Lähettäjä: varjona
Päivämäärä: 18.10.24 12:39:14
miten olette tietoisesti valmistautuneet ko. lemmikin poismenoon sen ollessa täysissä ruumiin ja sielun voimissa?
Tämä koskee nyt kissoja tai koiria, jotka luonnollisesti ylipäänsä voivat näin lähellä ihmisen ihoa ja sielua elää. Kysymykseni koskee myös erityisesti niitä ihmisiä, joilla on sama tilanne kuin minulla eli tämä lemmikki on ainoa elävä olento, jota voi esim. suukottaa.
Tilanne on tämä: 6-vuotias kissa, joka on äärimmäisen rakastava ja läheisyyttä kaipaava sekä antava kissa. Aamulla heti kun herään, sekin herää ja aloittaa hellyyden välittömästi. Se kehrää, tulee rintakehäni päälle makaamaan ja nuolee naamani. Antaa ja saa suukkoja lukuisin määrin.
Se hyppää jatkuvasti olkapäälleni loikoilemaan ja kehrää korvaani, kun teen kotitöitä. Hän hengeilee siellä. Ulkonakin lenkillä se välillä haluaa katsella lintuja olkapäältäni käsin. Siksi kehoni muistaa painonsa olkapäälläni hänen tulevan poismenonsa jälkeen.
Kotona AINA kun se on hereillä päivällä kun menen pitkälleen sohvalle taikka sängylle, se tulee välittömästi kehräämään, nuolemaan naamani ja rintakehäni päälle makaamaan tai kainaalomaan nokosille. Eli iholle.
Illalla sitten... Se ensinnäkin nukkuu oma tyynynsä pään alla, minun vieressäni isossa sängyssäni joka ainut yö. Se odottelee ja tietää yhteisen nukkumaan menon olevan käsillä. Ennen nukkumaanmenoa se tulee aina jälleen iholleni kiinni, halittavaksi ja suukoteltavaksi kehräämään, ennen kuin siirtyy viereen painamaan päänsä tyynylle.
Tämä kissa on ainoa kohde, jota voin helliä eli joka saa oksitosiinin virtaamaan minussa. Asun yksin, en ole koskaan seurustellut ja tuskin tulen seurustelemaankaan. Olen 31 v. ja sillä tavalla rikki. En kaipaa enkä jaksa toista ihmistä näin lähellä. Läheisyyden saaminen ja antaminen on siitä huolimatta ihmisen geeneihinkirjoitettu perustarve, koskee myös minua. Ilman kissaa minun perustarpeeni ei täyttyisi.
Kun tästä kissasta ennemmin tai myöhemmin aika jättää, niin ymmärrettäkö sen olevan minun tilanteesaani olevalle ihmiselle (lue koko teksti, jos kommentoit) todella merkittävä menetys? Miten siitä selviää sitten? Kissa on ollut ihollani. Yritän nyt sanallistaa tätä asiaa, toivottavasti tajuatte.
Minun on useinkin helpompaa olla tämän kissan seurassa, kuin omaisteni.
Aina kun tulen kotiin, se on a) ovella odottamassa TAI sitten b) se rynnistää laukalla tervehtimään minua ja saamaan ja antamaan rakkaudenodotuksia ja jälleennäkemisen riemu on käsinkosketeltavaa.
Sitten kun tästä kissasta aika jättää, niin miten tätä asiaa voisi tietoisesti yrittää prosseoida ennakkoon? Tiedän kyllä, että se mitä luultavimmin kuolee ennen minua. Tämä asia on nyt viime aikoina ollut mielessä erityisesti siksi että hyvän ystäväni 4-vuotias kissa meni lymfoomaan. Hänen kissansa oli samanlainen, mutta tilanne eri. Hänellä kun on lapset ja parisuhde ja muita lemmikkejä. Minulla ei ole mitään näistä eikä tule. Tämä kissani ei siedä reviirillään muita kissoja, tämän olen kipeästi todennut yritettyäni kolmea erilaista kissaa sille hitaalla siedätyksellä kaveriksi. Siksi en voi ottaa toista kissaa nykyisen elinaikana. Tästä seuraa se, että kun tämän sydän lakkaa lyömästä niin täysi ja tyhjyys hiljaisuus laskeutuu minun kotiini ja sieluuni.
|