Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laskua ei tullut, onko rikos, jos en huoma

Lähettäjä: iita 
Päivämäärä:   18.10.24 11:26:44

uta siivousyritystä siitä, että jättivät lähettämättä minulle laskun ikkunanpesusta?

Kolme (3) viikkoa sitten oli yksiöni parvekelasien + ikkunanpesu. Tässä ei luonnolisesti ole kyse valtavasta summasta, koska yksi (1) ikkuna ja parvekelasit, mutta sehän ei asiaa muuta tietenkään.

Tällä ko. siivousfirmalla on Etelä-Suomen Suomen isoilla paikkakunnilla toimintaa. Ei siis mikään pikkuyritys, mutta ei isokaan.

Onko se tässä tapauksessa asiakkaan lakiinperustuva velvollisuus (eli niin, että että minua vastaan voidaan nostaa petoksesta tmv. syyte) katsoa, että lasku tulee ja jollei tule, niin PYYTÄÄ se käsin lypsämällä?

(Ikkunoiden ennen-jälkeen kuvat eivät huimaa päätä. Kokonaisilme kirkastui, mutta voi luoja - jos lataisin tänne kuvat jotka otin heti kun nämä kaksi pesijää olivat puolen tunnin jälkeen lähteneet...

Re: Laskua ei tullut, onko rikos, jos en huoma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.24 11:29:08

Eiköhän se lasku sieltä vielä tule. 3 viikkoa ole aika eikä mikään…

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   18.10.24 11:30:09

Kyllä se nyt kannattaa asiansa hoitaa. Ethän voi tietää, miksi lasku ei ole tullut. On myös mahdollista että firmalla on syystä tai toisesta esim. virheellinen sähköpostiosoite (jos lasku tulee spostilla) tai jostain syystä jäänyt virheellinen osoite laskutusosoitteeksi (joka voi olla eri kuin se osoite, missä palvelu suoritetaan).

Kyllä ne firmat yleensä rahansa haluavat, joten helpompaa hoitaa asia heti kuin jäädä odottelemaan ja sitten selvitellä asiaa kun kotiin tuleekin yhtäkkiä perintäkirjeitä. Tai ikävä maksaa laskua joskus kuukausien päästä, jos firma tosiaan unohtikin laskuttaa ja laskuttaa sitten reilusti myöhemmin.

Päivämäärä:   18.10.24 11:30:43

., Huomaatko itse, että et vastannut kysymykseeni?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.24 11:30:57

Siitä on vasta kolme viikkoa, kyllä se lasku sieltä vielä tulee. Mulle vastaavista tullut lasku joskus vasta puolentoista kuukauden päästä työn tekemisestä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.24 11:31:35

Eihän kolme viikkoa ole vielä mitään. Kolmen kuukauden jälkeen alkaisin miettiä, että vissiin unohtui laskuttaa.

Ja en kyselisi perään. Mulla on yksi kaupungin lasku, joka ei koskaan tullut, he kyllä sanoivat, että laskutuksessa menee pitkään, mutta nyt on mennyt kolme vuotta niin on tainnut unohtua.

Päivämäärä:   18.10.24 11:33:01

" On myös mahdollista että firmalla on syystä tai toisesta esim. virheellinen sähköpostiosoite (jos lasku tulee spostilla) tai jostain syystä jäänyt virheellinen osoite laskutusosoitteeksi (joka voi olla eri kuin se osoite, missä palvelu suoritetaan).

Kyllä ne firmat yleensä rahansa haluavat, joten helpompaa hoitaa asia heti kuin jäädä odottelemaan ja sitten selvitellä asiaa kun kotiin tuleekin yhtäkkiä perintäkirjeitä. Tai ikävä maksaa laskua joskus kuukausien päästä, jos firma tosiaan unohtikin laskuttaa ja laskuttaa sitten reilusti myöhemmin."

No ei todellakaan ole väärää sähköpostiosoitetta, koska nimenomaan maililla varasin ja kommunikoin koko palvelun.. Samoin ainoa osoite on tämä jossa asun ja jossa työ suoritettiin. Aivan sama laskutusosoite kuin työn suorituskohdekin.

(Vieläkään ei tullut vastausta kysymykseeni.)

