Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  13v tyttö

Lähettäjä: Härreguud 
Päivämäärä:   21.10.24 22:04:09

Lapseni paras kaveri monen vuoden takaa, aina kaikki tehty yhdessä, oltu yökylässä ja kesäleireillä.
Toki hän on aina ollut jotenkin kateellinen ja hänellä on saanut olla muita kavereita, tyttärelläni ei, niistä hän on suuttunut.
Yhtäkkiä on kelkka kääntynyt, hänellä on nyt uusi ystävä ja tyttärestäni on tullut " toi " Harrastuksessa ei enää edes tervehditä, mutta seuraavassa hetkessä laitetaan tiktokissa sydän johonkin videoon ja heti seuraavana päivänä kuiskutellaan ja nauretaan muiden tyttöjen kanssa harrastuksen parissa, ja taas ensi viikolla tullaan juttelemaan ja ollaan muka niin ystävällistä.
Muita vastaavanlaisen käytöksen " uhreja"

Re: 13v tyttö

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   21.10.24 22:06:50

Murrosikä ja huono kasvatus. Ei ehkä maailman paras paras kaveri lapsellesi. Olisiko vaan että kaikki eivät ole ihan parasta seuraa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 22:08:07

Murrosikä. Keskustelisin lempeästi tyttöjen kanssa.

Lähettäjä: Härreguud 
Päivämäärä:   21.10.24 22:25:44

Hänen kotiolot on kyllä vähän niin ja näin
Äitinsä ei ole paikalla koskaan oikeastaan, oma harrastus menee ohi lapsien joita on kolme.
Ruokaa ei oikein ole ja heidän kotinsa in siivottomassa kunnossa..vaatteet on lapsilla aina samat.
Olen jo todennut että ei ole paras paras kaveri ja onneksi tyttärelläni on muitakin kavereita, mutta in kyllä todella outoa tuollainen käytös.
Ja ihmeellistä salailua kun tämä kaveri in muiden ystäviensä kanssa ollut, ja valehtelee tyttärelleni että en kyllä oo ollut sen kaa mähän inhoon sitä, mutta esim tiktok videot kertoo muuta..

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   21.10.24 23:39:38

Huono kasvatus, välinpitämättömyys kaverin vanhemmilla ja kaverin murrosikä.
Sanokaa nopeasti hyvästit tuollaiselle ongelma lapselle ja ole tyytyväinen ettei tyttäresi enää koe olevansa tuollaisen kaveri

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   22.10.24 00:23:43

Tyypillistä varhaisteinityööjen draamaa. Tapahtuu aina ja kaikkialla. Ei mahda mitään. Se menee ohi.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   22.10.24 06:13:59

Kautta vuosisatojen tuossa iässä; tänään paras kaveri, ollaan ikuisesti yhdessä ja huomenna kaikki on toisin.
Poikien kaveripiiri on monimuotoinen, alati muuttuva lauma nokkimisjärjestyksineen.
Tytöillä on aina se paras, yksi ihana kaveri, jonka voi heittää bussin alle, jos tilanne muuttuu.
Tulee veristä riitaa pojista. Aloittajan tyttö muuttuu pöivässä ”lapselliseksi”, käyttää vääriä vaatteita, ei osaa meikata ja on törppö.

Teini-ikä jatkuu, suhteet muotoutuvat päivittäin uusiksi. Parhaan kaverin perään ei kannata haikailla, kyseleminen ja ”syyn” selvittäminen vain pahentaa välirikkoa.

Lähettäjä: Mutteri 
Päivämäärä:   22.10.24 06:26:20

Ihan tavallista draamaa tytöillä. Moni etsii itseään tuossa iässä ja käytös on kamalaa, mutta useimmat pääsevät siitä yli.

Myös pojilla tyhmyys tiivistyy laumassa juuri tuossa iässä...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.10.24 06:44:10

Onko tytön isä kuollut vai tapaa vain kerran vuodessa?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   22.10.24 06:53:53

"Huono kasvatus"?

Olisiko kuitenkin kyseessä vain murrosikä.

Tämä on taas tätä höttöleidien täydellisyyttä.

