Lähettäjä: -
Päivämäärä: 18.10.24 15:17:01
Mä kokeilin 19-vuotiaana akneen Diane Novaa. E-pillerit kyseessä siis. Niitä sai ilmaiseksi ehkäisyneuvolasta, niin hain. Söin niitä 4 kk. Ne teki mut todella itkuiseksi ja suorastaan masentuneeksi. Lisäksi ruokahalu kasvoi ja kerrytin painoa varmaan 5 kg tuossa ajassa.
Tuon jälkeen en sitten uskaltanut vuosiin koskea mihinkään hormoneihin. Mentiin ihan vaan kondomilla.
No, huomasin, että iän myötä alkoi tulla pahoja PMS-oireita, olin tosi huonolla tuulella ja itkuinen. Olen 33-vuotias. Keväällä ferritiiniarvot oli tyhjät ja syynä varmasti runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Marssin gynelle ekaa kertaa elämässäni. Sain reseptin Zoely merkkisiin e-pillereihin ja kierukkaan. Aloitin toukokuussa e-pillerit. Kyllä jännitti. 14 vuoteen en tosiaan uskaltanut kokeilla mitään tuon Diane Novan jälkeen. Ja mitä tapahtui? No pelkästään hyvää! Runsaat kuukautiset on historiaa, tiedän tasan tarkkaan koska tyhjennysvuoto tulee tai sitten skippaan sen kokonaan. Ei enää kipua eikä runsaita vuotoja. Ja mieliala - se on paljon tasaisempi kuin ilman pillereitä! En ikinä olisi uskonut, koska sain varmaan niistä Diane Novista niin kovat traumat. :D
Tää oli siis vaan kertomus siitä, että jos joku e-pillerimerkki ei sovi, niin joku toinen saattaakin sopia tosi hyvin.
Mulla ei ole kokemusta siis kohdunpoistosta, mutta toivon että saat jostain avun tilanteeseesi.
|