Lähettäjä: Rivi sanoja
Päivämäärä: 23.10.24 07:54:10
"Aloin pohtimaan onko mahdollista pudottaa hiljalleen painoa jos lisään syömisiin todella reilusti kasviksia ja hedelmiä jolloin muuta tulee syötyä vähemmän."
KYLLÄ!
Juuri tätä taktiikkaa käytin itse. Aloin tehdä jääkaappiin erilaisia salaatteja, useita, että olisi paljon eri makuja ja eri koostumuksia, mukana myös papuja, joista saa hyviä kuituja, ja täytän lautaseni kukkuroilleen näitä. Pieni pinta-ala jää ns. varsinaiselle ruoalle. Tapa on jäänyt pysyväksi, enkä aio sitä myöskään jatkossa muuttaa.
Olin itse viitisen vuotta suunnilleen samassa tilanteessa kuin sinä, paitsi että ylipainoa oli vähän enemmän: mitat karkeasti 159 cm ja 78 kg. Inhosin ajatustakin laihduttamisesta enkä halunnut poistaa elämästäni mitään, joten päätin kokeilla toista taktiikkaa: lisäämistä!
Lisäsin ihan hurjan määrän kasviksia, enkä vain määrällisesti lisää vaan myös laadullisesti, mikä tarkoittaa, että saan tosi paljon hyviä ravintoaineita ruoastani, myös monipuolisesti kuituja, kun mukana ovat myös pavut, herneet ja linssit. Joka ikinen päivä. Ja syön myös kaura- ja ruisleseitä ja hampun- ja pellavansiemeniä, joista niin ikään tulee kuituja.
Tämän lisäksi lisäsin hurjan määrän liikuntaa, ja käyn kävely-, hölkkä- ja pyöräilylenkillä viikossa yhteensä 8–10 tuntia. Joka päivä lenkki, yleensä vähintään tunnin, usein kahden, joskus joinain päivinä vain puolen tunnin.
Paino putosi ensimmäisten kolmen kuukauden aikana 12 kiloa, sen jälkeen hitaammin, ja nykyään se on jossakin 58 kilon tietämillä (plus miinus kaksi kolme kiloa, vaihtelee).
Uskon vakaasti siihen, että ruoka, jossa on paljon ravintoa ja kuituja mutta vähän energiaa, on paras tapa elää. En sano "laihduttaa", koska yksinkertaisesti vihaan sitä sanaa. Lisäsin elämääni ravintoa ja kuntoilua. Voin erittäin hyvin.
En ole joutunut luopumaan mistään. Syön myös herkkuja lähes päivittäin, esim. palan tai kaksi suklaata, jäätelön tai leivoksen. Paino ei nouse enää, kun peruselämä seisoo vankasti kasvisten ja paljon liikkumisen päällä.
|