Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko joku laihtunut lisäämällä kasvisten syöntiä

Lähettäjä: Plösö 
Päivämäärä:   22.10.24 14:55:22

Minulle on kertynyt 11 kg painoa lisää arviolta noin 6-8 vuoden aikana. Olen reilusti ylipainon puolella (pituus 160 cm ja paino 71kg). Oma olo on ollut jo pitkään kaikkea muuta kuin hyvä, ärsyttää käydä vaatekaupoilla kun oikein mitkään vaatteet ei istu ja hävettää nähdä tuttuja joita näen harvakseltaan koska kyllähän tällaisen painonnousun huomaa selvästi.

Kaikenlainen ruuan punnitseminen ymv on puuhaa joka jää jo muutaman päivän jälkeen, työn takia ruokailut ovat hyvin epäsäännöllisiä ja herkkuja on alkanut menemään niin paljon, että hävettää edes itselle myöntää. Olen yrittänyt laihduttaa, mutta aina se tyssää tuohon punnitsemisen tai kalorien laskemisen työlyteen.

Aloin pohtimaan onko mahdollista pudottaa hiljalleen painoa jos lisään syömisiin todella reilusti kasviksia ja hedelmiä jolloin muuta tulee syötyä vähemmän. Esim aamu- ilta ja välipalat ovat pitkään koostuneet leivistä juustolla ja margariinilla ja usein olen korvannut niillä päivällisenkin. Jos alan syömään vain yhden siivun leipää/ kerta ja täytän vatsani loppuun kasviksilla, marjoilla ja maustamattomalla jogurtilla. Lämpimien ruokien kylkeen lisään reilusti kasviksia ja syön rasvaisia ruokia harvemmin. Samoin hetkuista minun on helppo karsia esim siten etten syö enää suklaapatukkaa töissä kun sekin on tullut tavaksi, että iltapäivästä syön aina töissä suklaapatukan. Otan sen tilalla johurtin tai banaanin.

Tällä taktiikalla ei tarvitsisi laskea ruokien määriä ja varmaan ainakin vaikuttaa jaksamiseen ettei olo ole jatkuvasti nuutunut. Mutta kiinostaisi kuulla onko joku laihtunut näin?

Re: Onko joku laihtunut lisäämällä kasvisten syöntiä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.10.24 14:57:16

Kalorisaanti ratkaisee ja ruoan energiatiheys. Tuolla sat molempia alas päin, joten ihan hyvä systeemi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.10.24 15:05:28

Ainoat muutokset mitä tehtiin oli kasviksia lisää ja tasainen ateriarytmi ! Siis siinä kiireessä, siellä työpaikalla ja harrastuksissa ja missä tahansa kello kilahti koska aika syödä, että siitä tuli tapa. Eihän se tarkoita lämmintä ruokaa tai johonkin kuppilaan hakeutumista vaan edes sitä protskujuomaa tai paria hedelmää, mutta tasaisesti. Ja kasviksia (ihan vaikka salaattia jos ei muuta keksi tai ehdi) muutaman sataa prosenttia lisää, kummasti lämpimän ruoan (ja varsinkin siinä hiilarien osuus) annoskoko on näin parin vuoden jälkeen enää kokoluokkaa minimaalinen. Mies näyttää taas treenatulta versioltaan ja minä jotain -20 tai 25 kiloa kevyempi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.24 15:05:42

Banaani ja pieni kourallinenmanteleita (noin 10kpl) on hyvä välipala koska se pitää nälkää ja verensokeri ei heittele. Tuo kasvisten lisääminen on hyvä idea koska ajan oloon se täyttää vatsan ja ei tarvikkaan niin paljon sitä muuta. Tosin kannattaa pitää huoli ettei ahda mahaa täyteen (vanhasta muistista vetää saman kuin ennen ja siihen päälle kasvikset) ja siten vain venyttää mahalaukun isoksi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.10.24 15:07:49

Toimii varmasti jos se on tosiaan pois muusta ruuasta eikä ole kermassa ja aurassa haudutettuja kasviksia.

Eikä mitään tarvi yleensäkään laskea, pienennä annoskokoa ja lautasta, vähennät herkkujen määrän minimiin. Seuraat pari viikkoa mitan ja puntarin kanssa, jos laihdut niin jatka samalla mallills, ellei niin vährnnä lisää.

