Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tekisitte (on rahasta)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.24 16:42:58

Joo vaikeaa tietysti kuvata koko tilannettaan, mutta siis näillä tiedoilla, mitä tässä nyt pystyy kertomaan, niin mitä tekisitte rahan kanssa.

Tilanne on siis se, että minulla on kyllä korkeakoulututkinto, jolla pitäisi työllistyä vaikka mihin, mutta kun ei ole ikinä saanut mitään "oikeasti hyödyllistä" kokemusta, niin siitä seuraa kierre, että on ollut pakko aina ottaa se työ vastaan mihin sattuu pääsemään ja se työ saattaa olla just sellaista, minkä kokemuksesta taas ei kauheasti ole missään muualla hyötyä, tai minkä avulla ei ainakaan pääse kauheasti uralla eteenpäin tms, joten olen päätynyt tekemään lähinnä erinäisiä sihteerin/assarin hommia ja olen jatkuvassa määräaikaisuuksien kierteessä ja välillä työtänkin. Nyt on tilanne taas se, että marraskuun puolivälissä loppuu työt ja uudesta työstä ei ole tietoakaan. Joka paikkaan mihin haen on 300-500 hakijaa. Minulla on nykyisessä työpaikassa ollut nyt kaksi määräaikaisuutta ja nykyisen alkaessa huhtikuussa jo sanottiin, että nyt ei sitten voida enää jatkoa tarjota, joten olen käytännössä jostain alkukesästä asti hakenut töitä joka viikko.

Nyt kun ansiosidonnainenkin tulee leikkautumaan ja se on muutenkin jo pieni, niin vaikeaa tulee. En ole uskaltanut esim. nyt syksylle ilmoittautua yhteenkään harrastukseen ja en uskalla ostaa mitään muuta kuin välttämättömän, että saisin rahaa säästöön, mutta ei sitä silti pienestä palkasta paljoa saa. Lisäksi, minulla on nyt ollut edullinen vuokra siitä asti, kun muutin tämän työn perässä viime syksynä uudelle paikkakunnalle ja otin vaan ensimmäisen edullisen asunnon, jonka sain, mutta olen myös kärsinyt koko tämän ajan lievistä sisäilmaoireista (en usko, että ovat töistä, vaan nimenomaan asunnosta, tuttavatkin ovat käydessään kommentoineet asiaa). Tällä paikkakunnalla en ainakaan tule uutta työtä kyllä enää löytämään, mutta toki taloudellisesti kannattavaa olisi asua edullisessa asunnossa ja muuttaa sitten vasta kun tietää missä uusi työkin on. Mutta, huolestuttaa, että pilaan lopullisesti terveyteni jos jään vielä pitkäksi aikaa. Mieluiten muuttaisin muutenkin ns. synnyinpaikkakunnalleni, joka on sellaisen matkan päässä esim. pk-seudusta, että kuuluu työssäkäyntialueeseen hyvinkin. Ja pk-seudulla kaikki työpaikat tuntuvat vaan nykyään olevan. Muutto tarkoittaisi kuitenkin todennäköisesti korkeampaa vuokraa. Minulla olisi myös muitakin rahanreikiä, esim. pitäisi todellakin mennä hammaslääkäriin, koska hampaani ovat lapsuuden aikaisesta oikomisesta huolimatta nykyään lähes poikittain ja päällekkäin suussani, eikä julkisella tälle kuulemma tehdä mitään. On myös toinen vaiva, joka on vaikuttanut elämääni paljon ja joka käytännössä vaatisi kalliita yksityislääkärikäyntejä. Olen yrittänyt säästää ja ajatella, että pärjään ilmankin, mutta onhan oma terveys kuitenkin aika olennainen osa. Huomaan myös, että jatkuva rahastressi + kuormittavat työt ovat vaikuttaneet todella negatiivisesti omaan jaksamiseeni ja yleiseen vointiin. Minulla on muutenkin aiemmin burn out ja masennustaustaa. Tähän vielä lisänä se, että kun olen yrittänyt esim. säästää ja olla harrastamatta tai tekemättä muita rahaa vieviä aktiviteetteja, niin vaikka rakastan esim. ulkoilua, käyn kirjastossa ja olen yrittänyt keksiä muita todella edullisia aktiviteetteja, niin kyllä silti on ollut tunne, että liikaa joutuu istumaan siellä huonoilmaisessa, pienessä asunnossa, niin olen huomannut olevani taas oikeasti masennuksen/ahdistuksen tunteissa. En sano, että raha ratkaisisi kaikki ongelmani, ei tietenkään, mutta kyllähän se helpottaisi montaa asiaa..

