Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi sinulle on tehty kohdunpoisto?

Lähettäjä: Mumma 
Päivämäärä:   18.10.24 13:28:28

Haaveilen kohdunpoistosta. Olen menossa lääkäriin alavatsaoireiden vuoksi. Kuukautiset ovat valtavan kivuliaat ja lähestulkoon lorisemalla vuotaa 3 päivää. Tamponit ei pysy koska tulevat täyteen niin nopeasti ja paikatkin löystyneet. Kierron välillä jomottavaa alavatsakipua 247 ja seksuaalinen kanssakäyminenkin kivuliasta. Ehkä tämä on endometrioosi. Välillä kipukohtaukset on koviakin. Limakalvot kuitenkin ok. Ikää yli 40. Haluaisin näistä vaivoista eroon jo. Toinen kivulias perussairaus jo vie voimat. Sille ei voi tehdä mitään mutta tälle varmaan voisi.

Millä perusteilla olet päässyt kohdunpoistoon?

Re: Miksi sinulle on tehty kohdunpoisto?

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   18.10.24 13:31:13

Saatanoivat kuukautiskivut ja todella runsas vuoto. Eivät auttaneet särkylääkkeet eivätkä ehkäisyt. Kohdunpoistossa sitten löytyi adenomyoosi, joka selitti oireet.

Kivut veivät "parhaimmillaan" tajun, ja vuodot tulivat yli ja läpi "kaikesta".

Lähettäjä: hohhoh 
Päivämäärä:   18.10.24 13:36:09

Aloittaja ei ole kuullut esim. e-pillereistä jatkuvassa käytössä tai lääkkeistä ongelmaansa? Ei todellakaan poistella tuollaisella perusteella mitään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.24 13:56:34

Polyyppeja ja adenomyoosi, joiden vuoksi vuodin pari vuotta jatkuvasti. Joitain vuodottomia päiviä joskus ja jouluna. Kahden hyödyttömän hysteroskopian jälkeen kohtu poistettiin.

Päivämäärä:   18.10.24 13:59:31

Ja ikä poistettaessa oli 50v.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.24 14:17:35

Siis oot yli 40 eikä ole tullut mieleenkään aiemmin selvittää onko kyse endometrioosista?

Oletko kokeillut e-pillereitä?

Päivämäärä:   18.10.24 14:22:16

Myoomat ja patologi löysi ademyoosin, mikä selitti myoomien ohella järkyt kivut ja krampit. Suvussa gynekologisia syöpiä niin kohtuu helposti sai 49- vuotiaana kohdunpoiston.

Ekan kerran myoomia leikattiin kun olin 30 v, silloin ei tietenkään suostuttu edes keskustelemaan kohdun poistosta vaikka sanoin etten ikinä hanki lapsia.

Lähettäjä: Mumma 
Päivämäärä:   18.10.24 14:53:06

E pillerit ja minipillerit oli muutamia vuosia käytössä. Ne helpotti tuota vuotohommaa kun menkkoja ei ollut. Toinen juttu sitten olikin niiden aiheuttamat mut ongelmat. Siinä meinasi avioero tulla. Olin ihan hullu ja se alkoi itseäkin risoa.

Päivämäärä:   18.10.24 15:01:52

Hormonikierukka kannattaa vielä kokeilla, siinä hormonitaso on niin pieni, että välttämättä ei tule avioeroa. Toki on mahdollista, että se ei poista vuotoja, mutta sitä ei tiedä ellei kokeile.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   18.10.24 15:09:19

Myomat.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   18.10.24 15:09:58

Adenomyoosiin kohdunpoisto toki auttaa, mutta endometrioosiin ei vaikuta mitenkään.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.10.24 15:11:11

Kuukautiset oli yhtä @!#$ä. Endoa löytyi paljon. Lähti myös osa toisesta munasarjasta.
Elän helpottui huomattavasti. Tuosta on nyt 21 vuotta. Olin silloin 37 v.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.24 15:17:01

Mä kokeilin 19-vuotiaana akneen Diane Novaa. E-pillerit kyseessä siis. Niitä sai ilmaiseksi ehkäisyneuvolasta, niin hain. Söin niitä 4 kk. Ne teki mut todella itkuiseksi ja suorastaan masentuneeksi. Lisäksi ruokahalu kasvoi ja kerrytin painoa varmaan 5 kg tuossa ajassa.

Tuon jälkeen en sitten uskaltanut vuosiin koskea mihinkään hormoneihin. Mentiin ihan vaan kondomilla.

No, huomasin, että iän myötä alkoi tulla pahoja PMS-oireita, olin tosi huonolla tuulella ja itkuinen. Olen 33-vuotias. Keväällä ferritiiniarvot oli tyhjät ja syynä varmasti runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Marssin gynelle ekaa kertaa elämässäni. Sain reseptin Zoely merkkisiin e-pillereihin ja kierukkaan. Aloitin toukokuussa e-pillerit. Kyllä jännitti. 14 vuoteen en tosiaan uskaltanut kokeilla mitään tuon Diane Novan jälkeen. Ja mitä tapahtui? No pelkästään hyvää! Runsaat kuukautiset on historiaa, tiedän tasan tarkkaan koska tyhjennysvuoto tulee tai sitten skippaan sen kokonaan. Ei enää kipua eikä runsaita vuotoja. Ja mieliala - se on paljon tasaisempi kuin ilman pillereitä! En ikinä olisi uskonut, koska sain varmaan niistä Diane Novista niin kovat traumat. :D

Tää oli siis vaan kertomus siitä, että jos joku e-pillerimerkki ei sovi, niin joku toinen saattaakin sopia tosi hyvin.

