ääni? Pitäiskö sekin kieltää?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.10.24 08:27:44

Laita radio taustalle soimaan tai lempimusaa niin se peittää ne äänet.

Päivämäärä:   23.10.24 08:38:08

Radio tai lempimusa niin kovalle ettei vieraan mässytystä kuule? On taas idiootein neuvo pitkään aikaan.

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   23.10.24 08:46:32

"Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin suu auki mässyttäjät ja se jos mikä on junttia."

Joo, hyi olkoon. Purkan mässytys on pahinta. Sellainen kamala suu auki mässytys... Ihan hirveää.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.10.24 08:53:24

Itse ajattelisin ensin, että elämässä on asiat todella hyvin jos noin pieni asia harmittaa noin paljon. Isot asiat lienevät kunnossa.

Seuraavaksi miettisin miksi se ärsyttää niin paljon. Kanavoitko vain noihin ääniin muunkin ärsytyksen/kateuden tms kyseistä henkilöä kohtaan? Oman ex-puolison erilaiset kuorsaukset, ähinät, niiskutukset yms alkoivat ärsyttää minua siinä vaiheessa kun suhde alkoi käydä viimeisiään.

Mutta noin niinkuin ylipäätään, kannatta ehkä kasvattaa omassa voimassa pysymisen taitoa. Olet omassa hyvässä energiassasi, etkä anna moisten pikkuasioiden horjuttaa mielenrauhaasi. Kuvittele tuolisi omaksi mikrouniversumiksesi, jossa mikään ei hetkauta.

Lähettäjä: Nam 
Päivämäärä:   23.10.24 09:04:09

Maiskuttelu ja ruoka suussa puhuminen, yök ällötys. Ihan kamalaa. Ymmärrän aloittajan tuskan.

Olen itse sen verran töksäyttelevä juntti, että olen sanonut "vitsin" varjolla että "onko ruoka kuumaa/kylmää/hassua koostumukseltaan kun syöt sitä suu auki? Onko siinä jotain vikaa" tai sitten ruoka suussa puhujille "nielaise vaan rauhassa, kuuntelen kyllä juttusi loppuun kohta" :D Toimii yleensä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.10.24 09:27:19

Ei tietysti musa tai radio niin kovalle ettei mitään muuta kuulu vaan sopivasti taustameluksi. Ite oot piste idiootti kun et ymmärrä.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   23.10.24 09:41:14

Kyllä ongelma on myös vastaanottajassa, tunnistan itsessäni. Jos aikuinen ihminen syö/maiskuttaa, se kyllä hieman häiritsee. Mutta jos esim. koirani maiskuttaa luuta syödessään, se on maailman söpöintä.

Mielestäni tuollainen huomauttelu on todella junttia. En haluaisi syödä huomauttelijan seurassa! Maiskuttelua yms ei välttämättä tiedosta, huomauttelu on tiedostettua ja tarkoituksella tehtyä.

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   23.10.24 09:45:01

"Seuraavaksi miettisin miksi se ärsyttää niin paljon. Kanavoitko vain noihin ääniin muunkin ärsytyksen/kateuden tms kyseistä henkilöä kohtaan? Oman ex-puolison erilaiset kuorsaukset, ähinät, niiskutukset yms alkoivat ärsyttää minua siinä vaiheessa kun suhde alkoi käydä viimeisiään."

Heh, sinä et kyllä ole koskaan kuullutkaan misofoniasta. :D Minulla ainakin tämä kohdistuu ihan vieraisiin ihmisiin ihan 99,9-prosenttisesti. Itselläni purkan mässytys on se, mitä en kestä, ja yllättävän monet jauhavat purkkaa äänekkäästi suu auki kuin lehmät.
Tuttuni eivät tätä tee, ja esim. miehelleni voisin kyllä sanoa, ja olen sanonutkin, jos mässyttää liikaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.10.24 09:51:01

Minäkin inhoan kaikenlaisia ylimääräisiä ääniä ja mm. maiskuttaminen on todella ällöttävää. Olen saanut sen kuvan, että olen ihan outo ja ylireagoin, eihän tällainen voi ketään oikeasti haitata ja pitäisi osata olla välittämättä. Ainakaan tällaisista ei voi missään nimessä huomauttaa äänen pitäjää!