Lähettäjä: timjami 
Päivämäärä:   22.10.24 15:20:24

Ite en olisi onnistunut noin. Mä laihduin lisäämällä rankalla kädellä rasvaa jokaiselle ruualle ja heivaamalla turhat hiilarit, nälkä hävisi kokonaan ja samalla jäi kaikki napostelut ja närppimiset, paastoaminen on helppoa kun ruuan rasvaisuus kannattelee koko päivän. Tällä tyylillä nyt -18kg enkä oo koskaan voinut paremmin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.24 15:25:17

Sulle ehkä suosittelisin sitä että teet vaikka kolme (tai kuinka monta ikinä haluatkaan jos olet helposti kyllästyvää sorttia) valmista kauppalistaa viikoille. Lasket kerralla kaikkien ostosten kalorit, jolloin tiedät paljonko viikossa / päivässä tulee kaloreita. Ei tarvitse punnita tai laskea joka päivä tai edes viikko, kun syö vaan ne mitä kaupasta kotiin kantaa :)

Lähettäjä: Mietipä uudelleen 
Päivämäärä:   22.10.24 15:36:51

No en ole
Olen aina syönyt kasviksia mutta en korvaa niillä mitään muuta.
Laihtunut olen välttämällä kevyttuotteita, einesvalmisruokia, rypsi/ rapsiöljyä, perunaa, pastaa,vehnäjauhoja ja sokeria.
Niitähän joka tuutista ihmisen eteen tupataan.
Puhdas, ravinteikas ruoka on täysin hakusessa ihmisillä ja sitten kysellään tuollaista yksittäistä asiaa kuin pelkkä kasvisten lisäys.Tietysti hyvä jos et ennen ole saanut tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita mutta et silti yleensä koskaan saa tarpeeksi D- vit tai Omega 3 ravinnostasi. Laihakin voi syödä täysin väärin. Ruoka on kokonaisuus ja pitää ottaa huomioon monia
asioita.Menee hakoteille jos punnitsee ruokiaan joissa ei ole tarpeeksi ravinteita. Punnitse ennemmin itseäsi kuukauden välein.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   22.10.24 16:02:50

Olen laihtunut yli 100kg lisäämällä kasviksia joka aterialle ja syömällä säännöllisesti.
Ja lähtötilanne oli siis sairaanloinen ylipaino, painoa oli yli 200kg, nyt ollaan alle 100kg.
Enkä ole kertaakaan laskenut kaloreita (joskus varmistelen suunnilleen ja pyörii siinä 1500-2500 kalorin välillä, riippuu päivästä), mutta ruokailut on kasvis ja proteiini painotteisia ja syön 3-4h välein.
Heti jos lipsuu rytmissä tai jättää kasviksia pois, paino junnaa.

Ja kaikkia dieettejä kokeilleena, se mikä toiselle sopii, ei sovi toiselle. Siksi paras on kokeilla itse mistä tykkää ja mitä voi noudattaa omassa arjessa.

Tsemppiä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.24 17:31:52

Riippuu ihmisestä. Jos se on muusta syömisestä pois. Itse syönyt lautasmallin mukaan jo monta vuotta. Ruuat eivät ole älyttömän rasvaisia, mutta ylipainoinen olen. Sokerin ja hiilareitten himoon kasvisten määrä ei vaikuta minulla. Tätä herkku himoa en ole osannut ratkaista... Joskus tekisi mieli kokeilla tuota rasvojen lisäystä, et vaikuttaako sokerin himoon. Toistaiseksi en ala eri ruokia itselleni tekemään kuin mitä lapsille. Lapsille tuskin hyvä ruveta mitä Keto ruokavaliota tarjoilemaan.

Päivämäärä:   22.10.24 19:38:50

Pakollinen ketoilija ryntäsi messuamaan evankeliumiaan :-D

Hyvin erottaa fiksut neuvot ja neuvojat typeristä: he eivät koskaan evankelisoi joitain ruoka-aineita pahoiksi, kielletyiksi tai väitä että joku tietty dieetti sopii kaikille ja toimii kaikkeen.

Nämä keto uskovaiset ovat niin hölmöjä.

Lähettäjä: Ruoka.tiet.toht.fi 
Päivämäärä:   22.10.24 19:52:42

Itse olet hölmö. Ketogeeninen ruokavalio (vähähiilihydraattinen!!) pitäisi olla kaikille elämäntapa. Suomessa syödään yleisesti erittäin huonosti. Vanha hiilarivoittoinen lautasmalli ja jo ala-asteelta asti tuputettu viljojen terveellisyys on niin metsässä kuin vain voi olla. Eipä ihme että Suomessa sairastutaan diabetekseen.

Päivämäärä:   22.10.24 20:06:14

Tunnen muutaman ketouskovaisen. He molemmat ovat diabeetikkoja.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.10.24 20:10:59

Niin siis syöt herkkuja ja leipää ja ihmettelet, kun paino nousee. Ei kai sitä nyt edes tarvitse niitä kasviksia mättää, kun alat syömään ihan kunnon ruokaa sen leivän sijaan ja jätät herkut pois/pienemmälle.