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   22.10.24 09:04:52

Murrosikä nyt ainakin selittää. Muistan että seiskaluokalla useampi tyttö käyttäytyi noin. Itse olin neljän tytön porukassa jossa vähän viikottain vaihtui dynamiikka ja vuorollaan aina yhtä sorsittiin n viikon ajan ja sitten taas olikin jonkun muun vuoro. Ei ollut edes mitään selkeää syytä miksi yksi porukasta vuorollaan joutui silmätikuksi. Jos jotain positiivista niin ”uhreja” oltiin vuorollaan jokainen.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   22.10.24 09:52:39

Tämähän on ihan tyypillistä tämän päivän hommaa. Eikä tarvitse olla edes murrosikäisiä, kohdellaan muita ihan törkeästi tänään, ollaan muka-kavereita huomenna .. Kun vaan minäminäminä... kotikasvatuksessa myös vikaa tällaisilla.

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   22.10.24 10:11:43

Samaa mieltä nimimerkki " jep" kanssa.
Kyllä vanhempien tehtävä on kertoa lapsilleen miten kavereita kohdellaan.
Aloittajan kertoman perusteella 13v on hyvää vauhtia tulossa jonkun työyhteisön ihana selkäänpuukottaja, tiedättekö sen mädän omenan joka on kaikkien kaveri ja haukkuu selän takana kaikkia

Lähettäjä: äoiiffiog 
Päivämäärä:   22.10.24 10:48:03

Ei toi ole mikään kotikasvatuksen asia. Toki nuorille pitää kertoa miten ihmisiä pitää kohdella, mutta ei se kyllä mitään auta. Tää teinityttöjen keskeinen draamailu on ollut olemassa aina. Se liittyy juuri tohon 12-14v varhaisteini-ikään. Ja menee ohi.

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   22.10.24 12:53:53

Tuo liittyy teinityttöjen ikään, muutokseen, hormonikuohuihin, itsetuntoon jne. Tätä on ollut jo 80-luvulla kun itse olin 13-14 vuotias. Tietenkään kaikki tämän ikäiset eivät toimi näin mutta sinällään ei tule yllätyksenä.

Mitä olen seurannut omien tyttärieni ja heidän kavereidensa välejä niin tätä esiintyy. Onneksi omat tyttäret ovat vain kahden vuoden ikäerolla ja heillä on yhteisiä kavereita niin siinä ollaan enemmän porukassa kuin, että yhdellä olisi se bff ja muita sorsitaan. Tai joku jätetään kokonaan porukan ulkopuolelle, toki jos sellaista itse olisin havainnut niin olisin puuttunut siihen.

Päivämäärä:   22.10.24 13:03:36

Tyttöjen kaverisuhteissa on tuota ongelmaa iästä riippumatta. Poikamme on nyt eskarissa ja jo viime vuonna oli sitä, että esimerkiksi kaverisynttäreillä pitää käydä tyttöporukoissa keskustelua siitä, että kaikki otetaan mukaan. Kun synttäreitä järkätään vaikka hoplopissa, niin pojat touhuavat porukassa. Tyttöjä on kutsuttuina yleensä kolme ja yksi tahtoo helposti jäädä ulkopuolelle. Silloin toki aikuiset auttaa ja ohjaa.

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   22.10.24 13:29:42

Niin.. no sillä 13v lapsella voi olla asiat huonosti ja oireilee siksi. Lempeä keskustelu voi jopa avata asiaa. Toki vastaukseksi huoleen voi myös saada haistattelua ja ilkeilyä, mutta kannattaa pitää mielessä, että on kyse murkkuikäisistä lapsista.

Lähettäjä: Girl 
Päivämäärä:   22.10.24 14:15:37

Taitaa olla pahasti asiat vinossa tuolla aloittajan esimerkki " kaverilla"jos alkaa 5v takaista bff : ää yhtäkkiä kiusaamaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.10.24 15:00:41