Päivämäärä:   18.10.24 11:34:18

Olen aimpina vuosina käyttänyt tähän eri yritystä, koskaan ei kolmea viikkoa mennyt laskun tulemiseen.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   18.10.24 11:34:20

En mä kolmen viikon jälkeen juhlisi että ei tarvinnutkaan laskua maksaa, joillain firmoilla laskutus hidasta ja voi mennä parikin kuukautta. Eli kannattaa varautua maksamaaan. Sitä en tiedä onko rikos jos ei laskun perään kysele, mutta se on varma ettei sen perään tarvitse muutamaan kuukauteen kysellä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.24 11:36:06

Ei ole asiakkaan velvollisuus pyytää laskua tai kysellä sen perään.
Kannattaa toki varautua että voi tulla myöhemmin, itse sain eräältä pienyrittäjältä laskun 9kk työsuorituksen jälkeen. Saatava vanhentuu kolmessa vuodessa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.10.24 11:36:47

Kun olet ennenkin käyttänyt firman palveluja, niin soita sinne ja kysy laskusta. Meillä posti hukkaa laskuja.

Lähettäjä: Öööööö 
Päivämäärä:   18.10.24 11:36:53

Meillä kävi aikanaan tekemässä kirvesmies erään kohtuullisen pienen asian mutta kuitenkin sellaisen mistä nyt muutamia satasia olisi joutunut maksamaan. Laskua ei kuitenkaan koskaan tullut, eikä sitä erikseen sitten pyydetty...

Aikaa tästä on jo 11v.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.10.24 11:37:52

"Olen aimpina vuosina käyttänyt tähän eri yritystä, koskaan ei kolmea viikkoa mennyt laskun tulemiseen."

No kas kun eri firmoilla laskutus toimii eri tavalla :D Ei varsinkaan isommissa yrityksissä jokaista laskua istuta rustaamaan erikseen. Ja isoilla yrityksillä voi olla ulkoistettu laskutus jolloin kestää vielä kauemmin.

Mutta ei ne pienissäkään firmoissa aina kiirettä pidä, itse tilasin pensasaitojen leikkuun huhtikuun loppuun ja lasku tuli kesäkuussa ja eräpäivä taisi olla heinäkuussa...

Päivämäärä:   18.10.24 11:38:08

"Kun olet ennenkin käyttänyt firman palveluja"

?!

Mitä ihmettä nyt...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.10.24 11:39:21

Voihan olla, että laskutus tapahtuu vaikka kerran kuukaudessa.
Ostetun palvelun olet velvollinen maksamaan.
Jos et ole tulokseen tyytyväinen, voit työstä reklamoida, et suinkaan jättää vain maksamatta.

Yleensä palvelua ostettaessa mainitaan, että olet velvollinen huolehtimaan siitä että tiedot ovat oikein. (Yllä mainittu väärä sähköpostiosoite-esimerkki)

Päivämäärä:   18.10.24 11:40:46

"Jos et ole tulokseen tyytyväinen, voit työstä reklamoida, et suinkaan jättää vain maksamatta."

Näin on - maksaisin sen mukisematta huolimatta huonosta kädenjäljestä JOS saisin sen...

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.10.24 11:44:46

Työ tehtiin kolme viikkoa sitten, eli kuun vaihteen tienoilla. Jos heillä laskutus kerran kk ja se on vaikkapa kuun vaihteessa, niin sinulle tehty työ ei välttämättä ehtinyt mukaan siihen laskuajoon ja lasku sulle luodaan nyt seuraavassa kuun vaihteessa, jolloin saat laskun marraskuussa.

Päivämäärä:   18.10.24 11:45:26

Kaksi vuotta muistaakseni on aikaa firmalla laskuttaa, kolme viikkoa ei ole vielä mitään.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   18.10.24 11:47:34

"Näin on - maksaisin sen mukisematta huolimatta huonosta kädenjäljestä JOS saisin sen..."

Älä stressaa, kyllä se sieltä vielä tulee. Kolme viikkoa on lyhyt aika.

