Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko työkaveri voinut muuttua täysin?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   22.10.24 13:52:49

Voiko ihminen muuttua ihan erilaiseksi vai alkaako vain todelliset kasvot paljastua?
Kollega oli ennen tavallinen, mukava ihminen. Nykyään todella veemäinen, itsekäs, valehtelee päin naamaa. Korostaa koko ajan itseään ja osaamistaan, arvostelee ja rääpii minua. Esihenkilön on manipuloinut puolelleen. Oikeasti ei tee juuri mitään, ottaa kunniaa myös minun tekemisistäni.

En tiedä mikä #&%* tuota vaivaa. Hän on itse valittanut olevansa kiusattu, tosi asiassa taitaa olla pahimpia kiusaajia joihin olen itse työelämässä törmännyt. Tuntuu todella ikävältä, kun joutuu tuota kyynaamaa katselemaan kaikki päivät. Hänen kylmä naamansa ja ilmeensäkin ärsyttävät jo minua. Pitäisikö alkaa vain katsoa muita töitä, en usko että mikään keskustelu auttaa tilannetta ainakaan parempaan suuntaan. Huomaan kuinka tuntuu kadehtivan minua ja kaikkia muita. Onko ollut aina tuollainen ja feikannut, vai voiko ihminen muuttua noin täysin?

Re: Onko työkaveri voinut muuttua täysin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.24 13:53:37

Minkä ikäinen?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   22.10.24 13:57:17

Olisko joku 50-60 vuotias?

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   22.10.24 14:02:09

Ikääntymisen tuomat vaivat taitaa tehdä naiselle kepposet, ei ehkä ole tajunnut että niihin vaivoihin saa myös apua.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.10.24 14:05:12

Etsi uusia töitä. Nuo on nähty, pahenee vaan. Luultavasti on ollut aina kamala ihminen, esittänyt vain. Luultavasti kadehtii sinua ja haluaa kostaa oman kurjan elämänsä. Mielestäni vaihdevuosien taakse ei voi mennä piiloon. Jokainen on vastuussa käytöksestään ja lääkäristä löytyy apua jos mielialat alkavat vaihdella niin, että ympäristö kärsii. Jos tuota on jatkunut jo pidempään, hän ei vain välitä siltä, miltä teistä muista tuntuu. Jos on itse ollut kiusattu, pitäisi tietää miltä se muista tuntuu. Ei käyttäytyä itse huonosti muita kohtaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.10.24 14:07:57

voi olla varhaisia dementiaoireitakin. Puhu esimiehellenne ja esitä huolesi. esimies voi ohjata työterveyteen varhaisen puuttumisen mallilla.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   22.10.24 14:19:56

Parempi olla puuttumatta. Saat vain itse kuraa niskaasi ja tuon raivottaren kimppuusi. Hymyile ja etsi töitä. Sitten on muiden ongelma. Ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan tuollaista työssä ja se ettei puututa on huono merkki.

Itse joskus olin vähän samanlaisessa tilanteessa. Totesin että jos ketään ei kiinnosta, vien osaamiseni muualle. Soittelivat perään että enkö tulisi takaisin kun kukaan ei pärjää raivottaren kanssa ja hommat eivät suju ilman minua. Totesin että mielenrauhallani ei ole hintalappua, raivotar tai minä. Pitävät raivottaren ja minä mielenrauhan ja kivemman työpaikan.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.10.24 15:01:44

"kylmä naama"

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   22.10.24 15:33:54

Itse jouduin kiusatuksi/rääkätyksi. Se ei ollut mitään pientä porukasta eristämistä vaan pahi.millaan kotirauhan häirintää jne. Minä muutuin todella veemäiseksi ja hermoheikoksi ihmiseksi, joka tarvitsisi terapiaa. Onneksi sentään sain muuta apua ja pääsin niistä eroon, mutta kyllä toi jälkensä ja tuskin toivun enää koskaan ennalleni.

Lähettäjä: Jessus 
Päivämäärä:   22.10.24 15:34:09

Oon nauranut tolle kylmälle naamalle viimeisen tunnin! Niin tunnistan ilmiön.
Liekö pelkäävät ryppyjä kun mitään ilmeitä ei voi ilmaista ja naama ei liiku yhtään puhuessa. Tai onko sitten joku epäonnistunut botox-sarja, mene ja tiedä. Kylmä naama ei sytytä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.24 15:50:04

Mulla oli yliopistoaikoina tuollainen kaveri! Ensimmäiset kaksi vuotta oli tosi kiltti ja mukava, vaikutti liiankin kiltiltä ja sitten jossain kohtaa alkoi tuollaiseksi. Oli tosi ilkeä, haukkui työkaverit ja korosti jatkuvasti omaa osaamistaan ja lyttäsi ja arvosteli vähemmän taitavia, vaikka kaikki vasta opiskeltiin samaa alaa. Toki hän oli ollut töissä alalla jo melko pitkään, mutta vain yhdessä ja samassa paikassa koko elämänsä aikana ja sen kyllä huomasi… En jatkanut kaveerausta koulun päättymisen jälkeen

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   22.10.24 19:57:48

Aloittajalle:

On todella ikävää kuulla, että sinulla on tällaisia kokemuksia kollegasi kanssa. Ihmisten käyttäytyminen voi muuttua monista syistä, kuten stressistä, henkilökohtaisista ongelmista tai työpaikan dynamiikan muutoksista. Toisaalta, joskus uudet tilanteet voivat paljastaa piirteitä, joita emme aiemmin huomanneet.