Mulla ei ole kokemusta siis kohdunpoistosta, mutta toivon että saat jostain avun tilanteeseesi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.24 18:39:30

Munasarjakasvain poistettiin ja samalla kohtu jossa oli myoomia. Olin 48v.

Lähettäjä: Endo 
Päivämäärä:   18.10.24 18:51:00

Endometrioosi meni niin pahaksi, että poistettiin nelikymppisenä sekä kohtu että munasarjat. Siitä elämä alkoi! Ei minkäänlaisia kipuja missään yli kymmeneen vuoteen.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   18.10.24 19:12:19

Hohhoh kylläpäs tehdään, juuri noista syistä pääsin omastani eroon ja vielä alle nelikymppisenä. Pitää vaan löytää oikea lääkäri.

Lähettäjä: zam 
Päivämäärä:   19.10.24 08:13:35

Endo ja gynesyöpä, poistettiin kohtu, munasarjat, munanjohtimet. Nyt paljon myöhemmin toivon, että olisin ollut varovaisempi toiveissani. Kun estrogeenituotanto loppuu melko nuorena, sillä on paljon muitakin vaikutuksia kuin pelkästään kuukautisten ja endon loppu.

Nivel- ja sidekudoskipu ja painonnousu nyt ensinkin. Hormonikorvaushoito ollut alusta asti, mutta ei sekään kaikkia haittoja vie pois. Mulla ei ollut sitä vaihtoehtoa, että jotain gyne-elimiä olisi jätetty, ja aikanaan olin siitä riemuissani. Nyt osaisin toivoa toisin.

Lähettäjä: Hessu 
Päivämäärä:   19.10.24 08:27:26

29 vuotiaana poistettiin. Endo ja todella runsaat/kivuliaat kuukautiset syynä.
Myös toinen munasarja otettiin. Elämänlaatu parani huomattavasti! Ihanat 16 vuotta saanut olla jo ilman kipuja ja vuotoja.

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   20.10.24 18:45:59

En halua lapsia niin kohtu poistettiin 36 vuotiaana.
Sitä ennen sterilisaatio 30 vuotiaana joka toi kovat vuodot ja kuukautiskivut. Joten koko kohtu pois, julkisella.

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   20.10.24 18:49:54

Kokeile Ryeqo. Kohdunpoistossa aina riskinsä.

Lähettäjä: 47 
Päivämäärä:   20.10.24 19:23:26

45v vihdoin harjoitteleva lääkäri lähetti neuvolaan ja käski valehdella wttä yritän raskautua. Koko elämä ollut yhtä kuukautista, tuskaa, läpivuotoa. Anemia vei voimat tyystin ja verenpaine nousi pilviin. 10x10cm endometrioomat painoivat pirusti ja se tärinäkipu.
Matka oli tuskainen pillereiden ja @!#$ kierukanbkanssa, mutta vihdoin pääsin leikkuriin. KAIKKI tuska jäi ja nyt juoksen jo 10km.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   20.10.24 22:15:39

Epäilty munasarjakasvain, joka olikin iso myooma. Kohtu ja runsaat myoomat poistettiin, munasarjat jätettiin.

Lähettäjä: Semmonen 
Päivämäärä:   20.10.24 22:19:20

Tulin vaan sanoon, että mulla myoomia jotka aiheutti samaa. Hirveetä vuotoo ja kipuja. Mutta nyt minipillereillä elämä on ihanaa. Ei menkkoja ollenkaan.
Pillerit aloittaessa olin kyllä tosi räjähdysherkkä ja meinas mennä sukset ristiin kaikkien kanssa mutta mielialat on nyt tasaantunut, kolme vuotta syöny niitä

Päivämäärä:   20.10.24 22:33:26

Vadelmanlehtitee + magnesiumsitraatti (multivitan toiminut parhaiten) auttaa kipuihin ja kramppeihin odotellessa pysyvämpää ratkaisua.

Lähettäjä: Sani 
Päivämäärä:   21.10.24 10:05:46

Myoomat ja runsaat kuukautiset, jotka tekivät elämästä @!#$ä muutaman vuoden. Rauta-arvot meni matalaksi ja viimeisen kerran makasin vessan lattialla pyörtyneenä.
Sain kohdunpoiston ja oli parasta mitä elämässä tapahtunut :D

Lähettäjä: Nostradamus 
Päivämäärä:   21.10.24 12:50:17

Endometrioosi. Sitä oli leikelty jo pariin kertaan tätä ennen, mutta ei auttanut, lopulta päädyttiin kohdunpoistoon 38-vuotiaana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.