Lähettäjä: Monituinen 
Päivämäärä:   18.10.24 11:48:16

Ei ole rikos. Yrityksen tehtävä on huolehtia laskutuksesta. Jos laskua ei kuulu kolmen vuoden sisällä niin sait palvelun ilmaiseksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.10.24 11:49:00

Ei ole rikos. Yrityksen tulee hoitaa laskutus. Mutta 3 vkoa on lyhyt-aika. Kerran sain laskun hiekasta 6 kk myöhemmin

Päivämäärä:   18.10.24 11:49:10

Ja itse huomautin yhdestä laskusta 4kk jälkeen pienyrittäjälle, sanoi ettei ihan vielä kannata odotella. Nyt mennyt 1v ja 10kk...
Eli eihän se rikos ole tietenkään, mutta fiksua on toki soittaa ja tarkistaa että heillä laskutusosoite oikein jos siltä tuntuu. Mutta tosiaan ei vielä 3 viikon päästä ole aihetta.

Lähettäjä: huhheijaa 
Päivämäärä:   18.10.24 11:51:11

Mites se nyt rikos olis :D Yritys laskuttaa oman aikataulunsa mukaisesti, asiakas maksaa palvelusta laskun muodosta kun yritys aikanaan laskun lähettää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.24 12:01:21

Sinun ei tarvitse huolehtia asiasta. Lasku on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa, ja jos ei koskaan tule, ei se ole sinun ongelmasi. Mulla on käynyt pari vuotta sitten sähkömies, joka ei varmaan tule sitä käyntiä koskaan laskuttamaan, koska on iloisesti laskuttanut yhden myöhemmän käyntinsä n. vuosi sitten. En kysellyt laskuttamatta jääneen käynnin perään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.24 12:04:57

Oot hissukseen vaan.

Meillä on sähkäriltä laskuja laittamatta yli 700 euron edestä varmaan 3 vuoden takaa vanhin. Joka kerta muistutettu et laskuttaa ne laskut kun tilattu uusi työ. Eipä ole laskuja näkynyt.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   18.10.24 12:44:45

Itse sain vuosia sitten yhden satulan ilmaiseksi, kun lasku ei vaan koskaan saapunut.

Kolme viikkoa ei ole aika eikä mikään. Kyllä se lasku vielä tulee.

Päivämäärä:   18.10.24 12:52:43

Jos olet antanut laskutustiedot oikein, ei ole velvollisuutta kysellä laskun perään. Jos lasku kuitenkin on lähetetty, eikä se syystä tai toisesta ole tullut koskaan perille ja sen jälkeen siitä tulee maksumuistutus, niin lähtökohtaisesti olet velvollinen maksamaan muikkarin. Tästä voi koittaa neuvotella, että alkuperäistä laskua ei ole tullut, voitko maksaa pelkän laskun pääoman.

Itse olen vuosien varrella säästänyt varmaan pari tonnia rahaa, kun en ole kysellyt perään, jos jostain ei ole laskua kuulunut. Pienyrittäjät kyllä pääsääntöisesti laskuttaa, mutta laskutusajat saattaa olla pitkiä. Laskut on jääneet lähettämättä sellaisilta isommilta firmoilta, jossa on porrasta portaan perään ja työn suorittaja merkkaa työn jonnekin, joku toinen hyväksyy sen ja vielä kolmas hoitaa varsinaisen laskutuksen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.10.24 13:03:04

Ei tarvitse kysellä laskun perään, mutta 3 vuotta sitä laskua joutuu odottelemaan. Kannattaa muistaa, että posti hukkaa kirjeitä aika paljon ja sähköpostitkin toisinaan menevät roskapostiin tai muuten vika osoitteeseen.

Työn laadusta olisi kannattanut reklamoida heti.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   18.10.24 14:55:16

Meillä yksi eläinlääkäri jolta ei ole kymmeneen vuoteen tullut laskuja. En ole kysellyt perään koskaan, jokainen pitää huolen omista saamisistaan.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   18.10.24 16:18:02

Ellin laskua odoteltu varmaan kolmatta vuotta, sormet ristissä ettei sitä koskaan tulekaan koska summa useampi satanen...

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   18.10.24 17:33:31

Ei ole rikos mutta muista, että jos se lasku kuitenkin tulee vaikka pitkänkin ajan päästä jälkikäteen, niin se ei ole peruste jättää sitä maksamatta "kun ei tullut ajoissa"

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   18.10.24 17:42:31

Ei ole lakiin perustuvaa velvollisuutta kysellä laskun perään. Mutta aikaa lähettää lasku on se 3 vuotta, ennen kuin vanhentuu.

Reklamaatio kuuluu tehdä heti, esim. meillä kaupungin keskustassa asuessa ikkunat oli lähmäisen näköiset heti seuraavana päivänä, jos ei jo samana päivänä. Ja peruspesulla ei vanhoista ikkunoista saa ikiaikaista pinttymää/sameutta pois.

