Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yli 8-kymppiset vanhemmat

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   21.10.24 15:19:14

Te joilla on yli 80-vuotiaat vanhemmat vielä elossa, kertokaa millaista heidän elämä on, millaiset suhteet teillä on toisiinne, kuinka usein tapaatte, missä kunnossa he ovat jne.

Re: Yli 8-kymppiset vanhemmat

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.10.24 15:45:52

Isä on jo kuollut, oli 87-vuotias ja syöpä vei. Äiti on nyt 86-vuotias, asuu yksin omassa asunnossa, hoitaa omat arkiset puuhat ja käy päivittäin kävelylenkillä tai kävelee kerrostalon portaita.Tykkää käydä kaupungilla katselemassa ja kiertelemässä kaupoilla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.10.24 16:17:27

Isä kuollut. Äiti 88.v, asuu yksin, siivoja läy, turvaranneke. Liikkuu vaan kotona rollaattorilla, käydään ostamassa ruuat minkä itse valmistaa ja jaetaan lääkkeet. Soitellaan parin vkossa

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.10.24 16:25:49

Meillä vanhemmista enää anoppi jäljellä. On muutaman vuoden yli 80 ja ikäisekseen hyvässä kunnossa. Pärjää hyvin kotonaan , hyvät suhteet meihin ja on toki jotain vaivoja mutta ihan mukavia eläkepäiviä viettää. Liikkuu vielä pyörälläkin ja käy netissä, seuraa instaaa ja facea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 20:40:07

Isä asuu yksin ja hänellä sellainen ukkojen piiri jossa katsovat toistensa perään. Lukee ja katselee telkkaria ja näkee niitä kavereitaan.

Äiti asuu yksin mutta on iän myötä alkanut kertyä hamstrauspiirrettä joka huolettaa. Koska on tavaraa niin paljon, tarvitsee apua siivoamisessa. Myös omakotitalon töissä, minä teen pihatyöt. Ollaan läheisinä enkä pidä mahdottomana että asutaan lähivuosina saman katon alla että pystyn auttelemaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 20:53:04

Isä 81 ajaa autolla suht hyvin ja käy kaupassa, tekee ruokaa ja vähän siivoilee. Ei halua "vanhusapua". Ja minä en ala juoksupojaksi. Autan kyllä virastoasioinnissa netissä. Liikkuminen on lähes nollassa, koska julkinen terveydenhuolto odottaa kuolemaa ja käskee tehdä testamentin. Yksityiseen sydänsairaalaan tällä viikolla. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä päästä liikkeelle.

Äiti 81 kulkee osän mukana Alzheimerissä. Lähes puhumaton. Ei olla läheisiä.

Lähettäjä: Nuttu 
Päivämäärä:   21.10.24 23:25:14

Isä kohta 85 v. Asustelee kotitilallamme, minä osan viikosta siellä hänen kanssaan. Ei diagnosoituja sairauksia tällä hetkellä, mutta vaivoja ja vammoja on joitakin, mitkä hidastavat. Tekee koti - ja ulkohommia hieman, traktorihommia enemmänkin, käy kaupassa autolla ym normaalia elämää. Vauhti hitaampi, voimia vähemmän, hajamielinen, jos on nukkunut huonosti, muuten ok. Fiksu ja sydämen sivistynyt ikäisekseen, luottoihmiseni. Teemme kotihommia, hoidamme eläimiä ja käymme retkillä, sukulaisilla ym yhdessä. Ikävöimme ja muistelemme muutama vuosi sitten äkillisesti kuollutta äitiäni. Olen kiitollinen jokaisesta päivästä, minkä isä vielä saa, etenkin kun on noin hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: Ande 
Päivämäärä:   22.10.24 19:42:39

86-vuotias äiti asuu kerrostaloasunnossaan yksin. Käy kuorossa, seurakunnassa ja kaupassa, tekee itse ruokansa ja leipoo paljon. Hoitaa itse lääkkeensä ja muut terveysasiat. Käy kaupungilla ja kavereittensa kanssa tapahtumissa, julkisilla tai kävellen. Minä kuljetan autolla, jos tarvitsee, ja joskus isompia kauppaostoksia. Poikkean n. kerran viikossa ja maksan laskut. Äidillä on älypuhelin ja osaa sillä ottaa kuvia, laittaa viestejä ja soittaa, mutta ei muuta. Ollaan ihan hyvissä väleissä, mutta ei mitenkään kovin läheisiä.

Päivämäärä:   23.10.24 10:13:50

Millaisia puheenaiheita teidän vanhuksilla on? Mua "ärsyttää" se että joka kerta kun puhutaan, niin monta kertaa pitää toistella sitä että "kun me ollaan jo niin vanhoja niin ei jakseta, tai ei voida tehdä sitä tai tätä". Kuitenkin ovat ikäisekseen paremmassa kunnossa kuin ikäisensä keskimäärin ja menevät ja touhuavat. Ja tämä sama virsi on ollut valehtelematta jo 15 vuotta... Se alkaa mennä jo jankuttamisen puolelle. Ymmärrän toki sen tarpeen saada huomiota, mutta tuo toistuu normaalin puhelun aikana kolme kertaa vaikka puhuttais säästä tai ihan jostain yleisestä jutusta. Eli en vaadi enkä pyydä heiltä mitään. Eivät varmaan itse edes tajua miltä se kuulostaa.

Päivämäärä:   23.10.24 11:18:35

Ja jos menevät vaikka laivalle, niin muistavat kertoa monta kertaa että "mennään varmaan viimeistä kertaa kun ollaan jo niin vanhoja". En edes pysy laskuissa kuinka monta näitä viimeisiä kertoja on ollut vuosien varrella... Ymmärrän että tällaisia ajatuksia on mutta eivät ilmeisesti tajua miltä se kuulostaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.