Sitten seuraavaksi ihmetellään, miksi ei huvita enää juuri poistua kotoa töiden jälkeen kuuntelemaan kaiken maailman möykkiä. Ihmiset, joita äänet eivät häiritse, eivät kerta kaikkiaan ymmärrä tätä ongelmaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.10.24 09:55:26

"Heh, sinä et kyllä ole koskaan kuullutkaan misofoniasta. :D Minulla ainakin tämä kohdistuu ihan vieraisiin ihmisiin ihan 99,9-prosenttisesti. "

Olen kuullut misofoniasta ja kärsinkin siitä jonkin asteisesti. Mutta se ei tarkoita, ettenkö voisi kehittyä ihmisenä ja "päästä asian yläpuolelle". Tällekin asialle on paljon tehtävissä jos haluaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.10.24 09:57:24

Tuo on asia, johon et voi vaikuttaa tai josta voit päättää. Se mihin voit itse vaikuttaa ja päättää, on oma käytöksesi ja suhtautumisesi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.10.24 10:22:32

"Ja joo, ymmärrän aloittajaa. Inhoan kaikkea ylimääräistä ääntä. Mutustelua, maiskutusta, niiskutusta. Se saa raivon partaalle ja kyllä, ihan töissä/metrossa tms saatan antaa tuntemattomalle henkilölle nenäliinan. En oikeasti kestä sitä, että jään odottamaan seuraavaa ja taas seuraavaa niiskausta, kun tekisi mieli repiä tyypin pää irti."

Itsellä niin allergioita kuin vasomotorista nuhaa riesana, mutta valitettavasti omaan niiskutukseen ei niistäminen auta. Allergiakautena toki ihan tuleekin sitä räkää, jonka parhaassa tapauksessa saa niistettyä ylös, mutta pääosin sieltä ei vain tule mitään. Lisäksi vielä nenän väliseinämässä vinoutta, joten toinen sierain usein tukossa, mutta sieltäkään ei niistämällä yleensä tule yhtään mitään.

Itselleni ärsyttävimpiä ovat läheisten ihmisten, etenkin omien (lapsuuden)perheen jäsenten maiskutus- ym. äänet. Samoin esim. toisen yskiminen yöllä kun itse yrittää saada unta, on hermoja raastavaa. Toisaalta tiedän, ettei toinen kerta kaikkiaan voi sille mitään, jos on yskä. Niinpä hillitsen itse hermojani, joko menen muualle nukkumaan, käytän korvatulppia, kuuntelen musiikkia tai vai yritän sietää.

Päivämäärä:   23.10.24 10:27:58

"Mielestäni tuollainen huomauttelu on todella junttia. En haluaisi syödä huomauttelijan seurassa! Maiskuttelua yms ei välttämättä tiedosta, huomauttelu on tiedostettua ja tarkoituksella tehtyä."

No siksi kai huomauttaminen onkin aiheellista, ettei maiskuttaja välttämättä ollenkaan tiedosta, kuinka häiritseviä äänet ovat. Itse ainakin haluan, että ystävät viihtyvät seurassani, ja todella toivon, että jos jokin tapani häiritsee heitä kovasti, he uskaltavat ja haluavat sanoa sen minulle. Mielestäni se osoittaa luottamusta ja välittämistä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.10.24 10:48:47

Tarkoitin omassa viestissä, että ei voi vaikuttaa ja ei voi päättää.

Päivämäärä:   23.10.24 12:11:57

Jännä, miten erilaisia ihmisiä on. Itse pyrin toimimaan niin, etten pidä mitään älyöntä meteliä normaaleja asioita tehdessäni. Sitten on ihmisiä, jotka ovat ... äänekkäitä ihan koko ajan eivätkä huomaa sitä itse. Ja mä mietin aina, että miten tuo ei huomaa pitävänsä tuollaista mekkalaa.

Yksi työkaveri on kaiken huippu. Tulee töihin, paiskaa oven vauhdilla kiinni. TÖM TÖM TÖM kävelee työpisteelleen. Vetää tuolin taaksepäin KRIIIIK. Lävähtää siihen istumaan TUMPS. Huutaa muille hyvät huomenet. Hakee itselleen kahvin, pamauttaa kupin täysiä pöydälle, kahvia loiskuu, kiroaa kovaan ääneen. Sitten alkaa keksien syöminen rousk rousk maisk maisk onpa hyvää. Sitten muutamat huutoaivastukset. Alkaa takoa tietokoneensa näppäimiä, ihme etteivät irtoa. Tässä kerrottuna päivän ensimmäiset 5 minuuttia.

