Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko kolmio iso yhdelle?

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   20.10.24 11:36:28

Yllättävä muutto tuli eteen ja nyt arvon asunnon suhteen. Tarjolla olisi vastarempattu kolmio ja heikommassa kunnossa oleva kaksio. Kolmio houkuttaisi kovasti, mutta onko siinä liikaa tilaa yksin asuvalle?

Taloudellisesti kolmion ottaminen on mahdollista. Sijainnilla ei ole merkitystä (ovat samassa taloyhtiössä). Järki sanoo, että kaksio riittää, mutta sydän haluis kolmion.

Re: Onko kolmio iso yhdelle?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.10.24 11:37:13

Jos kerran ei ole taloudellisesta tilanteesta kiinni, niin ehdottomasti kolmio!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.24 11:37:21

Jos on yhtään hamsteritaipumuksia niin ehdottomasti kaksio.

Päivämäärä:   20.10.24 11:37:55

Asun itse kolmiossa, ei ole yhtään liian iso. En tosin ole keksinyt mitään käyttöä toiselle makkarille :D Odottelee josko siitä toivottavasti tulee lapsen huone.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   20.10.24 11:40:48

Asun yksin kolmiossa eikä tosiaan ole liikaa tilaa.
Toinen makkari on työ-/vierashuoneen

Lähettäjä: Beeta 
Päivämäärä:   20.10.24 11:41:46

Ehdottomasti kolmio! Tee siitä yhdistetty työ- ja vierashuone. Jos sinulla on pieni kylppäri, niin voit käyttää tuota huonetta myös eräänlaisena kodinhoitotilana, eikä tarvitse katsella kuivuvia pyykkejä makuu- tai olohuoneessa.

Päivämäärä:   20.10.24 11:42:32

Olin muutaman vuoden yksin kolmiossa eläimieni kanssa. Kaksioksi muuttui kun ylimääräisen huoneen laitoin kanille omaksi. Oli se silti tilava yhdelle. Mutta mitä siitä. Oli saman hintainen kuin kaupungin kaksiot.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.10.24 11:44:58

Sinne ylimääräiseen makkariin voi hankkia vierassängyn, tietokonepöydän jos tekee hommia koneella, sinne voi tosiaan vielä pyykit kuivumaan

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   20.10.24 11:56:08

Enemmän katson että pitää olla vähintään 70 neliötä ja parveke. Pelkkä huoneiden määrä ei paljoa merkitse. Tuohon mahtuu kolme järkevän kokoista huonetta ja keittiö. Mieluummin kyllä 100 neliötä ja paljon avotilaa. Ja nykyään on ihan hyvä olla oma kylpyhuone per makuuhuone. Vaikka nyt eläisikin yksin, olisi tilaa ystävien kyläillä ja jos vaikka elämäntilanne muuttuisi.

Lähettäjä: Kuppi 
Päivämäärä:   20.10.24 11:59:23

Tietysti kolmio! Monessa kaksiossa on vähän hintsusti tilaa työpöydälle, pyykkien kuivatukselle ja sellaiselle. Itseäni nyppii, kun pyykkitelineen joutuu laittamaan olkkariin kulkuväylälle, kun kylppäriin ei mahdu. Olisi myös kiva jos olisi tilaa jumpata lattialla ilman, että täytyy siirtää rahi ja sohva pois tieltä. Jos mies haluaisi katsoa telkkua ja minä jumpata samaan aikaan, niin heiluisin jatkuvasti ruudun edessä. Yksi lisähuone ei haittaisi yhtään!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.24 12:03:06

Häiritseekö siinä kaksiossa lähinnä kunto vai mikä?

Lähettäjä: kolkki 
Päivämäärä:   20.10.24 12:05:03

Kolmio ehdottomasti! Itse muutin kaksiosta kolmioon ja sain haluamani työhuoneen. Muutto sopivasti juuri ennen koronaa ja olin todella tyytyväinen lisäneliöistä.

