Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ositus avioerossa

Lähettäjä: setelinippu 
Päivämäärä:   18.10.24 08:32:43

Juu eli ero tulossa ja eka vaihe jo jätetty. Avioliittoa 12 vuotta ja avioehto tehty sillon naimisiin mennessä eikä oo mitenkään päivitetty tai muutettu sen jälkeen. Virallinen siis maistraatissa allekirjoitettu ja rekisteröity on. Lyhyesti että ehto on molemmat pitää mikä omissa nimissä on.

Viime vuosina mulla on ollut hyvää tuuria ja pari perintöä. Kaikkea en oo miehelle kertonut tai oon vähätellyt summia. Omat rahat meillä ja yhteinen taloustili eikä mies nää mitä sijoituksia ja rahoja mulla on. Tietää yhden perityn sijoitusasunnon mutta ei esim. sitä että samalla perin ison osakesäästötilin.

Eli mitenkäs tässä avioeron osituksesssa. Saako mies tietoon kaikki mun varat ja omistukset kun ositus tehdään? Vaikka tehtäs avioehdon mukaan, että kenen nimi on paperissa niin sen oma? Tähän asti ero ja tavaroiden jako jne. sujunut hyvin mutta pelkään, että ei suju enää, jos saa tietää mun omaisuuden todellisen arvon...

Re: Ositus avioerossa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.10.24 08:39:00

Jos avioehto on voimassa ja siinä selvästi kerrottu, että molemmat pitää omansa, niin mitä se haittaa vaikka tieto omaisuudesta menisikin puolisolle. Jos olet osallistunut yhteisiin kuluihin avioliiton ajan, niin mitä väliä. Ongelma voisi tulla siinä kohtaa, jos sinä et olisi osallistunut kykysi mukaan perheen yhteisiin kustannuksiin vedoten vaikka siihen, että rahaa ei ole.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.24 08:41:18

Mitä sillä sinun omaisuuden arvolla on miehelle väliä, kun se on avioehdolla määrätty sinulle oli arvo sitten kympin tai miljoonia? Tuleeko sille paha mieli, että ilman ehtoa olisi saanut osan niistä miljoonista? Miksi on tehnyt ehdon, jos näin?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   18.10.24 08:45:53

Saa tietää kaiken.

Mutta jos teillä on sopimus tai oot saanut testamentilla, jossa toivottavasti lukee että puolisolla ei ole oikeutta perittyyn omaisuuteen niin sillä ei ole väliä.

Jos taas avioehdossa ei ole määritelty ja pois suljettu tota h
Ja testamentintekään ei ole tätä poissulkenut niin maksat tasinkoa omaisuudestasi miehelle erotessa teillä siis jää ilman sopimuksia saman suuruinen omaisuis

Päivämäärä:   18.10.24 08:48:49

Oltiin yhtä varattomia, kun mentiin naimisiin. Kulut yhteistaloudessa on maksettu 50/50 taloustilille kun palkat meillä on suunnilleen samansuuruiset. Miehellä viime vuosina vähän isompi, mutta ei merkittävästi. Keittiöremontin maksoin yksin pari vuotta sitten, juuri kun yhden perinnön sain. Muuten en ole maksanut kuluista sen enempää kuin mies. En tiedä onko tällä merkitystä. Kuitti keittiörempasta on tallessa ja verkkopankista varmaan löytyy että omalta tililtä olen itse maksanut.

Pelkään, että mies alkaa riidellä, jos näkee mun todellisen omaisuuden arvon. En sentään miljonääri ole mutta jossain 600 te kieppeillä. Miehellä ei ole muuta kuin yhteisen talon puolikas, josta siitäkin osa vielä lainaa. Mies tykännyt aina tykännyt käyttää rahaansa eikä hirveästi ole säästänyt.

Päivämäärä:   18.10.24 08:52:23

Tädiltä sain testamentilla perintöä. Pitääkin tarkistaa oliko sanottu jotain poissulkemisesta.

Avioehtosopimus siis on ja siinä että molemmat pitää sen mitä omissa nimissä on. Asuntolainat meillä oli omat ja sen oon ite maksanut jo oman osani ja miehellä on vielä jonkun verran. Sen mies tietää että mulla ei ole enää asuntolainaa.

