Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saksan opiskelu

Lähettäjä: Nibble 
Päivämäärä:   21.10.24 12:35:57

Miten vaikeaa on Saksa yläasteella? Lapsi aloitti Saksan opiskelun 5 luokalta ja on nyt 7 luokalla. Aiemmin on saanut kokeista 9-10 mutta nyt valittaa että haluaa lopettaa kun on niin vaikeaa.

Re: Saksan opiskelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 12:45:01

Mitä väliä sillä on miten vaikeaa, jos se on vaikeaa sinun lapselle?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   21.10.24 12:45:20

Onhan siinä paljon muistettavaa ja väittäisin, että on vaikeampi kieli kuin englanti ja ruotsi, muttei mikään mahdoton jos kielipäätä ja halua löytyy. Vaikea sanoa mitään nykyajan tasosta.

Päivämäärä:   21.10.24 13:18:11

On se vaikeampaa kuin englanti. Jos ruotsia osaa hyvin niin saksaa oppii myös helposti. Vaikeinta minulle on että jokaiselle asialle on se "the" saksaksi "Die,Der,Das" ja ne pitää opetella ulkoa että mikä mihin sanaan ne käytetään. Ne välillä aiheuttaa päänsärkyä kun ei tunnu käyvän aina järkeen :D

Jos lapsi ei halua enää opiskella niin voisi miettiä sen oppiaineen lopettamista. Oman kokemuksen mukaan lapsi ei opi melkein ollenkaan jos ei oikeesti enää kiinnostusta ole. Menee vain tunnit hukkaan lapsen tylsistyessä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.10.24 16:35:24

Oli se hankalampaa kuin ruotsi ja englanti. Riippuu paljon opesta myös. Itsellä ainakin vaikutti paljon aikoinaan. Yläaste varmaan myös vaikeampaa kuin ala-asteella.

Päivämäärä:   21.10.24 16:40:57

Ei se mitenkään erityisen vaikea kieli ole. Paljon sääntöjä mutta niitä noudatetaan, toisin kuin englannissa, jossa on enemmän poikkeuksia kuin sääntöjä koska englanti on vain kolme eri kieltä saman ison takin sisällä.
Isoin ongelma on se, että englannille altistuu enemmän kuin saksalle, joten siinä ei harjaannu samalla tavalla puolivahingossa vaan pitää nähdä vaivaa.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   21.10.24 16:56:43

Komppaan muita. Olen itse opiskellut viittä vierasta kieltä ja saksa on ehdottomasti ärsyttävin sukujensa kanssa :D Vaatisi paljon puhdasta sanojen pänttäämistä. Luin pitkää saksaa lukiossa vielä muutaman kurssin, mutta sitten luovutin. Siihen vaikutti osittain myös opettaja, mutta suurimmaksi osaksi kieli itse. Amkissa otin yhden alkeiskurssin kertauksen vuoksi ja luovutin uudestan.

Varmasti jos omaa motivaatiota opiskeluun on, se myös sujuu. Jos haluat vanhempana tukea kielen opiskelua, mieti, miten voisit auttaa. Pari kertaa viikossa 5-10 min ajan sanojen kuulustelu? Ajatuskarttojen teossa avustaminen? Kotiin post-it-lapuilla sanojen tai kielioppisääntöjen teippaaminen? Palkitseminen kohtuullisista arvosanoista? Yksityisopetus silloin tällöin?

Kaikessa ei tarvitse olla erinomainen ja jostain seiskankin tasoisesta saksan osaamisesta voi olla yllättävää hyötyä tulevaisuudessa, mikä tietysti voi olla vaikeaa nuorelle teinille hahmottaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.