Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pitkä ilmoitusaika ennen asuntoon menoa?

Lähettäjä: Eips 
Päivämäärä:   21.10.24 05:51:09

Täytyykö asukkaalle ilmoittaa etukäteen tarkastuksesta vai riittääkö jos soittaa ovikelloa ja menee vaikka minuutin sisään asuntoon? Ei ole kyse akuutista esim vesivahinko tai tulipalo, mutta suht kiirellisestä joka on hyvä hoitaa nopeasti esim löydetty tuholaisia rapusta tai epäilty kosteusvaurio.

Re: Kuinka pitkä ilmoitusaika ennen asuntoon menoa?

Lähettäjä: nakkisormi 
Päivämäärä:   21.10.24 05:58:29

Ei kai laissa ole määritelty muuta kuin että ilmoittaa täytyy että onhan tuo ovikellon pirauttaminenkin tavallaan ilmoittamista.

Meillä on aina ilmoitettu vähintään vuorokautta ennen, isommista jutuista sitten aikaisemmin.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.10.24 06:08:32

Huoltojutut 2 viikkoa. Muuten saa mennä heti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.24 06:17:45

Täytyy tietenkin. Asukkaalla kun on oikeus myös sanoa että minuutin päästä ei sovi. En itse ainakaan minuutin varoitusajalla halua vieraita ihmisiä kotiini päästää. Tosin en kyllä edes avaa ovea jos joku ovikelloa pimputtelee ellei kuulosta mikään todellinen hätä olevan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 09:08:15

Käynnistä pitää sopia. Se, että soitat ovikrlloa ja kun kukaan ei avaa ovea, lampsit asuntoon sisään, ei ole sopimista. En todellakaan tykkäisi, että vuokranantaja tulee ovelle rinkuttelemaan ilman sopimista. En päästäisi sisään. Jos taas soittaisi ja sopisi asian, niin pyrkisin järjestämään minkä tahansa hänen ehdottoman ajan, kunhan se vaan jotenkin olisi mahdollista. Asunto on meidän koti, eikä sinne voi noin vaan lampsia kukaan. Varsinkaan ilman meidän läsnäoloa asunnossa ei käy kukaan, ellei kyseessä ole joku todella vakava asia, kuten tulipalo tai paha vesivahinko.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   21.10.24 09:31:05

Siinäpähän lampsii sisälle, kun kaksi vahtirotikkaa ottaa "lämpimästi" vastaan...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.10.24 09:37:44

Ootko joku puhelinpelkoinen joka ei osaa soittaa? Ja mikä sun titteli edes on? Ei, et voi marssia toisen kotiin tuosta noin vaan.

Päivämäärä:   21.10.24 09:56:21

Tää jaksaa mua hämmästyttää, riippuu talosta kuinka asiat hoidetaan. Nyt asun talossa jossa mitään ei hoideta oikein, ja isännöitsijä on erään vuoden isännöitsijä.
Selitti mulle kulttuurieroilla kun valitin asiasta. Mun asuntoon on tultu ilman syytä niin rakennuttajan, hänen apulaisensa kun kiinteistönvälittäjän toimesta. Yksi mielenkiintoinen käynti on jäänyt kummastuttamaan, huolto ei myönnä käynneensä, silti oli lappu mikä jo ihmeellistä, mutta allekirjoituksena "terveisin as.oy" Huomannut myös että verhot siirretty joten tietää että asunnossa käyty koska makkarissa aina verhot kiinni.
Koko huolto ja isännöintiala on niin pielessä että amerikan roskamafiat alkaa olla aika nöösipoikia tähän suomalaiseen talojen kunnossapitoon verrattuna.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   21.10.24 10:02:01

"riittääkö jos soittaa ovikelloa ja menee vaikka minuutin sisään asuntoon?"

Et oo tosissas. Asukas ei avaa ovea, koska on vaikka nukkumassa/suihkussa/vessassa jne. ja sinä vain lampsisit sisään avaimillasi, että tulin nyt.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   21.10.24 10:08:13

” Täytyykö asukkaalle ilmoittaa etukäteen tarkastuksesta vai riittääkö jos soittaa ovikelloa ja menee vaikka minuutin sisään asuntoon? Ei ole kyse akuutista esim vesivahinko tai tulipalo, mutta suht kiirellisestä joka on hyvä hoitaa nopeasti esim löydetty tuholaisia rapusta tai epäilty kosteusvaurio.”