Muuten kolmioitakin on eri kokoisia. Pienin jonka olen nähnyt oli vain 39 neliötä! Käpylä, Helsinki. Nykyään aika moni kolmio on alle 60 neliötä uusissa taloissa. toki isompiakin löytyy, aina 100 neliöön asti. Varmaan isompiakin on.

Päivämäärä:   20.10.24 12:11:02

Lähinnä se kunto ja se, että se on keskellä rivaria. Kolmio olisi päätyasunto.

Päivämäärä:   20.10.24 12:13:00

Rovaniemellä on tehty viime vuosina useista kaksitoista kolmioita, kun vaatehuone on laitettu makkariksi. On ne vähän huvittavia virityksiä, mutta vuokratulot nousee.

Päivämäärä:   20.10.24 12:32:40

Asumiamukavuus ja asunnon kunto on ihan hyviä syitä ottaa isompi, jos ei itsestä tunnu liian tyhmältä pitää tyhjää huonetta ja lämmittää turhaa tilaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.10.24 13:03:35

Mä asun kaksiossa yksin ja toivoisin asuvani kolmiossa, saisin työhuoneen itselleni. Nyt joudun pitämään työpistettä olkkarin ja keittiön välissä. Mut mun taloustilanteella ei pääse kolmioon asumaan.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   20.10.24 13:23:24

Kolmio! Työhuone, treenihuone (musiikki ja/tai urheilu), muu harrastus esim. käsityöt, vaatehuone. Varmasti keksit asumismukavuutta lisäävää käyttöä.

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   20.10.24 13:36:05

Oletko ostamassa vai vuokraamassa? Jos ostamassa, tarkista taloyhtiössä tehdyt ja suunnitellut remontit. Isompi asunto -> enemmän osakkeita -> isommat kulut yhtiön remonteista.

Päivämäärä:   20.10.24 14:05:07

Jos taloudellinen tilanne muuttuu, et saa mitään tukia.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   20.10.24 14:08:48

Jos on näitä nykyaikaisia kolmioita ei todellakaan ole lilan suuri.

Lähettäjä: kolkki 
Päivämäärä:   20.10.24 14:26:49

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 20.10.24 14:05:07

Jos taloudellinen tilanne muuttuu, et saa mitään tukia."

Omistusasuja ei saa ensi vuoden alusta lähtien enää asumistukea joten turha kommentti tämä. Vuokra-asuja saa tukea ihan samoilla kriteereillä kuin tähänkin asti. Tuen laskemisessa khuomioidaan vuokra vain tiettyyn summaan asti. Jos menee yli pitää itse kaivaa rahat jostain tai muuttaa halvempaan. Ei tukea kokonaan evätä.

Päivämäärä:   20.10.24 14:28:50

Joo se on tosi vanhaa tietoa etteikö isompaan vuokra-asuntoon saisi asumistukea.

Päivämäärä:   20.10.24 14:41:54

Vuokralle muutan. Kuitenkin uusi paikkakunta, joten haluan vähän haistella tuulia ennen oman ostamista. Omassa on tosiaan nuo rempat yms, mutta vuokralla ne eivät niin paljoa vaikuta.

Jos taloudellinen tilanne muuttuu, niin sitten menee paljon muitakin asioita uusiksi kuin asunto. En todellakaan aio muuttaa pieneen asuntoon sen takia, että on mahdollista menettää työpaikka tms. (Pidän työpaikkaa kuitenkin melkoisen varmana, etenkin kun alalla on valtava työvoimapula).

Maksan kuitenkin kolmiosta vähemmän kuin kaverini ison kaupungin keskustassa isohkosta yksiöstä.

Päivämäärä:   20.10.24 15:00:44

Se vastaremontoitu, eli kolmio.

Kuitenkin, jos kyseessä olisi sähkölämmitys, niin en ottaisi kolmiota etenkään talon päädystä. Kaksio keskellä taloa kuluttaa huomattavasti vähemmän sähköä lämmitykseen.

Päivämäärä:   20.10.24 15:09:56

"Kuitenkin, jos kyseessä olisi sähkölämmitys, niin en ottaisi kolmiota etenkään talon päädystä. Kaksio keskellä taloa kuluttaa huomattavasti vähemmän sähköä lämmitykseen."