Meillä leivinuunin laskua saatiin odotella vuosi, eipä kiinnostanut kymppitonnin laskua kysellä isommin. Mutta sieltä se kuitenkin tuli.

Päivämäärä:   18.10.24 17:46:24

On rikos, linnaa heilahtaa jos jäät kiinni

Päivämäärä:   18.10.24 19:10:56

Jos maksun saajalla on laskutusjärjestelmä, se maksamaton summa näkyy siinä miinusmerkkisenä summana. Eli et voi vain ohittaa asiaa ajattelemalla että en ole saanut laskua, unohdan koko jutun. Menee aikanaan perintään jos et maksa. Fiksu ihminen kysyy miksei ole laskua saanut ja hoitaa asian ajallaan.

Päivämäärä:   18.10.24 19:14:16

"Jos maksun saajalla on laskutusjärjestelmä, se maksamaton summa näkyy siinä miinusmerkkisenä summana. Eli et voi vain ohittaa asiaa ajattelemalla että en ole saanut laskua, unohdan koko jutun. Menee aikanaan perintään jos et maksa. Fiksu ihminen kysyy miksei ole laskua saanut ja hoitaa asian ajallaan."

Eli meinaat et jos/kun firmalla on laskutusjärjestelmä niin he näkis siellä miinusmerkkisen summan jos viitsisivät katsoa sitä järjestelmäänsä huolellisemmin. Mutta koska eivät niin katso, niin olisi minun kontolla lypsää se lasku siellä, koska millä vi tul la maksan laskun ilman sen laskun tietoja?:D

Päivämäärä:   18.10.24 19:23:01

"Jos maksun saajalla on laskutusjärjestelmä, se maksamaton summa näkyy siinä miinusmerkkisenä summana. Eli et voi vain ohittaa asiaa ajattelemalla että en ole saanut laskua, unohdan koko jutun. Menee aikanaan perintään jos et maksa. Fiksu ihminen kysyy miksei ole laskua saanut ja hoitaa asian ajallaan."

Joo mutta fiksu ihminen ei kysele kolmen viikon päästä laskuaan, vaan parin kolmen kuukauden kuluttua. Ja jos lasku sattuisi katoamaan matkalla, niin se hurja PERINTÄ on sitä että lähetetään maksumuistutus ja siitä joutuu niinkin hirveän summan maksamaan kuin viitisen euroa

Päivämäärä:   18.10.24 19:24:14

Ja silloin ei näy laskutusjärjestelmässä jos siitä ei ole koskaan laskua tehtykään. Olettaen siis että oikeasti laskutus unohtuisi. Mutta se on aika harvinaista ja aloittajalla niin vähän aikaa mennyt että ihan normaali aika odotella laskua

Lähettäjä: Sannis 
Päivämäärä:   18.10.24 21:21:38

Minulla oli kerran auto maalauksessa, yleisesti kyseinen yritys tekee paljon vakuutusyhtiön piikkiin näitä maalauksia. Minulle oli halvempaa maksaa itse, kun pelkkä maali riitti. Muistaakseni joku 500€ sovittiin hinnaksi. Laskua ei kuulunut, laitoin myös tekstarin perään, kun puhelimeen ei vastattu. Firma pyörii edelleen, en saanut koskaan laskua.

Teetin linjasaneerauksessa lisätöitä muutama vuosi sitten, tästäkään tätä vajaan tonnin laskua ei koskaan tullut. En ole kysellyt perään, koska maksan remontista muutenkin jo 40t

Lisäksi jotain pienempiä juttuja on jäänyt laskuttamatta, yleensä en kysele, mutta maksan tottakai jos lasku tulee :

Lähettäjä: Hahahahaha 
Päivämäärä:   19.10.24 01:20:05

Oletteko ihan oikeasti noin lampaita?! :"D että ihan todella soittelette perään, että voi laskuni missä viivyt ;'D ei jumalauta... laskuttaja joko laskuttaa tai ei laskuta. Oma asiansa. Ikinä en kysele yhdenkään laskun perään, ei ole minun tehtäväni.

Päivämäärä:   19.10.24 12:34:56

Edellisen kanssa täysin samaa mieltä.