Jos päästään tähän varsinaiseen pointiin, niin koska olen ollut aiemminkin työtön, niin aina kaikki mitä olen esim. käyttötilille saanut sukan varteen, ovat työttömyyden aikana menneet. Minulla on toki sellainen ihan hätävaratili, jossa on pari tonnia, jos tulee nyt tyyliin puhelin tms hajoaa. Siihen en koske, ellei ole ihan pakko. Mutta, minulla on myös 15 000 euroa tädiltäni muutama vuosi sitten saatua perintöä. Olen ajatellut, että se on todella pahan päivän varalle jonain päivänä, tai jos taloudellinen tilanne joskus kohenee, niin sitten käytän rahoja johonkin kivaa extraan. Nyt olen kuitenkin miettinyt, että pitäisikö ajatella, että NYT on se paha päivä, ja jos nyt käytän nuo rahat (tai ainakin reilun osan siitä), esim. lääkärikäynteihin, vuokranmaksuun "paremmassa" asunnossa jne. , niin että vointini ja elämänlaatuni paranisi ja se myös toivottavasti johtaisi sellaiseen hyvän kierteeseen, että muutkin asiat kuten työllistyminen ratkeaisi lopulta ja olisin sitten esim. kykenevämpi työntekijä jatkossa, kun olisin saanut työttömyyden aikana tavallaan myös "levättyä" työnhaun ohella (tarkoitan tällä sitä, että nyt kun mietin koko ajan joka asiassa rahan riittävyyttä, niin olen aivan järjettömän stressaantunut ja jännittynyt jne, en saa nukuttua). En siis tarkoita, että hassaisin rahaa älyttömyyksiin, vaan juurikin että hoitaisin terveyteni ym.

MUTTA sitten toisaalta taas mielessä jyskyttää, että koska terveydentilani ja työllisyystilanteeni ovat menneet viime vuosina koko ajan huonompaan suuntaan, niin mitä jos tämä onkin vasta ALKUA ja pahemmat ajat ovat vielä edessä, nyt olen vasta menossa alamäkeä pitkin kohti sitä ja kohta olen vakavasti sairas ja pitkäaikaistyötön.

Kelläänhän meistä ei ole kristallipalloa, mutta mitä itse tekisitte? Toivoisitteko/yrittäisittekö uskoa, että itsensä kuntoon hoitaminen, parempikuntoiseen asuntoon, tuttujen lähelle muuttaminen ym tässä kohtaa maksaisi itsensä takaisin, vai olisitteko pessimistejä ja istuisitte rahakirstun päällä? Tuo 15 000 euroa ei ole iso summa, mutta kyllä sen kanssa nyt vaikka vuoden saisi täydennettyä pientä ansiosidonnaista + hoidettua lääkäriasioita. Ja korostan, että yritän koko ajan työllistyä, mutta varsinkaan tämän hetken työmarkkinoilla se nyt vaan ei ole pelkästään itsestä kiinni.

Re: Mitä tekisitte (on rahasta)?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   19.10.24 16:45:40

Hei oikeesti, enemmän kappalejakoja. Ei jaksa lukea muuten.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.10.24 16:53:46

Ottaisin hammaslääkärin ja muut lääkäri-tarpeet siitä perinnöstä, mutta en vuokraa tai säännöllisiä harrastuskuluja. Jonkun yksittäisen välineen voisin ostaa, esim. kahvakuulan kotijumppaa tehostamaan.

Koita etsiä edullinen ja homeeton asunto. Sillähän ei tässä kohtaa ole hirveästi väliä missä se sijaitsee, kun tulevaa työpaikkaasi et vielä tiedä. Kunhan on kohtuulliset yhteydet käydä työhaastattelussa. Pikkukaupungeissa tuskin on edes vaatimuksia min. vuoden määräajasta vuokrasopimuksen alkuun, mitä isommissa kaupungeissa ymmärtääkseni nykyään on. On tärkeää päästä nopeasti pois homeasunnosta, mutta kalliimmalle alueelle ei kannata muuttaa työttömäksi.

