Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi k.kaulasyövän seulonnat vasta 30v??!

Lähettäjä: raivokas 
Päivämäärä:   18.10.24 18:29:46

Noita syöpiä putkahtelee jatkuvasti paljon nuoremmille, odotetaanko Suomessa että nuoret naiset kuolee rivissä ennen kuin asialle tehdään jotain ja seulontaikää lasketaan sinne kahteenkymmeneen?? Tuo syöpä on OIREETON, eli vain seulonta pelastaa. Valoja Suomi, valoja!!!

Re: Miksi k.kaulasyövän seulonnat vasta 30v??!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.24 18:33:54

Nuorempien seulonnat eivät esimerkiksi Yhdysvalloissa ole pienentäneet kuolleisuutta, joten turhaa rahanmenoa jo kireään tilanteeseen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.10.24 18:37:21

Riippuu kunnasta, meillä Helsingissä eka on 25-vuotiaana.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.10.24 18:41:51

Nuorempia ei kannata testata samassa mittakaavassa, koska heillä kroppa yleensä korjaa positiivisen tuloksen negatiiviseksi itsestään. Mulla on ollut parikymppisenä ja se korjaantui. Näin sanoi lääkäri.

Päivämäärä:   18.10.24 18:42:58

Voi papaan mennä ihan itsekin terveyskeskukseen tai neuvolaan, missä niitä nyt teidän kunnassa otetaan. Tai jos kukkaro kestää, niin yksityiselle. Ei tarvita joukkoseulontaa.

Päivämäärä:   18.10.24 18:43:48

Kohdunkaulan syöpä on maailmanlaajuisesti naisten toiseksi yleisin syöpä
Suomessa kohdunkaulan syöpä on harvinaistunut seulonnan myötä. Tällä hetkellä Suomessa todetaan vuosittain noin 170 kohdunkaulan syöpää.
Kohdunkaulan syöpä kehittyy esiasteiden kautta ja sen vuoksi syöpää voidaan ennaltaehkäistä seulonnan avulla.
Riski sairastua on suurimmillaan 30-44-vuotiailla naisilla
1960-luvulla alkaneen kansallisen kohdunkaulan syövän seulontaohjelman ansiosta kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus on vähentynyt viidennekseen. Kohdunkaulan syöpä on nykyään yleisin vielä hedelmällisessä iässä olevilla 30–44-vuotiailla naisilla ja reilu kolmannes kaikista tapauksista todetaan tässä ikäryhmässä. Alle 25-vuotiailla tauti on äärimmäisen harvinainen.

Päivämäärä:   18.10.24 18:44:27

170 syöpää vuodessa Suomessa ei ole mitenkään paljon versus esim. suolistosyöpiin verrattuna.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.10.24 18:47:16

Ehkei ne nuoremmilla ole kehittyneet viellä niin pitkälle että olisi muutoksia. Varsinkaan niin yleisesti että kannattaa seuloa.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   18.10.24 19:08:51

Kohdunkaulansyöpä ei ole yleensä oireeton. Esim. munasarjasyöpä sen sijaan oireilee yleensä vasta liian myöhään. Minulla on nyt 30v ikään mennessä otettu papanäyte kahdeksan kertaa: kahdesti e-pillereitä hakiessa, yhdesti kierukanlaitossa, yhdesti keskenmenon yhteydessä (???), kahdesti synnytysten jälkeen, kahdesti kuukautishäiriöitä tutkittaessa. On tuntunut että joka ikiseen alakertaan liittyvään juttuun on tungettu se papanäyte samaan syssyyn. Ja minulla on ollut kaksi oiretta, jotka lääkärikin sanoi yhdistävänsä epävirallisesti k-rokotuksiin: lyhentynyt ja runsastunut vuoto. Ei toki haittaa itseä nuo näytteenotot, mutta ihan vaan osviittaa siitä, että hyvin herkästi se otetaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.24 19:08:59

On ne seulonnat kyllä vanhempia kuin 30 vuotta.

Lähettäjä: Muuttunut? 
Päivämäärä:   18.10.24 20:36:05

Onko ikärajaa nostettu? Minulle tuli ensimmäinen papa-kutsu, kun olin 25v. Se jäi välistä, kun olisi ollit kotipaikkakunnallani, jossa olin kirjoilla. Asuin kuitenkin 400km:n päässä opiskelupaikkakunnalla.

