Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toimiiko junien vessat, voiko luottaa?

Lähettäjä: Avustaja 
Päivämäärä:   21.10.24 18:30:18

Ollaan lähdössä useamman tunnin junamatkalle. Jos yks vessa hajoaa, niin kävelevä voi mennä toiseen, mutta pyörätuolivaunussa on vain se yks vessa. Uskaltaako sen toimivuuteen luottaa?

Re: Toimiiko junien vessat, voiko luottaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 18:36:09

Ei ole koskaan tullut vielä kohdalle sellaista joka ei toimi, mutta eihän ne mitään kivoja paikkoja ole. Miten todennäköistä on että tulee todella pakottava tarve? Jos pelottaa niin voihan sitä antaa itselleen mielenrauhaa laittamalla vaipat matkan ajaksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.10.24 18:36:11

Toimii. Toki aina voi tulla tilanteita, ettei toimi. Oli sitten kyse kauppakeskuksesta, lentokoneesta tai junasta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   21.10.24 18:37:47

Toimii kuin junan vessa!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.10.24 18:39:55

Kovin ne on saastaisia. En menisi ellei ihan pakko olisi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.10.24 18:41:24

Olen ollut junassa jonka kaikki kolme vessaa oli rikki ku stadiin tuli. Konnari sanoi että menee suoraan varikolle korjattavaks. Eli ei voi enää luottaa. Silloin kun kiskot pöntöstä näkyi niin oli sanonta "toimii kuin junan vessa", mutta olin tosi junnu silloin.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   21.10.24 19:02:02

Oon matkustanut kymmenen vuoden aikana varmaan sata kertaa kaukojunalla Tampere Oulu väliä, ja hyvin harvinaista että vessa poissa käytöstä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.10.24 19:08:32

Joskus kaikki vessat voi olla pois käytöstä. Kerran olen ollut siinä tilanteessa ja oli helvetillinen matka.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.10.24 19:16:59

Onhan se mahdollista, ettei toimi tai ole toiminnassa. Yleensä ovat kuitenkin käytössä. Jos olet pyörätuolissa, pue vaippa varalta.

Joskus talvella joku vessan tankki jäätyi/hajosi ja kuset menivät aaltoina välitilan käytävällä.

Lähettäjä: %=% 
Päivämäärä:   21.10.24 19:41:14

Keväällä oli yks inva vessa rikki tovin aikaa, suhas pitkin suomea niin kerran sattu meillekin (kuljen pyörätuolilaisen kanssa), konnari sano vasta junaan tullessa vessan oleva rikki.

Muuten on aina toiminut, parikymmentä matkaa vuoden sisään. Meillä varaudutaan kävelykyvyttömän kanssa aina vaipalla, katetroinnilla ja imodiumilla pitempiin reissuihin.

Lähettäjä: Avustaja 
Päivämäärä:   21.10.24 19:56:03

Työnantaja on siis se joka pyörätuolissa (nimimerkistä näkyy), mun duuni on jeesata, mutta kyseessä on tapaus joka nakittaa mut selvittämään ja hoitamaan asioita jotka periaatteessa kuuluis hälle. Toisaalta joustaa sit työajoissa ja on reilu ja maksaa omistaan näistä lisätöistä. Mä ku oon vähän huolehtijatyyppi ja se ei tykkää huolehtia mistään. Sori, meni sivuun asiasta. Mutta nyt mä joudun sit ilmeisesti hötöraadin mielestä lähtemään vaippakauppaan tai ottamaan pienen riskin. Pitääkö tilata netistä vai saako apteekeista tai Prismasta/cittarista?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.10.24 20:15:58

Liian monta kauhutarinaa kuullut pidemmän matkan junista kun viimeiset tunnit joka huussi toimimaton, makuuvaunuosastollakin, että en suostu menemään. Mutta se onkin henkilökohtainen painajainen ettei itse tai kukaan muukaan vessaan pääse, joku toinen vaan sujuvasti kestää mahdolliset käytävällekin tulevat eritteet tai roskapönttöihin paskovat kanssamatkustajat.
Pyörispotilas ei ehkä ensimmäistä kertaa vaippaa käytä, mutta jos ei ole ennen käyttänyt niin varmaan hänen kanssaan pitää keskustella suostuuko moisella tavalla varautumaan ennen vaippaostoksia.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   21.10.24 21:09:45