Ja sen verran vielä, että 71 kg ei ole mikään reilusti ylipainon puolella joten suosittelen pohtimaan omia kauneisihanteita.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.10.24 20:13:33

Näille ketouskovaisille ei kannata paljon uhrata aikaa. Joillekin sopii ja joillekin sopii nimenomaan laihdutukseen. Suuri osa ihmisistä tarvitsee kuitenkin hiilareita voidakseen hyvin ja jaksaakseen. Minä tunnustan ainakin voivani todella huonosti, jos hiilarit vedetään minimiin. En jaksa mitään, on jatkuvasti etova olo ja ajatus ei kulje. Varmasti ei ole minulle hyväksi tällainen tila vaikka kuinka paino putoaisikin. Ihminen on kokonaisuus, ei pelkkä vaa'an lukema.

Päivämäärä:   22.10.24 20:15:23

Olen ollut 20v kasvissyöjä ja 10kg ylipainoa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.10.24 20:20:50

Aika tyypillistäkin kasvissyöjille ! Ymmärrettävääkin kun yrittää koko ruokavalion keksiä kasvien ympärille, siinä on aika usein hiilaria ja rasvaa kaverina, että sitten maistuu.. Mutta nimenomaan kasvisten lisääminen sekaruokavalioon, ihan tarkalleen tarkennettuna erityisesti nopeiden hiilareiden korvaaminen kasviksilla ja vielä erityisesti vihreillä sellaisilla alkaa kyllä vaikuttamaan painoon. Niin ja on terveellisempääkin.

Lähettäjä: Tierankivi 
Päivämäärä:   22.10.24 20:29:54

Selvitä onko sinulla insuliiniresistenssi.

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   22.10.24 21:15:10

Toimii. Mä vaihdoin aamupalaleivät, rahkat, puurot siis kaikki mitä nyt aamupalaksi voi valita, pelkkiin hedelmiin. Eli jos ennen söin rahkan aamulla, niin nyt syön omenan. Isompaan nälkään vaikka 2 satsumaa ja iso päärynä.

Annoskoot pienemmiksi tai jos samankokoisia niin pitää sisältää salaattia/raasteita yms.

Kotona töiden jälkeen ensin hedelmiä maha täyteen, sitten vasta päivällistä.

Herkut pois lähes kokonaan (tähän oppii nopeasti).

Päivämäärä:   22.10.24 22:27:15

Paino laski koronan aikana kun söin vain kotona kasvisruokaa ja kokkasin itse kaiken. Kerran viikossa eineksiä mutta muuten tein kasvisruokia kotitekoisesti ja söin järkevän kokoisia annoksia. Aamulla puuroa, näitä ruokia päivällä ja illalla. Ei kauheasti tullut herkuteltua. Kävelin paljon ja juoksulenkeillä kävin. Paino putosi ihan yrittämättä kun kiireisen elämän herkuttelu ynnä muu jäi pois. On siis mahdollista mutta kokonaisuus merkitsee.

Päivämäärä:   22.10.24 23:41:33

kyllä 71kg on jo suht reilu ylipaino 160cm pitkälle, jos ei ole kyse lihaksesta. Olen itse 165cm pitkä ja kun paino oli 75kg niin kyllä läskiä löytyi ja oli todella epämukava olo kropassa. Möhömaha, isot käsivarret, nakkisormet, lättäperse, jenkkakahvat. n. 60kg tuntuu itselle normipainolta.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.10.24 07:22:24

. //Totta kai olo on tuhdimpi, mutta jos kokisit mitä on olla oikeasti siellä reilun ylipainon puolella niin unohtaisi edellä luettelemasi asiat.

Päivämäärä:   23.10.24 07:41:03

Juusto ja sokeri pois, kasviksia tilalle, kokeile sitä.

Päivämäärä:   23.10.24 07:47:26

Älä jätä mitään pois vaanlisää kasviksia alkuun, lopulta huomaat että jotain muuttuu itsestään.
Juusto ja sokeri ovat aivan sallittuja ravintoaineita, jos alat demonisoida niitä niin se voi laukaista "pakko saada" ahmimisen. Mieti kuitenkin juuston kohdalla rasva%, on eri asia syödä 40% rasvaa sisältävää juusto kuin 20% juustoa.

Lähettäjä: Rivi sanoja 
Päivämäärä:   23.10.24 07:54:10

"Aloin pohtimaan onko mahdollista pudottaa hiljalleen painoa jos lisään syömisiin todella reilusti kasviksia ja hedelmiä jolloin muuta tulee syötyä vähemmän."