Lähettäjä: ...… 
Päivämäärä:   19.10.24 12:43:54

Olen aivan järkyttynyt kuinka paljon täälläkin on epärehellisiä ihmisiä! Ostatte palveluita, joista ette tietoisesti maksa, koska ei ole ”minun asia”. Toivottavasti karma kostaa ja tapaatte elämässänne paljon kaltaisinne itsekkäitä m*lkeroita.

Ja aloittaja, jos olet ostanut palvelun on siitä maksettava. Jos et ollut tyytyväinen työn jälkeen, siitä olisi pitänyt heti reklamoida, eikä nillittää jälkikäteen kun ei huvitakaan maksaa.

Kasvakaa aikuisiksi.

Päivämäärä:   19.10.24 12:48:12

Olen kasvanut aikuiseksi, enkä tee muiden hommia. Jos yrittäjä on niin laiska, ettei paperihommien hoitaminen kiinnosta, niin olkoon ilman rahojani. Maksan kyllä kaikille niille, jotka jaksavat laskun tehdä.

Päivämäärä:   19.10.24 12:53:03

”Olen kasvanut aikuiseksi, enkä tee muiden hommia. Jos yrittäjä on niin laiska, ettei paperihommien hoitaminen kiinnosta, niin olkoon ilman rahojani. Maksan kyllä kaikille niille, jotka jaksavat laskun tehdä.”

Aina voi tapahtua jonkinlainen virhe. Ja kukaan tuskin on niin laiska, että jaksaa tehdä työn muttei laskuttaa siitä. Itsekäs hyväksikäyttäjä on jokainen joka ei tehdystä työstä maksa.

Päivämäärä:   19.10.24 13:00:25

Työnteossa sattuneet virheet usein maksavat ja niistä oppii. Ja sellaisia yrittäjiä on paljon, jotka kokevat vastenmielisyyttä tarttua paperitöihin.

Päivämäärä:   19.10.24 13:01:59

”Työnteossa sattuneet virheet usein maksavat ja niistä oppii”

Edelleen, toivottavasti tapaat kaltaisia ”opettajia” elämässäsi paljon.

Päivämäärä:   19.10.24 14:27:22

^ Kai tiedät, että kehittymisen edellytys on virheistä oppiminen. Mielellään toisten virheistä, mutta viimeistään omista. Se, että muut jatkuvasti pelastavat tai tekevät puolesta on karhunpalvelus. Toki vaarallisista tilanteista on pelastettava, mutta joku laskun lähettämättä jättäminen ei ole sellainen.

Päivämäärä:   19.10.24 15:33:03

”Kai tiedät, että kehittymisen edellytys on virheistä oppiminen. Mielellään toisten virheistä, mutta viimeistään omista. Se, että muut jatkuvasti pelastavat tai tekevät puolesta on karhunpalvelus.”

Oletpa jalo ihminen! :)
Ehkä vielä joku päivä opit ja kehityt itsekin.

Päivämäärä:   19.10.24 16:00:06

En kyllä koe olevani yhtään itsekäs vaikka en eläinlääkärin laskutusta hoidakkaan hänen puolestaan. Maksan kyllä heti laskuni jotka tulevat oikeaan aikaan työn jälkeen.

Päivämäärä:   19.10.24 16:31:45

Itse kyselin laskun perään kun yritys oli pieni enkä halua heitä hyväksikäyttää. Syy olikin vain hidas laskutus sattumeesta syystä ja lasku saapui lopulta.

Päivämäärä:   19.10.24 18:25:22

"Olen kasvanut aikuiseksi, enkä tee muiden hommia. Jos yrittäjä on niin laiska, ettei paperihommien hoitaminen kiinnosta, niin olkoon ilman rahojani. Maksan kyllä kaikille niille, jotka jaksavat laskun tehdä."

Eipä se ole yrittäjän syytä, jos lähetetty lasku ei mene perille asti. Lasku on kuitenkin enemmin tai myöhemmin maksettava. Toki voi jättää kaikki laskunsa maksamatta ja ihmetellä sitten miten ne luottotiedot meni. Näitähän nykyään riittää.

Päivämäärä:   2.11.24 19:41:02

Eipä oo laskua näkyny...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.11.24 22:01:29

Anna olla. Jos firmaa kiinnostaa saada rahansa, niin kyllä ne osaavat laskun tavalla tai toisella toimittaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.