Usein joku vessoista epäkunnossa. Kannattaa käydä ennen lähtöä vessassa kotona tsi asemalla
Haju on kamala niissä vessoissa

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   21.10.24 21:29:00

Triplakyssäri, ihan liian pitkä matka pidätellä eikä oo varmuutta asemien invavessoistakaan. Hmmm:n kommentin jälkeen meinas pelottaa niin paljon että mietin jo hetken että pitääkö ostaa itellekin xD Mut sit tajusin että tuskinpa niitä yksittäispaketeissa myydään. Kerran pari on kyllä tullu vastaan niin törkynen vessa, että olisin varmaan oikeesti liriny mieluummin vaippaan. Onhan tuo ta varmasti sairaalassa ollut. Mä kysyin siltä reissua suunniteltaessa että mitä jos vessa on rikki. Vastas että kai ne toimii ja että oonhan mä äitinä reissannu pikkulapsenkin kaa, "päätä ite". Kaippa tuo oli ohje(?) Pitää sit tietty varmistaa asia ku tiedän mitä kustantaa.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   21.10.24 22:06:18

Aikuisten vaippoja saa tavallisesta ruokakaupasta, mitäpä se haittaa, vaikka olisi paketti mukana siellä junassa? Onhan teillä kai paluumatkakin. Avustettavalle se vaippa puetaan valmiiksi, ihan vaan varan vuoksi. Kun ne vessat toimivat, niissä käydään normaalisti.

Päivämäärä:   22.10.24 09:42:08

Invavessoissa kannattaa ottaa huomioon sekin, että ne ovat vammattomien suunnittelemia eivätkä suinkaan aina sellaisia, että niissä oikeasti pystyy asioimaan pyörätuolin käyttäjä, varsinkin jos on iso sähköpyörätuoli. Olen itse avustaja myös ja avustettavallani on kokemusta tästä.

Etukäteen on syytä myös selvittää esimerkiksi sellaiset, että mistä kohdasta pääsette junaan sisälle (kun siellä voi olla kynnystä ym.). Muiden sanaan ei näissä aina kannata luottaa, varsinkin kun ihmisillä on aivan kummallisia käsityksiä siitä mihin kaikkeen avustaja pystyy, voidaan luulla esimerkiksi, että avustaja tuosta vain nostaa raskaan tuolin ja ihmisen siinä istumassa.

Yllättävän monet "esteettömät" paikat eivät oikeasti ole esteettömiä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.24 09:44:43

VR:n pitkän matkan junissa vessaa voi kyllä käyttää pyörätuolilla ihan hyvin. Invavessat ovat kunnossa 99 % ajasta, ja lähtiessä ne ovat aina toimintakunnossa, mutta teknisesti on mahdollista että juuri invavessalle tapahtuu jotain matkan aikana.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   22.10.24 14:43:24

En usko tohon 99%:n, totuus varmaan yli 90% mutta ei, sataa matkaa tee niin että vessa olis rikki keskimäärin vain kerran. Mulla ollu 8 reissua ja kahdesti oli oman vaunun WC rikki. Sitä vaan ei huomaa ku ite voi vaihtaa vessaa missä käy. Ja kerran ihmettelin ruuhkaa, jonossa kertoivat toisen vessan olleen rikki. Mulla varmaan käyny huono tuuri, mutta lisäks se, että mitä pitempi matka, sitä isompi riski että joku tökkii pöntön jättiköntsällä, siteillä tms. Toki mulla varmaan vaan ollu tavanomaista huonompi tuuri, mut anyway.

Sit toinen asia on niitten vessojen siivo. Yleensä hyvä, mutta miehet kusee seisten ja juna heiluu. Kyllä niissä saa äkkiä kusta ja pöpöjä pyörätuolin renkaisiin.

Päivämäärä:   22.10.24 16:48:00

Mie, puhuinkin invavessoista. Junakilometrejä kertyy ja en edes muista, milloin invavessa olisi ollut rikki. Käytän itse.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   22.10.24 16:55:53

Ihan sama tekniikka niissä kaikissa vessoissa on ja nimenomaan oli muuten invavaunun vessa mikä sattu olemaan rikki mun reissuilla. Mutta joo, turha tästä väitellä, joittenkin kohalle osunu usein, toisille harvoin ja joillekin ei koskaan. Mutta ei niihin enää luottaa voi kuten ennen vanhaan.