Täytyy ilmoittaa ja sopia etukäteen pl. kiireiset asiat kuten purkivuoto. Tätä moni asukas käyttää hyväksi ja ei vastaa mitään tai milloinkaan ei muka sovi. Näin ainakin moni vuokranantaja sanonut. Mutta 2 viikkoa etukäteen moni ilmoittaa, että nyt tullaan vaikka esittelemään asunto. Vuokralainen ei saisi estää asunnon esittelyä esimerkiksi, mutta siitäkin pitää siis etukäteen kertoa ja mieluiten sopia ihan reilusti.

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   21.10.24 10:31:34

Huh.
Ei toisen kotiin vain lampsita. 2vkoa vähintään aikaa, eikä silloinkaan vaan voi mennä! Mieluummin kysymys, milloin voin tulla?

Päivämäärä:   21.10.24 10:38:35

Soita asukkaalle! Sanot että kyseessä on kiireellinen asia x ja sitten sovitte ajan koska menet. Itse teen töitä kotona enkä todellakaan ota ketään asuntooni jos on Teams palaveri kesken, asunto ei omasta mielestä ole tiptop kunnossa tai minulla on muita menoja.

Normaalille ihmiselle voi soittaa tai lähettää vaikka tekstiviestin.

Päivämäärä:   21.10.24 11:31:20

Kyllähän näistä pitäisi olla ihan säädetyt ajat eikä hötölän mutuiluja. Käynnistä pitäisi myös jättää lappu aina asuntoon, mikä on lähes mahdoton tehtävä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.10.24 11:32:17

Kyse ei tosiaan ole ajasta, vaan tarvitset asiakkaalta luvan. Ellei tosiaan asunnossa ole tyyliin putki ratkennut.

Päivämäärä:   21.10.24 11:36:12

Tämän takia itsellä ainakin turvalukko aina käytössä. Myös kun olen kotona. Ainakin 2 viikkoa pitää olla aikaa reagoida ja loma-aikoina pidempään. Itse en ole edes joka viikko kotona.

Päivämäärä:   21.10.24 11:53:04

"Jos vuokranantaja menee asuntoon ilman lupaa tai ennakkoon lähetettyä käynti-ilmoitusta, kyse on kotirauhan rikkomisesta." -Suomen vuokranantajat

Sisään voi mennä ilmoittamatta vai hätätilanteessa, muuten sovitaan pari viikkoa etukäteen.

Mikään ei ole inhottavampaa kuin että joku lampsii sisään kotiisi ilmoittamatta. Olen tästä joskus antanut erittäin selkeäsanaista palautetta isännöitsijälle, ja nykyään tuleekin asianmukainen ilmoitus hyvissä ajoin ja mahdollisuus vaihtaa/tarkentaa aikaa.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   21.10.24 12:02:54

"Huoltojutut 2 viikkoa. Muuten saa mennä heti."

Ei tietenkään saa, jos ei ole akuutti pakkotilanne. Ja ei, minuutti tai vuorokausi ei ole riittävä ilmoitusaika. Eikä kenenkään kotiin mennä ilman lupaa. Jos tämmöiset asiat eivät ole itsestään selvyyksiä, niin ei taida muiden ihmisten rajojen kunnioittaminen olla tuttua muutenkaan.

Lähettäjä: Jg 
Päivämäärä:   21.10.24 15:27:15

Ei saa mennä sisään noin vain ellei ole hätätilanne. Jos haluat mennä heti niin vähintään soitat että onko asukas kotona ja sopiiko tulla/mennä käymään. Asukkaalla on oikeus kieltää tulemasta omilla avaimillaan.