Siis miten voi olla mahdollista tehdä aivan kaikki niin, että kuuluu hirveän kova ääni? Ja miten ei itse huomaa tuota? Ei mene mulla jakeluun.

Lähettäjä: MoikkaVaanTutut 
Päivämäärä:   23.10.24 13:01:50

Meiltä taas töistä löytyy henkilö, joka oikein kerjää huomiota pienen lapsen tavoin. Laahustaa, huokailee kovaäänisesti, oikein katsoo, että kuuleeko ja huomaako kukaan. Riisuu yhteisessä taukotilassa kengät jalastaan ja nostaa jalat penkille. Maiskuttaa ja mässyttää ruokaansa kovaäänisesti. Eikä siinä vielä kaikki, sen lisäksi hän myös nuolee kaikki aterimensa. Veitset, haarukat lusikat, ihan kaikki. Sekoittaa jugurttinsa niin, että puoli lusikkaa on jugurtissa, ja sen jälkeen nuollaan sen vajaa kymmenen kertaa sitä lusikkaa ja sen vartta, että saadaan varmasti kaikki jugurtti talteen. Purkki kaavitaan viimeistä pisaraa myöten ja aina välissä nuollaan se lusikka. Ja toki, jos purkin kanteen on sattunut menemään sitä jugurttia, niin nuollaan sekin.

Arvatkaapa onko tällaisen kanssa vaikea olla samassa taukohuoneessa syömässä?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   23.10.24 13:25:28

"MoikkaVaanTutut
Päivämäärä: 23.10.24 13:01:50

Meiltä taas töistä löytyy henkilö, joka oikein kerjää huomiota pienen lapsen tavoin. Laahustaa, huokailee kovaäänisesti, oikein katsoo, että kuuleeko ja huomaako kukaan. Riisuu yhteisessä taukotilassa kengät jalastaan ja nostaa jalat penkille. Maiskuttaa ja mässyttää ruokaansa kovaäänisesti. Eikä siinä vielä kaikki, sen lisäksi hän myös nuolee kaikki aterimensa. Veitset, haarukat lusikat, ihan kaikki. Sekoittaa jugurttinsa niin, että puoli lusikkaa on jugurtissa, ja sen jälkeen nuollaan sen vajaa kymmenen kertaa sitä lusikkaa ja sen vartta, että saadaan varmasti kaikki jugurtti talteen. Purkki kaavitaan viimeistä pisaraa myöten ja aina välissä nuollaan se lusikka. Ja toki, jos purkin kanteen on sattunut menemään sitä jugurttia, niin nuollaan sekin.

Arvatkaapa onko tällaisen kanssa vaikea olla samassa taukohuoneessa syömässä?"

Arvaappa millainen tuollainen on puolisona...
Oma puoliso on taantunut taaperon tasolle ja toimii kuten kuvaat. Lisäksi esim. hyräilee koko ajan yms. Paiskoo kaappeja oli yö tai päivä. Varmaan jonkin tasoinen narsisti. Vielä hetki pitäisi jatkaa ennen kuin voin erota!

Päivämäärä:   23.10.24 14:37:41

Ei tietysti musa tai radio niin kovalle ettei mitään muuta kuulu vaan sopivasti taustameluksi. Ite oot piste idiootti kun et ymmärrä.

Sanoin neuvoa idiootiksi ja sinä sanot minua idiootiksi.

Ja hei, se lempimusa siellä taustallakaan ei poista mässytystä kuuluvilta. Kun se ääni käy hermoille niin se hyppää esiin halusi tai ei.

Päivämäärä:   23.10.24 14:42:01

"Purkki kaavitaan viimeistä pisaraa myöten ja aina välissä nuollaan se lusikka."

Kaapijat on melkein yhtä ärsyttäviä kuin mässyttäjät :D ihankun siitä tupperwaresta saisi jotenkin enemmän evästä kun kaapii sitä raivokkaasti niin että taukotila raikaa. Ei, ei siitä saa. Älkää kaapiko.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.10.24 14:46:02

Veljeni maiskuttaa ja hänellä on asperger.
Hänelle on ihan turha mainita siitä eli huomautuksesta huolimatta mässyttää edelleen ja voi jopa suuttua.
Samoin puhuu kokoajan ja todella isolla äänellä ja jos tästä mainitsee niin muutaman lauseen voi puhua hiljempaa ja sitten taas on äänenvoimakkuus samalla tasolla.