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   19.10.24 17:01:25

Jos sydän halajaa pk-seudun suuntaan niin muuttaisin. Joka tapauksessa muuttaisin pois tuosta asunnosta kerta sisäilma ongelmaa.

Hampaista ehkä kannattaa pyytää joku hinta-arvio yksityiseltä puolelta. Ihan siksi, että jos kyse jostain isosta operaatiosta niin äkkiä sinne voi mennä useita tonneja. Joten pyytäisin arvion ennen kuin tuossa tilanteessa lähtisin tekemään päätöksiä.

Uraa myös miettisin. En tiedä yhtään millainen palkka sinulla eli paljonko tienaat kuussa eli onko järkevämpää tehdä 8 kk määräaikaista ja olla sitten useampi kuukausi työttömänä kuin, että tekisi jotain duunari työtä kuten vaikka menisi kauppaan yms. Tai olisiko sinulla mahdollista esim. Väyläopinnoilla kouluttaa itseäsi lisää jotta työllistyisit paremmin. Joka tapauksessa itse yrittäisin keinolla tai toisella yrittää ratkaista tuon määräaikaisuus kierteen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   19.10.24 17:08:06

Samaa mieltä kuin Nyt.

Lisään vielä, et nuorena ei kannata jäädä homehtumaan pienelle paikkakunnalle ilman sosiaalisia verkostoja.

Muuttaisin kivaan kämppään, harrastaisin ja tapaisin kavereita/sukulaisia. Se on elämää, et joskus ollaan tyttömänä. Joku varma duunarityö on myös hyvä idea, jos sellaista löytyy.

Jos sinulla on jo vuosia työkokemusta omalta alalta, ei se hetkessä vanhene. Hakea voit, vaikka olisitkin eri hommissa vuoden pari

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.10.24 17:11:36

Itsellä työuran suhteen hyvin saman kuuloinen tilanne kuin aloittajalla ja voin kertoa, että niihin duunaritöihinkään ei vaan mennä, todellakaan! Niihin on myös todella paljon hakijoita, joilla on nimenomaan niihin sopiva koulutus ja työkokemus. Itse olen esim. KTM ja olen ollut nuorena kaupassa töissä. Nyt olen taas työttömänä hakenut myös kauppaan monia kertoja, enkä ole ikinä päässyt edes haastatteluun. Ei sitä vaan itse valita, että on määräaikaisuuskierteessä tai että ei ole. On todella rankkaa hakea käytännössä vuodesta toiseen koko ajan työtä ja sitten uuden työttömyyden pelossa on myös usein käytännössä pakko ottaa vastaan se työ mitä tarjotaan, oli se sitten jollain tapaa vakituista työllistymistä tukeva ja uraa eteenpäin vievä, tai määräaikainen, huonosti palkattua ja kolme askelta takavasemmalle vievä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.10.24 17:17:49

"minulla on myös 15 000 euroa tädiltäni muutama vuosi sitten saatua perintöä."

Tuohon asti oli kaikki sympatiat puolellasi, tuon jälkeen ei todellakaan. Tietysti käytät näitä rahoja

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   19.10.24 17:31:50

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 19.10.24 17:17:49

"minulla on myös 15 000 euroa tädiltäni muutama vuosi sitten saatua perintöä."

Tuohon asti oli kaikki sympatiat puolellasi, tuon jälkeen ei todellakaan. Tietysti käytät näitä rahoja"

Nyt en ihan ymmärrä? Tai siis toki on yksilöllistä, miten kukakin tuntee sympatiaa, mutta aloittaja ei nyt surkuttele sitä ettei pystykään asumaan luksuslukaalissa, koska ei raaski käyttää miljoonaperintöä, vaan on pienituloinen, joka on ehkä jo joutunut kohtaamaan monia "pahoja päiviä" esim. terveydentilan ja työttömyyden takia ja miettii, mikä on ns. tarpeeksi paha, että pitäisi ottaa käyttöön viimeisenä hätävarana hillottu pienehkö perintö. Tietysti jos on itse monisairas pitkäaikaistyötön, niiin ymmärrän, että voi tulla tunne, että onpa aloittaja kadehtittavan onnekas kun on edes nuo perintörahat, mutta silti...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.10.24 18:09:53

