Lähettäjä: r h h a
Päivämäärä: 19.10.24 16:33:31
"Alkaa tehdä oli vuoteen 2014 asti se "oikea" muoto. "Alkaa tekemään' hyväksyttiin VASTA 2014 Kielitoimiston kokouksessa rinnakkaiseksi ja oikeaksi ilmaisuksi, kun se oli niin yleisesti käytössä. Tosi sennun korvaan se särähtää edelleen."
Näin. "Alkaa tehdä" oli tosiaan ainoa oikea muoto. "Alkaa tekemään" oli väärin. Mutta kun ei suomalaiset osaa enää omaa äidinkieltään, niin piti tuo vääräkin muoto hyväksyä oikeaksi muodoksi.
Sama on tapahtunut myös kun puhutaan kaksosista. Kun olin nuorempi, niin kaksossisaruksesta puhuttaessa sanottiin kaksossisko ja kaksosveli. Muoto, jossa välissä on i-kirjain, eli kaksoissisko ja kaksoisveli ei tarkottanut sisarusta tai edes (läheistä) sukulaista vaan henkilöä, joka vain on samannäköinen, eli "look-a-like", kaksoisolento.
Mutta koska ihmiset ovat tyhmiä, niin sanoivat kaksoissisko ja kaksoisveli tarkoittaessaan kaksossisarusta. Siksi oli lopulta pakko hyväksyä tuo väärä muoto kaksois- tarkoittamaan biologista sisarusta...
Olen itse kaksonen ja identtinen sellainen. Kun näen jonkun itseni kanssa samannäköisen ihmisen, niin hän on kaksoissisarukseni tai kaksoisveljeni. Eli kaksoisolentoni. Mutta ei sukua minulle, ainakaan läheistä. Jotkut ovat toki niinkin tyhmiä, että nimittävät kaksoisolentoa eli look-a-likeä kaksossiskoksi/-veljeksi! :O Kun eivät erota noita hankalia termejä toisistaan.
Kun puhun sisaruksestani, puhun kaksossiskostani. Jos joku nimittää häntä kaksoissiskokseni, niin korjaan, ettei hän ole kaksoisolentoni vaan siskoni.
Mutta kun tyhmien ihmisten vuoksi tuo väärä muoto piti lopulta hyväksyä käyttöön tarkoittamaan myös biologista sisarusta, niin tunnen itseni vanhaksi ja viisaaksi. Ne muut taas ovat tyhmiä. Yleensä he myös sanovat viellä, enään, piirrustus ja harvoin osaavat kirjoittaa edes yhdys_sanoja yhteen...
Olen niinkin ikäloppu kuin nelikymppinen.
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/i-vai-ei-ita-viikoittain-
kaksostutkimus-kolmoishyppy/
|