Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä ihmettä teen elämälläni?

Lähettäjä: Nami 
Päivämäärä:   21.10.24 14:57:37

Olin nuorena töissä tarjoilijana, mutta kyllästyin siihen jatkuvaan hektisyyteen ja turhan vaativiin asiakkaisiin. Luin itselleni perus duunariammatin ja perehdyin siihen kunnolla. Työskentelin n.6 vuotta alalla mutta pakko vaan todeta, etten ollut tarpeeksi tarkka ja hyvä työssäni, joten palasin takasin ravintola-alalle. Vuosi pari siinä meni ja pääsyin työhön johon ei tarvitse koulutusta, palkka on huono ja vuorotyö päälle. Vihaan tätä yli kaiken.

Ikää 35 ja koulutuksilla mitä mulla on, ei hirveästi ole tarjolla miellyttäviä työpaikkoja. Huoltoneuvoja tai vakuutusneuvoja voisi olla sellaisia töitä, joissa osaamisestani olisi hyötyä, mutta eipä noitakaan paikkoja kauheasti ole.

Millä rahalla sitä opiskelisi uuden ammatin? Ja niin tyhmältä kun se kuulostaakin, olenko liian vanha saamaan enää hyvää työpaikkaa? Tärkeimpänä kokisin sen että viihtyisin työssäni ja siinä olisi edes jotain sosiaalista.

Onko teissä paljon alan vaihtajia ja miten opiskelun rahoititte?

Kunhan oli tarve kirjoittaa johonkin ajatukset ulos, kun nyt työvuorossani ei ole yhtäkään työkaveria jonka kanssa asiaa pohtia. Olen niin epäonnistunut elämäni rakentamisessa ja nyt pelkään että on liian myöhä jo.

Re: Mitä ihmettä teen elämälläni?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 15:08:36

Olen opiskellut päätoimisesti opintotuella kaksi tutkintoa sekä sivutoimisesti työn tai työttömyyden ohessa kolme tutkintoa. Kun osaat valita sellaisen alan, jolla ei ole varaa syrjiä nelikymppisiä tai vanhempia (on pulaa työntekijöistä), niin työllistymisen luulisi olevan helppoa. Hyvistä paikoista taitaa olla tappelu joka alalla. Jos hyvä tarkoittaa hyvää palkkaa.

Lähettäjä: Wrangler 
Päivämäärä:   23.10.24 20:07:20

Minä lähdin 48 vuotiaana heppahommista opiskelemaan "siistiä sisätyötä" eli biotekniikkaa. Kahden vuoden päästä oli palkaton työharjoittelu ja sille tielle jäin. Kaksi vuotta meni lainarahoituksella ja aviomiehen tuella. Kun tarjoutui ottaa vakituinen labrahomma vastaan harjoitttelupaikassa, en nähnyt syytä palata koulunpenkille. Laina jäi pieneksi vaikka varmaankin jos olisin saanut edes kandin paperit, palkka olisi nyt parempi. Mutta parempi näin!

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   23.10.24 20:15:19

Hmm. Olet nuori ja sinulla on koko elämä edessäsi. Mietipä että teet luultavasti vielä töitä yhtä pitkään kuin ollet tähän asti elänyt. Opiskelen itse toista AMK tutkintoa kokoaikaisen työn ohessa. Työharjoitteluiden aikana olen opintovapaalla, parhaimmassa tapauksessa työharjoittelut tehdään palkallisena. Voi hitsi kun sikuiskoulutustuki ei ole enää käytössä, sillä olisi ollut hyvä aloittaa. Kaikki on mahdollista kun tarpeeksi haluaa. Kannattaa ehkä tutkia opintovaihtoehtoja kun sinulla on tosiaan vielä koko elämä edessä. Olen itse 30-vuotias ja useita haaveita vielä opiskeluiden suhteen myös tulevaisuudessa.

Päivämäärä:   23.10.24 23:40:17

Hae AMKn alalle joka työllistää. Lainaa saa nykyään yli 800e/kk plus opinto/asumistuki. Tai käy joku oppisopimus Amis. AMK aikana voi tehdä luultavasti myös osa-aikatöitä ja täydet kesätyöt, joten kaikkea lainaa ei ole pakko nostaa.

Valitse vaan se ala niin että se varmasti työllistää. Esim sähkö ja kone insseille on hyvin töitä vrt muut insinöörit.

Jos löydät jonkun kivan alan niin aika kuluu nopeasti.

Opiskelin itse insinööriksi AMKssa ja jatkoin vielä DI vaiheeseen yliopistossa. Olen kanssasi lähes samaa ikäluokkaa.

Päivämäärä:   24.10.24 00:41:34

Monia amk-tutkintoja voi opiskella joustavasti töiden ohessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.