Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanha koira levoton iltaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.24 19:30:01

Koira 13,5 v on aamusta kuuden, seitsemän kieppeille asti normaali, mutta illat kuljeskelee ympäriinsä ja läähättää. Yöt nukkuu rauhallisesti vieressäni kun käyn itsekin. Kipulääke ei vaikuta tähän ilmaiseen levottomuuteen. Maksa-, munuaisarvot ym. veriarvot ikäisekseen hyvät, sydän ultrattu. Dementiasta luin, että aiheuttaa levottomuutta juuri iltaisin, voisiko olla sitä? Herkällä korvalla mennään seniorin kanssa päivä kerrallaan. Muuten tosiaan kuitenkin ihan hyvävointinen säännöllisten lääkärintarkastusten että muun käytöksen (nukkuu yöt rauhassa, ruoka maistuu hyvin, nauttii ulkona olosta ym) perusteella.

Re: Vanha koira levoton iltaisin

Lähettäjä: Hihi 
Päivämäärä:   19.10.24 20:05:34

Minun koira rupesi tekemään tuota ollessa 12 v. Lääkärissä ei löytynyt syytä selittävää. Kuoli siitä noin 5 kk päästä. Jotenkin kuitenkin ollut jotain vialla ja olisiko tiennyt "loppunsa lähestyvän". :(

Päivämäärä:   19.10.24 20:42:25

Dementia vaivaa luulisin, oma vanha koirani vaelsi ja oli levoton öisin.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   19.10.24 20:55:23

Minun vanhus alkoi tekemään tuota noin puoli vuotta ennen kuin lopetettiin 13,5 vuotiaana. Kipulääkkeillä tai närästyslääkkeillä ei ollut vaikutusta. Dementinen oli ja käyttäytyväthän ihmisdementikotkin juuri tällä tavalla. Mahdollisimman paljon yhdessä oloa ja turvallisuuden tunteen luomista vanhukselle ‹3

Päivämäärä:   19.10.24 21:23:02

Itse olin jo päättänyt että mennyt kesä oli viimeinen. Toiveena on että joulu (pidän siinä pari viikkoa lomaa) ja tammikuussa päästän ystävän pois. Toki aiemmin jos jotain akuuttia tulee.

Päivämäärä:   19.10.24 21:42:01

Meillä oli tuollainen vanhus keväällä, syytä ei löytynyt, 5kk tästä kuoli..

Päivämäärä:   20.10.24 09:38:00

Muiden kokemuksista päätellen alkaa viimeiset ajat olla :( Siihen tosin olin tosiaan varautunut että kesä oli viimeinen :(

Tässä juuri mietin uskallanko jättää koiraa kolmeksi päiväksi hoitoon työmatkan takia (koira mökillä vanhempieni kanssa, tuttu paikka, juuri ei olen oltiin), mutta pelkään että jos vointiin tulee jotain. Muuten en ole koiraa jättämässä koko loppuvuoden aikana. Työmatkan voisi perua.

Päivämäärä:   20.10.24 09:42:25

Meidän vanha koira sitten vanhemmiten yhtäkkiä alkoi lähtemään pihastamme pois. Ei koskaan aiemmin ollut lähtenyt. Että sellainen kannattaa ottaa huomioon jos on aikomus pitää mökillä vapaana.

Päivämäärä:   20.10.24 09:44:31

Vielä ei ole osoittanut sellaisia elkeitä, mutta on vain vahdittuna pihalla.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   20.10.24 10:04:43

Sydän oireilee hiippailuna öisin

Päivämäärä:   20.10.24 10:07:27

Nukkuu siis yöt rauhassa ja sydän ultrattu kokeneella sydänlääkärillä. On siis levoton vain tuossa noin klo 19-21 -välillä.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   20.10.24 11:54:57

Loppunsa edellä ne etsii piilopaikkaa jonne kuolla. Näin olen kuullut. Päästä pois ajoissa, älä itsekkäistä syistä pitkistä vanhan koiran kärsimystä.

Päivämäärä:   20.10.24 12:15:50

Tämä ei siis etsi piiloa vaan ramppaa keittiöön ja kerjää ruokaa levottomana niin kuin ei olisi muistanut syöneensä. Samoin jos menen saunaan niin ramppaa kylppäriin mukaan ja siitä keittiöön. Sitten kun itse asetun sohvalle tai sänkyyn niin rauhoittuu.

Päivämäärä:   20.10.24 14:05:52

Sydän voi olla ihan ok, dementian oireita ennemminkin.

Päivämäärä:   20.10.24 17:33:53

Ihan normaalia vanhalle koiralle. Meillä ollut tuota jo monta vuotta eli ei se välttämättä tarkoita, että kuolee seuraavana päivänä.Dementia, ei muista onko syönyt tai etsii missä vesikuppi on. Rauhoittuu viereen nukkumaan. Yövaloa luin jostain, että voi myös auttaa, että näkee pimeässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.