Vuosi sitten isännöitsijä tuli käymään ilmoittamatta. Rimputti vain ovikelloa. Olin kotona, avasin oven ja päästin sisään. Mutta jos en olisi ollut kotona ja hän olisi tullut omin luvin, niin se olisi ollut laitonta. Hänellä kun ei ollut mitään kiireellistä asiaa eikä edes mitään joka vaatii asuntooni tulon. Ensimmäinen käynti koski sitä, että onko minulla tiskikoneelle paikka. Kyllä on. Olisi selvinnyt ihan soittamalla tai papereista asunnon tiedot lukemalla. Toinen käynti koski sitä että joko tiskikone on käyty asentamassa ja toimiiko. Tämäkään ei olisi vaatinut paikalletuloa vaan olisi hoitunut puhelimessa tai sähköpostitse.

Huoltohommistakin pitää ilmoittaa etukäteen.

Lähettäjä: Juttis 
Päivämäärä:   21.10.24 15:35:03

Näillä jotka tarvivat kahden viikon(!!) ilmoitusajan on kyllä jotain salattavaa, eli kämppä kuin kaatopaikka tai viljelmä. Siistille asukkaalle ei ole pieni yllätyshuolto mikään ongelma :)

Päivämäärä:   21.10.24 15:39:53

No kun lyhyemmällä ilmoitusajalla en edes saa tietoa koska olen 10 päivän välein kotona ja tarvitsen asuntoa myös työntekoon. Plus että voi olla vuokrattukin jollekin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.24 15:44:42

Juttis, vaikka olenkin siisti asuja, on minullakin oikeus yksityisyyteen. Itse en halua, että kukaan tulee asuntooni ilman, että olen itse paikalla.

Lähettäjä: Flf 
Päivämäärä:   21.10.24 15:58:57

Huollon tekemiseen saattaa joutua valmistautumaan jotenkin, esim raivaamaan tavarat pois roskiskaapista, putsaamaan lattiakaivon ja pesemään liesituulettimen suodattimen, tyhjentämään kaikki seinänvierustat tai patterin tai ikkunoiden edustat ennen kuin huoltohenkilöt tulevat käymään. Tai jos mitataan ilmanvaihtuvuutta, niin on ohjeistus, ettei asunnossa saa käydä suihkussa tai tuulettaa mittausten aikana tai juuri ennen niitä. Tuolloinkin pitää etukäteen kertoa milloin asuntoihin tullaan mittauksia tekemään. Ja kaikki eivät ole joka päivä kotona joten pitää antaa aikaa tehdä vaadittavat toimenpiteet. Itse esim olin joskus 3 viikkoa toisella paikkakunnalla töissä ja sitten 6 päivää kotona. Tai esim lemmikkieläinten vuoksi ei voi tulla omilla avaimilla sisään noin vain.

Ei ole kyse siitä että asunnosta tapahtuu jotain laitonta tai ettei se aina ole tiptop vaan siitä, ettei sitä välttämättä päästä huoltamaan ja tarkastamaan jos ei asukkaalle ole ilmoitettu ajoissa että asunnon pitää tiettynä ajankohtana olla valmisteltu.

Aiemmassa asuintalossani myrkytettiin tuholaisten varalta. Joka asukkaan piti oma kämppänsä tarkastaa ja raivata myrkytystä varten, joten ei onnistuisi että noin vain tullaan tsekkaamaan ja tekemään mitään. Se on toisen koti ja sinne ei tulla ilman asukkaan lupaa ennalta ilmoittamatta ja mikään "rimputin ovikelloa ja odotin minuutin" ei sellainen ole.

Lähettäjä: Ggg 
Päivämäärä:   21.10.24 16:22:57

En minä ainakaan suostu siihen että asuntooni tullaan ilmoittamatta jos ei ole oikeasti hätätilanne kuten yläkerran vesivahinko joka vahingoittaa minunkin asuntoani.

Minulla on oikeus yksityisyyteen ja en todellakaan halua että joku tulee omilla avaimilla sisään kun olen nukkumassa tai suihkussa. Asuntoni on ihan perussiisti eikä täällä ole muita kasveja kuin jotain kultaköynnöksiä, mutta siltikään en halua että kukaan vain ohimennen piipahtaa jos siitä ei ole sovittu.