Päivämäärä:   18.10.24 20:38:05

Ensimmäinen seulonta ainakin Uudellamaalla ja Pirkanmaalla on kylläkin 25-vuotiaana, ei 30-vuotiaana.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.10.24 20:47:40

Ainakin itse olin käynyt ennen 30 (tai 25 ikävuotta) ikävuotta papassa jo monen monta kertaa. Jos syö esimerkiksi pillereitä, niin ihan säännöllisesti otetaan.

Lähettäjä: jejj 
Päivämäärä:   18.10.24 21:13:15

Kysyn, koska kiinnostaa. Kun olette käyneet seulonnoissa tänä vuonna tai lähivuosina, niin onko teiltä otettu pelkkä HPV-testi ja sitten myöhemmin testattu myös papa jos on tarve? Vai onko otettu papa-näyte?

Olen nyt 40 v ja kahdella aiemmalla kerralla otettiin papa-näyte. HPV:tä ei ole koskaan testattu. Nyt olen menossa taas papa-seulontaan ja kutsussa sanotaan, että otetaan joko HPV tai papa-näyte. Minua kiinnostaisi tietää olenko HPV-positiivinen, mutta mitä jos sitä ei tutkita taaskaan? Ne voidaan kuulemma tutkia samasta näytteestä, eli kun ottaa HPV-näytteen niin siitä saa tarvittaessa papankin tutkittua. Mutta ilmeisesti päinvastoin ei tehdä.

Onko teiltä otettu HPV vai papa? Milloin kävitte seulonnassa ja missä? Itse asun Oulussa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   18.10.24 21:39:01

Ei kai kukaan ole pelkkien seulontojen varassa? Viidessä vuodessa ehtii tapahtua jo aika paljon. Ja varsinkin jos käyttää hormonaalista ehkäisyä, niin gynellä on käytävä jo senkin takia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.24 21:40:28

Lähettäjä: .
Päivämäärä18.10.24 20:38:05

Ensimmäinen seulonta ainakin Uudellamaalla ja Pirkanmaalla on kylläkin 25-vuotiaana, ei 30-vuotiaana.

Ei mulle ainakaan ole mitään kutsua tullut vaikka pirkanmaalla asun ja olen 27v

Päivämäärä:   18.10.24 21:44:55

jejj,
Olen 42v ja kävin ikävuosiseulonnassa 2v sitten. Otettiin pelkkä papa, eikä HPV:tä ole koskaan testattu.
Olen ymmärtänyt, että HPV on melko yleinen (rokottamattomilla, siis), eikä sitä kannata erikseen testata, koska pelkkä positiivinen testitulos ei kerro mitään. Papa-näyte kertoo jos on muutoksia, ja se on se tärkeämpi juttu.
Voin toki olla aivan hakoteillä.

Lähettäjä: realisti 
Päivämäärä:   18.10.24 21:54:05

Viiden vuoden seulontaväli on ihan hyvä jos ei ole aloittanutkaan seksielämää, silloin riski siihen syöpään on huomattavasti matalampi, mutta toki näitä kaksvitosia ja yli joilla ei ole ollut yhtäkään kumppania on ihan tosi vähän.

Päivämäärä:   18.10.24 21:55:11

” Olen ymmärtänyt, että HPV on melko yleinen (rokottamattomilla, siis), eikä sitä kannata erikseen testata, koska pelkkä positiivinen testitulos ei kerro mitään. Papa-näyte kertoo jos on muutoksia, ja se on se tärkeämpi juttu.
Voin toki olla aivan hakoteillä.”

Juurikin toisinpäin, nykyisin testataan ensisijaisesti HPV, ja jos tulos on positiivinen tehdään myös papa.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   18.10.24 22:05:57

Ei kai kukaan ole pelkkien seulontojen varassa? Viidessä vuodessa ehtii tapahtua jo aika paljon. Ja varsinkin jos käyttää hormonaalista ehkäisyä, niin gynellä on käytävä jo senkin takia.

Pelkät seulat itselläni takana. Hormonaalista ehkäisyä ei ole ollut ikinä. Yksi synnytys takana ja toinen edessä.