Maalämpö, kuuluu vuokraan.

Mulle sähkölämmitys oli ehdoton ei asuntoa etsiessä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.10.24 15:19:46

Jos on varaa maksaa, niin miksikäs ei. Neliöt noissa vaikuttaa eniten.

Lähettäjä: Moon 
Päivämäärä:   20.10.24 15:20:47

Miksi ottaisit sen kaksion etkä kolmiota?

Mä asun yksin pienessä omakotitalossa (4h +k) eikä tilaa ole yhtään liikaa. Joskus olen miettinyt vaihtamista rivitaloasuntoon ja se olisi kolmio vähintään. Mulla ei edes käy ketään kylässä, joten mitään vierashuonekuviota tarvi miettiä tai että olisi tilaa kestittää muita.

Päivämäärä:   20.10.24 15:25:14

Pohjaratkaisutkin toki tekee paljon. On paljon kaksioita ja kolmioita, joissa en halua asua, mutta on myös yksiöitä, jotka toimii.

Päivämäärä:   20.10.24 15:35:07

Miksi se olisi iso? Minulla olisi harrastushuone johon ei kissat pääsisi jos mitenkään olisi mahdollista. Saisi levittää projektit sinne suljetun oven taakse ilman että niissä möyritään.

Jotkut kaksiotkin toimivat jos keittiö on erillinen, riittävän kokoinen huone ja jokaiseen huoneeseen on ovi, eli 4kpl.

Päivämäärä:   20.10.24 16:05:08

Ehdottomasti kolmio, jos siihen on mahdollisuus ja kolmio on muuten kiva ja hyvällä paikalla. Itse asun kahdestaan lapsen kanssa kolmiossa ja haaveilen siitä, että olisi kolmas makuuhuone, johon saisi työpöydän, kosketinsoittimen ja vuodesohvan vieraita varten. Nyt kaikki työt joutuu tekemään keittiön pöydällä. Etätöissä en ole, mutta teen osan töistä kuitenkin kotona.

Lähettäjä: Fldl 
Päivämäärä:   20.10.24 16:10:29

Ei. Ehdottomasti kolmio jos rahat riittää! Asun kaksiossa ja haaveilen kolmiosta. Olisi työhuone erikseen ja sama voisi toimia vierashuoneena.

Päivämäärä:   20.10.24 16:14:10

”Ja nykyään on ihan hyvä olla oma kylpyhuone per makuuhuone.”

Ei pliis tätä jenkkihapatusta kylppäreistä tännekin. Yksi suihku riittää, vessoja voi olla kaksi (toinen pönttö siellä kylppärissä).

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.10.24 19:19:26

Todellakin kolmio! Kolmas huone palvelee yhdistettynä pyykinkuivaustilana, työhuoneena, vierashuoneena ja vaatehuoneena. Harvassa kaksiossa on riittävästi kaappitilaa, tilaa puolipitoisille vaatteille, pyykinkuivaustilaa ja sopivaa silmistä piilotettavaa nurkkausta työpöydälle.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   20.10.24 19:33:57

Ei ole liian iso.

Mutta jos omasta haaveilet, niin sinuna saattaisin ottaa pienemmän ja säästää omaan.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   20.10.24 19:36:40

Mulla on kolmio mutta teen himasta käsin töitä eli toinen makuuhuone on mun työhuone, tarvittaessa myös vierashuone mutta ensisijaisesti tarvitsen sitä työhuoneena. Mä en tykkään, että työpöytä on olohuoneessa kaikkine näyttöineen. tuntuu aina vapaalla ollessa, että ne tekemättömät työt suorastaan huutaa tekemään, työhuoneen oven kun sulkee niin ei tule vahingossakaan "kurkattua pikaisesti" sähköposteja.