Huoltomiehetkin osaavat soittaa "ootko kotona jos tuun vartin päästä korjaamaan sen vian josta ilmooitit" eli tiedän jonkun olevan lähipäivinä tulossa kun itse olen pyytänyt tulemaan. Mitään muuten vaan "onks sul sokeritoukkii" -tsekkauksia tänne ei tulla tekemään huvikseen ennen ennakkoilmoitusta, se on laitonta ja teen siitä rikosilmoituksen.

Päivämäärä:   21.10.24 16:25:13

Jos ei ole mitään isoa kiirettä niin kannatta nyt ainakin vuorokautta ennen kysyä viestillä tai soittamalla. En todellakaan arvostaisi jos vuokranantajani laittaisi viestin että on tulossa tunnin päästä käymään, etenkin jos ei ole mitään asiaa.

Lähettäjä: Hx 
Päivämäärä:   21.10.24 16:32:57

Vähintään kaksi viikkoa.
Jos on pakko mennä heti, niin soita.

Jos joudut menemään omilla avaumilla välittömästi, niin sitten jätät siitä selkeän lapun yhteystietoineen. Pelkkä tieto "täällä on käyty" ei riitä, vaan pitää olla tieto että kuka kävi, miksi, milloin ja yhteystiedot mukaan.

Asukkaalla on vahva suoja takanaan, joten toisten kotiin menemiseen pitää olla hyvät perusteet. Ilmoita siis mielellään 2 viikkoa etukäteen niin ei voida syyttää, ettei asukkaalla ollut mitään tietoa. Vielä jos ilmoitat useampaa eri kautta, kuten asuntoihin jaettavilla lapuilla ja tekstareilla, niin asukaan on vaikea sanoa, ettei oltu ilmoitettu.

Olin joskus sairaana kun tiesin että jotain tarkastuksia tehdään ma-ke. Kun ovikelloa soi, niin en meinannut päästä sängystä ylös. Ajattelin kuitenkin että parempi kun menen eteiseen etteivät saa slaagia kun makaankin sängyssä. Tulivat omilla avaimilla, kun en todellakaan saanut itseäni nopeasti ylös eivätkä he montaa sekuntia käytävässä odottaneet. Sanoin vain että olen sairaana ja koomaan makkarassa niin tiesivät.m7nun olevan kotona.

Voi Jeesus jos olisivatkin tulleet ilmoittamatta omilla avaimilla. Olisin nostanut tuosta melkoisen haloon, oli käynnin syy mikä vain. Ihan jo siksi, että odottivat käytävässä ehkä 5 sekuntia kun avasivat oven, vaikka suositus taitaa olla, että rimputettaisiin ovikelloa useamman kerran ja odotettaisiin aina välissä hetki. Eli asukkaalla olisi vaikka 15 sekuntia aikaa tulla itse avaamaan ovi.

Päivämäärä:   21.10.24 17:28:55

Teen vuorotyötä ja nukun välillä päivällä, välillä aamulla ja välillä iltapäivällä korvatulpat korvissa, alasti.

Saisin sydärin jos yhtäkkiä kämppään pöllähtäis joku omilla avaimilla ja soittaisin poliisit ellei ole todellinen hätätilanne, kuten tulipalo tai kämppä lainehtis.

Päivämäärä:   21.10.24 17:45:43

"Näillä jotka tarvivat kahden viikon(!!) ilmoitusajan on kyllä jotain salattavaa, eli kämppä kuin kaatopaikka tai viljelmä. Siistille asukkaalle ei ole pieni yllätyshuolto mikään ongelma :)"

Minä ainakin tarvitsen sen siihen, että järjestän asiat niin että asunnossa on joku paikalla kun sinne tullaan. Ihan tarpeeksi tiedän siitä kuinka yleistä on, että erilaiset ihmisten kodeissa työtä tekevät henkilöt varastavat. Itsekin olen sellaisen ammatin edustaja, joka työskentelee kodeissa ja valitettavasti minunkin ammattikunnastani on moni jäänyt kiinni varkauksista.

Meille ei tulla ilman että joku on paikalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.