Tiedätkin jo taustoista, että tytöllä ei ole kaikki kotioloissa parhaalla mahdollisella tavalla. Varmastikin on oppinut myös manipuloimaan ja ohjailemaan muita, koska ihan hetken päässä olisi itsellään kiusatuksi tuleminen jos ei ole niitä merkkivaatteita tai edes vähän väliä uusia sellaisia jne. Paitsi jos olette jossain perähikiällä mihin tämä kulttuuri ei ole vielä rantautunut, mutta somen myötä se nuori sen tietää mielessään kyllä.. Noh, nuori käyttäytyy huonosti muttei mitenkään poikkeavasti teinimaailmassa ja me kalkkikset ei edes ihan voida ymmärtää minkälaista se nykyään on kun livekontaktien lisäksi on koko somesisältö ja myös siellä pitää oikealla tavalla esiintyä. Sinänsä ihan hienoa että oma tyttäresi vielä kertoo näistä äidille ja voit hänen kanssaan kauhistella, mutta onhan hänenkin kohta kasvettava ja ihan itse noista tilanteista luovittava, alkaa tehdä päätöksiä seurasta missä hengaa ja miten itse käyttäytyy, mitä käytöstä muilta hyväksyy. Että omalle tytöllekin vähän vapautta ja rohkeutta pähkiä itse eikä mamman helmoissa ;) Tuossa vaiheessa ei omassa nuoruudessa vanhemmat tienneet enää yhtikäs mitään kenenkään väleistä eikä mistään noloista tilanteista hiiskahdettukaan, "noloista" eli toinen oli toiminut väärin ja jotenkin nolannut tai juurikin hetkeksi vaihtanut jengiä tai jotain, se oli itselle noloa ja tilanne piti fiksata. itse.

Lähettäjä: ipnh 
Päivämäärä:   22.10.24 18:44:47

Ei se että teinitytöt draamailee tarkoita että jollain on "huonot kotiolot" Voiolla, mutta voi olla olematta. Tätä manipulaatiota ja kaverien peluuttamista toisiaan vastaan tekee kaikki varhaisteinitytöt, myös ne hyvistä ja turvallisista kodeista tulevat. Koska se kuuluu ikään.

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   22.10.24 20:15:04

Kyllä totta on että kuuluu ikään.
Mutta totta ei ole että menee ohi.
Tuo kun alkaa niin se kuulkaa jatkuu aivan taatusti vielä palvelutalon martta & lyyli osastolla.

Vanhempien vastuulla vähän opastaa näitä teinejään että miten ystäviä kohdellaan

Lähettäjä: Vhv 
Päivämäärä:   23.10.24 17:55:34

Vanhemmat tilille tuollaisen kakaean käytöksestä.
Eikö enää neuvota että ystäviä ei ole liika.
Ja että ystävästä kannattaa pitää kiinni.
Oma tyttäreni jos käyttäytyisi noin olisi kyllä meillä keskustelun paikka.

Päivämäärä:   23.10.24 18:14:29

Ainakin omassa lapsuudessa moni tyttö muuttui tollaiseksi uuden kaverinsa johdosta, joka olikin se myrkyllinen omena. Muistan kun olin parhaita ystäviä pitkään erään tytön kanssa ja tultiin toimeen kaikkien kanssa. Sain sitten uuden kaverin joka ei tullut toimeen tämän ystäväni kanssa vaan yritti omia minua ja yritti kiusata tätä ystävääni. Puhui kyllä kaikista seläntakana, yritti manipuloida minua kiusaamaan monia muita sun muuta. Hänen takiaan jouduin 2 kertaa ikinä kiusaamispuhutteluun kiusaajana, vaikka minun rooli olikin olla vain mukana kun hän avasi ilkeän suunsa jotain kohtaan. Onneksi hän vaihtoi nopeasti koulua ja minä heräsin sumusta miten hän kohtelikaan muita. Vaikka en ollutkaan se pääjehu kiusaaja niin läsnäolo on silti myöntymisen merkki. Onneksi tosiaan loppui yhtänopeasti kuin alkoikaan enkä ehtinyt normalisoida lapsuuspäissäni sitä käytöstä.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   23.10.24 19:00:59

Teineille on hyvä opettaa tiettyä kriittistä ajattelua suhteessa ihmisiin. Ihan lopun elämää on syytä oppia pysymään erossa tyypeistä jotka aiheuttaa hankaluuksia tai pahaa mieltä. Somessa aika vähän on mitään hyvää. Sitä ilman selviää hyvin eikä ajaudu valheiden verkkoihin tai manipuoloitavaksi. Jää enemmän aikaa niiden kisojen kavereiden kanssa yhteiseen tekemiseen, harrastuksiin ja muihin mielenkiintoisiin asioihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.