Lähettäjä: Fgh 
Päivämäärä:   23.10.24 15:00:51

Otan osaa aloittaja.

Ole kiitollinen, ettei hän ole sentään vastaava tapaus: kirjaimellisesti ähkii, huokailee pitkin päivää äänekkäästi, toisinaan kuulostaa että oikein kuin tarkoituksella korostettu huoooh pitää saada ilmoille... Harvemmin jotain muuta onneksi kuuluu, kuten hiljaista yninää tai sitten supisee itsekseen joitain sanoja työn lomassa, luulee ettei kukaan kuule?

Nyt keksinyt hiljaisen hyräilyn tms. Ja toki onnistuu klassinen näppäimistön äänekäs naputus kun stressitaso nousee. Löytyy toki naapurihuoneessa näppäimistön "vakiohakkaajakin".

Haluan avokonttoriin, ehkä siellä kaikki ääbtelijöt hukkui massaan... Sattuneesta syystä pidän etäpäivistä :)

Päivämäärä:   23.10.24 17:33:06

Fgh meneekö veljesi diagnoosin taakse huonoine tapoineen? Kyllähän hän ymmärtää puhetta mutta pullikoi vastaan.

Nykyään kun joka toisella on kirjaindiagnoosi niin sitä käytetään röyhkeästi hyväksi.

Päivämäärä:   23.10.24 18:04:53

Mulla on usein korvatulpat korvissa kun olen äänekkäässä seurassa tai lapsen kanssa. En ymmärrä miten minä hiljaisääninen olen saanut noin TODELLA LUJAA PUHUVAN lapsen. Ihan soi korvissa välillä normaalin puheäänensä kuuntelu. Olen sitten alkanut pitää korvatulppia välillä töissäkin, ne on läpinäkyviä ja huomaamattomia nykyään ja mulla hiukset vielä korvien päällä.

Niiden läpi kuulee puheen mutta ne taittavat pois ylimääräisen, kuten maiskutuksen.

Lähettäjä: Hampaissa vikaa 
Päivämäärä:   23.10.24 18:21:55

Kysyisin onko hänellä hampaisto kunnossa.
Eipä se suu auki maiskutusta selitä mutta maiskutusta voi aiheuttaa kuluneet poskihampaat.
Voin kokemuksesta sanoa että sitä ei itse huomaa kun keskittyy syömiseen.
Hyvä olisi jonkun läheisen asiasta mainita mutta jos asia ei edes häiritse ketään muuta niin kärsii siinä sitten vaan. Maiskuta takaisin, hah.

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   23.10.24 18:45:51

Äitini ja siskoni maiskutavat, ähkivät ja läähättävät syödessään. Siskoni lisäksi nuolee sormiaan ja käsiään vähän väliä oikein nautiskellen, jos siis syö käsin jotain. Eikä heille saa huomauttaa syömisäänistä, ei ole koskaan saanut. Jos itse alan samalla lailla syödä äänekkäästi, he suuttuvat minulle. Äitini suuttuu välillä siskollenikin maiskuttamisesta eikä äitikään voi sietää sitä jatkuvaa sormien nuolemista.

Inhottaa olla heidän seurassaan kun syövät.

Ymmärrän tuskasi todella hyvin.

Minä en edes tykkää syödä kuuokkeet korvilla tai napit korvissa, joten minua ei auttaisi edes mitkään ääntä vaimentavat korvatulpat.