Päivämäärä:   18.10.24 22:20:36

"Ei kai kukaan ole pelkkien seulontojen varassa? Viidessä vuodessa ehtii tapahtua jo aika paljon. Ja varsinkin jos käyttää hormonaalista ehkäisyä, niin gynellä on käytävä jo senkin takia."

Minä olen pelkkien seulontojen varassa (olen siis tuo 42v piste ylempänä). En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä lähes 15 vuoteen, enkä ole seks. aktiivinen.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   18.10.24 22:22:02

No jokainenhan voi käydä noissa ihan itse ajan varaamalla vielä lisäksi ja jos on seksielämää tai hormonaalista ehkäisyä niin suositushan on jokatoinen vuosi. Itse olen käynyt suunnilleen parin vuoden välein parikymppisestä asti. Eli noiden 5v seulontojenkin välissä käyn kerran. Näkisin että ihmisten pitäisi ehkä ennemmin taas ottaa ihan itse vastuuta ja varata aika jo silloin nuorempana, eikä odottaa että kaikki asiat paapotaan valmiiksi nenän eteen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.24 22:32:24

Koska HPV-rokote toimii.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.10.24 22:54:30

Viimeksi seulonnassa sanottiin, että papa-näyte tutkitaan vain, jos HPV on positiivinen. Muuten näyte menee tutkimatta hävitettäväksi.

Munasarjasyöpäseulontojen puutetta olen enemmän ihmetellyt.

Lähettäjä: Kaskas 
Päivämäärä:   18.10.24 22:56:34

Helsingissä ensimmäinen oli 25-vuotiaana. Kuuluin silloin testiryhmään, jolle tehtiin ensimmäistä kertaa vain HPV. Ensi vuonna 50-v seulonta, ja tähän mennessä joka kerta on tehty vain HPV. Ainoa papa-koe oli raskauden jälkeen....

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.24 22:58:55

Ei täällä ainakaan julkiselle pääse, jos ei ole oireita. Minulle olisi tullut 8 vuoden väli jos olisin odottanut seulontaan asti. Olin käynyt 22-vuotiaana ja meinattiin että ihan hyvin voi odotella 30-vuotiaaksi, että tulee seulontaan kutsu. Koska ei ollut oireita niin ei kuulemma ollut tarvetta. Lopulta pääsin kun keksin pari oiretta.

Päivämäärä:   18.10.24 23:11:46

Mulla otettu nyt 40-vee pelkkä HPV, 35-vee ainakin HPV, ehkä myös papa, en muista tarkalleen. Helsinki.

Lähettäjä: jejj 
Päivämäärä:   19.10.24 02:27:07

"Munasarjasyöpäseulontojen puutetta olen enemmän ihmetellyt."

Millä ajattelit nämä rahoittaa?
Munasarjasyöpä voi muutamassa kuukaudessa kehittyä "mitään ei ole" -tilanteesta "mitään ei ole tehtävissä" -tilanteeseen. Munasarjasyöpäseulonnat pitäisi siis olla vähintään kolmen kuukauden välein, eikä sitä edes kokeneet gynet välttämättä ultralla löydä, kun ei heitä kiinnosta katsoa monitoria.

Minäkin olen ollut vain seulontojen varassa. Papassa ei ole koskaan mitään epänormaalia. Ikävuodet 21-33 olin yhden ja saman kumppanin kanssa, kondomia käytin aina ja kaikkien kanssa kunnes 31-vuotiaana pääsin steriin. Sen jälkeen olen harrastanut seksiä ilman kondomia, mutta vain yhden ihmisen kanssa, jonka kanssa ei ollut pitkä parisuhde.

Hormoniehkäisyä en ole käyttänyt koskaan. Ja ne kerrat kun olen jostain syystä gynellä käynyt, ei papaa ole suostuttu ottamaan, koska olen alle vuosi sitten käynyt seulonnassa eikä siinä ollut mitään, tai sitten seulonta on tulossa vuoden sisään, joten ei näytettä aleta muuten vain ottamaan. Noin ovat gynet sanoneet, minä en olisi estänyt näytteenottoa.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   19.10.24 03:09:42

Mä olen 58 v ja olen ollut pelkkien seulontojen varassa. Ei ole ehkäisyllä ollut tarvetta vuosikymmeniin.

