Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alkaa tehdä. Joutuu lähteä. Pystyy mennä.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   19.10.24 15:47:05

Miten suhtaudut näihin puhekielisiin ilmaisuihin?

Onko ne sinulle ihan ok eikä häiritse mitenkään, vai joudutko pidättelemään tarvettasi korjata näitä muotoon "alkaa tekemään, joutuu lähtemään, pystyy menemään" kun näet vastaavia toisten teksteissä tai kuulet heidän puheessaan?

Re: Alkaa tehdä. Joutuu lähteä. Pystyy mennä.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   19.10.24 15:53:45

Alkaa tehdä -rakenne on viime vuosisadat ollut se yleiskielen mukainen versio, toki kymmenen vuotta sitten myös alkaa tekemään -rakenne on hyväksytty yleiskielen mukaiseksi. Minulla ei ole henkilökohtaista mielipidettä, kukin puhukoon miten haluaa :)

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   19.10.24 15:54:30

En nyt ihan ymmärrä....

Alkaa tehdä oli vuoteen 2014 asti se "oikea" muoto. "Alkaa tekemään' hyväksyttiin 2014 Kielitoimiston kokouksessa rinnakkaiseksi ja oikeaksi ilmaisuksi, kun se oli niin yleisesti käytössä. Tosi sennun korvaan se särähtää edelleen.

Joutuu/pystyy mennä ei enää vaan särähdä vaan räjäyttää pään....

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   19.10.24 15:54:38

Alkaa tehdä/alkaa tekemään meni nyt sulla tosiaan väärin päin.

Lähettäjä: Kestän 
Päivämäärä:   19.10.24 15:58:28

Ei häiritse pätkän vertaa puhekielessä. Käytän itse jatkuvasti.
Kirjoitetussa voi ottaa silmään joskus koska odotan tiettyä kieliopillista osaamistasoa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.10.24 16:01:53

Alkaa tekemään, joutuu lähteä ja pystyy mennä ärsyttää suuresti. Valitettavasti niitä tulee vastaan jo isojenkin kustantamoiden kirjoissa.

Lähettäjä: r h h a 
Päivämäärä:   19.10.24 16:33:31

"Alkaa tehdä oli vuoteen 2014 asti se "oikea" muoto. "Alkaa tekemään' hyväksyttiin VASTA 2014 Kielitoimiston kokouksessa rinnakkaiseksi ja oikeaksi ilmaisuksi, kun se oli niin yleisesti käytössä. Tosi sennun korvaan se särähtää edelleen."

Näin. "Alkaa tehdä" oli tosiaan ainoa oikea muoto. "Alkaa tekemään" oli väärin. Mutta kun ei suomalaiset osaa enää omaa äidinkieltään, niin piti tuo vääräkin muoto hyväksyä oikeaksi muodoksi.

Sama on tapahtunut myös kun puhutaan kaksosista. Kun olin nuorempi, niin kaksossisaruksesta puhuttaessa sanottiin kaksossisko ja kaksosveli. Muoto, jossa välissä on i-kirjain, eli kaksoissisko ja kaksoisveli ei tarkottanut sisarusta tai edes (läheistä) sukulaista vaan henkilöä, joka vain on samannäköinen, eli "look-a-like", kaksoisolento.

Mutta koska ihmiset ovat tyhmiä, niin sanoivat kaksoissisko ja kaksoisveli tarkoittaessaan kaksossisarusta. Siksi oli lopulta pakko hyväksyä tuo väärä muoto kaksois- tarkoittamaan biologista sisarusta...

Olen itse kaksonen ja identtinen sellainen. Kun näen jonkun itseni kanssa samannäköisen ihmisen, niin hän on kaksoissisarukseni tai kaksoisveljeni. Eli kaksoisolentoni. Mutta ei sukua minulle, ainakaan läheistä. Jotkut ovat toki niinkin tyhmiä, että nimittävät kaksoisolentoa eli look-a-likeä kaksossiskoksi/-veljeksi! :O Kun eivät erota noita hankalia termejä toisistaan.