Päivämäärä:   22.10.24 17:00:24

Niinhän se todennäköisyyslaskenta toimii. Invavessa on kuitenkin lähtiessä kunnossa, koska juna ei lähde jos ainoa invavessa on rikki. Todennäköisyys, että se hajoaa juuri tietyllä reissulla ja vielä niin, että olisi itse hajoamisen jälkeen menossa vessaan on aika pieni.

Tavallisista vessoista voi olla useampikin epäkunnossa jo lähtiessä ja se ei matkantekoa haittaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.10.24 17:08:33

Höpö höpö. Juna kyllä lähtee raiteelta ajallaan vaikka invavessa olis rikki. Tässäkin ketjussa kerrottu kai jopa kahdesti. Juna lähtee myös vaikka pyörätuolinosturi olis rikki ja Pendolinoon ei pääsis. Sit saa joko odottaa seuraavaa junaa tai mennä vaikka taksilla. Tutulle kävi näin. Ei kuule toimiteta varajunaa yhen invavessan takia ja siirretä matkustajia varajunaan xD

Päivämäärä:   22.10.24 17:22:41

Joo ei kyllä junaa pistetä pysähdyksiin yhden vessan epäkunnossa olemisen vuoksi, ei vaikka se olisi invavessa. Nämä kuvitelmat kai liittyvät siihen, että moni luulee kuinka vammaisia huomioidaan hirveän hyvin joka paikassa, että heidän kohdallaan pistetään vaikka aikataulut ihan uusiksi ja jonojen ohi pääsee. No ei ole näin. Päinvastoin monessa paikassa jossa pitäisi olla esimerkiksi apuvälineiden käyttäjät huomioitu, ei todellisuudessa ole huomioitu yhtään, tämä voi koskea jopa terveydenhuollon yksikköä. Ei voida esimerkiksi tutkia kun ei saada ihmistä tutkimuspöydälle kun ei ole nostinta eikä saada henkilökuntaakaan niin paljon, että nostettaisiin sitten manuaalisesti.

Niin että jos tämmöistäkin tapahtuu niin ei todellakaan mitään junaa viivytetä invavessan takia.

Päivämäärä:   23.10.24 09:36:30

Joesuu-Pieksämäki ei toimi ikinä vessat, vähintään on lukko rikki eikå ovi aukea. Ja kuljettaja yksin junassa. Sen lisäksi siellä on vuoden ympäri lämmitys täysillä koko junassa.

Päivämäärä:   23.10.24 09:59:24

Vr:llä on esteettömän palvelun ilmainen puhelinnumero jos haluaa soittaa ja kysyä. Teoriassa toimimaton invavessa oikeuttaa taksi kyytiin perille käytännössä en tiedä toteutuuko, meille ei tarjottu mutta me emme pysty vessaa edes käyttämään ilman nosturia.

Lähettäjä: Toinen avustaja 
Päivämäärä:   23.10.24 15:11:25

Jos aikaa reissuun on, niin kauppojen pieniin suojiin ei kannata luottaa. Ne on tehty lähinnä yskimislirahtelua varten. Lisäks parhaat on housumalliset ja vaatii riisumista jos pitää vaihtaa. Netistä vaan äkkiä imukykyisimmät teipparit. Voi niistä hyötyä olla monessa muussakin tilanteessa jos paljon liikkuu ja invavessoja vaikea löytää tai tulee yllätyksiä. Hyvä olla ees mukana varalta. Meillä olis kerran ollu vitsit tosi vähissä kun Flamingon invavessa oli remontissa, mutta saatiin sit hätätilanne ees jotenkin siististi hoidettua.

Päivämäärä:   23.10.24 15:42:53

Itse tykkäisin aloittajan tapaisessa tilanteessa housuvaipoista mikäli pyörätuolilainen kykenee seisomaan hetken, laittaa kahdet päällekkäin. Seisaaltaan vaan märkä pois ja vetäsee päällimmäisen kuivan vaipan ylös housujen tavoin.

Muussa tapauksessa teippi /vyövaippa.

Lähettäjä: Potilaana ollut 
Päivämäärä:   24.10.24 00:55:41

2 vaippaa päällekkäin ei oo todellakaan kiva istua. Vyövaippa on kai jotenkin muka helpompi, mutta sit taas hankalasti puettava ja muutenkin ongelmallinen. Falskaa sivuista. Teippivaippa on samanlainen kuin lapsilla, niissä paras imukyky ja jokainen (äiti?) osaa ne pukea ihmettelemättä (sama systeemi kuin lastenvaipoissa).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.