Ja sitten, riippuu paljon miten suunniteltu ja kuinka paljon neliöitä. Mulla on 75 ja erillinen vaatehuone, olohuone ja keittiö on suunniteltu tosi hyvin ja sitten on erillinen vessa ja kylppärissä toinen pönttö jos joskus vieraita käymässä. Lisäksi mulla on sauna.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.10.24 19:40:14

Mitä näiden lämmityskuluiksi on arvioitu? Kolmiossa voi toki pitää yhden huoneen viileänä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   20.10.24 20:28:30

No sinne päätyyn muutat tietenkin!

Päivämäärä:   20.10.24 23:58:44

Siis aivan ehdottomasti kolmio! Itse en voisi asua yksin edes kaksiossa. Haluan harrastaa ja puuhastella kotina kaikenlaista, joten eri huoneita tarvitaan. Nyt meillä on onneksi omakotitalo ja melkein 300 neliötä kahdelle aikuiselle. Ei yhtään liilaa :D

Lähettäjä: wwääng 
Päivämäärä:   21.10.24 00:20:16

Mulla on 4h ja 120 neliöö ja asun yksin. Ja just sopivasti tilaa.

Päivämäärä:   21.10.24 00:26:41

... , mihin tarvitsette noin paljon tilaa? Aika epäekologistakin asua noin leveästi.

Päivämäärä:   21.10.24 09:17:35

"Mitä näiden lämmityskuluiksi on arvioitu? Kolmiossa voi toki pitää yhden huoneen viileänä."

Tässä tapauskessa lämmitys kuuluu vuokraan, niin näitä tietoja minulla ei ole eivätkä ne minua erityisesti kiinnosta. Oletan, että vuokranantaja osaa pitää huolen, että vuokra riittää kattaman myös lämmityskustannukset. Lämmitystapa on kuitenkin maalämpö eli lämmön ei pitäisi mitään kohtuuttoman kallista olla.

Työhuonetta en sinällään tarvitsisi. En tee töitä kotona. Se on jo ihan periaate. Ajan mieluummin työpaikalle tai vaikka kirjastoon tekemään niitä, mitä voisin tehdä myös kotona. Toisaalta harrastus/pelihuone kuulostaa kyllä tosi kivalta setiltä. Olkkarin voisi sitten pyhittää telkkarin katsomiseen ja oleiluun.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.10.24 10:17:31

"Lähinnä se kunto ja se, että se on keskellä rivaria. Kolmio olisi päätyasunto."

Kolmiolle ääni olisi mennyt muutenkin, mutta että vielä päätykin niin eipä tuossa tarvitse miettiä !

Päivämäärä:   21.10.24 10:18:44

Itse olen asunut kaksiossa, jossa makuuhuone oli turha, koska oli keittiö, iso eteinen, iso kylppäri... olen myös asunut yksin omakotitalossa, jossa oli neljä makuuhuonetta mutta se oli kahdessa kerroksessa. Se ei tuntunut yhtään isolta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.10.24 15:49:28

Ei ole jos on pätäkkää.

Lähettäjä: fox 
Päivämäärä:   22.10.24 02:30:20

Kolmio ja vielä päädyssä olisi ehdottomasti tilanteessasi valintani. Itsekin asun yksin kolmiossa, ei ole liikaa tilaa.

Päivämäärä:   22.10.24 07:43:41

Itse arvioin, että voisin yksin asua hyvin jossain 70-80m2. Varmaan se kolmio tuota luokkaa. Toki jos rahaa ajattelee niin varmasti vähemmälläkin pärjäisi. Mutta tuo on semmonen arvio, että tilan puute ei tulisi joka asiassa eteen.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   22.10.24 08:06:10

Ällö: "mihin tarvitsette noin paljon tilaa?"

Eri toiminnoille. Varmaankaan keittiötä, ruokailutilaa, kylppäriä, kodinhoitohuonetta ym ei tarvitse selittää. Sitten olohuone (koska se on kiva olla), makuuhuone, työhuone ja vierashuone. Esim. työhuoneeseen ei tosiaankaan mahtuisi vierassänkyä ym joten ovat erikseen. Eli meillä on kahdelle aikuiselle noin 200 m2 lämmintä tilaa eikä yhtään liikaa. Tosin siihen lukeutuu myös autotalli, en ole laskenut mikä on pinta-ala ilman sitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.