Päivämäärä:   18.10.24 08:53:37

Omat vanhemmat perin ilman testamenttia. Ne on tietty kaikki mun omissa nimissä eli vaikka ei oo testamenttia suojaamassa niin eikö silloin avioehto suojaa?

Meillä ei avioehdossa puhuta mitään summista tai euroista eikä omaisuutta mitenkään oo nimetty siinä. Vain ympäripyöreästi että omissa nimissä pidetään itse ja mitä yhteistä niin jaetaan omistussuhteissa tms.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   18.10.24 08:59:37

Se avioehto kannattaa tarkastuttaa nyt juristilla.. sanamuodot olennaisia ja lisäksi olisin huolissani kun ei mainita mitä liiton aikana mahdollisesti tulevalle omaisuudelle tehdään tai ei ole perintöjen poissulkua. (omassamme oli taas niin päin että kaikki avioliiton aikana hankittu jaetaan, mutta suljetaan pois henk koht perinnöt).

Päivämäärä:   18.10.24 09:07:04

Avioehdossa sanottu että koskee myös avioliiton aikana hankittua omaisuutta.

Mulla ei oo koskaan ollut tarvetta juristille. Avioehdon teki silloin maistraatissa joku meidän pyynnöstä tai olisko ollut valmis pohja, mitä sovitettiin meille. Mulla on tilit ja säästöt Nordeassa niin sieltä varmaan saa lakipalveluitakin? Ainakin tädin testamentti oli silloin siellä ja sitä kautta hoitivat sitäkin. Pitää kysyä sieltä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   18.10.24 09:32:23

Juu, pyydä ositukset tekemistä tuossa omassa pankissa juristin toimesta !

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   18.10.24 10:21:43

Jos ja kun sillä avioehdolla on puolin ja toisin suljettu avio-oikeus pois kaikenlaisen ja kaikkina aikoina saadun omaisuuden osalta, mitään ositusta ei tehdä. Se mitä tehdään, on omaisuuden erottelu. Siis todetaan, mitä omaisuutta kummallakin on ja sitten vaan hasta la vista ja heippa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.24 10:25:10

Perinnöllä voi olla vain yksi omistaja, eli sinun avioliiton aikana perimä omaisuus on vain ja ainoastaan sinun.

Lähettäjä: tietäjät tietää 
Päivämäärä:   18.10.24 10:31:38

"Ositus tehdään, jos pariskunnan välillä ei ollut avioehtoa, jolla avio-oikeus olisi suljettu pois."

Laki sanoo näin.

Mä tein itse eron jälkeen osituksen, koska meillä oli osittainen avioehto eli oli suljettu mun mökkini mun omaisuudeksi.

Lähettäjä: verotäti 
Päivämäärä:   18.10.24 11:39:48

No sehän riippuu ihan siitä mitä se avioehto sanoo.

Lähettäjä: Enna 
Päivämäärä:   18.10.24 13:11:53

Hulluinta on, että ositusta ei mikään taho tarkasta. Siihen voi laittaa käytännössä mitä vaan tai olla laittamatta. Perustuu täysin omailmoitukseen ja rehellisyyteen. Toki sanktiot on kovat jos siitä jälkikäteen jää kiinni, mutta joskus mietityttää että miten siitä voisi kiinni jäädä.

Eksäni ei suostunut näyttämään mulle tiliensä otteita, sain pari viotta eron jälkeen tietää sen pimittäneen multa kymmeniä tuhansia euroja, oli arvokkaita osakkeita. Asianajaja laati osituspaperit, ja lun kysyin häneltä, kun oli jo selvillä miehen epärehellisyys, niin hän myönsi, että kyllä tässä helposti pystyy olemaan ilmoittamatta kaikkea.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.10.24 13:34:24

Onko tämä joku huono provo vai mitä merkitystä aloittaja kuvittelee avioehdolla olevan, jos se ei tarkoittaisi että molemmat pitävät erossa oman omaisuutensa, on se sitten miten ja missä vaiheessa heidän omaisuudekseen tullut? Ajattelit, että avioehto suojaa kahden peeaan hlökohtaista omaisuutta, jota ei ole, mutta ei huomattavaa omaisuutta? Että jos toinen onkin varakas toisen tietämättä, avioehtoa ei tarvitse noudattaa?

