Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vierasmajan rakentaminen itse

Lähettäjä: Juh 
Päivämäärä:   21.10.24 15:43:54

Onko kukaan rakentanut itse ja paljonko tuli kustantamaan? Tarkotus ois tehä talviasuttava. Mietin vaan kannattaako tehdä itse vai tilata valmiina..

Re: Vierasmajan rakentaminen itse

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.10.24 15:47:21

Riippuu paljon siitä mistä saat tarvikkeet. Jos omaa metsää ja taitoa tehdä esimerkiksi hirsimökki niin voi päästä kohtuu halpaan hintaan.

Mutta joka tapauksessa kannattaa miettiä kuinka paljon antaa arvoa omalle ajalleen, onko valmis käyttämään vapaa aikansa rakentamiseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 16:01:38

Kannattaa varmaan speksata tarkemmin, koko, rak luvan tarve jne minne

Lähettäjä: Juh 
Päivämäärä:   21.10.24 16:16:28

Meidän oman talon pihaan. Joku 2,5 leveä ja n.7m pitkä. Omasta takaa löytyy lautavärkkiä jonku verran mutta joutuu kyllä myös ostamaan. Eristeet pitää ostaa ja kattopeltiä. Ikkuna taitas löytyä kotoa..

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.10.24 16:44:15

Haluaisin tällaisen myös ja vakaassa harkinnassa on ollutkin kun ensi vuonna säännöt sellaisten suhteen höllenevät ja neliömäärä kasvaa. Itse rakennuksen voi saada suht järkevään hintaan, mutta se talviasuttava lämpö (mikä lämmönlähde?) ja wc aiheuttavat täällä päänvaivaa ja olisivat nostamassa kuluja moninkertaiseksi.
Pitää siis tarkkaan pohtia MINKÄLAISEN ja miten varustellun majasen haluaa, sitten ne kulutkin alkavat aukeamaan.
Viemäriyhteys meillä ei olisi kauhean kaukana paikasta, mutta sitten taas kaikkien vesien vetäminen yms. mikä siihen tulee niin ehkä se on johonkin polttavaan tai kompostoitavaan vaan tyydyttävä.. mutta sitten harmittaa käsienpesu, kahvivedet yms. mitkä samalla jäävät puuttumaan. Kokemuksia luen siis minäkin mielelläni ja miten nämä vieraiden "Käytännön asiat" on järjestetty kivasti ? Nimimerkillä en menisi itsekään kenenkään pihamajaan jos se ei ole tarpeeksi lämmin, joku tuuletus ettei liian kuumakaan ja jos ei olisi vessaa (mieluiten suihkun/saunan kera) niin miksi kukaan minunkaan tontillani muulla tavoin olisi ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 17:37:48

Jos tekee vedettömän mökin, ei sitä tarvitse aina pitääkään lämpimänä?Pakastava/polttava wc.

Osta vedettävä mökki? https://lapelland.fi/mokit/

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   21.10.24 17:49:11

Suunnittelen myös ulkorakennusta. Siihen tulisi sauna pukuhuoneineen ja huone. Tietysti eristettynä.

Tehokkaalla kaminalla ja kookkaalla kiukaalla paikat saisi nopeasti lämpimäksi.

Mut miten vessan, vesijohdot ja viemärin saisi pelaamaan osan ajasta kylmänä olevassa rakennuksessa.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   21.10.24 18:37:12

Kannattanee vähän perehtyä asiaan. En ole ammattilainen, mutta jos halvalla tekisin ilman isompia lupia halpisversion, niin tekisin ns kantovesisysteemillä. Vaikka puutarhaletkulla päärakennuksesta vesi ja sit ihan vanhanaikainen pata sinne saunaan. Kompostoiva tms ulkovessa erikseen. Mutta jos haluaa hyvän teettää ja maksaa, niin sit eri juttu ja tarjouksia pyytämään.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.10.24 19:49:59

"Riippuu paljon siitä mistä saat tarvikkeet. Jos omaa metsää ja taitoa tehdä esimerkiksi hirsimökki niin voi päästä kohtuu halpaan hintaan."