No aika sairasta kärvistellä rahapulassa jos on noin paljon rahaa säästössä. Noita kun käyttää viisaasti ei ole mitään hätää hetkeen

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.24 19:38:12

Uusi asunto kannattaa hommata jos epäily homeesta. Hammas remontti sitten kun on seuraava työpaikka tiedossa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.10.24 07:00:55

Todellakin hinta-arvio hammashoidosta jo ennen ensimmäistä tarkastusta. Käytä vararahoja vain välttämättömään.
Nyt sinulla olisi kuitenkin mahdollisuus tehdä jotain kivaa työttömänä ollessa, kun on runsaasti vapaa-aikaa. Mitä sellaista olet ajatellut, johon ei ole muuten aikaa?
Miten olisi joku kiva matka vaikka sellaiseen EU-maahan, jossa hakisit töitä? Työtön saa muutenkin matkustella mielin määrin.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   20.10.24 11:05:20

Ainakin asuntoon käyttäisin rahaa, tosin tietysti vaikea tilanne että vuokraako kukaan työttömälle helposti asuntoa? Ainakaan yksityinen? Muuttaessa täytynee sitten huomioida, että jos tekee päätöksen muuttaa nyt paikkakunnalle x, niin ettei ole juuri silloin hakenut sitten töitä toiselta puolelta Suomea, vaan keskittää työnhaunkin sitten sille alueelle mihin muuttaa, työnhaussa voi kuitenkin tärpätä koska vain.

Käyttäisin itsekin varmaan siis rahoja, mutta maltilla. Eli ei mitään överikallista asuntoa kuitenkaan, välttämättömiin lääkärikuluihin toki ja järki kädessä harrastuksiin tms. Joku edullinen kiva harrastus ja niin, että satunnaisesti voi käydä vaikka kaverin kanssa jossain kahvilla tai tapahtumassa, eikä tarvitse eristäytyä sosiaalisesti siksi ettei ole rahaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.10.24 12:32:36

Ei ole kertakaikkisen mitään järkeä käyttää perintöjä siihen, että asuu vähän kalliimmassa lähiössä vähän aikaa. Juoksevat kulut aina tulojen mukaan.

Jos työttömyys mahdollistaa ajankäytöllisesti jonkun unelman toteuttamisen, niin siihen kannattaa perintöäkin käyttää, esim. asua muutama kuukausi ulkomailla tai tehdä joku erityinen reissu.

"No aika sairasta kärvistellä rahapulassa jos on noin paljon rahaa säästössä. Noita kun käyttää viisaasti ei ole mitään hätää hetkeen"

-Noilla jos lähtee päivittäisiä arjen kuluja kattamaan, niin rahat tosiaan häviää hetkessä ja sitten ei ole sitäkään vähää oikeasti pahan tilanteen varalle. Kyse ei nyt ole mistään miljoonaperinnöstä, josta fiksulla käytöllä riittää iloa loppuiäksi.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   20.10.24 13:07:08

Toisaalta jos kuitenkin saa jonkinmoista työttömyysetuutta, eli ei se hieman korkeampi vuokra kokonaan menisi niistä perintörahoista, niin kyllähän nuo rahat nyt melko pitkään riittävät ja hyvässä lykyssä työllistyy pian, eikä tarvitse paljoa niitä käyttää. Jos miettii, että menisi ns. elämisen kuluihin vaikka 300e kuussa ja lisäksi vaikka tonnin verran niihin terveyskuluihin, plus pikkuisen muuhun, niin esimerkiksi puolen vuoden aikana tuosta perintörahasta kulusi vain 3000-4000 e.

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   20.10.24 13:19:41

Terveeseen asuntoon muuttaisin toki, mutta en kalliimpaan. En käyttäisi perintöä juokseviin kuluihin. Terveysasioihin ehkä, jollei niitä todennköisesti voisi tulevaisuudessa hoitaa työterveydessä.
Etsisin hyvää työpaikkaa koko maasta ja todella panostaisin siihen. Tulot on olennainen asia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.