Aikanaan kun avioituminen oli ajankohtaista, oli molemmille selvä että avioehto tehdään, minä en olisi edes harkinnut avioitumista jos sitä ei olisi tehty. Ns. kokonaan poissulkeva tarkoittaa, että kumpikaan ei todellakaan saa senttiäkään toisen varallisuudesta, vaikka toisella olisi erotessa kymppi ja toisella miljoona ja on tämä varallisuus sitten ollut olemassa avioituessa tai hankittu/saatu sen aikana. Koska SITÄ avioehto tarkoittaa ja juuri SIKSI se tehdään.

Avioehdon vaatiminen on btw hyvä ottaa puheeksi jos suhteen alussa jos ja kun puheeksi tulee avioituminen. Jos seurustelukumppanille asia ei ole ok, on hyvä tietää jo siinä vaiheessa millaisen henkilön (ajatusmaailma, luonne) kanssa on tekemisissä eikä tule tuhlattua kummankaan aikaa, itselleen voi etsiä parempaa seuraa ja lokkikin pääsee etsimään jonkun höynäytettävän jota hyödyntää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.10.24 09:21:10

Eihän sillä ole mitään väliä, saako mies tietää sinun omaisuudestasi, kun teillä on avioehto!
Vain yhteinen omaisuus = molempien nimissä oleva jaetaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.10.24 10:50:52

Eikö tässä ole kyse siitä saako mies tiedon omaisuudesta eikä pelko sen jakamisesta? Voi loppua miehen yhteistyökyky kaikkeen eroon liittyvään jos saa tietää omaisuudesta vaikka se ei omaisuuden jakoon avioehdon myötä vaikutakaan.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   19.10.24 11:15:04

Avioehto on tehty juuri siksi että suvun omaisuutta ei erossa tarvitse jakaa. Yleensä testamentissa, jos ne ovat juristin avulla tehty, suljetaan pois puolisot. Avioehto suojaa omilta vanhemmilta saadun perinnön. Osituslaskelma tehdään, rajataanko siitä pois jotain yhteisellä sopimuksella? Voi yhdessä rajata että mitään perintönä ei puolin eikä toisin siihen edes oteta. Osakesäästötili on mielenkiintoinen juttu, sehän saattaa olla tänään paljon pienempi arvoltaan kuin periessä, tai arvokkaampi. Sillä ei ole väliä kun on avioehto.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   19.10.24 19:34:04

No ei saa tietää.
Meillä samanlainen avioehto ja ero meni riitelyksi ja loppujen lopuksi pesänjakajan kautta.
Ainoastaan yhteinen omaisuus listattiin. Ei kummankaan firmoja, sijoituksia jne ainoastaan yhteiset.
Ei siis edes vaikka riideltiin. Ja riideltiin yhteisen omaisuuden arvosta kun olisin halunnut ostaa yhteisen mökin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   19.10.24 20:38:48

Jos toinen osapuoli ei hyväksykään omaisuuden erottelua, niin kalliiksi ja vaikeaksi menee. Yleensä lakiavun kautta saa tietoonsa jonkin porsaanreiän, johon vedoten vaatii hirmuisia rahoja. Kun keskustelua juristien välityksellä on aikansa käyty, niin homma menee pesänjakajalle. Lopputuloksesta ei voi tietää, koska kummankin juristi puolustaa päämiestään. Köyhempi osapuoli on poikkiteloin, koska tosi köyhille oikeusapu on ilmaista ja riitelemällä voi onnistua saamaan itselle ekstraa.

Tsemppiä, prikulleen samassa lirissä olen samoin parametrein. Tosin hiukan köyhempi vain. Pesänjakajan kustannus noussee jopa kymppitonniin.

Päivämäärä:   19.10.24 20:41:59

Miksi tehdä ehto, jos sillä ei ole mitään merkitystä?