Lähettäjä: Ongelma 
Päivämäärä:   24.10.24 11:25:11

Ap tässä. Eilen nähtiin pitkästä aikaa ja oli ihan mukava jutella kuulumisia. Kahvitkin juotiin ja oheistarjontaa siinä samalla.
Yritin olla liikaa ajattelematta. Jokainen syö niin kuin syö. Maailman luonnollisin asia. Kunnes erehdyin katsomaan päin ja suu auki leipää suussa ja puhetta samaan aikaan...
Aloin miettimään että onko kuitenkin varhaiskasvatuksessa vanhemmat olleet välinpitämättömiä eikä kieltäneet Ruoka suussa puhumista ja näin oppi syömiseen on jäänyt saamatta. Pikkulapsen syöminen kaikkine mökeltelyineen on vain söpöä eikä lainkaan ärsyttävää ei vaikka mässyttävät ja maiskuttavat. Ei haittaa. Sitten jo eskari ikäisen tai ala astelaisen lapsen luulisi hallitsevan syömiseen liittyvät käytöstavat ,ainakin osittain. Ruoka suussa ei puhuta eikä heiluta samaan aikaan ja suu pysyy pureskellessa kiinni.
No mukava kuitenkin nähdä. Ongelmat kullakin.
Appivanhemmat aikoinaan kun istuivat kahvipöydässä niin varsinkin appiukolla oli tapana pistää sokeripala huulten väliin ja ryystää pitkään ja hartaasti lautaselta eli tassilta siltä kahvia. Selkäpiitä karmi ja mietin että lähtiskö nyt vai heti.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   24.10.24 11:31:50

"Äitini ja siskoni maiskutavat, ähkivät ja läähättävät syödessään. Siskoni lisäksi nuolee sormiaan ja käsiään vähän väliä oikein nautiskellen, jos siis syö käsin jotain."

Hyi puistatus, tuli ihan vihainen olo kun luki tätä :D

Päivämäärä:   24.10.24 11:51:04

Tuli mieleen yksi junamatka, jolloin meinasi lähteä järki vieruskaverin kanssa. Nuorehko mies päästi koko ajan sellaisia pitkiä kovaäänisiä huokauksia, ja vielä niin, että veti kauhealla äänellä ilmaa nenään ja ulos. Aivan kamalan kuuloista, meinasin jo kysyä että mikä hemmetti sua vaivaa. Mutta kun ei uskalla, ettei tule turpaan...

Tunnen yhden kehitysvammaisen, joka ei osaa yhtään säädellä äänenvoimakkuuttaan, mutta ns. normaalilta ihmiseltä odottaisin, ettei möykkäisi ja metelöisi koko aikaa. Eräs miespuolinen kaverini oli sellainen, että vaikka seisottiin metrin päästä toisistamme, hän kailotti kovaan ääneen, mulla melkein korvat soi. Ja ihan sama oliko päivä vai yö. En käsitä tällaista. Tai se, että tv:tä pidetään niin kovalla ettei puhetta meinaa kuulla ja sitten vain huudetaan koko ajan kovempaa sen yli :D Järkyttävää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.24 12:08:58

"Tuli mieleen yksi junamatka, jolloin meinasi lähteä järki vieruskaverin kanssa. Nuorehko mies päästi koko ajan sellaisia pitkiä kovaäänisiä huokauksia, ja vielä niin, että veti kauhealla äänellä ilmaa nenään ja ulos."

Hänellä on luultavasti ollut joku vaiva/ sairaus. Ärsyttävää varmasti, mutta ehkei voinut sille mitään.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   24.10.24 12:12:12

Minullekin tuli mieleen, kun yliopistoaikana menin tenttiin sellaiseen suureen saliin. Taakseni tuli istumaan isokokoinen mies, joka heti tentin alussa kaivoi kassistaan ison maitopurkin pöydälle. Koko tentin ajan huokaili äänekkäästi, ryysti ja kulautteli sitä maitoa ja ähisi. Siis sellainen ryys, ähhh, ryyst, äähhhhhhh. Meinasi lähteä järki ja oli todella vaikea keskittyä koekysymyksiin :P

Päivämäärä:   25.10.24 13:52:36

Hotkivan nielemisen aiheuttama ääni on sietämätön. Kun maitoa kaadetaan tölkistä kurkkuun ja niellään krut krut krut. Miten kenenkään nielu edes pitää sellaista ääntä. Luentosaleissa pitäisi mässääminen kieltää, siellä ollaan opiskelemassa.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   25.10.24 14:31:48

Onko pakko kattaa ne kahvit niin että olette vastakkain? Kata niin että ei tarvitse katsella maiskutusta. Ja ei kai tuossa kymmentä minuuttia kauemmin mene? Siihen syömisosioon? Lohduttavaa on että meissä kaikissa on joku muita ärsyttää piirre. Ihan jokaisella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.