Kun puhun sisaruksestani, puhun kaksossiskostani. Jos joku nimittää häntä kaksoissiskokseni, niin korjaan, ettei hän ole kaksoisolentoni vaan siskoni.

Mutta kun tyhmien ihmisten vuoksi tuo väärä muoto piti lopulta hyväksyä käyttöön tarkoittamaan myös biologista sisarusta, niin tunnen itseni vanhaksi ja viisaaksi. Ne muut taas ovat tyhmiä. Yleensä he myös sanovat viellä, enään, piirrustus ja harvoin osaavat kirjoittaa edes yhdys_sanoja yhteen...

Olen niinkin ikäloppu kuin nelikymppinen.

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/i-vai-ei-ita-viikoittain-
kaksostutkimus-kolmoishyppy/

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.10.24 16:36:26

Kyllä haittaavat ja pahasti. En kuitenkaan korjaa näitä muilta aikuisilta, lapsille sanon että ei noin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.24 16:46:41

Alkaa sataa, rupeaa satamaan. Nämä olivat ennen muinoin ainoat oikeat versiot. Nyt on versioita enemmän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.24 16:48:41

Kielenkäyttö muuttuu – mitä ei voi estää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.24 16:49:56

Enemmän olen huolissani suomalaisten sukupuutosta, joka tapahtuu tällä vuosisadalla.

Lähettäjä: inhokki 
Päivämäärä:   19.10.24 17:14:02

On lienee.

Lähettäjä: tiu 
Päivämäärä:   19.10.24 17:36:34

Hassua ärsyyntyä ilmaisuista joihin ei ole tottunut. Joissakin murteissa tosiaan puhutaan alkaa tekemään ja joutuu lähtemään ja silloin korvaan särähtää nimenomaan tuo toinen muoto.

Vähän sama kuin jos ei ole tottunut johonkin ruuan makuun ja paheksuu sitä että joku toinen siitä tykkää. Kieli muuttuu ja kielikorva tottuu. Lisäksi kielellä voi jopa leikitellä! Ei se ole niin vakavaa niin kauan kuin tulee ymmärretyksi. Se on kielen perimmäinen tarkoitus, muu oikeaoppisuus on vain jonkun lautakunnan määritelmä virallisia tekstejä varten.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   19.10.24 17:54:48

"Näin. "Alkaa tehdä" oli tosiaan ainoa oikea muoto. "Alkaa tekemään" oli väärin. Mutta kun ei suomalaiset osaa enää omaa äidinkieltään, niin piti tuo vääräkin muoto hyväksyä oikeaksi muodoksi."

Tuolla logiikalla länsimurteita puhuvat eivät ole ikinä osanneet omaa äidinkieltään...

Oikeista ja vääristä muodoista puhuttaessa on aina syytä muistaa, että yleiskielen standardi (ns. kirjakieli) on eri murteista vasta 1800-luvulla kasattu tilkkutäkki, johon on väen väkisin vedetty tiukat rajat. Todellisuudessa kieli on paljon monimuotoisempaa, ja sanoja käytetään eri tavalla eri yhteyksissä. Esim. tiukka jako hän/he vs. se/ne on puhtaasti keinotekoinen, puheessa on aina käytetty molempia sekaisin ja kontekstiriippuvaisesti.

Sitä paitsi kieli muuttuu, ja on aina muuttunut. Tuskin kukaan pitää hunsvottiakaan enää sellaisena solvauksena, mitä se aikanaan oli... :D (Hundsvått = koiran víttu)

Lähettäjä: Näin just 
Päivämäärä:   19.10.24 17:54:59

"Ei häiritse pätkän vertaa puhekielessä. Käytän itse jatkuvasti.
Kirjoitetussa voi ottaa silmään joskus koska odotan tiettyä kieliopillista osaamistasoa."