Tässä muutamia ajatuksia, jotka voivat auttaa sinua käsittelemään tilannetta:

Kommunikointi: Jos mahdollista, yritä keskustella kollegasi kanssa avoimesti ja rehellisesti. Kerro, miltä hänen käytöksensä sinusta tuntuu ja miten se vaikuttaa työhösi.
Dokumentointi: Pidä kirjaa tilanteista, joissa kollegasi käyttäytyy epäasiallisesti tai ottaa kunniaa sinun työstäsi. Tämä voi olla hyödyllistä, jos päätät viedä asian esihenkilön tai HR:n tietoon.
Rajat: Aseta selkeät rajat ja pidä niistä kiinni. Älä anna kollegasi käytöksen vaikuttaa omaan työpanokseesi tai hyvinvointiisi.
Tuki: Hae tukea muilta kollegoilta, ystäviltä tai perheeltä. Vertaistuki voi olla erittäin arvokasta tällaisissa tilanteissa.
Ammattilainen: Jos tilanne käy liian raskaaksi, harkitse keskustelua työterveyshuollon tai muun ammattilaisen kanssa.
Muista, että sinulla on oikeus turvalliseen ja kunnioittavaan työympäristöön.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   22.10.24 19:59:41

Tekoäly neuvoo aloittajaa:

Aloittaja:
Lähettänyt sinä:
En tiedä mikä #&%* tuota vaivaa. Hän on itse valittanut olevansa kiusattu, tosi asiassa taitaa olla pahimpia kiusaajia joihin olen itse työelämässä törmännyt. Tuntuu todella ikävältä, kun joutuu tuota kyynaamaa katselemaan kaikki päivät. Hänen kylmä naamansa ja ilmeensäkin ärsyttävät jo minua. Pitäisikö alkaa vain katsoa muita töitä, en usko että mikään keskustelu auttaa tilannetta ainakaan parempaan suuntaan. Huomaan kuinka tuntuu kadehtivan minua ja kaikkia muita. Onko ollut aina tuollainen ja feikannut, vai voiko ihminen muuttua noin täysin?

Copilot (tekoäly)
Lähettänyt Copilot:
Ymmärrän, että tilanne on todella turhauttava ja raskas sinulle. On vaikea sanoa varmasti, onko kollegasi aina ollut sellainen vai onko hän muuttunut ajan myötä. Ihmiset voivat muuttua monista syistä, kuten henkilökohtaisista kokemuksista, työpaikan paineista tai muista ulkoisista tekijöistä.

Jos tunnet, että keskustelu ei todennäköisesti auta ja tilanne vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiisi, voi olla hyvä idea alkaa tutkia muita työmahdollisuuksia. Työympäristön pitäisi olla paikka, jossa voit tuntea olosi turvalliseksi ja arvostetuksi.

Tässä muutamia askelia, joita voit harkita:

Tee suunnitelma: Aloita kartoittamalla, millaisia työpaikkoja olisi tarjolla ja mitä taitoja tai kokemuksia voisit kehittää parantaaksesi mahdollisuuksiasi.
Verkostoituminen: Ota yhteyttä vanhoihin kollegoihin, ystäviin tai muihin ammattilaisiin alallasi. Verkostoituminen voi avata uusia ovia ja mahdollisuuksia.
Päivitä CV ja LinkedIn: Varmista, että ansioluettelosi ja LinkedIn-profiilisi ovat ajan tasalla ja heijastavat parhaita puoliasi ja saavutuksiasi.
Hae aktiivisesti: Aloita hakeminen uusiin työpaikkoihin. Tämä voi myös antaa sinulle tunteen siitä, että olet ottamassa kontrollia tilanteesta.
Muista, että sinulla on oikeus työympäristöön, jossa voit tuntea olosi mukavaksi ja arvostetuksi.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   22.10.24 20:09:41

Tuossa iässä veikkaisin vahvasti vaihdevuosia. Joo ei ole mikään syy olla vmäinen muille, mutta joillain se oikeasti tekee ihan hulluksi. Itse olin joskus vuosi niin sekaisin, että meinasin oikeasti ottaa avioeron, loparit töistä ja pistää poikki kaikki ihmissuhteet. Taisin olla aika kamala enkä sitä edes itse jotenkin tajunnut. Tuntui vaan siltä, että kaikki muut ovat alkaneet käyttäytyä ilkeästi minua kohtaan. Lisäksi joka paikkaa särki, ettei saanut nukuttuakaan, niin sekin vielä lisäsi kamalaa oloa.

Yllättävän harva lääkäri osaa epäillä vaihdevuosia, jos ei ole ihan klassisia oireita kuumine aaltoineen. Onneksi mulla oli asiansa osaava gyne joka osasi alkaa kyselemään muun tarkastuksen yhteydessä oikeita kysymyksiä. Sain hormonikorvaushoidon ja elämäni takaisin.

Nyt hävettää aikaisempi käytökseni ja olen koittanut pyydellä kaikilta asianosaisilta anteeksi.
Eilen juuri mietin, että mitä jos en jostain syystä voisi käyttää hormonikorvaushoitoa. Se olisi ihan hirveää. En tiedä auttaisiko sitten joku mielialalääkitys

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   22.10.24 21:30:34

Vaihdevuodet ja kyllä ne voi muuttaa ihmisen ihan täysin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.