Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kultapalmu kuivuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.24 16:01:10

Ostin sen keväällä, ja koko kevään ja kesän voi tosi hyvin, mutta nyt on alkanut lehdistä kuivua, osa ihan ruskeita. Missä vika ja saako tuon elvytettyä? Hoitanut olen ihan samalla tavalla koko ajan, kerta viikkoon reilummin vettä ja muuten lehtien suihkutettua. Vaihdoin mullat pari päivää sitten mutta tuntuu vain kuivuvan lisää :(

Re: Miksi kultapalmu kuivuu?

Päivämäärä:   18.10.24 16:02:41

Liian pimeässä?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   18.10.24 16:04:17

Liian vähän valoa ja lämmityksen myötä liian matala ilmankosteus?

Päivämäärä:   18.10.24 16:05:28

Se on järkyttynyt mullanvaihdosta, anna sen nyt olla hetki.

Päivämäärä:   18.10.24 16:06:09

En ole vielä laittanut lämpöjä päälle. Minulle paistaa sisään koko päivän ja siirsin pari viikkoa sitten keskellä olohuonetta, niin että saa paljon valoa. Ei ole auttanut sekään.

Päivämäärä:   18.10.24 16:06:39

Oli siis huono jo useamman viikon ja siksi vaihdoin nyt mullat, jos se auttaisi.

Päivämäärä:   18.10.24 16:11:52

Oletko tarkistanut ettei ole tuholaisia?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.10.24 16:17:42

Ethän kastele liikaa, kun auringonvalo vähenee? Jos juuret mätänee, niin kasvi voi näyttää kuivuvalta.

Mulla myös osa kultapalmun varsista kuoli mullan vaihdon yhteydessä, mutta en tiedä johtuiko sitten jakamisesta, kun osa juurista varmaan kärsi juuripaakkua jakaessa. Oli siis aivan hurjan tiheä yksilö ja arvelin saavan paremmin tilaa useampaan ruukkuun jaettuna, mutta nyt on varmaan 1/3 osa varsista sitten kuollu... :/

Lähettäjä: Ruukku 
Päivämäärä:   18.10.24 16:17:54

Onhan tarpeeksi iso ruukku ja pohjassa kuitenkin hyvä ilman vaihto eli soraa tai pohjassa reikä.

Oma palmu tuntui kuivuvan pystyy, vaikka oli valoisassa paikassa ja kastelin hyvin. Kesällä sitten päätin vaihtaa isompaan ruukkuun ja tein pohjaan kunnon "salaojat". Vaihdoin kasvin paikan myös vähemmän vetoisaan paikkaa joka hieman varjomassa kuin edellinen. Tuon jälkeen muuttui ihan tumman vihreäksi ja kuivuminen loppui. Minulla ei ole vaatinut sumuttelua, vaikka suositellaan. Ja multa saa kuivua päältä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.