Päivämäärä:   19.10.24 21:03:32

Tuskin omaisuuden erottelu kovin vaikeaksi voi mennä. Nimiperiaate on hyvin, hyvin vahva, omaisuus on siis sen, jonka nimissä se on. Kiinteistöt, huoneistot, osakkeet, rahastot, muut sijoitukset, pankkitilit, kulkuneuvot.. Mistä edes voi riidellä, jostain arvotaiteesta, antiikkiesineistä, koruista yms.? Eläimistä? Useimmiten on aika helposti selvitettävissä ja osoitettavissa, kumpi on omistaja.

Päivämäärä:   19.10.24 21:57:01

Jos toinen osapuoli kokee että avioehtoa pitää kohtuullistaa niin voihan sellaista esittää. Sitten vain jos toinen panee hanttiin, toinen voi hakea käräjäoikeudesta pesänjakajan määräämistä. Ja esittää siinä kohtuullistamispyynnön. Jos jakosopimus ei miellytä, voi nostaa moitekanteen oikeudessa.

Lähettäjä: Nolk 
Päivämäärä:   20.10.24 00:35:04

£ : En tiedä näistä asioista mitään, mutta voiko tuo nimiperiaate pitää paikkaansa? Jos pitäisi, niin vahva, ilkeä puoliso pitäisi kyllä avioliiton aikana huolen, että omaisuus merkitään omalle nimelleen, vaikka olisi yhteisillä rahoilla hankittua. Sitten se heikompi jäisi puille paljaille, vaikka rahat saattaisivat olla alunperin hänen.
Tulee heti mieleen joku nuori hulivilimies, joka naisi rikkaan yksinäisen sinkkunaisen ja vähitellen ostattaisi omaisuutta ja vaatisi, että se laitetaan perheen pään (=mies) nimiin. Ja nainen rakkaudestaan maksaisi. Kun rahat olisi näin siirrelty, olisi hyvä jättää nainen ja maksaa vain tasinkoa.

Lähettäjä: klö 
Päivämäärä:   20.10.24 07:17:29

Nimiperiaate pitää paikkansa ja on erittäin tärkeä sellaisen omaisuuden kohdalla, joka on merkitty johonkin rekisteriin. Esimerkkinä hevoset, kiinteistöt ja autot. Irtaimiston kohdalla selvitetään, kuka maksoi eli katsotaan kuitit.

Avioehto suojaa yleensä SEKÄ AVIOLIITON AIKANA ETTÄ ENNEN SITÄ HANKITUN OMAISUUDEN, jos ei ole mitään eri mainintaa. Tämä on monelle yllätys, joka kuvittelee ennen avioliittoa hankittujen asuntojen ym. omaisuuden jäävän avio-oikeuden ulkopuolelle.

Päivämäärä:   20.10.24 09:04:08

Noin yleisesti ottaen, onhan se aivan käsittämätöntä, että ihmiset mennä paukkaa naimisiin ymmärtämättä suunnilleen yhtään mitään asian juridisesta puolesta, edes perusasioista. Avioliiton oikeusvaikutukset ovat todella väkeviä. Ellei ole perillä asioista, eron tai kuoleman sattuessa erityisesti taloudelliset seuraamukset voivat olla aivan katastrofaalisia. Toisaalta avio-oikeus myös antaa paljon erilaisia mahdollisuuksia ositushetkellä, omaisuutta ja velkoja voidaan veroseuraamuksitta siirtää puolisolta toiselle. Esim. vakituisen asunnon omistussuhteet ja asunnon myynnin verovapaudesta syntyvä etu voidaan järjestellä kuten osapuolet haluavat.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   20.10.24 12:23:47

Ja sillä kumpi maksaa mitä avioliiton aikana ei ole mitään väliä vaan sillä kenen nimissä se on.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus.
Mökki esim meinasi mennä vahingoss vain miehen nimiin kun hän oli ostaessa enemmän asiaa hoitamassa.
Mutta onneksi tuli molempien nimiin kun yhdessä maksettiin ja se tuli näin osituksen piiriin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.