Päivämäärä:   19.10.24 06:26:17

Naiset on etuoikeutettuja. Miehillä ei suostuta psv-koetta ottamaan vaikka on rankka sukurasitus.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   19.10.24 07:09:59

Kyllä Pirkanmaalla ainakin yli 50v miehistä otetaan verikokeiden yhteydessä myös PSA. Sen voi myös ainakin Fimlabilla otattaa omakustanteisesti; taitaa hinnaksi tulla noin 30€

Päivämäärä:   19.10.24 07:11:21

Pohteen alueella ei voi edes omakustantaisesti ottaa psa.

Päivämäärä:   19.10.24 07:15:35

Retki Pirkanmaalle? :D

Päivämäärä:   19.10.24 07:17:55

Yksityisillä myös PSA-tutkimus tarjolla ainakin Pihlajalinnalla. Hinnasta en tiedä.

Päivämäärä:   19.10.24 07:31:37

Miehet siis maksaa itse tutkimukset mutta naisille tarjotaan monelaisia tutkimuksia ilmaiseksi. Miksi näin, onko miehen henki halvempi?

Päivämäärä:   19.10.24 07:32:13

Mä oon aina käynyt papassa parin vuoden välein, kuten hammaslääkärissä.
Suu ja alapää kunnossa 50+ iässä.
Nyt seulotaan jo tissitkin.
Kävin kerran myös TT kuvissa josta näkyi munasarjat, maksa, haima, muut sisäelimet, luusto siltä alueelta.
Aion mennä uusiksi jossainvaiheessa. Tuo turvaa, samoin säännölliset verikokeet.

Lähettäjä: marja-leena 
Päivämäärä:   19.10.24 07:40:07

Lisäksi tosi monella alle 30-vuotiaalla alkaa nykyään olemaan HPV-rokote, mikä vähentää ylipäätään seulontojen tarvetta. Itse olen 31 ja sain kys. rokotteen yläasteella, koska osallistuin rokotetutkimukseen. Olen tätä tutkimusta varten käynyt papassa monta kertaa + nyt viime vuonna normaalissa seulonnassa kutsuttuna. Tällä viimeisellä kerralla näytteenottaja tosiaan sanoi, että rokote on niin tehokas, että ehkä tulevaisuudessa tilanne on sellainen, että seulontoja ei enää tarvitse ollenkaan.

Siinäkin mielessä siis seulontojen ikärajan laskeminen nyt olisi hölmöä, kun juuri niillä alle kolmekymppisillä alkaa olla sitä rokotetta...

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   19.10.24 12:54:32

Miehiltä ei oireettomana seulota eturauhassyöpää joka yksilöltä ihan hyvästä syystä. En käsitä miksi tästä valitetaan, kun syy ei ole miesten syrjintä vaan systemaattisen seulonnan epävarmuus ja järjettömyys. PSA-arvo ei välttämättä kerro mitään kun se voi olla koholla myös ilman syöpää.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00210

Kohdunkaulansyövän seulonnoissa on järkeä.

Munasarjasyövän seulonnoissa taas ei olisi mitään järkeä, koska kuten joku jo sanoi, se voi kehittyä muutamassa kuukaudessa. Kuka ne ultrat ja magneettikuvaukset rahoittaisi jokaiselle munasarjalliselle muutaman kuukauden välein? Omakustanteisesti saa käydä vähän väliä, jos haluaa, mutta mitään järkeä siinä ei ole...

Ihmettelen lähinnä sitä, että jos ei aio mennä varatulle seulonta-ajalle, niin miksi ei peru aikaa? Joku muu voisi sen ottaa käyttöön. Ajan voi perua helposti netissä, siihen ei mene edes minuuttia.

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   19.10.24 14:14:44

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 18.10.24 20:47:40

Ainakin itse olin käynyt ennen 30 (tai 25 ikävuotta) ikävuotta papassa jo monen monta kertaa. Jos syö esimerkiksi pillereitä, niin ihan säännöllisesti otetaan."