KYLLÄ!

Juuri tätä taktiikkaa käytin itse. Aloin tehdä jääkaappiin erilaisia salaatteja, useita, että olisi paljon eri makuja ja eri koostumuksia, mukana myös papuja, joista saa hyviä kuituja, ja täytän lautaseni kukkuroilleen näitä. Pieni pinta-ala jää ns. varsinaiselle ruoalle. Tapa on jäänyt pysyväksi, enkä aio sitä myöskään jatkossa muuttaa.

Olin itse viitisen vuotta suunnilleen samassa tilanteessa kuin sinä, paitsi että ylipainoa oli vähän enemmän: mitat karkeasti 159 cm ja 78 kg. Inhosin ajatustakin laihduttamisesta enkä halunnut poistaa elämästäni mitään, joten päätin kokeilla toista taktiikkaa: lisäämistä!

Lisäsin ihan hurjan määrän kasviksia, enkä vain määrällisesti lisää vaan myös laadullisesti, mikä tarkoittaa, että saan tosi paljon hyviä ravintoaineita ruoastani, myös monipuolisesti kuituja, kun mukana ovat myös pavut, herneet ja linssit. Joka ikinen päivä. Ja syön myös kaura- ja ruisleseitä ja hampun- ja pellavansiemeniä, joista niin ikään tulee kuituja.

Tämän lisäksi lisäsin hurjan määrän liikuntaa, ja käyn kävely-, hölkkä- ja pyöräilylenkillä viikossa yhteensä 8–10 tuntia. Joka päivä lenkki, yleensä vähintään tunnin, usein kahden, joskus joinain päivinä vain puolen tunnin.

Paino putosi ensimmäisten kolmen kuukauden aikana 12 kiloa, sen jälkeen hitaammin, ja nykyään se on jossakin 58 kilon tietämillä (plus miinus kaksi kolme kiloa, vaihtelee).

Uskon vakaasti siihen, että ruoka, jossa on paljon ravintoa ja kuituja mutta vähän energiaa, on paras tapa elää. En sano "laihduttaa", koska yksinkertaisesti vihaan sitä sanaa. Lisäsin elämääni ravintoa ja kuntoilua. Voin erittäin hyvin.

En ole joutunut luopumaan mistään. Syön myös herkkuja lähes päivittäin, esim. palan tai kaksi suklaata, jäätelön tai leivoksen. Paino ei nouse enää, kun peruselämä seisoo vankasti kasvisten ja paljon liikkumisen päällä.

Lähettäjä: lipo 
Päivämäärä:   23.10.24 11:45:20

Helposti tuossa käy niin. että lisäät kasviksia etkä jätä mitään pois ja paino vaan lisääntyy.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   23.10.24 12:31:20

Kyllä se toimii, mutta se muu pitää myös jättää pois. Lisäksi tuossa on se riski että vähäkalorien ruoka venyttää vatsalaukkua, jolloin on aina nälkä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   23.10.24 13:00:26

timjami, juuri näin olet oikealla tiellä.

Hiilihydraatit ja prosessoitu ruoka lihottavat ihmiskuntaa.

Täällä hötönetissä haukutaan "KETOILIJAT" "ketouskovaisiksi", saattavat ollakin? Ainoa dieetti mikä toimii, eikä tarvitse kokea nälän tunnetta! Pääsee eroon insuliiniresistenssistä, myös monesta muusta haitasta!

KOKEILKAA, ette pety!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.10.24 19:11:08

Itse olen laihtunut niin, että saan syödä mitä vaan mutta puolet siitä pitää olla kasviksia. Esim. laitan ensin puolet salaattia ja lisäkekasviksia lautaselle ja sitten vasta ruokaa. Tai jos syön voileivän niin samalla laitan päälle tomaatin ja puoli kurkkua. Tänään söin jäätelöä niin pilkoin kulhoon ensin omenan ja sitten vasta jäätelöä päälle.

En jaksa mitään vaikeita dieettejä, joten tämä tapa sopii minulle.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   23.10.24 20:10:35

Kyllä itse laihduin ruokaremontin myötä. Meni useampi vuosi opetella uusi syömistyyli. Aamiaisella saatan syödä kaksi leipää ja puolet lautasesta on täytetty kurkulla, tomaateilla, paprikalla, pinaatilla, yrteillä, porkkanalla jne. Kylkeen pähkinöitä. Pääruoat ovat pääosin kasvisruokia tai sitten kalaa missä kyljessä juureksia tai kasviksia. Paino on pudonnut ja pysynyt alhaalla vaikka välillä herkutttelenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.