Nimenomaan. Kysehän on PUHEkielestä. Kirjakieli ja kielioppi ovat asia erikseen. Puhuen voi solkottaa menemään omaa murrettaan, kirjoittaakin voi sitä tietyissä yhteyksissä. Mutta jos kirjakielestä puhutaan, niin tuollaiset muodot pitäisi oikolukea ensin julkaisua.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   19.10.24 20:06:40

Nyt kyllä aloittaja mokasi vähän :D

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   19.10.24 20:13:14

"Nyt kyllä aloittaja mokasi vähän :D"

Hups 🤭 Mutta onneksi vain vähän!

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   19.10.24 22:25:40

Olen vasta kolmekymppinen ja minulle on opetettu, että se on "alkaa tehdä". Eli aloittajan kysymykseen: en reagoi tuohon mitenkään, koska se on täysin oikein :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.24 08:57:48

Joutuu lähteä ja pystyy mennä todellakin räjäyttävät pään, karseaq

Lähettäjä: kirja 
Päivämäärä:   20.10.24 09:43:57

Ainahan noiden väärien muotojen käyttöä voi perustella sillä, että puhekieli sitä ja tätä, mutta jos kerran kirjoitetaan, miksi kirjoittaa niin kuin puhuu? Ymmärrän että yksityisissä viesteissä tai tehokeinona voi käyttää puhekielisiä ilmaisuja myös kirjoituksen muodossa, mutta että laajemmin näkyvillä olevissa somekirjoituksissa käytetään tuollaista kieltä. Nämä ovat tietysti makuasioita, ja itse olenkin aika rento Finglishin suhteen, vaikka moni sitä paheksuukin.

Lähettäjä: Ping 
Päivämäärä:   20.10.24 10:28:34

Ei tietenkään häiritse puheessa, koska puhekieli on puhekieltä. "Alkaa tekemään" voisi tulla itseltäni ihan huomaamatta kirjoittaessakin, koska puhun Etelä-Pohjanmaan murretta ja siinä muoto "ruveta tekemähän/tekemään" on yleinen. "Pystyy mennä/menemään" kuulostaa jostain syystä minun korvaani vähän oudolta, kun olen itse kuullut ja käyttänyt enimmäkseen muotoa "voi mennä". Tyyliin "sinne voi mennä junalla" vrt. "sinne pystyy menemään junalla".

Joskus kyllä tekisi mieli korjata joidenkin kanssaihmisten tekstejä, mutta en tee sitä, ellei erikseen pyydetä. Koulu- ja opiskeluaikoina autoin tarvittaessa kavereiden tekstien oikolukemisessa. Moni, jolle kielioppi on iskostunut hyvin päähän ja ehkä ollut alunalkaenkin helppo omaksua, unohtaa että kaikki eivät ole yhtä lahjakkaita kaikessa. Toiset ovat hyviä kielissä, toiset matematiikassa, toiset muilla osa-alueilla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.10.24 10:33:56

Ping, vaikka ruvetaan tekemään, aletaan tehdä.

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   20.10.24 10:35:08

Kielihän on muuttunut aina... Mitä pahaa siinä on ja miksi se tulkitaan osaamattomuutena?

Jos nyt vaikka lukee 100v vanhoja uutisia niin onhan niissäkin erilaisia lauseita verrattuna 40v vanhoihin uutisjuttuihin. Mikä on se oikea tyyli lopulta..

Lähettäjä: Hah1 
Päivämäärä:   20.10.24 11:15:50

Minua ei kiinnosta täällä keskustelupalstalla tai puhuessa muiden kielivirheet, kunhan tulevat ymmärretyksi. Mutta esim. Hesarin tai vastaavan asiajulkaisun soisin pitävän huolta hyvästä kielenkäytöstä. En ole itsekään joka hetki parhaimmillani ja typojakin tulee, inhimillistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.