Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirasta luopuminen

Lähettäjä: Vaahtera 
Päivämäärä:   20.10.24 13:08:22

Mikä oli se viimeinen asia mikä sai sut ymmärtämään, että on aika luopua koirasta? Mitä asioita oot luopumisessa katunut?

Re: Koirasta luopuminen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.10.24 10:03:46

Seuraan, alkaa olla pian ajankohtaista

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.10.24 10:37:47

Tarkoitetaanko tässä nyt koiran lopettamista?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.10.24 10:55:05

No tätä olen myös miettinyt.

Käyttänyt nyt varmaan viidesti vuoden sisällä eläinlääkärissä kipukontrolleissa, virtsankarkailun vuoksi ja hammashoidoissa ym, ja tuntuu että jos kertoisin jollekkin ulkopuoliselle koiran ongelmat niin auttamatta tulisi ajatus että miksi sinnittelet vielä.

Kuitenkin itse näkee arjessa että koira on pääosin hyvinvoiva ja jaksava, toki melko väsynyt eikä jaksa lenkkeillä niin innokkaasti kuin ennen. Parempia mutta myös pahempia päiviä löytyy, ja varmasti kipujakin.

Kokeillaan nyt vielä librelan avulla, mutta auttamatta luopuminen lähivuosina on edessä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.10.24 11:13:39

Mulla oli arka/pelokas koira, vahva alusta-arkuus, meni ihan lukkoon jo lattian näkemisestä. Tämän lisäksi voimakasta närästystä, virtsan tiputtelua. Silmät kertaalleen operoitu ylimääräisten ripsien vuoksi, mutta vielä toinen operaatio olisi tarvittu.

Koiralla selkeästi kertynyttä stressiä, ei palautunut mistään ja pelkoja tuli päivittäin uusia. Jossain vaiheessa oli sitten todettava, ettei tämä ole koiran elämää. Miten edes tutkisi/hoitaisi koiraa, joka pelkää niin eläinlääkäriasemaa (lattiat, oviaukot) kuin eläinlääkäriäkin (ihmisarka). Toki tutkittiin ja kokeiltiin mm. kipulääkekuuri, mielialalääkkeet, mutta kun mitään vikaa ei löytynyt ja mihinkään hoitoon ei vastannut, niin lopulta oli todettava, että tässä on nyt yhdelle koiralle liikaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.10.24 12:36:01

Vanhuus ei ole sairaus. Kuulostat A siltä, että olet hoitanut koiraa mallikkaasti ja se voi elää vielä hyvää koiran elämää :)

Lähettäjä: nassu 
Päivämäärä:   23.10.24 17:38:29

Naapurissa on koira, joka ontuu kipulääkkeistä huolimatta niin itse luopuisin koirasta (on jo vanhakin) mutta tuolla vielä lönkyttelevät menemään...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.24 18:02:18

Tappaminen vai kodin etsiminen?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   23.10.24 18:06:49

Ei sitä tarvitse katua, se on viimeinen palvelus.
Mieluummin lopetus "liian aikaisin" kuin että koira ei enää omin jaloin lääkäriin pääse. Silloin ollaan jo menty liian pitkälle odottelussa.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   23.10.24 19:28:01

Nivelrikko meni hoidosta huolimatta huonommaksi. Viimeiset alle puoli vuotta koira ei suostunut käymään kävelyllä kuin sen verran, että teki tarpeet ja sitten takaisin sisälle.
Jotain neurologistakin oiretta alkoi ilmenemään myös, tahatonta pään voimakasta tärinää aika ajoin.
Ja vaikka verikokeet oli otettu ja mitään huomautettavaa ei ollut, niin kevätaurinkoisena päivänä koira paleli oltuaan tarhassa muutaman tunnin, että sain siivottua. Ulkona oli +17 lämmintä ja kuitenkin laumanvartijarotu kyseessä.
Sitten kun tuli ne monen viikon helteet ja auringossa lämmintä lähemmäs +40, niin koira makoili suorassa auringonpaisteessa täysin tyytyväisenä. Ja oli mahdollisuus mennä tilaan missä huomattavasti viileämpää, mutta tämä nautti täysillä kuumassa olemisesta viimeisinä aikoinaan.
Kaikkien näiden vaivojen takia päätin mieluummin liian aikaisin laittaa 10-vuotiaan vanhan kaverin pois, kuin odottaa, että olisi mennyt huonommaksi.
Eikä koskaan nauttinut eläinlääkärikäynneistä. Stressasi ja pelkäsi niitä, enkä halunnut enää kaiken maailman tutkimuksilla vanhaa koiraa kiusata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.