Missä päin Suomea? Pohjanmaalla itselle ainakin resepti uusitaan säännöllisesti 2v kerrallaan enkä oo käynyt gynellä tai hoitajalla viiteen vuoteen.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.10.24 14:27:11

Minäkin vain papakokeiden varassa, nyt 41v. Gynellä olen käynyt kerran elämässä, 2006 kun PCOS todettiin. Pillereitä olen syönyt siitä asti, välillä käynyt tk:n lääkärillä näytillä, yleensä uusivat näkemättä ja 2v kerrallaan. Minulla on ollut vain yksi kumppani ja erosta aikaa yli 10v.

Päivämäärä:   19.10.24 18:34:15

Ei ole mitään suositusta, että hormonaalista ehkäisyä käyttävältä pitäisi ottaa papa useammin. Suositus on kaikille normaali joukkoseulonta, tarvittaessa tiheämmin oireisille ja jos on todettu aiempia solumuutoksia.

Päivämäärä:   19.10.24 18:35:36

Ja nykyään ollaan tosiaan siirtymässä siihen, että seulonnassa otetaan hrHPV- ja papa-näytteet samalla kertaa, mutta papa tutkitaan vain, jos HPV on positiiven.

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   19.10.24 19:28:15

Seulonnassa otetaan pelkkä hpv-näyte. Papa tehdään vasta, jos hpv on positiivinen.

Päivämäärä:   19.10.24 19:35:51

Tilhi, viimeksi otettiin kyllä molemmat näytteet, muttei tutkittu papaa, kun HPV oli negatiivinen.

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   19.10.24 19:39:04

Koska kävit viimeksi? Pirkanmaalla muuttui viime keväänä pelkkään hpv-näytteenottoon seulonta.

Päivämäärä:   19.10.24 20:46:04

Kesällä. Olisiko ollut heinäkuuta.

Päivämäärä:   20.10.24 06:19:00

ee: kun sitä psa ei saa vaikka on oireita ja vahva sukurasitus! Ei sitten millään, se on mielestäni epäreilua että miehet tapetaan kun samaan aikaan naisille tehdään kalliita tutkimuksia rutiinisti.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.10.24 06:40:37

PSA jätetään tekemättä siksi, että suuri osa eturauhasyöpään sairastuva ehtii kuolla johonkin muuhun ennen kuin se etenee. Näin sitä on selitetty. Sen etenemiseen menee siis vuosia toisin kuin munasarjasyövän, joka vei oman äitini hautaan vajaassa kuukaudessa siitä kun se todettiin.

Päivämäärä:   20.10.24 12:40:07

Vuosittain eturauhassyöpään kuolee kuitenkin noin 900 miestä.

Päivämäärä:   20.10.24 13:12:45

PSA kertoo vain eturauhasen liikakasvusta, ei syövästä. Jos on oireita, tiheävirtsaisuutta ym niin sitten lekuriin. Jos ei julkisella saa niin sitten yksityiselle, ei varmaan paljoa maksa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.10.24 14:33:24

31 mittarissa eikä ole tullut kutsua tänä vuonna. Onko muita joita ei vielä kutsuttu?

Päivämäärä:   20.10.24 15:03:14

”Jos syö esimerkiksi pillereitä, niin ihan säännöllisesti otetaan.”

Mihin tämä väite perustuu? Aloitin pillerit ollessani 16- tai 17-vuotias ja nyt ikää on 25v. Ei ole otettu papaa.

Päivämäärä:   20.10.24 15:05:20

Eihän kutsua tule 31-vuotiaana vaan 30-vuotiaana.

Lähettäjä: 48 vuotias 
Päivämäärä:   20.10.24 16:26:21

Kutsu tuli vain 35 vuotiaana. 45v poistettiinbkohtu. Tuleeko vielä kutsuja? Ja jos munanjohtimet on pois, mut ovatio löytyy niin kuinka todennäköistä on syöpä....?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.24 16:39:51

Käyn joka vuosi gynellä (usein vieläpä eri gynellä) ja olen vuosia syönyt minipillereitä, mutta ikinä ei ole gyne suositellut mitään ylimääräistä papaa, vaan seulonnoilla on menty tähän 40v. ikään asti. Tänä vuonna otettiin hpv ja papa, aina ennen pelkkä papa. Alueena Varsinais-Suomi, mutta kunnathan nämä tilaavat ja maksavat, joten johtuisiko vaihtelu siitä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.