Toimii, jos ei tarvitse lupia.
Rakennusluvalliseen tulee runkotarkastus ja omasta metsästä puissa ei ole leimaa, niin homma tyssää siihen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.10.24 19:53:56

Vaikka ei rakennuslupaa tarvitsisi, täytyy mökistä olla leikkaus-, pohja- ja asemakuva (vähintään). Jos näitä ei osaa itse piirtää (ja ole pätevyyksiä), niin ne jo maksaa.
Valmiin kylmän hirsirakennuksen saanee noin 12-15t e hintaan. Meidän saunan runko maksoi vuosi sitten noin 12t e ja siinä on 15 m2.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.10.24 10:20:45

ultimatemarket on halpa

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.10.24 10:24:11

Lähettäjä: S
Päivämäärä: 21.10.24 19:53:56

Vaikka ei rakennuslupaa tarvitsisi, täytyy mökistä olla leikkaus-, pohja- ja asemakuva (vähintään).

Ei muuten tarvitse ensi vuoden alusta, jos tönö on max. 30 neliötä.

Lähettäjä: Tierankivi 
Päivämäärä:   22.10.24 12:05:48

Tilaappa Salvokselta avaimet käteen - rakennus. Hei hoitaa kaiken sun puolesta!

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   22.10.24 12:26:48

Tuo tupa ulkosaunoineen tulis vähän kauemaksi. Sinne tulis sähköt, mut talosta
sinne olis hankala vetää vesijohto tai letku. Ja paikkaan pitäis tehdä oma viemäröinti.
Jostain syystä veden nosto kaivosta ja sisään kantaminen talvella tuntuu ajatuksena hankalalle.

Lähettäjä: Acl 
Päivämäärä:   22.10.24 12:31:26

"Lähettäjä: S
Päivämäärä: 21.10.24 19:53:56

Vaikka ei rakennuslupaa tarvitsisi, täytyy mökistä olla leikkaus-, pohja- ja asemakuva (vähintään).

Ei muuten tarvitse ensi vuoden alusta, jos tönö on max. 30 neliötä."

Kyllä tarvitsee, vaikka itse lupaa ei tarvitse hakea niin se ei poista sitä että siihen vaaditaan kaikki dokumentit ja noudatettava kaikkia asetuksia.

T:Rakennusvalvonta

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   22.10.24 12:32:33

Lapellandin mökkiä on täällä harkittu vahvasti eräälle maapläntille omaan käyttöön. Pyörät alla tekee mökistä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.10.24 17:37:48

Jos tekee vedettömän mökin, ei sitä tarvitse aina pitääkään lämpimänä?Pakastava/polttava wc.

Osta vedettävä mökki? https://lapelland.fi/mokit/

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.10.24 13:33:30

Juurikin näin. Lisäksi tarvitaan käyttämätöntä rakennusoikeutta kiinteistöllä. Jos tulisijan aikoo rakennukseen rakentaa, niin todennäköisesti tarvitsee luvan vaikka neliömäärän puolesta ei tarvitsisikaan. Lisäksi alueella voi olla esim ulkonäön suhteen kaavamääräyksiä voimassa, joita pitää noudattaa. Kiinteistöllä voi olla myös alueita, joille ei saa tehdä yhtään mitään rakennelmia.

"Vaikka ei rakennuslupaa tarvitsisi, täytyy mökistä olla leikkaus-, pohja- ja asemakuva (vähintään).

Ei muuten tarvitse ensi vuoden alusta, jos tönö on max. 30 neliötä."

Kyllä tarvitsee, vaikka itse lupaa ei tarvitse hakea niin se ei poista sitä että siihen vaaditaan kaikki dokumentit ja noudatettava kaikkia asetuksia.

T:Rakennusvalvonta"

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   22.10.24 13:34:04

Juu kyllä ensi vuoden alusta pitää edelleenkin olla piirrustukset jne. Lupamenettely vaan kevenee. Mutta eipä tuo muuta sitä, jos rakennusoikeutta ei ole, niin ei edes sitä alle 30m2 saa tehdä.. lukekaa nyt ihmiset hyvät kuntanne rakennusjärjestys. On ihan järjellä ymmärrettävää tekstiä. Terkuin: juuri rakentanut

Lähettäjä: Hilipatipippan 
Päivämäärä:   22.10.24 14:36:09

Hmm: me on joskus menty itse vierasmökkiin ja päästetty vieraat taloon, mutta meillä siis kannetaan juomavesi pulloissa ja muu vesi kanisterissa sinne. Meillä on tosin niin, että varsinkin kesällä (ja nyt vieläkin) voi hyvin käyttää ulkosaunaa, huussia ja pihan ruuanlaittopaikkoja, ja silloin harvoin kun yövieraita tulee, niin oleskellaan aika paljon ulkona kaikki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.